Hästen, med stort H i fokus!

Sv: Hästen, med stort H i fokus!

Jag tror du kanske umgås lite väl med folk som är 'duktiga'?

Jag känner ingen som räknar på kvoter eller höanalys, förutom mig själv. Inte ens tävlingsryttare på enorma anläggningar. Eller hobbyryttarna i mitt stall.

Vad jag ser mer av, är okunskap och hipp som happ med fodret. Här på buke verkar många räkna och ha sig, men som sagt vet jag INGEN i verkliga livet som gör det. Värre är det med täcken tycker jag, och alla ställen som har små sockerbitshagar. Det känner och ser jag mycket mer av jämt.

Nu umgås jag inte med så många utan ca 15 st, alla räknar och tävlar. Kollar man på buke runt skörden är det helt galet med trådar om analyser o foderstater, men det kanske bara är för syns skull. Klippta hästar kräver täcke den kalla årstiden.

Sockerbitshagar ser man främst i trav/galopp stall och ridskolor/centran, dessa måste ju ligga något sånär centralt för att få ekonomi i verksamheten.

1/ 2 ha för första häst, därefter 1 ha/häst. Vad menar du med MINIMALA hagar?
2/ Spiltor finns och används. Hellre spilta som används tillfälligtvis än box, där hästen är instängd 14-20 tim/dygn.
3/ Inget, om hästen behöver det. Vilket långt ifrån torde vara fallet bland alla dessa täckade hästar man ser.
4/ Fel! För lite grovfoder är nästan legio när man ser vad hästarna utfodras med. Kvoter eller inte. Dessa kvoter är ett kapitel för sig som vi kanske kan lämna utanför den här gången?

LIA

1. Så har du 50 hästar krävs det 51 ha, 5*5 km...räknar jag rätt? Det är ju inte realistiskt om du ska få ekonomi i tex en ridskola eller ett travstall.

2. Jag har inte sett en spilta på väldigt länge....
Menar du att installade hästar per automatik mår dåligt?

3. Vad baserar du detta på? Hur vet du att hästar går täckade i onödan bara så där? En klippt eller tunnpälsad häst behöver täcke.

4. Återigen, på vad baserar du att "alla" ger sina hästar fel mat?

Är det någon mer än jag som reagerar på hur illa vi egentligen behandlar våra underbara hästar, helt omedvetet, och utan att dom själva vet det i många fall?
En häst som i naturligt tillstånd vandrar efter nya betesmarker flera mil per dag, som går i en flock på kanske 10 individer och uppåt. En fungerande rangordning, och som sagt, fria att röra sig var dom än vill. Se då till hur otroligt mycket vi har begränsat deras naturliga beteende. Det är tyvärr alltför ofta man ser hästar i minimala hagar, med benskydd, och boots och allt vad fan man nu kan hitta på, med täcke på trots 15 plusgrader. Inga hagkamrater, ingenting att pyssla med. Enda gången dom blir stimulerade är när dom blir ridna, och då många gånger ska dom gå med nosen i backen på en volt i en timme.
Värst av allt är ju att vi tar för givet att stirra in i en boxvägg, grindstolpe och eltråd ska räcka för att en häst ska vara sådär lagom nöjd med livet! I detta fallet kan man inte försvara sig med att "dom vänjer sig", eller "dom vet inte om något annat, det man inte vet om, det lider man inte av".

Varför tycker vissa människor att det är ok att göra så?

Tar man på sig ansvaret för att ta hand om en individ, en egen personlighet, så måste man väl kunna uppfylla så många utav deras naturliga behov som möjligt? Att dom får gå i en stor, fin hage, med träd, buskar, stenar, upp-och nedförsbackar, tillsammans med många hästkompisar, fri tillgång till hö/ensilage, och aktivering! Stora, rymliga boxar Har man inte dom pengarna för att betala allt detta bör man verkligen fundera på om det man gör är sjyst!
Alla som har barn vet hur noga man är med att uppfylla sina barns behov, dom ska ha rena kläder, få gränslöst med kärlek, fasta rutiner, motion, bra mat etc.

Bör inte det gälla för alla våra fyrbenta älsklingar på 500 kg också tycker man då? Eller skiter man i det, enbart för att det bara är djur?

När vi tappar respekten för djur, tappar vi även respekten för naturen omkring oss. I slutändan tappar vi repsekten för varandra.

Detta gäller inte bara hästar, utan alla tamdjur vi har omkring oss, kaniner, marsvin, akvariefiskar, slaktgrisar, köttkor, listan är lång. Om man skaffar sig djur, oavsett ras, så ska man se till att djuren kan få bete sig så naturligt som möjligt, har jag fel...?

Hörrö du, du verkar ju vara himla haj på det här... tack för att du talar om för mig som djurplågare hur jag ska ta hand om våra hästar och marsvin och allt vad det var... men skulle du nu kunna hjälpa mig med hur ska vi behandla katter och hundar då för att de ska ha ett sådan normalt vilt liv som möjligt? Har du några bra tips till mig?

Jag anar att detta är ännu en sådan tråd där någon bara lägger in ett sådant här inlägg för att skapa liv, och det lustiga är att de lyckas varje gång....

Lånar min egen knapp.. :)

Kom på en sak till.. varför börjar med här? Det är troligtvis inte vi på buke som hanterar våra hästar på det sämsta sättet i Sverige...
Jag kan tala om att det finns tusentals hästar som misshandlas i detta land, och vansköts så till den milda grad. Ut och leta misskötta hästar istället om du verkligen vill göra nytta istället för att sitta framför din dator och komma med moralkakor... tror du verkligen att du kommer någon vart?

Den dagen när alla hästar har tak över huvudet en regnig dag, foder så att de kan äta sig mätta, daglig skötsel, rent vatten att dricka, hovvård när det behövs, tandvård när det behövs, och en ägare som älskar den så till den milda grad att den skulle göra vad som helst för att den inte ska må dåligt eller skada sig, tex sätta boots eller skydd på den ihagen... att alla hästar har en hage som inte orsakar livsfara så fort den går ut, tex gammal taggtråd osv, en hästkompis som den kan busa med... då kan du återkomma och ställa krav på oss som verkligen sköter våra hästar....

Klaga inte på mig som släpper ut hästen i sin hage varje dag, ger den skötsel och kärlek varje dag, motionerar den varje dag, och inte ger den fri tillgång på hösilage utan ger den rätt antal kilo hö så att den mår bra.... har de skydd på honom som gör att han mår bra, och lägger på de täcken på honom som gör att han inte fryser en kall, regning dag....

Jag förstår inte att jag alltid lyckas att reta upp mig på sådana här inlägg, när jag verkligen försöker att tänka att det är just vad TS vill... Så nu ska jag inte skriva mera... hi hi hi hi

Ha en bra dag!

ja somsagt...det verkar som att man inte får ha häst längre.
ska iallafall ut till min pålle nu.

hoppas alla får en trevlig dag ;)
själv ska jag ut i det soliga vädret och motionera pållis lite

1. Så har du 50 hästar krävs det 51 ha, 5*5 km...räknar jag rätt? Det är ju inte realistiskt om du ska få ekonomi i tex en ridskola eller ett travstall.

2. Jag har inte sett en spilta på väldigt länge....
Menar du att installade hästar per automatik mår dåligt?

3. Vad baserar du detta på? Hur vet du att hästar går täckade i onödan bara så där? En klippt eller tunnpälsad häst behöver täcke.

4. Återigen, på vad baserar du att "alla" ger sina hästar fel mat?
1/ Nej, du räknar inte rätt. Prova 1000x510 m istället. Motsvarande arealen för en liten äldre bondgård. Inte märkvärdigt mycket mao.
Nu trodde jag att vi var inne på hur gemene man har (borde ha) sina hästar. Ska vi diskutera företagande i storleksordningen 50+ hästar så får bli det en egen tråd. Därmed inte sagt att kraven ska upphöra, men ämnet blir så omfattande.
Varför får jag inget svar på min fråga???

2/ Naturligtvis. Det är väl självklart att den som är gjord för fri utevistelse mår dåligt av att vara instängd? Tyvärr är hästar bra på att lida i tysthet och människor dåliga på att se/bry sig om tecknen dom visar.
Anser du att dom mår bra? Anser du att dom inte behöver vara ute?

3/ Får jag be att du läser mitt tidigare svar?
Anser du att hästar inte klarar sig utan täcke? Anser du att alla täckade hästar mår sämre utan täcke?

4/ Får jag be att du läser mitt tidigare svar? Var ser du att jag påstår att alla ger sina hästar fel mat?

En seriös diskussion förutsätter att man läser motpartens inlägg, dessutom utan att förvanska dessas innehåll i sina egna.

LIA

Nu umgås jag inte med så många utan ca 15 st, alla räknar och tävlar. Kollar man på buke runt skörden är det helt galet med trådar om analyser o foderstater, men det kanske bara är för syns skull. Klippta hästar kräver täcke den kalla årstiden.

Sockerbitshagar ser man främst i trav/galopp stall och ridskolor/centran, dessa måste ju ligga något sånär centralt för att få ekonomi i verksamheten.

Sockerbitshagar, det ser jag överallt. Är jag ensam om det? På väg hem ligger ett stall med pyttehagar, naturbruksskolans hagar är inte heller särskilt stora men dock så har de fina sommarhagar. Ridskolans är inte ens att tala om, där får privathästarna gå i skift i 3x3 m hagar för att de ska räcka, och ridskolehästarna får gå på ridbanan för att hagarna räcker inte till.
Skulle kunna räkna upp en massa mer, men här finns nästan inga trav/galoppstall men nästan alla hagar jag ser är små rasthagar.

Angående höanalys så ja, det kanske råder lite hysteri på buke. Men hur många hänger på buke då? Återigen, jag känner inga hästmänniskor som räknar och heller inga som hänger på buke.
Allt är ju relativt efter vilka kretsar man rör sig i.

Självklart ska helklippta hästar ha täcke. Men det försvarar inte övertäckning och hysterin om att de är frusna, men orkar inte ta det igen, har varit så sjukt me diskussion om det ändå.

Om vi människor skulle vara tvugna att låta alla våra husdjur vara precis de djur de är så skulle all form av djurhållning vara omöjlig. Tycker också att man så långt som det är möjligt ska låta djuren få vara djur men det måste hålla sig inom rimlighetens gränser..

Att dom får gå i en stor, fin hage, med träd, buskar, stenar, upp-och nedförsbackar

Är inte det här att överdriva en aning!? Så om man inte har t.ex. träd i sin hage eller upp och nerförsbackar, så är man en sämre hästägare!? Hur många lyckas bo i en terräng som uppfyller detta och ska de inte få ha häst då? Visst ska hästarna få det så bra det bara går, men det är just det, så bra det bara går inte ett drömscenario få förunnat att äga!

Kicki :laugh:

Om vi människor skulle vara tvugna att låta alla våra husdjur vara precis de djur de är så skulle all form av djurhållning vara omöjlig. Tycker också att man så långt som det är möjligt ska låta djuren få vara djur men det måste hålla sig inom rimlighetens gränser..

:bow: Så behövde jag inte skriva det! :D

Är inte det här att överdriva en aning!? Så om man inte har t.ex. träd i sin hage eller upp och nerförsbackar, så är man en sämre hästägare!? Hur många lyckas bo i en terräng som uppfyller detta och ska de inte få ha häst då? Visst ska hästarna få det så bra det bara går, men det är just det, så bra det bara går inte ett drömscenario få förunnat att äga!

Och dessutom är ju hästar stäppdjur om jag inte missminner mig - vilket innebär att träd inte är nödvändiga. Att ställa hästen i en skogshage borde vara det allra sämsta - snacka om onaturligt för en häst..

;)

Ja, då måste alla ha russ! ;) Har man en Egyptisk arab så passar det ju ypperligt med stora sandhagar! :D

Sand ja, är det inte dags att kliva upp ur sandlådan?

Jag är övertygad om att samtliga, inkl TS, inser att man måste kompromissa "med det naturliga" när det gäller hästhållning. Vad det handlar om är ju var och hur mycket man kompromissar. Vissa områden kan man tänja mer på, andra mindre. Ur hästens synpunkt!

Jag tycker faktiskt att det går att resonera på ett vuxet sätt och låta bli överlägsenhet och hånfullhet.

LIA

När vi tappar respekten för djur, tappar vi även respekten för naturen omkring oss. I slutändan tappar vi repsekten för varandra.

Så alla vi som bor ute på landet med åkrar överallt och inte kan fixa jäääätte stora hagar med massvis träd o kullar. Är vi respektlösa mot det djur vi älskar mest?

Måste säga att jag håller med dig och LIA i allt ni skriver.
Självklart kan man inte alltid fixa kuperade hagar med stenar, träd, bäckar m.m. som dessutom är jättestora, men några utav dessa saker tycker jag är ett krav (och allra mest att hagarna är stora).

Ang. det någon sa att de är stäppdjur, russ, araber m.m.... Ni säger det ju själva! Russen är designade för vårt klimat, araberna för sitt, islänningarna för sitt osv osv. Och har därför olika saker som är naturliga för dom. Men jag tror ändå, att en arab som borde gått i öknen inte säger nej till en kuperad hage med träd.
En sak de har gemensamt är att de är hästar. Har man en hästflock med flera olika hästraser från olika världsdelar får man ju se till att ha en hage med mix av allt detta, om man inte kan tänka sig att låta dom vara hästar. Hästar, inte raser. Det skall alltså i en blandflock finnas tillgång till "stäpp", dom skall kunna gå upp i en skog eller iaf träddunge för att kunna skydda sig mot regn och blåst, dom borde ha en bäck som de kan gå ner i för att dels dricka, dels vada/bada i.
Häst -> Ras -> Individ.
så tänker jag!

Senast ändrad:

Jo visst kommer såna tankar upp. jag håller med om att de borde få leva så naturligt som möjligt (observera möjligt). å andra sidan besparar vi dem från svält, torka, dödsångest o allt annat stäpplivet innebär. kompromisser va det ja.

Hästar är väl trots allt ganska duktiga på att anpassa sig och när de faktiskt mår dåligt av miljön de lever i visar de det genom att utveckla stereotypier. nu generaliserar jag ganska ordentligt men hästar utan olater mår inte jättedåligt av att leva som de gör.

jag tror inte heller att detaljer som träd eller lutning spelar någon större roll, de grundläggande behoven för hästen är mat, flocken och rörelse. uppfyller man de kraven är man på väldigt god väg med sin hästhållning.

Senast ändrad av en moderator:

Tack Aijlin för att du startade den här tråden och alla ni som inser värdet av de här typen av diskussioner. Det är nämligen det som ger utveckling och förhoppningsvis nyfikenhet nog att leta upp kunskap.
Det är ingen rättighet att ha djur överhuvudtaget. Det är en gåva full av skyldigheter. Om jag tar mig rätten att ha djur så är det min förbannade skyldighet att betala tillbaka genom att ge hästarna ett så naturligt liv som bara är möjligt. Även om det betyder att jag får åka långt eller vad det nu kan vara. I vissa fall även att låta bli. Att någon individ oavsett djurslag skulle må bättre bara för att de inte vet annat är inte överensstämmande med sanningen. De beteenden djuren har i sitt fria tillstånd har de också behov av. Därav är det inte upp till varje djurägare att göra som man vill. Det minsta vi kan göra för våra djur är att ta den här typen av diskussion på allvar!

Annika

Sand ja, är det inte dags att kliva upp ur sandlådan?

Jag är övertygad om att samtliga, inkl TS, inser att man måste kompromissa "med det naturliga" när det gäller hästhållning. Vad det handlar om är ju var och hur mycket man kompromissar. Vissa områden kan man tänja mer på, andra mindre. Ur hästens synpunkt!

Jag tycker faktiskt att det går att resonera på ett vuxet sätt och låta bli överlägsenhet och hånfullhet.

LIA

Att skämta är INTE liktydigt med att vara hånfull. Allt är inte blodigt allvar LIA! ;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 382
Senast: monster1
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 111
Senast: Jakobine
·
Hästmänniskan Är så sugen på att skaffa en ponny till mig och barnen, men är rädd att det vore att ta mig vatten över huvudet. Har 4 barn (varannan...
Svar
17
· Visningar
1 643
Senast: Suskiv
·
Ekonomi & Juridik För snart 4 år sedan (3år 8mån) så flyttade jag akut från en familj där jag varit inneboende på grund av att jag blivit misshandlad av...
2
Svar
23
· Visningar
4 328
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar