Häst som inte går att binda upp

Sv: Häst som inte går att binda upp

Är väl som i all hästhantering, det är olika saker som är viktiga för olika människor. För martha som ska sela en häst är det kanske viktigt att den kan stå uppbunden. För mig är det viktigt att hästen står still, sen om det är lös/bunden/eller hållen är skit samma för mig.

Sen har inte alla haft hästen sen den varit ung hemma i sitt egna stall. Jag har min häst inackorderad, vi flyttar ibland.

I valet av stall är tåligheten för en kastande häst inget prio.
Jag tänker därför inte prova om deras stall håller för min häst som kastar sig eller om hon sparkar sönder stallet istället.

Det funkar fint för oss ändå, hon står uppbunden men med uppknäppt grimma OM hon skulle kasta sig.

men alltså, du har ju helt missläst mig.
anledningen att jag svarade dig var att du använde mitt citat - där du svarar Fredrik. det är hennes svar till MIG i mitt inlägg. så jag förutsatte där att du även addresserade det jag skrivit.

utöver det så HANDLAR inget av det jag skrivit om att rädda hästar inte ska kunna stå uppbundna! självklart kan de det - det är ju DET jag skrivit om, jag har erfarenhet av rädda hästar som blivit bättre mot sin rädsla för att de låtit kommas loss de gånger det inträffat att de blivit rädda.
vad är problemet, om jag säger att jag har erfarenhet av ngt som fungerar - även om du är emot den metoden? att den funkat för någon annan gör det väl inte värdelöst bara för att du har en annan metod och teori?
Har aldrig sagt värdelös, har bara hållit fram det jag tycker är den bästa vägen precis som du har gjort. Om jag missförstått din ståndpunkt ber jag om ursäkt men jag står fast vid mina åsikter.

Är väl som i all hästhantering, det är olika saker som är viktiga för olika människor. För martha som ska sela en häst är det kanske viktigt att den kan stå uppbunden. För mig är det viktigt att hästen står still, sen om det är lös/bunden/eller hållen är skit samma för mig.
Sant. Det viktiga är att hästen gör det man begär och att man inte sticker huvudet i sanden och undviker ett problem för att det är enklast.

Senast ändrad av en moderator:

Har aldrig sagt värdelös, har bara hållit fram det jag tycker är den bästa vägen precis som du har gjort. Om jag missförstått din ståndpunkt ber jag om ursäkt men jag står fast vid mina åsikter.

nej du behöver absolut inte be om ursäkt. Självklart kan vi ha olika åsikter om det hela! Jag vill bara inte få min sågad som värdelös eftersom det varit en utmärkt lösning för mig och mina hästar. (Pontevehico verkar ha liknande). Men det var väl inte så du menade så allt är lugnt! :bow:

håller helt med dig. Min häst kan få infall att kasta sig, sitter hon då fast eskalerar det till panik och hästen fullkomligen tiltar och det blir farligt.

Om hon däremot slänger sig och kommer loss direkt stannar hon lugnt upp, det går att binda upp henne igen och låtsas som ingenting.

Ja, så tycker jag också, om det nu händer nån gång är det bättre att de kommer loss, för det är själva trycket mot nacken som ger paniken och att de slänger sej, när det släpper är hästarna i de allra flesta fall lugna igen. Hellre det är en riktigt farlig situation.

Därför har man panikhakar som utlöser/ kan utlösas vid riktig panik, inre för att den stretar.

Sen får man heller inte binda i ngt som kan lossna o som hästen kan få över sig. typ en planka.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka