Häst som inte går att binda upp

Sv: Häst som inte går att binda upp

Jag tolkade det som att du gav MIG råd, men ok då är jag med.

dock så verkar det som TS oavsett, uppskattade mina erfarenheter av fullblodsreaktioner. Har full medvetenhet att du har massor av hästerfarenhet, men jag är likväl av åsikten att man aldrig "sett" alla typer av reaktioner/individer, och att det därmed inte alltid är så lätt att dra alla över en kam som du verkar göra och säga att "de blir lugnast om de märker att de aldrig kommer loss", alternativt att man fostrar en ovana genom att ha panikutlösning. själv har jag som sagt aldrig erfarit att de dragit nytta av det och börjat kasta sig loss av ren dumhet eller mer frekvent, snarare tvärtom så har panikreaktionerna blivit färre och färre.

KL
Jag har kedjor med panikhakar- vilka jag sällan använder:D

de flesta grimmorna idag- även nylon- går sönder vid katastrof.
Man har gjort spännena/ sömmarna ngt svagare än förr.
Därför behövs inte balsnören:idea:.

Jag binder med balsnören ändå. Inte för att mina hästar brukar slita sig loss. Men om de gör det tycker jag att det är både enklare och billigare att ersätta ett balsnöre än en grimma.
Men det är verkligen tur att grimmorna lätt går sönder. Det blir ju en extra säkerhet. Jag undrar vilka grimmor ni binder i som sätter fast era hästar så de ej kan slita sig?

Hästar är flyktdjur! Därför anser jag att man alltid ska ta med i beräkningen att det kan hända någonting när man hanterar dem. Då menar jag naturligtvis inte att man ska gå omkring och vara livrädd att hästen ska få panik. Tvärtom ska man allltid låtsas som ingenting när något händer och därigenom tala om för hästen att det ej är farligt.
Jag är inte riktigt med på ditt resonemang. För mig är det lika självklart både att jag kan sadla hästen lös i boxen (gör jag alltid) och att jag kan göra vad jag vill med henne som att hon kan stå uppbunden. Jag ser inte ngn motsättning i detta. Mina hästar ska jag kunna hantera utan risk. Det ser jag som självklart.
Men än en gång för att kunna hantera hästar utan risk måste man inse att hästarna kan reagera på något som händer runt omkring dem.

Självklart ska man ju inte ta några onödiga risker, men det jag menar är att man inte kan vara konstant orolig. Jag menar, när jag rider så sitter jag inte på helspänn hela tiden, men om hästen blir rädd för något så reagerar jag snabbt. Däremot är jag något av åsikten att man inte ska sadla hästen i boxen i privatstall (svårt med plats på ridskolor o.dyl) eftersom boxen är en plats där hästen ska veta att den kan ta det lugnt. Men visst är det bra om man gör det ibland, samtidigt, eftersom ifall det skulle krisa så måste man ju kunna sadla i boxen. Så det är bra om hästen kan det, men i mesta möjliga mån så ska man nog sadla på gången. Men det är min åsikt, och alla har olika sätt för att hantera sina hästar.

Ursäkta mig, Marran här. insåg inte att Konie var inloggad, så jag råkade svara med hennes istället. Sorry =)

Jag tolkade det som att du gav MIG råd, men ok då är jag med.

dock så verkar det som TS oavsett, uppskattade mina erfarenheter av fullblodsreaktioner. Har full medvetenhet att du har massor av hästerfarenhet, men jag är likväl av åsikten att man aldrig "sett" alla typer av reaktioner/individer, och att det därmed inte alltid är så lätt att dra alla över en kam som du verkar göra och säga att "de blir lugnast om de märker att de aldrig kommer loss", alternativt att man fostrar en ovana genom att ha panikutlösning. själv har jag som sagt aldrig erfarit att de dragit nytta av det och börjat kasta sig loss av ren dumhet eller mer frekvent, snarare tvärtom så har panikreaktionerna blivit färre och färre.

Intressant svar och jag tror dig

KL

En annan ide är ju att lära hästen hur den skall hantera trycket i nacken - att få det att sluta genom att gå framåt istället

Det gör man ju inte uppbundet

Många hästar backar när man skor dem, som hovis får man se till att de inte backar till vägs ände i kättingarna när man skor

Jag undrar vilka grimmor ni binder i som sätter fast era hästar så de ej kan slita sig?

Vissa grimmor är helt enkelt starkare än andra! Har fått MÅNGA grimmor avslitna oh efter att köpt 3 nya grimmor på en vecka, började jag med balsören på min andra häst. Men min andra häst kastade sig aldrig, hon backade bara tills grimman eller något gick sönder :devil: Denna häst fick inte panik som mi andra.

Självklart ska man ju inte ta några onödiga risker, men det jag menar är att man inte kan vara konstant orolig. Jag menar, när jag rider så sitter jag inte på helspänn hela tiden, men om hästen blir rädd för något så reagerar jag snabbt. Däremot är jag något av åsikten att man inte ska sadla hästen i boxen i privatstall (svårt med plats på ridskolor o.dyl) eftersom boxen är en plats där hästen ska veta att den kan ta det lugnt. Men visst är det bra om man gör det ibland, samtidigt, eftersom ifall det skulle krisa så måste man ju kunna sadla i boxen. Så det är bra om hästen kan det, men i mesta möjliga mån så ska man nog sadla på gången. Men det är min åsikt, och alla har olika sätt för att hantera sina hästar.

Jag menar absolut inte att man ska vara på helspänn hela tiden. Om jag hade varit det så hade min häst nog stirrat upp sig något oerhört. Hon är inte så gammal och expert på att läsa av hur jag reagerar. Jag försöker tvärtom att inte reagera alls om det händer något tex en bil kommer emot oss i full fart ngt som hon inte tycker om. Det är det bästa sättet att få henne att inse att det inte är farligt. Nej jag menar att man ändå alltid bör vara beredd på att hästen kan bli rädd genom att ex se till att det alltid finns gott om plats runt hästen så att den har möjlighet att ta ett steg åt sidan. Kanske dumt exempel men jag kan inte komma på ngt annat för tillfället.
Jag häller med dig om det med boxen och att det är hästens plats. Vårt stall är så litet så det finns inte någon bra plats att binda upp dem på. Att binda dem i boxen tycker jag är lite meningslöst. Därför sadlar jag henne lös i boxen.

Hmm, svårt problem det där. Men en sak som kan hjälpa men det låter lite väl brutalt.. är att binda fast hästen i ett träd så får den dra o grejja hur den vill. Men med uppsikt..
(nu blir jag väl påhoppad:o) Men det är iaf ett tips.

Jag var inne på samma tanke men vågade inte riktigt säga det högt på tanke om alla påhopp som kan komma....
Jo vissa brukar göra det så det kan ju funka... men håll koll på pållan hela tiden..

Ett litet tips som kanske kan funka.:idea:

Det funkade på en ohanterad 3 års hingst som fick panik när han satt fast.
Prova att bara lägga grimskaftet runt gallret utan att knyta fast henne i början utan prata med henne och håll i mot grimskaftet lite så hon känner att hon sitter fast men ändå kan röra sig, det kanske kan funka om det funkar kan du byta ut till en längre lina och gör likadant men ta en borste och borsta henne över hela kroppen, samtidigt som du håller fast henne släpp efter på linan varje gång hon kastar sig dom brukar sluta så fort dom känner att dom inte sitter fast. När hon slutat kasta sig helt och hållet kan du prova binda fast henne men ha balsnöre mellan grimskaft och grimma utifall hon skulle kasta sig.

Om det funkar att du håller i henne när hon blir skodd så kanske det inte är så viktigt att det ska gå binda upp henne.
Träna henne i stället på att stå lös i box/stallgång medans du sköter om henne och sadlar. Lär henne att hon ska stå stilla och beröm när hon gör rätt och om hon går ett eller två steg framåt, bakåt eller
åt sidan så flytta tillbaka henne där hon stod från början. Det kanske låter hårt men det funkar bara man är konsekvent och inte gastar och skriker när hästen flyttar sig utan bara lungt flyttar tillbaka henne där hon stod och är noga med beröm när hon gör rätt.
Jag har tränat mina hästar så, den som är tränad längst står helt stilla och lös i box/stallgång och ute på stallplanen utan problem. Tar av grimma/träns utan att han sticker. Jag berömmer ofta mina hästar och tillrätta visar dom oftare med kroppsspråket i stället för som många tyvärr gör gastar, skriker, sliter och rycker i hästen som ofta inte förstår varför vi gastar och skriker eftersom tillrättavisningen ofta kommer försent.

Att binda så dom kommer loss lätt är ju det absolut bästa sättet att få en häst som i TS fall......varför tror du den blivit sån? Jo, för att den KOMMIT LOSS en gång..Herregud, jag trodde inte att den klyschan levde kvar ens engång....
Håller med dig. Hade en gång ett fullblodssto till låns som var "balsnöreshäst". Hon hade slitit sönder X antal grimmor och försatt omgivningen och sig själv för skaderisker otaliga gånger och ägarna envisades med att hon absolut måste få komma loss varje gång. Till slut fick jag nog och band henne med dubbla grimmor och dubbla grimskaft och när hon för sjätte gången försökt välta stallet men inte kommit loss så gav hon upp. Hon var tämligen missnöjd med situationen och hade fått håret avskavt vid sidan om öronen av grimman men hon slutade att kasta sig efter den gången. Att låta hästen komma loss är att belöna den i detta läge. När man tränar föl som inte är vana att bindas upp får man gå ganska mjukt fram MEN de får aldrig komma loss om de kastar sig, då får man en häst som fortsätter med det när den känner för det.

Föl är så lätta att de inte gör illa sig på egen kraft. En stor häst däremot:crazy:

Föl är så lätta att de inte gör illa sig på egen kraft. En stor häst däremot:crazy:
Sant. Men vad jag menade är att det är där man lägger grunden för om hästen i framtiden ska klara att stå uppbunden utan styrkedemonstrationer som riskerar livet på både hästen själv och omgivningen.

Håller med dig. Hade en gång ett fullblodssto till låns som var "balsnöreshäst". Hon hade slitit sönder X antal grimmor och försatt omgivningen och sig själv för skaderisker otaliga gånger och ägarna envisades med att hon absolut måste få komma loss varje gång. Till slut fick jag nog och band henne med dubbla grimmor och dubbla grimskaft och när hon för sjätte gången försökt välta stallet men inte kommit loss så gav hon upp. Hon var tämligen missnöjd med situationen och hade fått håret avskavt vid sidan om öronen av grimman men hon slutade att kasta sig efter den gången. Att låta hästen komma loss är att belöna den i detta läge. När man tränar föl som inte är vana att bindas upp får man gå ganska mjukt fram MEN de får aldrig komma loss om de kastar sig, då får man en häst som fortsätter med det när den känner för det.

Det är inte alls säkert att hästen gör "för att den känner för det...."
Grov generalisering.... Vissa ja, inte alls alla som slänger sej lätt. Det handlar lika gärna om okunnig hantering

Det är inte alls säkert att hästen gör "för att den känner för det...."
Grov generalisering.... Vissa ja, inte alls alla som slänger sej lätt. Det handlar lika gärna om okunnig hantering
Självklart kan man få alla hästar att bete sig livsfarligt genom okunnig hantering. Vad vi diskuterade här var hästar som har lärt sig stå uppbundna men kommit på att det är mycket lätt att komma loss. Jag accepterar inte ett sådant beteende från mina hästar och har på det fyrtiotal hästar jag fött upp inte haft en enda som betett sig så. Om hästen kastar sig pga rädsla får man givetvis lugna och avlägsna den skrämmande faktorn vid bindplatsen alternativt om det inte är möjligt träna bort rädslan. Kastandet är i så fall inte själva problemet och det är inte troligt att hästen fortsätter med det om den inte fått komma loss och fly från faran istället för att lugna sig på plats. Kastande av andra orsaker tycker inte jag är förhandlingsbara, hästen ska kunna stå lös såväl som bunden vid hantering, det handlar om förtroende och ledarskap.

Jodå. Men det finns många gånger bättre sätt än att binda fast så den inte KAN komma loss, det är en stor risk man tar där men det kan ju handla om vad för hästar man har ockås, jag skulle iknte göra det i alla fall. Det betyder INTE att de tär ok att kasta sej men det där har jag skrivitr om tidigare i tråden.

Jodå. Men det finns många gånger bättre sätt än att binda fast så den inte KAN komma loss, det är en stor risk man tar där men det kan ju handla om vad för hästar man har ockås, jag skulle iknte göra det i alla fall. Det betyder INTE att de tär ok att kasta sej men det där har jag skrivitr om tidigare i tråden.
Håller delvis med dig såtillvida att man självklart måste läsa situationen och många gånger kan det räcka med att vara listigare än hästen men om inget annat än den hårda vägen återstår så tar jag hellre den än att under all framtida hantering av hästen gå och vänta på när det smäller. Håller däremot inte med dig om att det skulle vara olika beroende på vilken sorts häst man har. Jag har haft samma strategi i hanteringen av alla de hästar jag haft i min ägo, (halvblod, fullblod, travare, nordsvensk, shettis, new forest, arab dvs mkt blandad kompott och mixat ston, hingstar och valacker), och jag tycker nog att fast de självklart alla varit och är individer så har de svarat på ett bra sätt på mina önskemål. Självklart har jag som alla gjort misstag och då får man vara så pass självkritisk att man rättar till dem och lär sig av dem.

Intressant svar och jag tror dig

KL

En annan ide är ju att lära hästen hur den skall hantera trycket i nacken - att få det att sluta genom att gå framåt istället

Det gör man ju inte uppbundet

Många hästar backar när man skor dem, som hovis får man se till att de inte backar till vägs ände i kättingarna när man skor
Sant. Det tråkiga med hästar som varit fullt kapabla att tidigare stå uppbundna men som satt detta i system är bara att de redan kan detta men bryr sig inte ett smack om det. Det du sade sist i ditt inlägg är värt en stor eloge:bow::bow:. Om fler personer som hanterar hästar kunde läsa och förutse hästens naturliga beteende så skulle många problem aldrig uppstå.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka