Sv: hästar och barn
*kl*
Vem säger att man är en dålig mamma för att man har barnen med sig i stallet bland hästarna?
Det är ju inte det som är grejjen. Det är klart att ungarna skall kunna vara med i stallet. MEN fortfarande skall det vara SÄKERT för barnen.
Man måste dom förälder vara med i matchen så barnen inte skadas. Att ha med ungarna när de är små innebär inte att man kan slappna av helt bara för att ponnyn eller hästen är snäll.
Klart att man kan, om barnet är tillräckligt moget för det, låta barnet borsta den ena hästen medans man själv borstar den andra. Men man får ju hålla ett öga på dem att det fungerar. Barn växer ju med uppgiften, visst men de är fortfarande barn.
Och visst kan en fyraåring rida med på en häst medans man rider den andra, om tex fyraåringens häst är lydig och välhanterad är det ju inga större problem att ha en extra lina så den mer eller mindre går som handhäst.
I såna lägen säger jag bara jippi! Jättebra, om barnen får vara med. MEN jag tycker inte att det är okej att det mindre barnet skall vara alltför nära en lös unghäst som inte fostrad. Pga olycksrisken.
Allvarligt, tycker ni som har era barn med i stallet att era femåriga barn skall grejja med 3 åriga unghästar med allt vad det innebär? Eller skulle ni välja en ädre, fostrad och stabil individ som de får gosa, borsta och hantera?
Och även om ni valt en stabil häst för dem, inte låter ni dem väl grejja med hästen utan att ha koll att det faktiskt fungerar?
Sen är det A och O med uppfostrade hästar. Vi har företrädesvis kostammade Quarterhästar, hårda i huvudet, dom kräver mycket konsekvent och bestämd hantering. Det är inte så lätt att lära barn, men det går bättre ju äldre de blir och man måste vara med jättemycket själv tills de klarar av uppgiften.
Mina barn har alltid varit med, mer eller mindre, i stallet. Vi har ju eget stall så då blir det lixom rätt naturligt. Aldrig någonsin har märren kommit på tanken att nafsa, buffa eller sparka min dotter eller son. Inte heller vår gamla ponny eller fd vallack kunde komma på tanken att dumma sig.
Just nu har vi som tidigare nämts i tråden en 2-årig unghäst så då blir det av naturliga skäl lite extra säkerhetstänk kring den för barnens skull.
Skall de grejja med någon häst så får de göra det på den stabila och välppfostrade märren. Dotten får grejja själv om hon vill medans 3-åriga sonen måste ha mamma eller pappa med. Punkt.
Ang ålder på barn att får hantera i hage etc själva så finns det en anledning till att jag inte anser dem vara mogna uppgiften förräns de är lite äldre.
Barns syn är inte fullt utveckad förräns vid 11-12 års ålder. De kan tex inte bedöma avstånd och hastighet korrekt. Därför bör man ej heller låta dem tex cykla i trafiken själva förräns då.
Dottern med kompis balansövar på min gamla, gamla ponny...
Dottern igen på vår dåvarande sommarponny Prinz..
Här några år äldre på märren..
Ytteligare några år på nacken för dem båda
Och som trettonåring med unghästen..
Lillgrabben och vår märr bekantar sig med varandra...
Kan du inte tala...?
Barn och hästar- OK, men Safety First!
mvh Eva