Hästen, med stort H i fokus!

Sv: Hästen, med stort H i fokus!

Det jag menar är - är att vi inte behöver titta på vildhästarna. Det "räcker" med att titta på tamhästen och de behov den har (eftersom de basala behoven är samma). Jag har en känsla av att det alltid blir lite knasigt när man ska jämföra med vildhästar - eftersom dessa inte används av människan. Vi vill ju ha en häst som fungerar på många plan - i en inhägnad hage med hästar den själv inte valt, i stallmiljö, som ridhäst/draghäst. Etc etc.

Har följt tråden och måste säga att den spårade ur rätt fort.

Vad skönt att du skrev detta! För vi kan inte jämföra vildhästar med tamhästar på alla plan.

Dessutom undrar jag i mitt stilla sinne hur alla som svarat håller hästar och vad dom använder sina hästar till!?

Att dom får gå i en stor, fin hage, med träd, buskar, stenar, upp-och nedförsbackar, tillsammans med många hästkompisar, fri tillgång till hö/ensilage, och aktivering!

Och var tror du de flesta hästar skadar sig? ALLA djur kämpar för sin överlevnad i det fria. Även de som har lägst rang och alltid blir sist till maten och hackade på.

Vad tror du är bäst, fly från rovdjur, få för lite mat, dåligt vatten ELLER ha en trygg box, bra mat, jämna rutiner, daglig omvårdnad, vetrinär, rent vatten?

Tur jag inte förväntas leva naturligt, utan med gott samvete kan njuta av mitt liv. Istället för att kämpa för min överlevnad.

Idag finns inga vildhästar som lever utan inflytande från människan. Endast den mongoliska vildhästen finns kvar och endast i djurparker.

Däremot finns mustanger och brumbies som lever helt vilda, samt camargur och new forest som lever vilda med visst inflytande från människan. Alla dess är ferala, alltså domesticerade djur som blivit förvildade. Vilka passar bättre för beteendestudier än vilt levande tamhästar? :)

*Ironi* Ja tänk så lyckliga dom är, våra djur som aldrig behöver vistas ute. Grisar i sina betonglådor, höns i sina små burar, värdefulla hästar (nåja, just dom kanske tvingas in i skrittmaskinen en timme/dag), nötkreatur som står uppbundna på sina platser merparten av sina liv (inte alla, men dom flesta), pälsminkar i sina burar mfl. Ja, dom måste verkligen njuta av livet??

Det är svårt att svara på inlägg som ditt, men här ett försök:
Vad tror du är bäst, fly från rovdjur såsom människorna?, få för lite mat stäpperna är väldigt gräsfattiga, dåligt vatten har vi förgiftat alla vattendrag? ELLER ha en trygg box trygghet, för vem?, bra mat massor av turbokäk-lite grovfoder?, jämna rutiner vad bryr sig hästar om det?, daglig omvårdnad ja, se det är mysigt. Men väl inte något iställetförutevistelse??, vetrinär samma svar!, rent vatten som sagt, finns inte det överallt utom där människan förstört det??

När ska budskapet tränga igenom, att hästen är ett djur som är utvecklat under årmiljoner för att vara ute och kunna röra sig fritt??

LIA

Hej,

Hittade denna tråd idag o "fick en funderare".

Har på gamla dagar "börjat om" med hästar (arbetshästar).
Tidigare var det travhästar som gällde, dvs relativt lite vistelse i hagar med hästkompisar, istället mycket stallvistelse/dusch/täcken/lindor/skydd o högkvalitativt foder.

Nu är det istället utedrift i flock på fri tillgång av hö med minsta möjliga "drag i", ligghall som uppfyller alla krav o som fungerar ypperligt som toalett (är endast använd som det är tänkt när det är mycket odjur i luften o första dagarna efter fölning).
Hästarna stallas högst 30-40 ggr/år, oftast på varma högsommardagar samt om någon individ visar tecken på bakrädsla, då spiltbinds den i boxen vid några tillfällen.

Har svårt att se att något av dessa varianter är naturliga för "urhästen" och inbillar mig att det mesta av hästarnas naturliga beteenden är kvar, men att ett antal tusen år av avel gjort att tamhästen trots allt trivs ganska bra.

Om rörelsebehovet endast bestod i att gå, vore det bara att släppa ut hästarna i en pytteliten rund hage. Hur många tror att det räcker?

Syftet är bland annat att hitta mat, men inte enbart maten som sådan. Även en växtätare vill ha ombyte i kosten för att fylla kroppens olika krav.
Det finns en mängd andra orsaker till varför hästen behöver större ytor, t ex det sociala.

Att vi haft hästen som tamdjur under lång tid stämmer ju, även om det snarare rör sig om 3500-6000 år än 10.000, men hur mycket tror du att den förändrats när det gäller dom egenskaper som människan inte medvetet påverkat via avel?

Lite sent, men jag väntar fortfarande på svar på mina frågor. Jag svarade ju på dina...

LIA

Nej, vi har inte ändrat hästen i samma utsträckning som tex. hundar. Däremot måste man ju vara öppen för att egenskaper och behov har förändrats.
Minimala hagar för mig är 50*50, det tycker jag är väl litet. Men som jag sagt tidigare ser man dessa oftast på större anläggningar med vinstsyfte. Stora inackorderingsstall, travstall, ridskolor etc. Som hästägare i storstaden är man utlämnad till det som finns att tillgå. Men det var en annan tråd:)

Jag håller inte med dig om att "då får man flytta dit det går att ha häst på det enl. dig enda rätta sättet". Alla vill inte på landet, man måste bo där jobben finns osv.
Här där jag bor är det i princip omöjligt att köpa en gård med tillräckligt mycket mark, all åkermark är avstyckad o såld till de större lantbruken. Kvar finns fastigheten och 1-2-3 ha. Givetsvis ser det inte ut så i hela landet.

Sen måste det ju vara logistiskt hållbart att ha häst, man kan inte ha två timmars resväg till stallet.

Sen håller jag med dig om att det finns hästhållning som är under all kritik, i båda "lägren" men det håller du säkert inte med om.

Återkommer måste visst jobba lite:D

Alltså tycker du att det är helt ok att djur inte har den minsta möjlighet att kunna få bete sig i alla fall lite naturligt? Att människan har rätten att stänga inne ett utan att bry sig ett SKIT om vad dom behöver? Men visst, ingen hindrar dig, kasta skit över människor som faktiskt tänker efter lite mer. Gör det, för du är människa, och du gör ju vad du vill...

Du tycker alltså att hästen inte ska gå i en stor hage, där dom kan umgås i flock? För att den kan skada sig? Herregud...

Jag anser att vi människor inte behandlar djuren på ett ok sätt. Och att de aldrig kommer att bli så pass domesticerade och vi kommer aldrig att kunna avla bort dess kroppsliga funktioner så pass att uppstallning som den ser ut idag nånsing kommer att vara ok. Vi kommer att tvingas ändra på vårt sätt att se på och hålla häst.

Därför ser jag till att min häst åtminståne får gå på ca 20-30 hektar med en fungerande flock, utomhus dygnet runt med både skog och öppna ängar att vistas på. Efter som att valacker fungerar bra med andra valacker så ser jag ingen anledning heller att bara låta dem gå ston+1 hingst, utan han får gå med både ston och valacker - jag upplever att han mår bäst av att gå i blandflock och ser ingen anledning till att inte ha det så. Han har fri tillgång på grovfoder så att han året runt kan stimulera sina tarmar och mage på ett naturligt sätt.

Jag rider oftast utan sadel och träns, och använder bara utrustning som hästen vill bära. Dessutom anpassar jag min ridningen efter hästens egen vilja att arbeta.

Vi har hållt hästar så länge att vi glömmer att ifrågasätta sånt som vi gör idag. Vi ser inte på djuren som djur, utan ur våra mänskliga ögon. Och vi bryr oss aldeles för lite om vad dom faktiskt känner själva. Om samhället säger att ngt är ok, så är det det. Tyvärr.

Har svårt att se att något av dessa varianter är naturliga för "urhästen" och inbillar mig att det mesta av hästarnas naturliga beteenden är kvar, men att ett antal tusen år av avel gjort att tamhästen trots allt trivs ganska bra.
Nävisst, helt naturligt är det inte innan vi fraktar hästarna till stäppen i Asien/Afrika och släpper dom där. Men om vi anstränger oss att erbjuda dom väsentligaste delarna av "det vilda livet" och i övrigt använder förnuft, känsla och fantasi så tror jag nog att vi kommer tillräckligt långt för att hästarna ska trivas.

Däremot kan jag inte se var aveln kommer in? För såvitt jag vet har ingen avel för att anpassa hästen till ett instängt liv förekommit? Den anpassning som trots allt skett, har man s a s fått på köpet.

Även vilda djur, som fötts upp av människan, etablerar ett slags utökat liv där dom pendlar mellan sin frihet och sin familjemiljö. Båda erbjuder ju fördelar, och så länge djuret har frihet att välja, återkommer det gärna till den onaturliga miljön hos människan.

Så vad jag menar är, att man självklart kan ha häst i för rasen onaturliga miljöer, men att hästindividen kan trivas utmärkt så länge dess behov av "det fria livet" tillgodoses någorlunda.

Att hästen har långt kvar till det inomhusberoende många tror att den har, ger du själv exempel på. Våra hästar använder också "ligghallen" som dina gör. :)

LIA

Nej, vi har inte ändrat hästen i samma utsträckning som tex. hundar. Däremot måste man ju vara öppen för att egenskaper och behov har förändrats.
På vissa områden och i viss grad, ja. Men de fundamentala tror jag inte ändrats. Se f ö mitt svar till Wall.

Minimala hagar för mig är 50*50, det tycker jag är väl litet. Men som jag sagt tidigare ser man dessa oftast på större anläggningar med vinstsyfte. Stora inackorderingsstall, travstall, ridskolor etc. Som hästägare i storstaden är man utlämnad till det som finns att tillgå. Men det var en annan tråd

Jag håller inte med dig om att "då får man flytta dit det går att ha häst på det enl. dig enda rätta sättet". Alla vill inte på landet, man måste bo där jobben finns osv.
Här där jag bor är det i princip omöjligt att köpa en gård med tillräckligt mycket mark, all åkermark är avstyckad o såld till de större lantbruken. Kvar finns fastigheten och 1-2-3 ha. Givetsvis ser det inte ut så i hela landet.

Sen måste det ju vara logistiskt hållbart att ha häst, man kan inte ha två timmars resväg till stallet.
Svar på resten: Min syn på hela denna fråga är, att hästar ska få leva under för dom rimliga och "naturliga" förhållanden! Ett oeftergiveligt karv!!
Hur man kan lösa detta varierar mellan personer. Vissa vill och kan bo på gårdar eller lantställen där förutsättningarna finns per autmatik. Andra hyr in sig på sådana typer av ställen, dom kan drivas privat, som gemensanhetsanläggningar eller som företag. Som företag drivs också större anläggningar på pendlingsavstånd från större orter, där man kan hysa in sin häst och betala för olika servicenivåer. Allt detta kan fungera på för hästen godtagbart sätt. Godtagbart= det jag tagit upp tidigare.

Nå, men om man inte vill eller tycker sig kunna ha sin häst hos något av ovanstående alternativ? Då är det bara att acceptera verkligheten och avstå från häst! :idea:
Det är faktiskt så enkelt. Vi avstår från allt möjligt i vår vardag för att olika förhållanden sätter begränsningar, så detta att avstå kan inte vara konstigt för någon. Som konstaterats otaliga gånger, så är ridning ingen mänsklig rättighet. Det är faktiskt inte hästägande heller! :idea:

Sen håller jag med dig om att det finns hästhållning som är under all kritik, i båda "lägren" men det håller du säkert inte med om.
Ehh? *Skrapar mig i hårbotten...* Du håller med mig om något, som jag inte håller med om?? En tankevurpa, eller är det jag som fattar fel? :o
Hursomhelst, om du med "båda lägren" menar att där finns hästar som far illa oavsett dom står instängda eller går på lösdrift, så är det förståss så. Lösdrift (= rejäla marker) är ingen garanti för bra hästhållning, men det är ett stort steg på vägen dit.

LIA

:D Jo jag håller med det du inte håller med om:angel: Blev lite fel.

Uppstallat eller lösdrift, det finns avarter oavsett.

Nej det är ingen mänsklig rättighet, MEN så länge en person följer lagen kan man inte hidra den från att ha häst, sen har du och jag olika åsikt hur hästens behov fylls.

Återkommer:o dom vill nåt:angel:

Ibland undrar jag om folk gör sig dummare än vad dom egentligen är...?
Det där inlägget hade du kunnat skippa, för det var bara förjävla dumt.

Tanken din va god..

Men helt omöjlig att genomföra.. Bara det jag ville få fram........ Dumt och onödigt.. Visst.. Kanske.. Men rent logiskt så funkar det inte!

Dessutom undrar jag i mitt stilla sinne hur alla som svarat håller hästar och vad dom använder sina hästar till!?

Eftersom du skrev alla som svarat så får jag väl svara på din fråga då.
Jag har häst för att det är mitt intresse. Det är kul, kravfritt, stimulerande. Jag har mål, visst, jag vill starta både distans och dressyr. Hästen är en 4-årig arab. Sen har jag också en 8-årig nordsvensk som har en heltidsmedryttare som tar hand om honom. Han är skogsmulle/ridhäst.

Jag har beskrivit min hästhållning tidigare i tråden; stora kuperade hagar, så lite stallvistelse som möjligt och gott om grovfoder. Vill gärna gå vidare mot ännu mer naturligt; rida utan sadel och träns osv.

Jag har lösdrift, barfota, stora hagar som kan delas upp i mindre, skogshagar, får som betar det hästarna inte äter, fri tillgång på hö under vintern, använder NH och låter hästen vara lös i "stallet" (stallet är utanför lösdriften, i samma byggnad) när dom ska få komma in och äta (ett sto som är dräktig i 10 månaden) eller bli borstade... Brukar även låta hästen stå lös i hagen vid borstning och dyl. Har även ett vattenfotbad för hästarna där de kan stå lösa och plaska runt som de vill... Kommer inte på så mycket annat som kan vara naturligt...:p:laugh:

Min häst går ute 10-12 timmar/dygn i en hage på 1-2 hektar med en eller flera hästkompisar under "vintern". hagen är kuperad med träd och slutningar. maj-sept är hon ute dygnet runt i en flock på 4-6 hästar, då delar de på ca 4 ha med mycket betesmark, endel träd, backar, lite vatten osv. gräs finns även i vinterhagen under vår/höst men utöver det äter pållis 15-17 kg ensilage /dygn, i princip fri tillgång.

jag använder henne till hoppning, dressyr och mycket terrängridning.

för övrigt skulle jag gärna ha henne ute längre tid under vintern, fanns det ligghall och det funkade med täcke (eftersom hon rids hårt under vintern) skulle hon få gå där men tyvärr är det en omöjlighet att hitta det här...

Bra skrivet! Jag tycker vi människor måste försöka komma ihåg och prioritera det hästen tycker är viktigt! Vill hästen hellre ha ett nytt vintertäcke för 2000 kronor eller en stor, lummig skogshage att galoppera omkring i? Vill den hellre bli ryktad i två timmar eller komma ut på en runda ut i naturen? Vad skulle hästen välja av att gå en halvtimme i skrittmaskin eller en halvtimmes skrittpromenad längs grusvägen?
Självklart är allt vi gör med hästar onaturligt för dem men vi kan i alla fall försöka ge dem ett så bra hästliv som möjligt! Vi kan alltid göra vårt bästa åtminstone :)

Det tänket har de flesta i vårt stall! Underlättar verkligen när folk har samma tänk :) Vad spelar det hästarna för roll hur fräsig inredningen är - hellre lång utevistelse, fungerande ventilation och hela boxar än en svindyr ridbana, t.ex.
Vi har rätt nära till en stor träningsanläggning och en egen liten ridbana som ofta växer igen på sommaren. Vi tränar hellre på fälten, och ingen sitter och harvar omkring dag efter dag. Om man rider till ridhuset får man ändå 1 timma uteritt, liksom.

Om ca 1 vecka släpper vi hästarna i flock igen (7 st) i en hage på ca 4 hektar, mest betesmark, kuperat, lite berg och en hel del skog. :love: Sen har vi ytterligare 6 hektar att cirkulera runt i (strax över 1 hektar/hage med samma variation som ovan) under sommaren så det aldrig blir helt nerbetat.

Nå, men om man inte vill eller tycker sig kunna ha sin häst hos något av ovanstående alternativ? Då är det bara att acceptera verkligheten och avstå från häst!

Tack, tack TACK LIA! :bow:
Äntligen en människa som inte anser att vi människor har rätten till allt här i världen. Just nu är du min favoritperson. :D

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 383
Senast: monster1
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 111
Senast: Jakobine
·
Hästmänniskan Är så sugen på att skaffa en ponny till mig och barnen, men är rädd att det vore att ta mig vatten över huvudet. Har 4 barn (varannan...
Svar
17
· Visningar
1 643
Senast: Suskiv
·
Ekonomi & Juridik För snart 4 år sedan (3år 8mån) så flyttade jag akut från en familj där jag varit inneboende på grund av att jag blivit misshandlad av...
2
Svar
23
· Visningar
4 328
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar