Häst som inte går att binda upp

Sv: Häst som inte går att binda upp

Jag bindar båda mina två hästar poå detta sättet, och dom har aldrig försökt slita sig loss!!! Visst har det hänt att ett snöre gått av om dom ryckt till med huvudet lite, men då har dom bara stått helt still och funderat på varför grimskaftet plötsligt hänger löst....

En häst som slänger sig av rädsla ska man ALDRIG tvinga att sitta fast. Det är vad som kallas flooding, tråkigt att vissa ff tror att det är en bra metod. Hästens rädsla försvinner inte alls, den undertrycks bara. Och kan när som helst komma tillbaks, plus att den ofta projiceras över på andra situationer.

Sen har jag iofs hellre en lös häst i stallet än en med knäckt nacke..

Jag håller med dig. Jag band fast min unghäst i ett träd en enda gång, hon drog och slet och kastade sig i någon minut, men sen dess har hon alltid stått bunden som ett ljus, spelar ingen roll vart hon är bunden hon står alltid lika snällt. Men man måste se till att man binder högt upp så att hästen inte har möjlighet att trassla in sig i grimskaftet, det måste också vara rejäla grejer som inte går sönder (både trädet och grimman ;) ). Det får heller inte finnas något i närheten som hästen kan skada sig på, grenar, stenar osv. Det som inte får hända är att hästen kommer loss innan den har lugnat ner sig, i så fall får man en häst som alltid kommer att "testa" uppbindningen.
Hur gör ni som måste använda balsnören när ni transporterar hästen och på tävlingsplatser? Tar ni med er ett gäng balsnören och binder fast hästen i och utanför tansporten och bara hoppas på att den inte kastar sig och kommer lös? Jag skulle bli helt tokig på att alltid gå som på nålar och hoppas på att min häst inte sliter sig.

Mina åringar har fått lära sig genom att jag bundit fast dom i ett träd inne i ena hagen. Sen har de fått stå där och dra tills dom tröttnat...:evil:
Men på en stor vuxen häst skulle jag nog inte göra så. Känns som risken för skador är för stor... :smirk:

Jag tror snarare på att låta nån hålla i grimmskaftet på andra sidan boxgallret så när hästen får panik ger grimmskaftet efter MEN hon kommr inte lös.. Det borde ju kunna vara en lösning... Funderar på om man skulle kunna ha typ en ring med ett grimskaft o spiltkloss på utsidan av boxen då kan hon juy lixom hoppa undan utan att komma lös:).. Nåja jag bara funderar... Jag har fåttför mig att de flesta hästar som försöker slita sig inte gör det för att de är rädda för att sitta fast utan för att de är rädda för att inte komma loss.. om ni förstår mitt tänk

Jag bindar båda mina två hästar poå detta sättet, och dom har aldrig försökt slita sig loss!!! Visst har det hänt att ett snöre gått av om dom ryckt till med huvudet lite, men då har dom bara stått helt still och funderat på varför grimskaftet plötsligt hänger löst....

En häst som slänger sig av rädsla ska man ALDRIG tvinga att sitta fast. Det är vad som kallas flooding, tråkigt att vissa ff tror att det är en bra metod. Hästens rädsla försvinner inte alls, den undertrycks bara. Och kan när som helst komma tillbaks, plus att den ofta projiceras över på andra situationer.

Sen har jag iofs hellre en lös häst i stallet än en med knäckt nacke..

Och jag har hellre en häst som står still i kättingarna, eller du kanske tycker det skulle vara ok om jag hade mina hingstar i balsnören? Det gör väl inget om dom kommer lös i stallet eller ut på stallbacken :angel:

haha, det skulle ju säkert vara väldigt trevligt om en hingst kom lös! xD Möjligtvist för hingsten!

Jag har en dryga 600-kiloskoloss som ibland får panik och kastar sig. Jag har numer alltid snören i hans grimma för att han ska komma loss. Det betyder inte att han kastar sig i tid och otid men när han väl gör det, numer kanske 2 ggr om året, vill jag att han kommer loss.

Jag föredrar att lära dom som föl att sitta fast, då går det att binda dom så att de får dra en stund utan att de skadar sig och de lär sig snabbt att det är enklare att inte dra. Ska man göra det med en fullvuxen häst finns det särskilda sätt att binda dom, inget jag provat dock. Cykelslang har jag inte heller provat men det låter som en bra grej.

mina står still...... skulle stå still lösa om jag ville det..

sen är det givetvis skillnad om du har en hingst som sliter sig för att den vill komma lös - då är det en helt annan sak. men 90% av hästar som kastar sig gör det utav rädsla.

Det finns sådana speciella gummirep som inte går sönder men har en säkerhetshake som öppnas när hästen ryker/blir rädd. Börja med att öva korta stunder och lämna inte hästen!

Hej! Jag har haft samma problem med en tidigare häst han var mkt stor o stark, 178cm. Han fick ren panik när han satt fast. Det du INTE ska göra är att släppa lös hästen, den klarar mkt mer än du tror. Problemet med en häst som börjat slänga sig är att rädslan går över i en olat som är väldigt svår att få bort. Det sm fungerade på min grabb var att köpa rejäla gummilinor istället för för linor som inte ger efter. Gummit gör att hästen känner att den sitter fast men inte helt stumt. Efter att fått skutta omkring i gummilinorna ett tag hästen till slut förstår att det inte är farligt.
Det tar lång tid att få hästen att sluta helt om du nånsin får det, men du kan få det att fungera utan att varken hästen eller du gör sig illa.
Ställ upp hästen med gummilinor på gången, se till att gången är helt tom på saker , även korgar o sådant på väggarna, är hästen "skör" sätt på den skydd, sen låter du h*n stå där o slita. Den upptäcker mkt snart att de går bra. Gör så varje dag så kommer du se resultat. Blir du själv väldigt rädd o stressad av situationen, gå in i sadelkammaren elelr strax utanför stallet, bara så du finns tills hands. Men ingrip inte förän hästen står stilla. 1minut stilla räcker. Då har h*n varit duktig o måste få en belöning, den bästa belöning brukar vara att få komma loss o ut i hagen o fundera.

Lycka till o ge inte upp, hästen är mkt tåligare än du tror!!

Tycker det härlåter livsfarligt! Gå in i sadelkammaren och ta skydd :s
Hoppas verkligen att ingen följer det här!

den förstår inte att det inte är farligt, den blir så överväldad av rädsla att den ger upp!!!!

det har forskats på detta, flooding FUNKAR INTE. det funkar inte på barn och det funkar inte på djur. det är grymt och kan orsaka en massa andra problem i längden.

folk med såna metoder som du har borde inte få ha djur. :crazy:

Tycker att det där låter som en mycket, mycket dålig idé.

Jag föredrar att hästen kan känna att den kommer lös. Häst är flyktdjur, och paniken borde väl (?) höjas ytterligare när hästen inte känner att den kommer lös, att den är fångad. Då förväxlar den bara linorna/uppbindningen som att den blir fångad, och med obehag. Vi kör alltid med balsnören mellan grimma och grimskaft, tills hästen har förstått att inget farligt händer vid uppbindningen. Därefter kan man börja binda upp utan balsnören, men alltid med panikhake. Det värsta jag vet är människor som tror att man lyckas "tämja hästen" genom att knäcka den, för det är (iaf vad jag tycker) precis vad man gör när man tvingar fast den i kedjor och liknande och låter den stå och slita i högsta panik för att så småningom "bli lugn och acceptera". Sanningen är att den har blivit knäckt, och även om den kanske inte sliter lika mycket nästa gång så mår den inte bra, den är tvingad. Har sett en häst som var så grymt rädd för att vara uppbunden, och som stod och skakade i hela benen. Men hon slet inte, och därför ansåg ägaren att hon hade accepterat och trivdes... Ehm.
Trodde alla visste att man inte bör tvinga en häst, den ska vilja själv och det är upp till människan att skaffa ett sammarbete med hästen. Hästen har inte valt sitt öde själv.
Detta är iaf min åsikt, och jag ska då tillägga att jag inte är särskillt insatt i den här frågan allt för mycket, utan skriver mer om vad jag tror.

Senast ändrad av en moderator:

kl

Konstigt att det bara är ridfolk som använder balsnören :angel:
Konstigt att det nästan bara är ridhästar som får ideer att slänga sig i "kättingarna"....Kanske för att hästarna lär sig att dom kommer loss så fort dom knycker till...och blir rädda när dom INTE kommer loss när dom knycker.....mot en normal t ex travare som stannar till när det tar emot.

Prblemet bli väl då om hästen lyckas komma lös... känns för riskabelt.
Men det känns ändå som någon likande lösning är det bästa alternativet. Att de får sitta fast och känna att de inte tar sig lös. Orkar bara inte med att hon skadar sig igen... denna dam skulle kunna skada sig själv i ett rum med vaderade väggar, tak och golv

Jag skulle aldrig göra det. Det är alldeles först stor risk att den sliter sönder både grimma och sej själv.

Det där med att kasta sej kan vara en ful ovana också, den kommer på att det går.

Det är också en reaktion på känslan att sitta fast. Vissa är mer känsliga för det än andra.

Alltså bör man dels hitta något som gör att det inte tar stopp på det sättet. Dels vara vaksam själv och vid minsta tendens stoppa, dvs se till att den går framåt och ev daska till i rumpan t o m för att få den att gå fram. Det finns hästar som utnyttjar och ställer sig så att de nästan sitter fast om de är missnöjda, för att sen kasta sej om man framhärdar med det dom inte gillar. DDå gäller det ju att få dom att lägga av med de dumheterna.

Sen ett annat sätt om de börjat ha det som vana är att bara binda upp den i tex spospilta eller boxen ett tag där det är en vägg bakom så att det inte fungerar att slänga sej och se om det räcker för att bryta ovanan.

Såg nu att tråden är lång, sorry om nån redan skrivit det här:angel:

Tycker det härlåter livsfarligt! Gå in i sadelkammaren och ta skydd :s
Hoppas verkligen att ingen följer det här!

Det jag menar med att gå in i sadelkammren (min sadelk ligger 1m från uppbindningsplasen) är att du påverkar inte din häst med rädsla, det är inte meningen att gå därifrån o strunta i hästen, det jag menar är att du kan gå in i ex. sadelk om den ligger intill, där kan du ha full koll men inte påverka hästen med DIN stress över att h*n dansar omkring. Men du är så nära att du kan ingripa om hästen blir FÖR orolig.

Jag har mkt unghästar mestadels hingstar, INGEN har problem att stå bunden då jag inte gjort nån stor sak av det. Hästen jag nämde tidigare hade dålig erfarenhet att stå bunden men men gummi linor accepterade han detta.

Jag gillar inte att ni "hittar på" att jag menar att ni ska ta skydd. Hästen påverkas av dina känslor o har hästen tidigare betett sig illa på gången så spänner du dig när det är dags att ställa h*n på gången.Hur erfaren du än är, du förväntar dug att hästen skall bete sig illa. Då är det bättre att "lämna" hästen men som jag förtydligade nu menar jag inte att du ska gå därfifrån utan bara att hästen tror att du gör som vanlig, ex hämtar selen men att du finns till hands. Genom att småkika genom dörröppningen eller så. Eller gå in i boxen o låtsas mocka..allt beroende på hur ditt stall ser ut. Mitt ligger som sagt sadelk precis brevid uppbindningsplatsen.

kl

Konstigt att det bara är ridfolk som använder balsnören :angel:
Konstigt att det nästan bara är ridhästar som får ideer att slänga sig i "kättingarna"....Kanske för att hästarna lär sig att dom kommer loss så fort dom knycker till...och blir rädda när dom INTE kommer loss när dom knycker.....mot en normal t ex travare som stannar till när det tar emot.

Det är bra att det finns normala travare.
Jag har träffat en del travare som efter sin karriär på travbanan har blivit ridhästar. Ingen av dem har varit riktigt vad jag skulle vilja säga normal. De verkar alla ha en hel del med sig i bagaget när det gäller hur de har blivit hanterade på travbanan. Deras bettende säger en hel del om hur de har blivit behandlade. Jag brukar inte precis binda upp våra hästar. Jag har egentligen sällan någon anledning till det. De står still av sig själva. Men de går naturligtvis att binda upp då jag anser att det är viktigt för hästens utbildning.

Tycker det verkar som en mycket dålig ide.. Sen en häst som har panik och rycker och sparkar, springer du fram till den och knyter loss den? Är ju farligt det med.. du kan ju bli träffad.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka