Häst som inte går att binda upp

Sv: Häst som inte går att binda upp

Det är bra att det finns normala travare.
Jag har träffat en del travare som efter sin karriär på travbanan har blivit ridhästar. Ingen av dem har varit riktigt vad jag skulle vilja säga normal. De verkar alla ha en hel del med sig i bagaget när det gäller hur de har blivit hanterade på travbanan. Deras bettende säger en hel del om hur de har blivit behandlade. Jag brukar inte precis binda upp våra hästar. Jag har egentligen sällan någon anledning till det. De står still av sig själva. Men de går naturligtvis att binda upp då jag anser att det är viktigt för hästens utbildning.

Många travare blir knepiga när dom gått ur träning pga att människor som inte vet vad ett travliv innebär tar hand om dom...en vanlig joggtur för en travare är ibland en "skentur" för en ridmänniska.....dom drar då in hästen som inget förstår alls och sen är karusellen igång...OFTA blir det så...jag har sålt världens trevligaste hästar utan några somhelst olater....som helt plötsligt blivit helt personlighetsförandrade....Man kan ju undra hur folk beter sig då ?

Dessutom så binds det flesta travarna upp då man oftast har hingstar också...det är som annat mot att ha en eller två mullehästar som varit kastrater sen 1 års åldern.

KL
tänk om alla uppfödare kunde lära hästarna det mest elementära.
Att kunna sitta fast!!!
min ena häst var 2 ½ o 173 hög o hade aldrig suttit fast eller flyttats på.
Nu var det inga problem för att den är vettig.

Min gamle hade jag som krav på att när den var föl- skulle sitta fast i boxen med mamma.
den satt fast i kedjor när den skulle verkas första ggn efter jag köpte den vid 7 mån. ålder- för så är det när hovis kommer.

Den har överhuvudtaget ens haft en tanke på att den ska kasta sig eller liknande.

Det var ju inte riktigt det jag menade med travare.
Vår travare har varit trevlig att rida.
Men jag fortsätter inte denna diskussionen om travare eftersom jag tycker att den ligger helt utanför denna tråden. Det var en onödig kommentar av mig från början.

Att binda så dom kommer loss lätt är ju det absolut bästa sättet att få en häst som i TS fall......varför tror du den blivit sån? Jo, för att den KOMMIT LOSS en gång..Herregud, jag trodde inte att den klyschan levde kvar ens engång....

Här håller jag med faktiskt,för jag har ett IC-sto som lärde sig det väldigt fort..Första gången "panikade hon" för att en katt hoppade ner från skullen så det kan jag köpa att hon gjorde,men när hon sen backade och stod å "mätte" och sen knixade till så kedjorna lossade från sina balsnören,ja då,då har de lärt sig nått nytt.
Gör de det sen flera gånger i veckan så är det en grej de kör..Mitt sto slutade upp med det hela när hon fick en piasavakvast i häcken,hon hade "glömt av" att jag stod å lurpassade på henne..:angel:

Många travare blir knepiga när dom gått ur träning pga att människor som inte vet vad ett travliv innebär tar hand om dom...en vanlig joggtur för en travare är ibland en "skentur" för en ridmänniska.....dom drar då in hästen som inget förstår alls och sen är karusellen igång...OFTA blir det så...jag har sålt världens trevligaste hästar utan några somhelst olater....som helt plötsligt blivit helt personlighetsförandrade....Man kan ju undra hur folk beter sig då ?

Håller med här också..:o
Jag som är rid/körmänniska men på ridis-sidan märker stor skillnad på hästarna när jag kliver i rockarden för att kör ngn av travarna,första gångerna hade jag en stackare som såg trebent,alt.taktade för mig hela tiden för jag vågade helt enkelt inte släppa på den i den joggtrav so mden själv var van vid,när jag gjorde tvärtom och åkte efter min egna efter att jag kört en travis,så fick mitt stackars kallblod jogga "för livet" innan jag kom på att näe..vänta nu..:o

Jag inser att du helt har missat just VARFÖR man använder gummislang...
Jag är ledsen för att jag INTE kände till gummislang när jag hade en panikhäst som inte kunde sitta fast. Det tog många års träning att lära henne sitta fast och det gick bara på hennes villkor och på vissa ställen.

Till TS; Jag håller med martha till 100%!! Absolut bästa sättet att få en häst att börja slänga sig när den sitter fast är att man har lärt den att den kan komma loss. Vad tror du händer med din häst om den fastnar i hagen till exempel, eller kommer lös när du rider och fastnar någonstans?
Förmodligen sliter den sig sönder och samman eftersiom den är van vid att alltid lyckas. Marthas häst kanske gör två försök, inser att nähä, det gick inte denna gång heller och väntar på att bli losstagen. Jag vet vilket jag hade föredragit.

Allmänt i tråden; Det finns material som håller. Önskar att någon hade tipsat mig om gummislang när jag hade unghäst, men istället valde jag gamla sättet, sätt så att de inte kommer loss. Med andra ord band jag min femårshingt i en lädergrimma modell ardennergrimma som GARANTERAT håller ihop med ett stadigt rep och stadig brandjårshake. Jag har aldrig haft problem med häst som kastar sig. Varken min, min brors eller någon av de andra jag har haft nöjet att jobba med.

ni verkar ff inte se skillnaden på en häst som VILL lös och en som har PANIK.

eran kur för tex höjdrädsla är alltså att dingla personen över ett stup...

Men herregud!!! Ok, sammanfattning: Man kan inte binda upp en häst med kedja eller grimskaft för då kan den inte komma loss, eller så kan det komma en lös häst springande så allt går åt pipan. Man ska alltså binda upp hästen med snören. MEN man kan inte binda upp hästen med snören, för då kan den komma loss och skada både sig själva och andra. Hur eller hur kommer hästen lös, eller får panik och bryter nacken. Men hur ska man göra då? Ska man sadla hästen lös i boxen? Eller helt enkelt skita i att göra något med hästen? Ja då kan man ju lika gärna sälja hästen till någon som vågar ta den här risken att binda upp hästen på gången. Ska man tänka som så hela tiden att det KAN ju hända någonting som är livsfarligt,och sedan bara gå och vänta på att hästen ska dö av en eller annan orsak, ja då kan man ju lika gärna skjuta den på en gång, så man slipper vänta. Jag har varit i en mängd olika stall och hållt på med hästar hela mitt liv, och visst olyckor händer, men jag har aldrig varit med om någon normal hästmänniska som hela tiden går och oroar sig för att olyckan KAN komma.

Att binda upp en häst med snören är perfekt att göra med en ovan unghäst till exempel, men när den vant sig så ska den banne mig kunna stå stilla uppbunden. Och är det nu så att man är orolig så kan man ju använda s.k panikhakar, dessa har jag själv haft nytta av flera gånger. Det finns lösningar på allt.

Visst är det skillnad på häst som slänger sig för nöjes skull och en som faktiskt HAR panik. Har själv haft en "äkta" panikare. Givetvis mäste man behandla den på ett helt annat sätt, men MÅLET är väl ändå att hästen ska kunna stå still???? Vår hade sån total panik att det inte ens gick att leda henne i grimman. I bland måste ju faktiskt hovslagaren verka henne och det är inte lätt med en häst man överhuvud taget kan hålla i.....I stället för att slakta henne/ låta henne gå overkad / plegga henne så lärde vi henne att det inte var farligt. Det tog tid, var jobbigt för både hästen och oss MEN idag är hon 7 år och tävlad western häst med mycket bra meriter.

KL

Ämelie, visst är det fullblods stoet?
tror även Flashlight har noterat samma tidigare, fullbloden reagerar så blixtsnabbt när de blir rädda, ofta därför det blir en "större grej" kanske när de kastar sig - får panik, och så är det igång.

visst - alla som gett svaret att hästen ska stå still och sitta fast basta! det är ju aldeles vettigt och sant, om man REDER UT att träna den så.
en vuxen häst som aldrig lärt sig, kan vara svårare, och då är det förenat med stor skaderisk om den får panik. Enligt min hovslagare är det en av de frekventaste olyckor som händer med mycket allvarliga skador - när hästar slänger sig i stallgången och inte har panik utlösning på kedjorna/uppbindningen.

har haft häst tidigare (75% fullblod) som ej kunde stå uppbunden utan att få panik. den drog tills den kom loss - plankor, vägg krokar , allt. stor skaderisk på nacke och kotor, och väldigt otäckt då den slog sanslöst omkring sig i processen, och aldrig lugnade sig. den var vid det laget 10 år gammal, och det gick aldrig riktigt att komma tillrätta med. den kunde stå uppbunden under uppsikt, men aldrig i spilta utan en bom bakom. gick absolut inte att binda upp i stallväggen utanför eller liknande. det var en lånehäst jag hade ett par år, och som sagt, det var väldigt långt gånget runt paniken för att sitta fast som den hade. jag brydde mig ärligt aldrig om att forcera det. i spilta på tävling med uppstallning osv fick den ha bom bakom och problemet var löst. i stallet band jag med balsnören. den kastade sig aldrig av dumhet för att "bara" komma loss, dvs den missbrukade inte situationen. så det fungerade aldeles utmärkt.

min nuvarande (100% fullblod) har fått panik ngra gånger men lugnar sig när det tar emot, även om han har blivit upprörd de gånger det hänt. Han accepterar alltså om det tar emot och linorna håller, men hinner bli väldigt rädd innan han landar på jorden igen. Har sen efter att detta hänt ett fåtal ggr, varit osäker och rädd när den skulle stå i stallgången och vara uppbunden. Jag löste det en längre period med att den helt enkelt fick stå lös i stallgången, för att slappna av igen. det fungerade jättebra. Han kan numera stå uppbunden igen, men efter den perioden så kan han lika gärna stå lös, så vi varvar lite. Även om man går en bit bort och hämtar grejor, så står han som ett ljus och rör inte en fena. Det var en överrenskommelse vi gjorde han och jag, mot att han slapp sitta fast perioden han var rädd, så var förväntningen i utbyte från min sida att han skulle stå still och vara väluppfostrad utan uppbindning. och det köpte han! :D

när jag binder upp i stallgången numera, vilket som sagt går bra igen, så har jag alltid balsnören. Man kan binda dubbla balsnören, så går de inte av i första taget, men är det kris gör de det. Har dock inte haft problem sen jag lät honom komma över skräcken genom att stå lös, så numera står han som sagt uppbunden utan problem igen, det skulle dock aldrig gå att binda i korta linor utan han vill ha lite så han kan röra på hals och huvud.

Ibland kan han få ngt milt återfall och agera spänt i stallgången när man binder upp, detta händer särskilt om det är mkt folk i stallet som går förbi med höpåsar och annat, och kryper fram och tillbaks under linorna. Då tar jag det lugnt, och står tex och håller när hovis är ute, sen nästa gång går det bra igen. Man får vara uppmärksam helt enkelt och titta på hur han agerar och ser ut runt det hela.

Ibland är bästa vägen att INTE forcera utan att ta det lite metodiskt i hästens takt. Skulle råda dig att studera henne noga och som sagt, anpassa dig lite efter nuvarande läge. det är sällan det går att tvångs forcera fullblod och få en positiv resultat tycker jag. Visst, du kan tvinga igenom med våld, men de blir bara spända och det tar sig uttryck en annan väg.

Men hur ska man göra då? Ska man sadla hästen lös i boxen? Eller helt enkelt skita i att göra något med hästen? Ja då kan man ju lika gärna sälja hästen till någon som vågar ta den här risken att binda upp hästen på gången. Ska man tänka som så hela tiden att det KAN ju hända någonting som är livsfarligt,och sedan bara gå och vänta på att hästen ska dö av en eller annan orsak, ja då kan man ju lika gärna skjuta den på en gång, så man slipper vänta. Jag har varit i en mängd olika stall och hållt på med hästar hela mitt liv, och visst olyckor händer, men jag har aldrig varit med om någon normal hästmänniska som hela tiden går och oroar sig för att olyckan KAN komma.

Hästar är flyktdjur! Därför anser jag att man alltid ska ta med i beräkningen att det kan hända någonting när man hanterar dem. Då menar jag naturligtvis inte att man ska gå omkring och vara livrädd att hästen ska få panik. Tvärtom ska man allltid låtsas som ingenting när något händer och därigenom tala om för hästen att det ej är farligt.
Jag är inte riktigt med på ditt resonemang. För mig är det lika självklart både att jag kan sadla hästen lös i boxen (gör jag alltid) och att jag kan göra vad jag vill med henne som att hon kan stå uppbunden. Jag ser inte ngn motsättning i detta. Mina hästar ska jag kunna hantera utan risk. Det ser jag som självklart.
Men än en gång för att kunna hantera hästar utan risk måste man inse att hästarna kan reagera på något som händer runt omkring dem.

Jag tror att det Marran menade var att man i bland faktiskt inte är lämpligt att hela tiden hantera hästen lös, i varje fall inte alla hästar. Din häst kanske du kan sadla lös i boxen, min kan jag lova att du inte kan det med. Skulle du nu mot alla odds lyckas få på sadeln så kan du sedan börja räkna alla bitmärken..... Hon bits som en piraya, men bara när sadel eller sele ska på. Väl på älskar hon att jobba...... Hästarna reagerar ju olika eftersom de är individer.

Ditt inlägg var som pricken över i:et :D

Vi har faktiskt böjat med att stå lös på stallgången. Än så längre gr det bra, hon har även blivit lugnare i stallet sen jag började träna så med henne :)

Vad händer när balsnörena lossnar? Jo hela alltet lossnar och hästen blir rädd för att det LOSSNAR....Nä, gummislangen är en gåva från Gud....:D

Räkna ut VARFÖR den till att börja med FÅTT beteendet.....troligtvis för att den blivit rädd nångång, kommit loss och sen är det ju inte svårt att räkna ut resten.

Samma är det med inkörning/inridning....går nåt fel i början och hästarna kommer loss så får man ett helvete LÅNGT fram i tiden..helst ska man ha samma beteende tillbaka och vara väl förberedd så dom märker att dom INTE kommer loss...får en häst panik och vet att om den är idog kommer lös...Ja, då är den ju inte dummare än att den fortsätter TILLS den kommer lös...men märker den att den inte når sitt mål, ja då lugnar den ju ner sig fortare....enkel matematik.

Jag binder inte upp så fast att de inte kan komma loss, eftersom det i alla fall med fullbloden går så fort och med sån styrka att de kommer loss hur som på ett eller annat sätt eller t om slår runt, pga tex att hovarna halkar på golvet. :crazy:

Gummislang har jag inte provat men det låter bra eftersom det inte blir den typen av stopp de flippar av. Hästar kastar nästan aldrig av det de blir rädda av utan av trycket som uppstår när de spänner fast och känner att de sitter fast:eek: OCh det går fort. De brukar sällan bli rädda av att komma loss, utan lugnar sig när trycket släpper.

MEN det ska inte hända, anser jag. De ska kunna stå uppbundna i gången, (även om jag alltid har panikhakar eller snören). Och det händer i stort sett aldrig heller. Jag minns inte ens när en häst i stallet gjorde så sist (fullblodsstall...)

OM det händer så läxar jag upp hästen. Absolut ingen tröst och gullande. De fattar att det var dumt gjort. Hästar är klyftiga oftast.
Jag talar om att "lägg av med de dumheterna NU".
jag har t o m lyckats tajma in att klippa till i rumpan på en häst, innan den kom loss och den hoppade förvånat fram, trycket släpper och den lugnar sej. MEn det var mer lyckträff, man hinner oftast inte blinka ens om det händer.

Vill man vara säker ska man ha vägg bakom så att de inte kommer så långt att de fastnar.

Ang gummislang så kanske det kan bli en läxa även om den går av:angel: En gång skulle jag tömköra en hingst som tjafsade och inte ville stå still när jag spände gjorden. jag hade av misstagit fått fel gjord med mej en som var skadad och nästan av i resåren, men det syntes inte om man inte tittade noga.
När jag spände och han hoppade och tjafsade så gick den av:eek: pang!!
Han fick en chock, och jag med. Men sen stod han blixtstill vad jag än gjorde och tittade på mej som om jag vore HULKEN som man måste ha repsekt för, annars vet man inte vilka tokigheter som händer:rofl::rofl::rofl:

Tänkte på det med gummislangen:rofl::rofl:

Ang lös i gången så ska de gärna kunna det också, men det är en annan diskussion, oavsett ska de kunna stå uppbundna.

Senast ändrad av en moderator:

Håller med dej, och det där med hovis var bra att du skrev, för det är väl självklart att man håller en häst i gången som är orolig så att den inte kan stå uppbunden utan risk.

Mitt ena fullblod satte sej på hovisen:crazy: pga han bundit upp och sagt att det måste man, och min korkade man som var hemma sa inte emot. :crazy: Hästen var irriterad på flugorna, hovis drämde till med klubban som de kan göra och fick hästen över sej.:crazy::angel: Han belv rädd för hästen och kunde inte sko sen. Det belv alldeles för spänt och oroligt, med noll förtroende från båda håll. Så vi bytte och det hände ALDRIG med den nya hovisen som var lugn och klok. Honom vågade jag sen t o m lämna ensam med hästen då kunde han stå uppbunden utan problem och med balsnören f ö.

Vad händer när balsnörena lossnar? Jo hela alltet lossnar och hästen blir rädd för att det LOSSNAR....Nä, gummislangen är en gåva från Gud....:D

Räkna ut VARFÖR den till att börja med FÅTT beteendet.....troligtvis för att den blivit rädd nångång, kommit loss och sen är det ju inte svårt att räkna ut resten.

Samma är det med inkörning/inridning....går nåt fel i början och hästarna kommer loss så får man ett helvete LÅNGT fram i tiden..helst ska man ha samma beteende tillbaka och vara väl förberedd så dom märker att dom INTE kommer loss...får en häst panik och vet att om den är idog kommer lös...Ja, då är den ju inte dummare än att den fortsätter TILLS den kommer lös...men märker den att den inte når sitt mål, ja då lugnar den ju ner sig fortare....enkel matematik.

Du har din version klar för dig, och den stämmer inte med min.
har aldrig haft problem med att hästarna sliter sig titt som tätt för att komma loss.
de få gånger de blir rädda så har balsnörena löst ut.
men återigen - det du beskriver med hästar som sliter sig loss på rutin, har inte varit mitt problem.
med andra ord finns det inget problem som behöver "lösas" här :D

Inte här heller. Däremot vet jag att slangen är ett bra alternativ ( eller så kan man köpa dyra gummi"kättingar" om man väljer det)
Jag har aldrig haft nån egen häst som flippat och knäckt sig lös, bara unghästar som ska "testa" under inlärningen.

TS hade ju PROBLEM...och det är ju det som ska lösas och inte att dina är snälla med "balsnören"...så länge man inte har problem så är det ju inget problem. Och så länge man aldrig haft det problemet så är det ju svårt att råda hur man ska göra.

Ta reda på VARFÖR hästarna knycker sig loss o får panik. ( dom som får panik menar jag och inte din häst) Jag kan nästan svära på att dom får det pga att dom inte lärt sig att fast är fast. Dom har en ANNAN valmöjlighet...den är att slita sig loss.....Har dom inte den möjligheten så får dom inte panik. SÅ enkelt är det faktiskt.

KL
Jag har kedjor med panikhakar- vilka jag sällan använder:D

de flesta grimmorna idag- även nylon- går sönder vid katastrof.
Man har gjort spännena/ sömmarna ngt svagare än förr.
Därför behövs inte balsnören:idea:.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka