Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Så för förhållandets del kan jag verkligen tycka att det är bättre att man (gemensamt, självklart) skiter i allt det där praktiska så mycket det går och i stället jobbar på att behålla och odla de kvaliteter som fanns där en gång. Risken är annars att ens förhållande reduceras till ett sorts, förvisso någorlunda jämlikt, logistikorienterat arbetsläger.

Fast de flesta inlägg i den här tråden som handlar om att glömma bort förhållandet, har ju utgått från att kvinnan i förhållandet gör väldigt mycket mer än hälften. Alltmedan mannen känner sig bortglömd, om jag fattar rätt.

I övrigt har du ju en poäng. Om man dels minimerar det trista arbetet så mycket som möjligt (det är därför jag bor i lägenhet, tex), dels delar på det arbete som trots allt måste göras, så är väl förutsättningarna för att man också ska hinna ha lite småtrevligt ihop betydligt bättre än om kvinnan råddar med, säg, 80% av det som borde ha varit gemensamt?

Om det verkligen står mellan ett jämställt arbetsläger eller ett ojämställt, så är jag ändå hellre på arbetsläger tillsammans med min partner än ensam.

Jag är rädd att detta synsätt ytterligare lägger sten på bördan (för mamman). Om nu inte pappan "levererar" så ska man naturligtvis inte skylla på honom (stackars man) utan inte nog med att mamman ska ta huvudansvaret, det är dessutom HENNES fel att han inte levererar. Istället för att ställa samma krav på båda vilket borde vara det naturliga.

Det håller jag verkligen med om. Det är lika gräsligt som när folk skriver "varför har du fått barn med någon som inte tar hand om dem?". Som om det är en brist hos henne att han inte tar hand om de barn han har satt till världen.

Ok, ett förtydligande till. ;)
För en del, mig själv inkluderad, så räcker det inte med att kämpa på gemensamt med hushållet och säcka ihop framför tvn varje kväll för att känna att förhållandet ger nåt. Jag kan förstå att det är oerhört skönt om man upplever att strumprullandet och familjeansvarstagandet är en fond som funkar för förhållandet men så är det inte för alla. Sen att det är nödvändigt och viktigt för att familjen ska fungera är en helt annan sak.

Jag håller med.

Kanske är det också där det där med att "vårda" förhållandet kommer in. Att man ger varandra möjlighet (både ensam och parterna tillsammans) till att komma bort från "strumprullandet" och tillbaka till verkligheten före "strumprullandets" tid.

Men alltså, barnet är väl över året nu? Nån gång måste väl ändå poletten trilla ner att ni har ett barn att ta hand om, som han är förälder till?

Om någon efter så lång tid fortfarande inte förstått att man är förälder, och lärt sig ta hand om barnet, så verkar ju nästan något vara fel. Försöker han ta hand om barnet? Hur visar sig detta att han inte kommit in i papparollen, är det att han inte kan ta hand om barnet, eller att han inte förstår att han måste tänka på barnet och ta ansvar, eller vad är det som felar?

Vad säger mannen själv om sin oförmåga att vara pappa, jag tänker att det måste vara skitjobbigt för honom också att ha ett barn och leva med det, men inte kunna vara pappa till det?

Jag håller inte med dig om att det är vanligt att en man som sedan mer än ett år tillbaka blivit förälder och bor med sitt barn inte kommit in i föräldrarollen. Jag har många småbarnsföräldrar i vänskapskretsen, men har aldrig sett något liknande.

Varför är det så svårt att förstå att alla är olika och måste allt övertolkas till ytterligheterna?
Klart han tar sitt ansvar, nåt sånt har jag aldrig skrivit om! Och jo Poletten har trillat ned.
Inte heller har han nån oförmåga att ta hand eller leva med sitt barn.
Att vänja sig vid att vara förälder,ha ansvar och ha ett barn som man ska ge dom bästa möjligheterna till en bra och trygg uppväxt- det har varit en omställning för mig och även min sambo. Ingen kan komma och säga att de vet innan de fått första barnet hur det är att få barn, vad barnet har för personlighet och hur man ska reagera på lång sömnbrist .
Eftersom allt överdrivs här lägger jag ner detta.

Men vad menar du då med att han inte har hittat eller kommit in i papparollen än? Vilka bitar är det som fortfarande saknas för att han ska kunna vara förälder fullt ut, på samma sätt som du?

Lång sömnbrist tror jag ingen människa reagerar särskilt bra på, så mycket går nog att förutsäga.

Självklart är alla olika, men jag tror inte på att det bara är slump och "tja, alla är olika, en del är bra föräldrar och andra hittar liksom ingen föräldraroll, så kan det gå!" Man blir förälder för att man försöker vara det, man kommer in i föräldrarollen genom att leta efter den och aktivt agera förälder. Det verkar inte rimligt att det handlar om att luta sig tillbaka och vänta på att föräldrarollen ska trilla ner från ovan.

Tja, ett bra exempel är det som nån annan skrev: sitter vid datorn och tänker inte på att barnet snart kommer vara hungrig.

Såna grejet kan min sambo fortfarande göra, och visst det är ingen kris om man inte lagar mat varje dag men det ingår i föräldrarollen att se till att barnet får mat och jag tycker det är onödigt att vänta tills barnet är vrålhungrigt.

Det är inte så att mamman inte släpper in pappan?

Att mamman tycker att barnet bara kan tas om hand på ett sätt, hennes sätt? Och när mannen gör något med barnet så ska mamman dit och tillrättavisa, så leker inte jag så då kan inte du leka så, eller jag brukar byta blöja si och klä på så?

Barn lär sig att mamma gör på ett sätt och pappa på ett annat.

Jaha och då kan inte pappan vara vuxen nog att säga ifrån? När det kommer till eget barn måste väl viljan att ta hand om sitt barn vara lite mer stark än att man låter någon "knuffa" undan en? Nej denna last kan bara läggas på den föräldern som väljer att backa eller att inte ta hand om barnet på lika villkor som den andra föräldern.

Vi pratar ju fortfarande om vuxna människor. Jag tror inte heller att så är fallet så ofta, men visst det existerar säkert.

Senast ändrad:

Tja, ett bra exempel är det som nån annan skrev: sitter vid datorn och tänker inte på att barnet snart kommer vara hungrig.

Då låter det inte alls som att han tar sitt ansvar. En del av föräldraansvaret är ju att se till att barnet får mat och slipper gå hungrigt, exempelvis.

De kanske tycker det är bekvämt?

Kanske en rättvis fördelning är som min moster hade det (obs skild TVÅ gånger) Hon hade en lista så att man bytte lika måna bajsblöjor. När gubben kom hem så låste hon in sig på toa med en bok bara för att gubben skulle lära sig. Dehöver jag säga att det funkade inte så bra. För övrigt vill knapp hennes barn veta av henne. För de fick ingen mat hos henne ifall de kom dit på en vecka när gubben skulle ha barnet t ex.

Nu vet jag inte riktigt vad du fiskar efter för diskussion men rent allmänt så ja det finns nog en hel del fäder som trivs med att vara lek/hobby pappa och slippa ta någon form av huvudansvar.

Mmm, för mig är det sånt smådutt som är kärnan i själva relationen.

Jag tänker mig exempelvis att man ger den andre möjlighet att sova ut ibland och ägna sig åt sina intressen ibland, så att den blir en trevligare människa att leva med. Men det kanske inte är det folk menar.

Annars småsaker, som att man faktiskt noterar att den andre tog sig tid att plocka ur diskmaskinen på morgonen, eller plockade undan alla leksakerna medan man nattade. Alltså att se och erkänna det den andre gör, så att ingen part behöver känna att de blir tagna för givet och att ingen ser eller bryr sig om det man faktiskt gör.

Det här håller jag med om såååå himla mycket! Generellt kan jag tycka att det verkar finnas för lite ödmjukhet i förhållanden och i mitt eget kan det såklart också förbättras.. Men jag tycker att det är okej att min sambo gör fel vad det än är.. Såklart inom rimliga gränser men jag försöker bita mig i tungan, lugna ner mig och gå till honom vid ett senare tillfälle och prata om det. Det är okej att gorma för att man ätit för lite och tio minuter senare ha släppt det, det är okej att slarva med saker, det är okej att glömma grejer, det är okej att fela, så länge vi kan prata om det konstruktivt i efterhand och att det efter sker någon form av förbättring. Är man ödmjuk åt det hållet så kommer det automatiskt åt andra hållet tror jag, min sambo blev helt överlycklig efter att hans heta temperament spelat över och mitt svar lite senare var till honom att jag inte var arg för att jag vet att han e stressad och har mycket på jobbet och då behöver jag klappa fint ist ;) han ser det, precis som att jag ser att han kommer hem tidigare på onsdagar och häktar på släpet på hans bil för att jag ska kunna åka och träna.. allt från sådana saker till att han värmde kupp soppa till mig när jag hade bråttom iväg en morgon när jag skulle jobba ute påven marknad... Jag blir lite extra kär i honom när han tar hand om mig och bryr sig:love:

Ok, ett förtydligande till. ;)
För en del, mig själv inkluderad, så räcker det inte med att kämpa på gemensamt med hushållet och säcka ihop framför tvn varje kväll för att känna att förhållandet ger nåt. Jag kan förstå att det är oerhört skönt om man upplever att strumprullandet och familjeansvarstagandet är en fond som funkar för förhållandet men så är det inte för alla. Sen att det är nödvändigt och viktigt för att familjen ska fungera är en helt annan sak.

Men det måste vara värre att säcka ihop framför TV:n efter att ha gjort allt och ens partner suttit och surfat än att man bara gjort hälften. Jag ser inte hur det skulle bli bättre av att man INTE delar på det? Fördel??

Jag spekulerade mest om frågan varför en del män behöver så lång tid på sig att komma in i papparollen som någon skrev om. Därför en massa frågetecken kring mina funderingar.Jag påstår inte att TS eller någon annan gör så. Jag förökte med lite teorier om vaför det kan vara så.

Sen la jag fram vad en person i min närhet ansåg vara jämnställt, och de männen skulle ha hjälpt till oavsett i fall hon låst in sig eller ej. Är jämställt att man plockar i och ur lika många gånger i diskmasken, eller dammsuger varannan vecka? Eller är jämställt att man får hemmet att att fungera så att bägge parter är nöjda.

För mig är jämställt att båda parterna har lika möjligheter att utvecklas, ha fritidsintressen och yrkesarbeta. Vilket i princip förutsätter att man delar lika tidsmässigt på hushållsgörat, eftersom den ena annars får mindre möjligheter än den andre. Det innebär inte att man behöver föra bok över bajsblöjorna, utan snarare att båda ser blöjbyten som sin uppgift - då brukar bytena fördela sig rätt lika av sig själv.

Att båda är nöjda är knappast ett bra mått på jämställdhet, det finns säkert de som är nöjda även i extremt ojämlika förhållanden, där hon i princip är ensam ansvarig för hem och barn, och han satsar på annat (hobbies och yrkesliv).

Sen la jag fram vad en person i min närhet ansåg vara jämnställt, och de männen skulle ha hjälpt till oavsett i fall hon låst in sig eller ej. Är jämställt att man plockar i och ur lika många gånger i diskmasken, eller dammsuger varannan vecka? Eller är jämställt att man får hemmet att att fungera så att bägge parter är nöjda.

'Hu? Hjälper man till med sitt eget barn? Eller sitt egna hem? :crazy:

läs tidigare inlägg, hon låste in sig på toaletten för att han skulle göra sin del av barnen. Förde räkning över antal bajsblöjor så det skulle bli rättvist. Nu kanske hon var lite extrem (säkert något som inte står rätt till i hjärnan) då hon även bestämde sig för att barnen skulle betala av allt vad de kostat henne under deras uppväxt...

Sådan där millimeterrättvisa tror jag är dömt att misslyckas. Låter ju heller inte sunt att barnen ska betala hela sin uppväxt.:eek:

Funderar lite vidare här:

Jag fattar inte riktigt vad det där exemplet överhuvudtaget har i tråden att göra. Ingen verkar tycka att exemplet har något med jämställdhet inom familjer att göra, ändå tas exemplet upp.

Jag tycker att det är lite för vanligt i jämställdhetsdiskussioner på buke (IRL stöter jag betydligt mer sällan på fenomenet) att diskussionen går från att handla om aktuella, närvarande och ganska problematiska situationer och exempel till att någon kontrar med just så kallad "millimeterrättvisa" och illustrerar det hela med något uppenbart absurt exempel.

Om syftet med det är något annat än att visa hur dumt det är med jämställdhet, så undrar jag vilket det syftet är.

Jag tror inte på millimeterrättvisa. I vårat förhållande är jag den som tar mest hand om hushåll, barn och djur. Medans han tar mer hand om renovering och bilarna. Klassiska könsindelningen alltså. Han småhandlar alltid när det behövs och storhandlar gör vi alltid tillsammans.

Men självklart tar han hand om "mina" sysslor ifall jag ber honom. Vi brukar ofta stå och vika tvätt tillsammans eller laga mat ihop på helgerna. Han har fixat tvätten men då brukar det bli lite fel, så den gör jag gärna själv. Mina jeans gick en gång 90 grader för han valde fel program. Eller så åker allt in i torktumlaren.
När vi lägger våran dotter tex så brukar vi hjälpas åt, ifall bägge är inne. En byter om på henne och en fixar välling. Medans den ena går upp och lägger henne så brukar den andre röja upp efter dagens lek. Oftast är det han som röjjer.

Men jag tar aldrig hand om "hans" sysslor om han skulle be mig. Av den enkla anlednignen att jag kan inte laga min bil, som det oftast är något med var och varannan månad. Men medans han lägger två-tre kvällar på att felsöka och laga min bil så kan jag skicka in en tvättmaskin och laga middag. Samtidigt som jag har barnet. Innan han går ut och fixar med min bil så har jag kanske även fått vara ute och rida en sväng oxå.
Då vi bor i ett renoveringsobjekt så har han rivit ut allt och byggt tillbaka. Han hjälper mig med hästarna, hämtar hö, drar ut vatten, åker med på tävlingar mm. han motionerade dem till och med när jag låg på sjukhuset.

Han är mer än gärna med sitt barn. Han vill vara en närvarande pappa och inte som sin far, som jobbade jämt och aldrig har bytt en blöja trots tre barn.

Jämnlikt?
Tja, bägge får hålla på med sin hobby, han mecka med sin bil (inte min som alltid är trasig utan en annan) och jag får hålla på med mina hästar. Men vi delar inte lika på "att göra grejjer". Men sen har vi inte en hög nivå på hur rent det ska vara. Men det ska vara så pass att man kan gå barfota och kunna bjuda hem folk i alla fall. Då är han alltid med och städar nogrannare än vanliga vardagsstädningen.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 512
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 313
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 169
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar