Hästen, med stort H i fokus!

Sv: Hästen, med stort H i fokus!

beror såklart vars man bor och vad man har för tillgångar tycker jag.
vad människor har för åsikter för eller emot att hästar ska gå i flock tänker jag inte gå in på, men som du sa, det finns en del saker som faktiskt sätter stopp för att de ska kunna gå i stor hage tillsammans och med övriga flockmedlemmar..

Därför att det oftast inte hålls på en nivå som är sann. Det pratas alltid om MINIMALA hagar, TVÅ tim om dagen, resterande tid i TRÅNG box med TREDUBBLA täcken i 20 graders värme med en foderstat som består av 20 kg havre och 2 kg hö.
Men nu blev du väl extremt extrem? :eek:

Den "vanliga" instängda hästhållningen består ofta av minimala hagar (sant), 6-10 tim/dag, box eller spilta i övrigt, 1-2 täcken utomhus och ofta även inne i stallet (även i uppvärmda stall- sant) samt foderstat som består av 4-6 kg grovfoder, 2+ kg kraftfoder och div annat.
Har jag fel? Åtminstone är det den uppfattningen jag har, inte minst efter att ha läst inlägg här på Buke.

Jag understryker än en gång att även balanserade inlägg från dom som vill ha för hästen bättre livsvillkor, bemöts på beskrivet tråkiga sätt.

LIA

Jag håller med om att allt inte är svart eller vitt som många av er har redan har nämnt... Det finns många människor som förmänskligar hästen utan bättre vetande. Bara för att de själva fryser och inte skulle vilja vara ute så tror de att hästen hellre kommer in i stallet. Eller tar man på hästen dubbla täcken om det är -5C på morgonen, för att temperaturen senare på dagen ska gå upp till +10C. Många gånger är det väl bekvämare för oss människor att ha hästen på stall de flesta timmar på dygnet. Vi kan då lättare kontrollera bl.a foderintag. Jag skulle personligen inte vilja ha min häst i ett stall där den går i en liten rasthage 4-5 timmar om dagen och resten på stall. För mig är det inte ett värdigt hästliv. Men jag är ju också bara en hobbyryttare :). Förstår att det inte är det samma i ett tävlings/träningsstall.

du menar att man inte ska ha hästar nån annanstans än ute på landet med hagar som är obegränsade stora?

en liten tanke bara: det kanske inte är en rättighet att ha häst? alltså, istället för att tänka: "jag har inte tillräckligt stor hage, men jag måste ha häst, så därför får den gå i en liten hage" så kanske man borde tänka: "är det möjligt att ha häst här? i så fall hur många?"

obegränsade hagar tror jag inte att TS menar? en obegränsad hage är ju en motsättning i sig. därmot så bord ju alla hästar ha tillräckligt stora hagar och det är större än vad många har idag...

att ha hästar är ju alltid en kompromiss med deras frihet och just därför kan standarden sättas högre än nu!

måste hålla med om att det övedrivs lite..
samtidigt så låter det som att en del vill köra över de som inte har tillgång till att ha hästen i hektar stora hagar eller ha dem ute 12 timmar per dag eller dygnet runt.
det beror helt på vars man har sin häst och vad stallet erbjuder.

jag själv har min pålle ute från 8 på morgonen till 8,9 tiden på kvällen
är det plusgrader går han utan täcke nu då det är vår.
de går inte i stora hagar då det inte är någon betessäsong, vi har inte den möjligheten då sommarhagarna sparas till sitt ändamål och resterande mark runtomkring är odlingsvallar som blir förstörda och obrukbara om någon häst ska gå där och då har våra hästar ingen mat för vintern.

så vitt jag förstår så är det ingen som vill eller försöker motverka att hästen bör ha tillgång till större marker att röra sig på, så varför tackla på med överdrifter?
vars finns den häst som får 20kg havre och 2 kg hö, som står med tre dubbla täcken i 20 graders värme?

Men nu blev du väl extremt extrem? :eek:

Den "vanliga" instängda hästhållningen består ofta av minimala hagar (sant), 6-10 tim/dag, box eller spilta i övrigt, 1-2 täcken utomhus och ofta även inne i stallet (även i uppvärmda stall- sant) samt foderstat som består av 4-6 kg grovfoder, 2+ kg kraftfoder och div annat.
Har jag fel? Åtminstone är det den uppfattningen jag har, inte minst efter att ha läst inlägg här på Buke.

Jag understryker än en gång att även balanserade inlägg från dom som vill ha för hästen bättre livsvillkor, bemöts på beskrivet tråkiga sätt.

LIA

Minimala hagar, ge mig mått på det minsta du tycker är ok. Spiltor är det väldigt, väldigt sällan man ser. Vad är det som motsäger täcken om hästen behöver det? De flesta räknar minutiöst på TS, kvoter osv. vilket innebär att hästarna få det foder de behöver.

Så ser jag det.

Jag tror du kanske umgås lite väl med folk som är 'duktiga'?

Jag känner ingen som räknar på kvoter eller höanalys, förutom mig själv. Inte ens tävlingsryttare på enorma anläggningar. Eller hobbyryttarna i mitt stall.

Vad jag ser mer av, är okunskap och hipp som happ med fodret. Här på buke verkar många räkna och ha sig, men som sagt vet jag INGEN i verkliga livet som gör det. Värre är det med täcken tycker jag, och alla ställen som har små sockerbitshagar. Det känner och ser jag mycket mer av jämt.

en liten tanke bara: det kanske inte är en rättighet att ha häst? alltså, istället för att tänka: "jag har inte tillräckligt stor hage, men jag måste ha häst, så därför får den gå i en liten hage" så kanske man borde tänka: "är det möjligt att ha häst här? i så fall hur många?"

Jag har funderat på detta varje gång en sån här tråd dyker upp. De som bor t.ex. i sthlm säger alltid att det inte finns sådana stall med enorma hagar och mycket utevistelse.
Men varför frågar man sig inte då, är detta fel? Bör jag ens ha häst? Istället för att säga - det finns inga sådana stall. Bör man inte tänka - varför har jag häst om jag inte kan erbjuda åtminstone en ordentlig hage ÅRET RUNT (för att nämna en sak).

Måste vara fler som undrar.

måste hålla med om att det övedrivs lite..
samtidigt så låter det som att en del vill köra över de som inte har tillgång till att ha hästen i hektar stora hagar eller ha dem ute 12 timmar per dag eller dygnet runt.
Hektarstora (dvs 1-2 ha/häst) hagar tycker jag borde vara ett minimum för att få ha häst.

det beror helt på vars man har sin häst och vad stallet erbjuder.
Nej, det beror på var man väljer att ha sin häst! Vilket i sin tur styrs av vilken syn man har på hästhållning.

jag själv har min pålle ute från 8 på morgonen till 8,9 tiden på kvällen
är det plusgrader går han utan täcke nu då det är vår.
Våra går ute dygnet runt året runt utan täcke. Det du! :)

de går inte i stora hagar då det inte är någon betessäsong, vi har inte den möjligheten då sommarhagarna sparas till sitt ändamål och resterande mark runtomkring är odlingsvallar som blir förstörda och obrukbara om någon häst ska gå där och då har våra hästar ingen mat för vintern.
Det finns gott om stråfoder att köpa numera. Varför får inte hästarna använda all mark på vintern?

så vitt jag förstår så är det ingen som vill eller försöker motverka att hästen bör ha tillgång till större marker att röra sig på, så varför tackla på med överdrifter?
Men det verkar vara många som struntar i hästens behov att ha ytor att röra sig på. Ska vi bara blunda för det?

vars finns den häst som får 20kg havre och 2 kg hö, som står med tre dubbla täcken i 20 graders värme?
Inte vet jag. Fråga Miss som skrev det.

LIA

:bow::bow:

Minimala hagar, ge mig mått på det minsta du tycker är ok. Spiltor är det väldigt, väldigt sällan man ser. Vad är det som motsäger täcken om hästen behöver det? De flesta räknar minutiöst på TS, kvoter osv. vilket innebär att hästarna få det foder de behöver.
1/ 2 ha för första häst, därefter 1 ha/häst. Vad menar du med MINIMALA hagar?
2/ Spiltor finns och används. Hellre spilta som används tillfälligtvis än box, där hästen är instängd 14-20 tim/dygn.
3/ Inget, om hästen behöver det. Vilket långt ifrån torde vara fallet bland alla dessa täckade hästar man ser.
4/ Fel! För lite grovfoder är nästan legio när man ser vad hästarna utfodras med. Kvoter eller inte. Dessa kvoter är ett kapitel för sig som vi kanske kan lämna utanför den här gången?

LIA

Ibland undrar jag om folk gör sig dummare än vad dom egentligen är...?
Det där inlägget hade du kunnat skippa, för det var bara förjävla dumt.

Det är mycket som är tokigt med världen. Tycker inte att hästhållningen i Sverige tillhör de största problemen men jag förstår din poäng. Vad anser du att man ska göra åt saken?

här där jag bor, holmsund utanför umeå finns ingen mark att ha häst på, man får helt enkelt inte ha häst här då det finns för lite mark och för mycket vattendrag.
så jag pendlar redan flera mil varje dag ut till hästen.
somsagt, jag tror det beror på helt vart man bor och hur läget ser ut.
här i min närhet finns det inte så vitt jag vet någon häst som har tillgång till hektar stora hagar året om utan det råder lite markbrist och sommarhagarna där hästarna ska kunna gå på bete sparas just till sommaren. här uppe sker ju tillväxten av gräset inte ordenligt förns i juni månad.
övrig mark är upptagen av bönder som har odlingsvallar, de ska ordna mat för vinter till våra kor,får,getter,hästar osv.
valet av stall ..det är inte så direkt stort utbud här uppe heller..antingen är det ridanläggningar m ridskola och där har jag ogärna min häst eller så är stallen vanligtvis fulla med några års väntekö tills någon hoppar ut..så i just den punkten har jag inte så mycket val.
precis, det finns stråfoder att köpa - men om vi tar upp böndernas mark som hagmark till våra hästar, vars ska då stråfodret komma ifrån? vi håller oss till lokalproducerat foder för att det känns säkrast..fodrets hållbarhet ökar och man slipper långa transporter där fodret lätt blir dammigt.

nog för att det blev lite mycket "jag" i detta inlägg, men det jag ville få fram är att det inte alltid är så säkert att det finns tillräckligt med mark eller tillräckligt många stall att välja på

Spiltor finns och används. Hellre spilta som används tillfälligtvis än box, där hästen är instängd 14-20 tim/dygn.

så du tycker inte att en spilta hindrar hästens rörelseförmåga?
Klart att den gör. Detsamma gäller för box, om än kanske inte i riktigt lika stor utsträckning.
Du kanske inte observerade ordet "tillfälligtvis"? Med det menar jag några få timmar och alltså inte regelbundet.

LIA

nog för att det blev lite mycket "jag" i detta inlägg, men det jag ville få fram är att det inte alltid är så säkert att det finns tillräckligt med mark eller tillräckligt många stall att välja på
Då är det anpassning som gäller. Dvs, det är vi som ska anpassa oss efter förutsättningarna och inte hästen!

Tillräckligt med mark finns det, men man måste kanske åka långt till den. Eller eventuellt flytta till den. Vill/kan man inte det, får man avstå från att ha häst. Om man tar hänsyn till hästens behov.

Stråfoder finns det numera gott om tack vare ensileringen, vilket jag redan påpekat. Den som vet bättre får gärna korrigera mig, men jag tror att det produceras över behovet och att man lätt skulle kunna öka ännu mer. Per ha får vi idag 2-4 skördar/år, medan det på "hö-tiden" var 1 eller i bästa fall 2. Som dessutom ofta höll lägre kvalité. Därför finns det också mycket vall och hagmark idag som inte används till hö/ensilage-produktion. Dessa "tomma" hagar ligger inte alltid där dom som bäst behövs, ur vår hästsynvinkel, och då är vi tillbaka till lokaliseringstänket ovan.

LIA

Beror väl på vad man menar som "nära stockholm" men jag har iaf hittat ett ställe i vallentuna (3 mil norr om sthlm city) som har stora, fina kuperade och väldränerade hagar, där hästarna går i flockar anpassade efter hagstorlek.
Hittade också ett ställe i Kungsängen, det är väl kanske 2 mil till sthlm city, samma där, jättehagar i fin form trots en blöt vinter, sto- och valackflock, lösdrift.

Så, jag tycker inte att det verkar omöjligt att hitta sådana ställen även nära storstäderna.
Det beror väl på hur den som byggt anläggningen tänkt sig, verkar som att många "storhäst"anläggningar kör med pyttehagar, en för varje häst osv, medan islandsfolk tex har helt andra krav, på bland annat flockvistelse.

Människor är gjorda för att jobba med kroppen. Vi har ett stort behov av att röra oss för att inte få skador. Ändå sitter en stor del av mänskligheten på jobb där man inte får rörelsebehovet tillgodosett. Vi tillåts inte vara människor.

Ok, exemplet ovan är kanske lite väl krasst. Men just en jämförelse med oss kan också ge något jag tycker är värdefullt. Eftersom jag har ett stillasittande jobb har både jag själv och arbetsgivaren försökt förbättra läget - så gott det går. Vi har höj och sänkbara skrivbord, skrivaren en bit bort i korridoren etc. etc. för att vi skall kunna röra oss.

På samma sätt tänker jag om hästen. Jag vill att han skall få gå i flock i oändliga hagar. Har inte möjlighet att ge honom just det men han har en stor hage och en kompis i hagen - samt fler kompisar i hagar intill. De andra hästarnas ägare vill inte ställa ihop hästarna i en flock så där kan jag ju inget göra så mycket. Däremot skall han få åka på bete på ett ställe som har stoooooora hagar och en massa hästkompisar. Men det är ju bara i tre månader av årets tolv.

Han har en box som han tillbringar så lite tid som möjligt i, den uppfyller gott och väl jordbruksverkets föreskrifter men jag skall ändå försöka bygga ut den ett par kvadratmeter i sommar. Han får inte fri tillgång på stråfoder, men han utfodras ofta och rikligt. Verkar inte särskilt hungrig mellan gångerna.

Jag jämkar och försöker se till att ge honom så mycket jag kan av det jag skulle vilja att han fick. Det är det bästa jag kan åstadkomma och jag tror faktiskt att min häst trivs bra med sitt liv. På det stora hela.

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 382
Senast: monster1
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 111
Senast: Jakobine
·
Hästmänniskan Är så sugen på att skaffa en ponny till mig och barnen, men är rädd att det vore att ta mig vatten över huvudet. Har 4 barn (varannan...
Svar
17
· Visningar
1 643
Senast: Suskiv
·
Ekonomi & Juridik För snart 4 år sedan (3år 8mån) så flyttade jag akut från en familj där jag varit inneboende på grund av att jag blivit misshandlad av...
2
Svar
23
· Visningar
4 328
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar