Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Vi köpte en splitter ny bil för snart två år sedan. Men den åt för stort hål i plånboken. Då ekonomin inte pallade det sålde vi den.

Sen skrotbil och skrotbil. Vi pratar inte en volvo 240 får -74 direkt utan en bmw från -99. Men kör man som jag har gjort närmare 5000 mil om året, lång resväg till jobbet och sen hästtävlingar på det. Så kräver bilen lite mer underhåll än normalsvenson som kör max 1500 mil om året. Vår ekonomi skulle aldrig klara att lämna in den på verstad för alla fel och allt slitage som uppstår på en bil som används så mycket. Då får man offra tid istället.

För övrigt hade vi problem med den fabriksnya, det var fel på växellådan så den stod på verkstad i över en månad. Fast vi fick i och försig lånebil eftersom det var fabrikationsfel.
Kantklipper görs kanske inte varje gång, men varannan måste det defenitivt göras, längs med staketet och byggnaderna, känner inte för att måla om allt varje år.

Vi hade inte barn när vi köpte huset och stora delar var klart när vi fick barn.
Skulle inte vilja flytta tillbaka till lägenhet igen.

Det står er naturligtvis fritt att välja att bo och köra på ett så jobbigt vis som möjligt.

Vi kan konstatera att just ur ett jämställdhetsperspektiv verkar det inte vara optimalt, och med ett könsstereotypt upplägg som det du beskriver verkar det verkligen inte heller vara särskilt optimalt för mannens föräldraskap. Det verkar ju bli rätt många arbetstimmar "ute" för mannens del, i miljöer och sammanhang där det inte verkar passa särskilt bra att ha små barn med sig.

Du försöker verkligen vända och vrida på allt för att få det till en nackdel. Klart han inte har barnet med sig när han snickrar eller meckar. Precis som att jag inte har barnet med mig när jag rider ut. Hon är bara 1½ år så det är inte läge att hon är med "överallt". De få timmar de träffas på vardagskvällarna innan hon lägger sig umgås han med henne.

Nej, det gör jag inte. Jag konstaterar att det inte alls låter som ett optimalt upplägg ur jämställdhetssynpunkt och inte med avseende på mannens föräldraskap. Du har sagt att ni är nöjda, och jag antar att det är sant.

Snarare snurrar jag väl lite kring just din tidigare fråga: om bådas nöjdhet skulle vara ett tecken på jämställdhet. Och mitt svar på den frågan är så sett nej, eftersom nöjdhet just handlar om nöjdhet, nöjdhet mäter inte jämställdhet.

Men jag tror i princip också att om jämställdhet i familjerna "infördes genom ett trollslag över en natt" så skulle väldigt många förhållanden gå åt skogen tämligen omedelbart. Väldigt många förhållanden verkar ju snarare bygga just på sk "olikheter mellan könen" som är kopplade till ojämställdhet.

Sen skrotbil och skrotbil. Vi pratar inte en volvo 240 får -74 direkt utan en bmw från -99. Men kör man som jag har gjort närmare 5000 mil om året, lång resväg till jobbet och sen hästtävlingar på det. Så kräver bilen lite mer underhåll än normalsvenson som kör max 1500 mil om året. Vår ekonomi skulle aldrig klara att lämna in den på verstad för alla fel och allt slitage som uppstår på en bil som används så mycket. Då får man offra tid istället.

En tretton år gammal bil som dessutom går väldigt mycket, jag kan absolut förstå att det blir mycket att meka med den. Men det är ju ett aktivt val ni har gjort: en livsstil som kräver bil, och som pressar er ekonomi såpass mycket att den enda bil ni har råd med är en som kräver konstant underhåll och meckande pga ålder och slitage.

Vi hade inte barn när vi köpte huset och stora delar var klart när vi fick barn.
Skulle inte vilja flytta tillbaka till lägenhet igen.

Men det finns ju trots allt många hus att köpa som inte kräver totalrenovering från grund till taknock. Så valet står ju inte enbart mellan lägenhet eller renoveringsobjekt, återigen finns många alternativ däremellan.

Jag tror det beror lite på hur mycket man värderar sin tid. Ni gör intryck av att inte värdera er tid över huvud taget: ni tycks konstant välja alternativ som kostar lite i pengar, men mycket i tid. Det är ju ett val man gör: är det värt det att ha häst och hus och bil, om det enda sättet ekvationen går ihop ekonomiskt är att vi lägger i princip en heltid på att renovera och sköta dem, och inte har tid till något annat?

Och allt har ju ett pris, även om det inte kan mätas i pengar. I ert fall förefaller priset ha varit det delade föräldraskapet och jämställdheten. I min värld skulle det ha varit ett (för) högt pris, men man är ju olika.

Klart det inte kan bli helt jämnlikt, jag kunde sitta på en stol och amma och titta på medans han snickrade.

Nu har han valt att ta ut föräldradagar och semester över jul för att hinna träffa henne mera. Men han kommer även snickra på det sista rummet, hennes rum.
Drömmen hade varit att ha så mycket pengar att vi skulle kunna ta hantverkare till allt (nu bara vissa saker, som han inte kan eller får göra själv) varsin ny bil och städhjälp. Jo jag tackar jag!

Tog på skoj lite tider igår när jag var hemma. Eftersom svärmor skulle komma på fika på kvällen var jag alltså tvungen att städa lite.
Röja undan, bädda rent i sängarna och dammsuga golven. ca 30 min. Starta en tvätt + flytta till torktummlare/hänga upp ca 10 min totalt. Lagade middag, stekte biff och kokade frysta grönsaker ca 10 min. (han köpte med en sås på vägen hem ifrån jobbet) Naturligtvis hade jag barnet samtidigt och stallet och de andra djuren, men det ingår inte riktigt i hushållsarbete. Total tid hushållsarbete ca 1h

De timmar de träffas på vardagskvällarna innan hon lägger sig umgås han med henne.
Precis. Få timmar eftersom ni har valt som ni har valt.

Lägenhet eller fräscht hus + nyare bil = betydligt mer tid över. Särskilt om man bosätter sig så man slipper långpendla med bil.

Vi gjorde ett val att köpa ny bil där allt ingår i tre år för att få ner arbetsbördan främst för honom. Men när jag skulle plugga blev det för mycket pengar för våran ekonomi. Har ingen lust att använda sparpengar varje månad bara för att ha en ny bil, a´la lyxfällan.

Men den tiden är från han kommer från jobbet tills hon lägger sig.

Du menar när han inte trimmar gräskanter, snickrar på huset, mekar med bilen eller reser mellan jobbet och hemmet? Barnet är väl inte uppe hur länge som helst heller? "Få timmar" var ditt ordval - och det verkar alldeles rimligt.

ifall han kommer hem mellan 18-19och hon lägger sig 20-21 så brukar han inte börja förrens hon lagt sig.

Inte trimmar han eller meckar varje kväll. precis som att jag inte städar och tvättar varje dag.

ifall han kommer hem mellan 18-19och hon lägger sig 20-21 så brukar han inte börja förrens hon lagt sig.
Precis! En timme om dagen!

Och någonstans har man ju gjort ett eller flera val (boende, föräldraledighet, avstånd till jobbet etc.) så att det har blivit så.

Inte trimmar han eller meckar varje kväll. precis som att jag inte städar och tvättar varje dag.
Någonstans skrev du att han ägnat tre av veckans kvällar åt din bil. Och att den överlag kräver en hel del. Sammantaget blir ju mycket småpill en stor tidsspillan.

Påminner om en annan tråd där TS envist höll fast vid vikten av småpill "för det tar ju ingen tid alls" men ändå var alldeles sönderstressad och led av konstant tidsbrist.

Vi gjorde ett val att köpa ny bil där allt ingår i tre år för att få ner arbetsbördan främst för honom. Men när jag skulle plugga blev det för mycket pengar för våran ekonomi. Har ingen lust att använda sparpengar varje månad bara för att ha en ny bil, a´la lyxfällan.

Finns ju mellanting också. Jag sålde min bil när den överskred två verkstadsdagar om året inkl service. Då var den tio år gammal.

Klart det inte kan bli helt jämnlikt, jag kunde sitta på en stol och amma och titta på medans han snickrade.

Nu har han valt att ta ut föräldradagar och semester över jul för att hinna träffa henne mera. Men han kommer även snickra på det sista rummet, hennes rum.
Drömmen hade varit att ha så mycket pengar att vi skulle kunna ta hantverkare till allt (nu bara vissa saker, som han inte kan eller får göra själv) varsin ny bil och städhjälp. Jo jag tackar jag!

Fast det finns ju återigen mellanting. Det är ju inte så att ert enda alternativ skulle vara att vara så rika att ni har råd med två nya bilar, hantverkare för att renovera hela huset och städhjälp. Det går ju att bosätta sig så att man inte behöver två bilar öht, och i bostäder som inte behöver totalrenoveras, och som inte är så stora att städhjälp egentligen behövs.

Man kan ju exempelvis vänta lite med att köpa hus, så att man har råd med ett hus i bättre skick med bättre kommunikationer. Om båda har jobb och är färdiga med sin utbildning, är det mindre risk att behöva sälja den fungerande bilen och vara hänvisade till den som kräver konstant service för att man ska studera.

Vad jag försöker peka på är att ni mycket aktivt har valt en livsstil som pressar er ekonomi såpass att enda sättet att få det gå ihop är att offra nästan all er tid, på nivån att mannen har så fullt upp med skötsel/renoveringar att han knappt hinner träffa ert gemensamma barn, och absolut inte ta sin del av hushållsarbetet, och du för att hinna med har fått reducera kosthållningen till tiominutersmiddagar bestående av frysgrönsaker och stekt kött. I mina ögon är det ett oerhört högt pris, och inte nödvändigtvis val som maximerar livskvalitet (om man nu tänker sig att livskvalitet kan bygga på fler saker än att bo i hus).

Senast ändrad:

jag kunde sitta på en stol och amma och titta på medans han snickrade.

Nej, det kan du inte. Det räcker ju nämligen inte med att amma för att livet i hemmet ska gå runt, särskilt inte med barn som är större än bebisar. Du måste fixa mat (även om matlagningen är reducerad till i princip färdigrätter), städa, tvätta, ta hand om barnet även mellan amningarna på lite sikt ska väl barnet även skjutsas till allt möjligt eftersom ni bor på landet. (Även om vi tänker bort djuren, jag antar att det är sällskapsdjur snarare än nyttodjur.)

Däremot hade det ju gått att göra val som krävde väldigt mycket mindre snickrande från din mans sida, vilket hade kunnat möjliggöra en annan delaktighet kring barnet och de saker som under alla omständigheter måste göras. Om ni hade valt att pappans och barnets relation är så viktig, att den motiverar att man väljer bort annat.

Jag fattar inte varför du ser dina "alternativ" som sådana extremer? Antingen lever man som du, eller så har man städhjälp och jag vet inte vad? De allra, allra flesta (i Sverige) lever väl någonstans emellan de två extremerna.

Någonstans skrev du att han ägnat tre av veckans kvällar åt din bil. Och att den överlag kräver en hel del. Sammantaget blir ju mycket småpill en stor tidsspillan.

Påminner om en annan tråd där TS envist höll fast vid vikten av småpill "för det tar ju ingen tid alls" men ändå var alldeles sönderstressad och led av konstant tidsbrist.

Det var ett exempel på vad som har varit. Eftersom "mecka" med bilen verkar vara att byta däck och tanka. Klart bilen inte är trasig tre kvällar i veckan, då kanske vi skulle överväga en annan bil.
Ja den kräver en del, saker sslits på gamla bilar, men det kanske handlar om varannan månad. En del saker byts ju i förebyggande för att bilen inte ska gå sönder knall och fall när man är ute och kör.

Du tror inte att vi ångrar oss att vi inte köpte en nyare för de pengar vi förlorade emellan. Vi stod i valet och kvalet men eftersom bilen fått sveriges nöjdaste bilägare två år i rad kände vi att det kändes rätt.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 641
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 512
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 307
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 169
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar