Häst som inte går att binda upp

Sv: Häst som inte går att binda upp

Sant. Det tråkiga med hästar som varit fullt kapabla att tidigare stå uppbundna men som satt detta i system är bara att de redan kan detta men bryr sig inte ett smack om det. Det du sade sist i ditt inlägg är värt en stor eloge:bow::bow:. Om fler personer som hanterar hästar kunde läsa och förutse hästens naturliga beteende så skulle många problem aldrig uppstå.

Känner som sagt inga som satt det i system eller jävlats utan snarare blivit bättre de få ggr de panikat, därför att linorna löst ut. dvs beteendet har försvunnit mer och mer, inte spätts på.

Håller med Flashlight i det hon skriver. Finns nyanser i det hela och hästar som inte är ute efter att jävlas eller sätta i system.

Känner som sagt inga som satt det i system eller jävlats utan snarare blivit bättre de få ggr de panikat, därför att linorna löst ut. dvs beteendet har försvunnit mer och mer, inte spätts på.

Håller med Flashlight i det hon skriver. Finns nyanser i det hela och hästar som inte är ute efter att jävlas eller sätta i system.
Så du menar att en häst som får en belöning(=komma loss när den kastar sig utan att bli skrämd) inte uppmuntras att göra om proceduren? Att likna med att berömma hästen när den gör något annat icke önskvärt, och tro att den kommer att sluta med det. Håller mer på att stå fast vid det man begärt av hästen (= att den ska stå kvar bunden) och berömma vid ett riktigt beteende. En häst som tillåts komma loss kommer ju aldrig att förstå vad det är man begär av den. Man binder och hästen sliter sig om och om igen. Den hästen står bara där så länge den själv vill. Då är det på hästens villkor och sådan hästhantering blir lätt farlig. Hästen ser ingen skillnad på varje enskild händelse där den får bestämma, antingen bestämmer människan eller så gör hästen det. Visst det kan vara mycket som funkar ändå men när man hamnar i ett läge där en konflikt uppstår så blir det rätt tufft att hävda sin rätt.;)

Så du menar att en häst som får en belöning(=komma loss när den kastar sig utan att bli skrämd) inte uppmuntras att göra om proceduren? Att likna med att berömma hästen när den gör något annat icke önskvärt, och tro att den kommer att sluta med det.

Håller med!
Om grimskaftet ger med sig när hästen sliter och drar blir det en belöning för den, precis som när vi lättar i handen efter att ha gjort halt.
En eftergift är ju en belöning ur hästens synpunkt!

kl

Hästar som backar när man skor brukar jag binda även framifrån.

Det låter lite överspänt i resonemanget, visst är jag den första att prata om att vara konsekvent men så illa som du skriver är det inte....."ger man dom lillfingret så" Så är det inte.

Det viktigaste med hästar är att se varje individ och vad som passar den individen, och att var klok och veta vad man gör och vilka risker man tar med allt man gör. Att i förväg bedöma och ta beslut utifrån det.

Det är som med barnuppfostran, man får inte bli rigid och dum för att man ska vara konsekvent. Eller chefsskap för den delen, eller mycket annat.

Om man nu har tillgång till typ en elstolpe eller något annat hållbart så kan man binda hästen där med repgrimma o hållbart rep, inga karbinhakar. så binder man hästen så den inte kan trassla in sig, sen sätter man sig en bite bort o tittar på hästen, den kommer antagligen kasta sig ett antal ggr, men om hästen väl har lärt sig att den kan slita sig loss så kommer den att forsätta med detta, dom e ju inte dumma. men detta kan ta flera timmar innan dom accepterar att va bunda, men man får ha tålamod. Många gör så med sina unghästar, och de har gått o binda dom var som helst sen, utan problem.

Aldrig repgrimma.
det gör bara riktiga cowboysare med hästöga.

håller helt med dig. Min häst kan få infall att kasta sig, sitter hon då fast eskalerar det till panik och hästen fullkomligen tiltar och det blir farligt.

Om hon däremot slänger sig och kommer loss direkt stannar hon lugnt upp, det går att binda upp henne igen och låtsas som ingenting.

Det låter lite överspänt i resonemanget, visst är jag den första att prata om att vara konsekvent men så illa som du skriver är det inte....."ger man dom lillfingret så" Så är det inte.

Det viktigaste med hästar är att se varje individ och vad som passar den individen, och att var klok och veta vad man gör och vilka risker man tar med allt man gör. Att i förväg bedöma och ta beslut utifrån det.

Det är som med barnuppfostran, man får inte bli rigid och dum för att man ska vara konsekvent. Eller chefsskap för den delen, eller mycket annat.
Självklart måste man lösa situationen olika med olika individer men jag skulle aldrig ge mig på en punkt där jag begärt att få hästen att göra något. Sedan hur jag löser det är varierande, men jag driver igenom det jag begärt. Alla situationer går inte att förutsäga och bedöma i förväg och då gäller det att tänka"häst" inte analysera och fundera för då har man tappat det viktiga ögonblicket redan. Jag ser dessutom parallellen med barnuppfostran på ett annat sätt. Mina barn förväntas göra det de blir åtsagda men de förses också med en förmåga att lära sig självständigt tyckande eftersom de ska bli vuxna personer som jag då inte ska bestämma över. Det är inte riktigt det målet min kontakt med hästarna går ut på. Eftersom jag sällan har några dispyter i just ämnet ledarskap med mina hästar då jag haft dem från födseln för det mesta och vi vet mycket bra vart vi står i vårt rangförhållande så upplever jag inte alls konsekvens och en hårdare attityd som något dumt. Då är det mer korkat att låta hästen förstå hur stark den är genom låta den komma undan i jobbiga lägen "för husfridens skull" och att inte ta tag i och lösa de problem som uppstår.

För oss har gummslangar funkat ypperligt, hästen får inte det där stumma stoppet vilket är det utlösande hos min häst.

I gummislang kastar hon sig, märker att det gungar med och lugnar sig. Enorm skillnad mot vanliga uppbindningar.

Panikhake funkar inte, sätter jag de närmast hästens huvud kommer jag inte fram när hon kastar sig och sätter jag de mot väggen blir uppbindningen en katapult mot hästen.

Nu har jag antingen balsnören men oftast grimman oknäpp så hon halkar ur den om hon kastar sig. Sen funkar en skötselspilta mycket bättre än att ställa henne på en stor, orolig plats där hon inte kan ha koll åt alla håll.

håller helt med dig. Min häst kan få infall att kasta sig, sitter hon då fast eskalerar det till panik och hästen fullkomligen tiltar och det blir farligt.

Om hon däremot slänger sig och kommer loss direkt stannar hon lugnt upp, det går att binda upp henne igen och låtsas som ingenting.
Visst,ända tills nästa gång hon får lust att komma loss. När jag binder mina hästar förväntar jag mig att de ska stå kvar tills jag tar loss dem.

Så du menar att en häst som får en belöning(=komma loss när den kastar sig utan att bli skrämd) inte uppmuntras att göra om proceduren? Att likna med att berömma hästen när den gör något annat icke önskvärt, och tro att den kommer att sluta med det.

du läser det jag skrivit som fan läser bibeln.
jag har över huvud taget aldrig pratat om hästar som rycker sig/kastar sig loss av jävlighet eller dumhet, som ej är rädda.

jag har pratat om hästar som av ngn anledning blivit skrämd, suttit fast, och då blivit ännu räddare, men kommit loss.
aldrig nånsin upplevt att de pga detta blivit jävliga och börjat kasta sig titt som tätt på rutin eller oftare. tvärtom.

vad vinner man på att låta sin häst få panik?

min häst respekterar mig, vad har det att göra med att hon är livrädd för att fastna??

så du tycker att jag ska låta min häst tilta, få panik och antingen göra en sartomortal bakåt (när nåt till slut går sönder) eller hamna i chock och stå skakandes onåbår i en timme?

min häst kastar sig numer ca en gång vartannat år och då är det helt odramatiskt så jag håller mig nog på mitt spår.

du läser det jag skrivit som fan läser bibeln.
jag har över huvud taget aldrig pratat om hästar som rycker sig/kastar sig loss av jävlighet eller dumhet, som ej är rädda.

jag har pratat om hästar som av ngn anledning blivit skrämd, suttit fast, och då blivit ännu räddare, men kommit loss.
aldrig nånsin upplevt att de pga detta blivit jävliga och börjat kasta sig titt som tätt på rutin eller oftare. tvärtom.
Men det var dessa hästar jag diskuterade och det var du som svarade på mitt inlägg.Även rädda hästar kan lära sig att stå uppbundna men hur ska det gå till om de tillåts komma därifrån varje gång och aldrig stannar tillräckligt länge för att låta sig övertyas om att det inte är farligt. Och som jag skrev tidigare man löser det efter situation men mina hästar har fått lära sig att det är helt ok att reagera men de ska stanna kvar och kunna lita på mig om det ska gå att lösa problemet.

-så du tycker att jag ska låta min häst tilta, få panik och antingen göra en sartomortal bakåt (när nåt till slut går sönder) eller hamna i chock och stå skakandes onåbår i en timme?

:rofl: Ja det är ju att måla fan på väggen...
Vad sägs om att hästen tiltar, slänger sig bakåt, får panik kommer INTE loss och lugnar sig ändå :idea:

De hästa jag haft som provat grejorna har ju naturligtvis PROVAT komma loss, men aldrig lyckats..lyckas dom inte så fortsätter dom inte.

De hästar jag hört talas om som gjort saltomoraler är unga hästar som stegrat sig ( unghästar sätter man ju dessutom fast i de övre öglorna i grimman för att motverka att dom hamnar med benen äver uppbindningen) och brutit nacken...

Det är ok om du vill ha balsnören på din häst och om det funkar så, men om du t ex skulle bli tvungen sätta fast din häst nån annanstans...har du balsnören med dig då ? Tävling t ex ? Har den samma möjlighet att ta sig loss då och är den lika lugn då och inte kan skrämma andra hästar när den "tiltar"

så du tycker att jag ska låta min häst tilta, få panik och antingen göra en sartomortal bakåt (när nåt till slut går sönder) eller hamna i chock och stå skakandes onåbår i en timme?

min häst kastar sig numer ca en gång vartannat år och då är det helt odramatiskt så jag håller mig nog på mitt spår.
Jag har inte begärt att du ska göra som jag. Vi är alla olika. Jag skulle å andra sidan inte heller drömma om att ens låta hästen förstå hur lätt den kan komma loss om den vill. Det är heller inte meningen att hästen ska få total panik och chockas som du säger, då har man gjort galet. Däremot så kan det vara så att vissa hästar behöver få en tankeställare och om det innebär en viss emotionell omrörning så överlever den säkert det. Däremot är det ganska hälsovådligt med hästar som tillåts kasta sig loss efter behag. Det fullblodssto jag beskrev med detta beteende i ett tidigare inlägg var en dam med nerverna på utsidan men efter vår "uppgörelse" så var hon mer förbannad än rädd och det var det värt eftersom hon slutade med sina kast efter det.

Men det var dessa hästar jag diskuterade och det var du som svarade på mitt inlägg.Även rädda hästar kan lära sig att stå uppbundna men hur ska det gå till om de tillåts komma därifrån varje gång och aldrig stannar tillräckligt länge för att låta sig övertyas om att det inte är farligt. Och som jag skrev tidigare man löser det efter situation men mina hästar har fått lära sig att det är helt ok att reagera men de ska stanna kvar och kunna lita på mig om det ska gå att lösa problemet.

men alltså, du har ju helt missläst mig.
anledningen att jag svarade dig var att du använde mitt citat - där du svarar Fredrik. det är hennes svar till MIG i mitt inlägg. så jag förutsatte där att du även addresserade det jag skrivit.

utöver det så HANDLAR inget av det jag skrivit om att rädda hästar inte ska kunna stå uppbundna! självklart kan de det - det är ju DET jag skrivit om, jag har erfarenhet av rädda hästar som blivit bättre mot sin rädsla för att de låtit kommas loss de gånger det inträffat att de blivit rädda.
vad är problemet, om jag säger att jag har erfarenhet av ngt som fungerar - även om du är emot den metoden? att den funkat för någon annan gör det väl inte värdelöst bara för att du har en annan metod och teori?

:bow:TE=martha;8747157]:rofl: Ja det är ju att måla fan på väggen...
Vad sägs om att hästen tiltar, slänger sig bakåt, får panik kommer INTE loss och lugnar sig ändå :idea:

De hästa jag haft som provat grejorna har ju naturligtvis PROVAT komma loss, men aldrig lyckats..lyckas dom inte så fortsätter dom inte.

De hästar jag hört talas om som gjort saltomoraler är unga hästar som stegrat sig ( unghästar sätter man ju dessutom fast i de övre öglorna i grimman för att motverka att dom hamnar med benen äver uppbindningen) och brutit nacken...

Det är ok om du vill ha balsnören på din häst och om det funkar så, men om du t ex skulle bli tvungen sätta fast din häst nån annanstans...har du balsnören med dig då ? Tävling t ex ? Har den samma möjlighet att ta sig loss då och är den lika lugn då och inte kan skrämma andra hästar när den "tiltar"[/QUOTE]
:bow::bow::bow:

Jag målade inte fan på väggen, jag beskrev situationer som jag upplevt med min häst.

Hitills har jag inte varit på nån tävling eller annan situation där jag MÅSTE sätta fast henne så för mig är det inget problem. Hon står där jag ställer henne och eftersom jag inte åker runt med henne själv finns det alltid nån som kan hålla i hennes grimskaft.

Det finns olika hästar som hamnar i olika situationer, det bästa är väl att finna en lösning som funkar för en själv?

Jag har också varit med om hästar som backar för att komma loss, de har man satt fast ordentligt så har de accepterat det.
Med min häst funkar det inget vidare utan ger bara följdreaktioner av stressen hon bygger upp.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka