Her i gud!!! är det den resonering du lägga fram till socialen eller myndigheterna om barnen eller non annan bli skadad "ooo han har så ont"??? Sånt betyenda är oackeptabalt.
For andras säkerhet du bäst tänka om.
Jag kräver aldrig respekt utan att respektera tillbaka. Att ignorera en hästs upprepade och förtvivlade försök att förklara att den har ont, så att hästen behöver "fasa upp" och prata med större och större bokstäver - och sedan när hästen i ren frustration och som sista utväg "skriker" kräva att den ska tiga. Det är inte varken en djursyn eller hästhantering jag använder mig av eller ens respekterar. Man kan knäcka ett djur, javisst. Det är antagligen det största misslyckandet som djurägare, eftersom man då bevisat att man är helt inkapabel att läsa djuret.
Ponnyn hade om han hade velat kunnat göra mos av mig. Han gjorde inte det, däremot reagerade han när han hade så ont att han inte visste var han skulle ta vägen aggressivt. Övrig tid försökte han ställa upp men samtidigt förklara om och om igen att något bekymrade honom. Är det någon som har en respektbrist att åtgärda är det faktiskt jag - som trots att jag hörde inte förstod och lyssnade på allvar förrän han börjat "skrika".
Så som sagt, skulle han någonsin behöva bli utåtriktat aggressiv igen har jag misslyckats å det brutalaste som djurägare. För nu vet jag vad surigheten betyder. Jag kan lyssna till och respektera den redan där.
På samma sätt, om man nu vill jmf med barn, kan lyssna på de första signalerna ett barn som mår dåligt sänder ut, och försöka nå och hjälpa barnet då. Så slipper det signalera med större och större bokstäver.
Du tycks inte förstått att hästen inte har ont idag och inte ska behöva ha så ont igen att han måste "skrika". Således är jag inte orolig att han ska käka upp några barn, eller på andra vis skada dem avsiktligt. (En oavsiktlig skaderisk finns alltid när det handlar om hästar)
SKULLE han av ngn anledning, de kan ju skada sig från sekund till annan, få fruktansvärt ont med tillhörande humörreaktion så kommer inga barn i närheten av honom. Precis som den här gången. Som sagt, jag brukar inte mata honom med barn...