Hästen, med stort H i fokus!

Sv: Hästen, med stort H i fokus!

Den kan finna trygghet nog att koppla av till 100% i en bra box eller en bra lösdriftshall.

Yttepytte kommentar bara, i boxen stänger man in ett djur som till naturen lider av klaustrofobi. Som människa kan det vara lätt att se detta som "mysigt" men jämförs nog bäst med att bli instängd i en gallerlåda på några ynka kubikmeter, utan minsta möjlighet att ta sig ut.

Jag är för övrigt otroligt fascinerad över att hästarna klarar av det här! Att de inte visar med obehag än de gör. Jag påstår inte att de har dödsångest när de står i boxen men en naturlig reaktion borde vara panik.

Denna tråden är ju fantastisk! :)

Det är disskussion/brainstorming som behövs för att komma nånstans. Människor (inkl jag) har väldigt lätt för att vrida på sina åsikter så att det passar in i deras egen situation, annars skulle man ju få väldigt dåligt samvete. Det är alltså så att människans tillfredställande blir första priotitet. Hästen blir andra prio. Det är det jag ogillar, hästarna borde vara första prio. Det är inte ens säkert att man är medveten om det.. många älskar sina djur mer än något annat, men kanske inte har tillräckligt med kunskap för täcka hästen grundläggande behov.
Kanske därför medelåldern för hästar har sjunkit. Jag har hört att snitt-åldern för sv. halvblod är 5,3 år. Bara det är ofattbart.

Jag försöker tänka att det handlar om ATTITYDEN till hästhållningen!

Vi kan inte ändra allt på 1,2,3.. benskydd, bett och täcken är ju bara konsekvensker av våra attityder.

Om man först ändrar attityden (det behöver heller inte ske drastiskt) och så kan man bygga sin och sin hästs framtid på den nya attityden.

När folk säger: "ska vi börja snacka om naturlig hästhantering så kan vi inte göra nånting med hästarna", så blir jag en smula fundersam..

..vi har domesticerat djuren för längesen, det skulle inte funka att släppa dem fria.. Så vi måste utgå från där vi står idag, och försöka göra våra hästars liv lite mer hästiga..

Som sagt, det är männsikans attityd som styr och ingen förändring sker på en natt..

Therese

*Knapplån*
Men jag tror att det oftast är så att man kan skapa en väldigt bra tillvaro för hästen även fast den bara går ute 6 h/dygn. Man kan exempelvis gå Låånga promenader i skogen osv. osv..

Tänk på att det 18!!! timmar kvar av dygnet då. Jag blir verkligen ledsen när människor diskuterar som du.
Annika

Yttepytte kommentar bara, i boxen stänger man in ett djur som till naturen lider av klaustrofobi. Som människa kan det vara lätt att se detta som "mysigt" men jämförs nog bäst med att bli instängd i en gallerlåda på några ynka kubikmeter, utan minsta möjlighet att ta sig ut.

Jag är för övrigt otroligt fascinerad över att hästarna klarar av det här! Att de inte visar med obehag än de gör. Jag påstår inte att de har dödsångest när de står i boxen men en naturlig reaktion borde vara panik.

Hästar lägger sig inte ner där de ej finner trygghet eftersom de är flyktdjur. Det i sin tur medför att oefrarna tävlingshästar lägger sig aldrig ner i tävlings stallar eftersom de inte finner tryghet nog att göra det.

Alla hästar som vågar ligga ner i sin box/ligghall finner tryghet på den platsen. Att ligga ner när rovdjuret kommer är förödande för ett flytdjur.

Snälla människor lägg ihop ett plus ett och läs på om hästar.

Jag har ochså funderat över detta....

Nu lägger du iof väldigt mycket mänskliga aspekter på boxtillvaron, gallerbur, klaustrofobi, stänga in, allt väldigt negativt laddat. Man kan ju vända på det. För hästar resonerar inte i dessa termer.

Eftersom hästar världen över lever i dessa gallerburar utan att få panik borde det ju säga något. Är alla dessa hästar knäckta och kuvade? Eller är det så att 300 års (gissar lite) uppstallande gett utslag på arten?

Tyvärr blir det väldigt mycket "tyckande" och inte så mycket vetenskap i dessa trådar
Är inte allt en åsikt? Hur menar du att man på vetenskapligt sätt kan bevisa saker och ting som är mentala på det här sättet? Vetenskapen är inte svaret på allt. ;) Jag tycker att det är väldigt positivt att människor här inser det och inte lägger upp sina formuleringar som en sanning utan som en åsikt.

Det kallas ödmjukhet och innebär att man också är öppen för att ändra åsikt eller höra andras versioner.

Hästar lägger sig inte ner där de ej finner trygghet eftersom de är flyktdjur.

Alla hästar som vågar ligga ner i sin box/ligghall finner tryghet på den platsen. Att ligga ner när rovdjuret kommer är förödande för ett flytdjur.

Självklart! De lär ju vänja sig vid boxen och under domesticeringen avlar man ju på de djur som klarat av den här typen av hästhållning bäst. med tanke på den tid de spenderar i stall vore de konstigt om de inte vande sig.

Snälla människor lägg ihop ett plus ett och läs på om hästar
Men snälla vad är det här för kommentar?

Hästar lägger sig inte ner där de ej finner trygghet eftersom de är flyktdjur.
...men! Nu påstår jag inte att detta gäller alla hästar, hade det varit så hade vi snart sett effekten av det, jag vill bara hävda att hästar visst lägger sig och sover även om de inte känner sig trygga - förr eller senare! Får de inte sin drömsömn (om de är otrygga och inte vågar lägga sig och sova) kommer de förr eller senare ramla ihop och falla i sömn:

(Kolla! Källhänvisning! Jag är visst påläst?!)

Varje period är i sin tur uppdelad i sömncykler som är ca 15 minuter. Dessa cykler består i genomsnitt av dåsighet, vanlig sömn (ca 6 min) och om det är lugnt runt hästen drömsömn (ca 4 minuter). För att kunna sova drömsömn måste hästen ligga med stöd för huvudet. Hästen har ett absolut behov av denna sömn och om den av någon anledning inte kan eller vågar lägga sig ramlar den så småningom och faller i drömsömn.
http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=42

Senast ändrad av en moderator:

Men hur vet du att hästen inte mår bra då?
Låt säga att hästen går i en 3 ha stor hage med 3 andra hästkompisar mellan 9-15, hästen tas in, äter lite hö och ev. kraft och tas sedan ut på promenad mellan 17-18 och sedan vid 20,00 så rids den ut eller i paddocken 1-2 h. Visst jag hade inte valt att ha mina hästar så men jag kan inte heller säga att de skulle må skit för det..

Är inte allt en åsikt? Hur menar du att man på vetenskapligt sätt kan bevisa saker och ting som är mentala på det här sättet? Vetenskapen är inte svaret på allt. ;) Jag tycker att det är väldigt positivt att människor här inser det och inte lägger upp sina formuleringar som en sanning utan som en åsikt.

Det kallas ödmjukhet och innebär att man också är öppen för att ändra åsikt eller höra andras versioner.

Jag är väldigt öppen för att ändra min åsikt om det finns väl underbyggda argument:)

Nu kanske jag är väldigt vetenskaplig av mig, men jag anser att det ska finnas någon form att vetenskaplig grund att stå på. Även fast vi här pratar mentalitet och beteende så måste vetenskapen finnas där.

För att saker ska vara vetenskapligt bevisade krävs omfattande studier, inte att man tycker hit och dit och ser ser det som bevis. Eller att man ser sina egna hästar som bevis.

Nu kanske jag är väldigt vetenskaplig av mig, men jag anser att det ska finnas någon form att vetenskaplig grund att stå på. Även fast vi här pratar mentalitet och beteende så måste vetenskapen finnas där.
Ja, vi är inne i en vetenskaplig era. Förr var det prästerna som hade sanningen, idag är det vetenskapen - trots att vi idag vet att vi där faktiskt inte heller kommer att kunna svara på allt. Du kommer snart att inse att vetenskapen inte är gud eller sanningen, eller har svar på allt. Och en del saker kan vi ännu inte bevisa efter som att vi inte har några andra metoder än vetenskap att förlita oss på.

Men vi utvecklas hela tiden. :bow:

Och faktiskt så ljuger vetenskapen väldigt ofta den också. Det måste även du ha noterat.

Har ej läst hela tråden.

Känner mig inte ett dugg träffad av ditt inlägg, men visst finns det.

vi kan inte jämföra med vilda hästar, som i vårt samhälle skulle leda till masstrafikolyckor.

Att göra det så bra som möjligt o se till att de får vara hästar - när vi inte hanterar dem- räcker långt.

De flesta har det väldigt bra o behöver inte slita alls för att få ihop till brödfödan- välfärdssamhälle för dagens häst- till skillnad från alla dess ägare:grin:

hästarna har blivit bekväma- de med:rofl:

Ja, vi är inne i en vetenskaplig era. Förr var det prästerna som hade sanningen, idag är det vetenskapen - trots att vi idag vet att vi där faktiskt inte heller kommer att kunna svara på allt. Du kommer snart att inse att vetenskapen inte är gud eller sanningen, eller har svar på allt. Och en del saker kan vi ännu inte bevisa efter som att vi inte har några andra metoder än vetenskap att förlita oss på.

Och faktiskt så ljuger vetenskapen väldigt ofta den också. Det måste även du ha noterat.

Hmmm....nja, det tror jag inte jag kommer göra för jag tror inte vetenskap är "gud", tror jag inte på "gud" öht. Jag tror snarare att vetenskapen kommer att utvecklas och finna metoder som kan svara på de frågor vi har.

Tror du att vetenskapen en dag kommer innebära att vi kan få svar av hästarna på vad som är bäst; uppstallat eller så naturligt som möjligt?

För det är väl det tråden handlar om nu, vilket som hästen uppskattar mest?

Tror du att vetenskapen en dag kommer innebära att vi kan få svar av hästarna på vad som är bäst; uppstallat eller så naturligt som möjligt?

Fast vetenskapen är ju det som hjälper oss att förstå hur hästen fungerar. Evolutionslära är också vetenskap.
Utan vetenskap skulle vi inte ha en aning om att hästen är ett flyktdjur, eller att den saknar en utvecklad frontallob, eller att den behöver grovfoder för att överleva. Eller att den behöver rörelse för att hålla igång blodcirkulationen. Är inte det också vad den här tråden handlar om?

Nu måste jag verkligen protestera!

Vetenskap är en metod!! En vetenskapsman/kvinna har inte som utgångspunkt att man ska framställa en sanning eller ett bevis. Man arbetar utifrån teorier som kan förkastas och revideras. Anser du att kunskap kommer ur att vi sätter oss ner och funderar över hur det fungerar - så som präster och filosofer gjorde förr i tiden?

På vilket sätt menar du att vetenskapen ljuger?

Chili: Det pågår studier av häster för att vi ska lära oss mer om hur de fungerar. Vetenskapen kommer aldrig att svara på frågan om hästen ska vara uppstallad eller "naturlig" - eftersom en sådan fråga inte är intressant att besvara. Man måste väl sträva efter att göra de bästa möjliga man kan - utifrån de förutsättningar som finns och utifrån den kunskap man har.

De ska inleda en studie på SLU ang utegångsdjur, vet dock inte om hästar kommer vara med där.

Så ja, jag tror att det kommer komma en studie ang. detta.

Ja det där är en vanlig myt kring evidens. Evidens är inte bara omfattande studier utan kan också vara samlad erfarenhet.

Och visst är vi dåliga på att tolka de signaler hästar ger oss om att de mår dåliga. Men vävning, krubbitning beteendestörning är ju rättså tydliga. (inte riktat till bara just dig :)

Mycket bra tråd :) Vi har anammat naturlig hästhållning så långt det går för våra förutsättningar och kommer aldrig sluta att arbeta för att få till det ännu bättre. Tänk att jag har dåligt samvete för att våra ridhästar måste stå i 2 ha hagar som är platta och tråkiga , men så är vi bortskämda med 45 ha kuperad vacker naturmark till övriga :)

För de som inte vill ödsla sitt liv på att älta om vi ska hålla hästar naturligt eller ej utan istället vill få inspiration till hur man kan gå till väga så finns det en mycket bra tidning som heter Cheval Nature (fransk/engelsk) och som ofta tar upp exempel på folk som strävar efter att ge hästen ett så naturligt liv som möjligt utan att för den saken skull sluta med något som både hästar och människor tycker är roligt, dvs rida.

Och en sista sak; hur kan man stifta en lag om att alla hästar måste ha ett av människan byggt vindskydd i sin hage när det är fullt tillåtet att stänga in dem i box mer eller mindre obegränsat, låta dem gå ensamma i hage eller stå i små små hagar. För mig är det totalt obegripligt och jag undrar om man överhuvudtaget vet vad en häst är.

Hälsar Elisabeth

Camarguehästarna i Kristianstad Vattenrike

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 382
Senast: monster1
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 111
Senast: Jakobine
·
Hästmänniskan Är så sugen på att skaffa en ponny till mig och barnen, men är rädd att det vore att ta mig vatten över huvudet. Har 4 barn (varannan...
Svar
17
· Visningar
1 643
Senast: Suskiv
·
Ekonomi & Juridik För snart 4 år sedan (3år 8mån) så flyttade jag akut från en familj där jag varit inneboende på grund av att jag blivit misshandlad av...
2
Svar
23
· Visningar
4 328
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Valet i USA