Har nån sett dessa händelser på tävling?

Sv: Har nån sett dessa händelser på tävling?

snigelfarmor skrev:
Tack! Het för mig är hästar som nästan går mera uppåt än framåt.

Pigg på hinder är för mig hästar som bjuder fint under kontrollerade former :)

het är ju en benämning som är stor, jag har en tysk häst som är oerhört het att rida på marken men är lugn och fin framför, efter och över hindret, var ställer du honom i för fack??

Han är hur lugn som helst att jobba från marken och att hoppa, skall jag bara longera eller hoppa honom då?? Inte galoppera mellan hindrena om det är fler språng än 6??

Han tycker om att jobba även om han blir het under ridning på marken (dressyr). Jag rider honom på hans villkor och efter en stund så slappnar han även av, men det har tagit från oktober då han kom tills nu att få honom att kunna sänka nacken och trava rent utan galoppanslag eller små bockar/bakutsparkar.

Han sparkar dessutom bakut när han hoppat en bana, men har är oerhört glad häst alltid öronen frammåt och rids på ett helt vanligt bett utan sporrar och spö

Ämelie skrev:
Inte nog med att de drar hästarna i munnen så mycket, de upprepar de om och om igen och ryttarna har en sån hatisk blick :cry:

ja jag tycker inte heller om dessa bilder på den hemsidan och det är självklart att det finns rötägg, men att dra alla över en kam tycker jag är fel

Håller också (som jag skrivit hela tiden) med både dig och Snigelfarmor o alla andra som tycker synd om dessa (och andra) hästar.

Det finns riktigt dåliga ryttare. Det finns riktigt okänsliga ryttare. Det finns ryttare som bara rycker o sliter och gormar o skriver o spöar och sporrar och slår sin häst. Stackars hästar! :-(

Men jag tror att det jag och olgaklara och några till försöker säga är helt enkelt att på vissa hästar är det inte fullt så enkelt som att "den vill inte hoppa och ryttaren tvingar den och drar i munnen och/eller stressar den". Det finns duktiga ryttare också som egentligen har bra kontakt med sin häst men som ibland råkar i jobbiga sitsar på sin häst. Man kanske råkar komma fel, hästen kanske tillfälligt rusar (men inte normalt gör det), att det finns hästar som älskar att springa fort och hoppa, det kan dyka upp problem hos ekipage som normalt har bra kemi också.

Förstår ni alla hur vi, eller åtminstone jag, menar?

Om din häst helt plötsligt skulle börja skena på grund av att den blev rädd för något, skulle du då sitta där med lösa tyglar? Det tror jag knappast. Det verkar som om ni menar att tygeltag överhuvudtaget borde förbjudas?

Skena och ÅKA till en hopptävling är inte samma sak, men för att artigt svara på din fråga. Nej, men att tokdra hjälper oftast inte heller.

I övrigt håller jag såklart med om det du skriver, ingen rider sin häst i full harmoni jämt, de flesta gör det väldigt sällan. Allra minst jag, inte just nu iallafall (svär över min vinterpigga häst :)

hej!!
starckas hästar!!:cry: :cry:
blir arg på dom som rider,kan dom inte rida hästarna så ska dom inte göra det!!:mad:

Nej, nej. Jag gjorde ingen jämförelse mellan skening och att åka på hopptävling, även om det kanske lät så. Men vad jag tror att jag menade :D var att som sagt, man är inte ALLTID i perfekt harmoni (iaf inte de allra flesta ekipage. Alla kan ha en dålig dag, både människor och djur) och det kan resultera i en riktigt dålig prestation och hemska bilder som man önskar bara kunde försvinna. Men gjort är gjort och man får hoppas att man lär sig av sina misstag.

Och jag håller med dig: att tokdra hjälper INTE! Men att ta ett hårdare tygeltag, släppa lite, ta ett tygeltag, släppa lite (kära gamla ge o ta metoden) det hjälper. ;-)

Jag tror du och jag tycker i grund och botten lika. Jag kanske är dålig på att formulera mig, men jag tycker jag sagt det jag velat säga och orkar inte hålla på mer. Snälla folk, tro inte att jag är någon misshandlare. Jag TYCKER att bilderna var/är hemska. Men jag menar också att man inte ska döma ett ekipage utifrån en eller ett fåtal bilder. De kan ha haft en riktigt dålig dag.

Ha det så jättebra allihop. :banana:
Var snälla mot era hästar - de förtjänar det!
De släpar runt på oss i vått o torrt så något ska de ju ha för det!

Kram från mig :)

Jag tror detsamma :) Jag syftar inte på vardagsryttaren som gör så gott den kan, utan på de små ungarna som har en helt okontrollerbar ponny, som de ändå ska ut o hoppa med för att den hoppar allt och hur högt som helst. Om de är hela i mål vinner de. *crazy* Var är de vuxna ansvariga?

snigelfarmor skrev:
Jag tror detsamma :) Jag syftar inte på vardagsryttaren som gör så gott den kan, utan på de små ungarna som har en helt okontrollerbar ponny, som de ändå ska ut o hoppa med för att den hoppar allt och hur högt som helst. Om de är hela i mål vinner de. *crazy* Var är de vuxna ansvariga?

Jahaa... Jamen dåså. Då är vi samspelta igen då :p

Så för att du hittar bilder på hästar som faktiskt trivs med att hoppa så måste alla göra det?

Jag sa aldrig att alla hopphästar/ponnies misstrivs eller att alla rider som krattor. Jag säger att det förekommer och alldeles för ofta.

Och vart har jag jämfört med skogsmullehästar?
Dra inte in saker jag aldrig sagt.

Spider84 skrev:
Så för att du hittar bilder på hästar som faktiskt trivs med att hoppa så måste alla göra det?

Jag sa aldrig att alla hopphästar/ponnies misstrivs eller att alla rider som krattor. Jag säger att det förekommer och alldeles för ofta.

Och vart har jag jämfört med skogsmullehästar?
Dra inte in saker jag aldrig sagt.

Bilderna är på mig och mina hästar. Bilderna jag länkade till är bilder på ALLA ekipage i en 100cm klass på lokal tävling. Ingen häst ser direkt missnöjd ut och ingen rider på något konstigt bett.

Jag ville bara belysa att den verklighet ni ville få det till inte stämmer speciellt bra.

Nä jag gjorde jämförelsen för det är de erfarenheter jag har.

hur högt hoppade ni?

De allra flesta ponnyer och hästar som tävlar tycker att det är kul. De flesta visar annars tydligt att de inte gör det, genom b.la. vägringar, ingen bjudning, och annat som visar ryttaren tecken på hästens ovilja.
Tyvärr finns det dock de ryttare som inte lyssnar och tar hänsyn till hästens signaler, utan sätter ett skarpare bett, eller sporrar, osv. och "tvingar" hästen.

Jag tror dock INTE att en ryttare som har en ovillig häst orkar fortsätta tvinga den. Ett ekipage som består av en arg ryttare som tvingar en ovillig/stressad häst är ingen vinnande kombination precis. Antagligen kommer det gå riktigt dåligt för detta ekipage på tävlingarna och ryttaren kommer tröttna och antagligen sälja hästen som fritidshäst och köpa en tävlingshäst istället.

Man kommer alltså inte så långt med en häst som inte vill. Det spelar ingen roll hur mycket man tvingar den, ekipaget kommer att bli slaget av flera andra ekipage som är samspelta och harmoniska där både häst och ryttare älskar det de gör.

Och en sak till - heta hästar kan tycka det är JÄTTEKUL att hoppa och tävla, och de kanske höjer huvudet, drar mot hindrena och blir starka - och då KRÄVS det lite skarpare bett (men det skall vara en klok ryttare som håller i tyglarna) - annars blir det farligt!

Det är bättre att ta EN gång, mjukt, i ett skarpt bett än att sitta och dra mycket FLERA gånger i ett milt bett - och kanske ändå inte få hästen att lyssna!

Vissa av bilderna var lite grova, men antar att nästan alla ryttare har sett ut så där någon gång då och då, helst vill man inte se det, en ibland tyvärr blir det så, kan säga att det är juh mkt värre med ett skarpt bett i munnen eller om ryttaren blir arg på hästen och drar runt i den, det e helt fel, men jag tro det har hänt alla, att man någon gång hängt lite mkt i tygeln, tappat balansen o haft tygeln som räddningen eller likande, och också över vissa hinder språnget har blvivit helt knäppt och tygeln har fått va med, visst *stakars* häst, men vi får lov att göra det bästa av situationen och försöka göra det bästa för våra hästar. Ingen ryttare är perfekt, samt ingen häst är perfekt! Särskilnt inte nät vi alla häst människor har så olika tankar och funderingar om vad som är rätt och fel om vandra samt våra egna hästar!

Och en sak till - heta hästar kan tycka det är JÄTTEKUL att hoppa och tävla, och de kanske höjer huvudet, drar mot hindrena och blir starka - och då KRÄVS det lite skarpare bett (men det skall vara en klok ryttare som håller i tyglarna) - annars blir det farligt!

Det är det här jag är så emot. Har man en så het häst att du måste betsla upp den, och hålla hårt och riskera skador, varför hoppar "du" då? Varför då inte träna på samspelet några år och sen hoppa på låg nivå tills hästen är fullt kontrollerbar och nöjd med det tempot som ryttaren anger? Vissa kanske aldrig går att hoppa. Målet borde väl kunna vara att vinna en stilhoppning innan man ger sig ut o tävlar vanliga "Håll i hatten" ponnytävlingar?
Ni som haft en Het ponny, är det roligt att alltid hålla i, vända bort huvudet så hästen inte ser hindret, o sen riskera både häst o ryttare i den hiskeliga fart en het ponny har på hinder?
Min irländare var aldrig het, men bjöd bra på hinder, ni vet den där känslan att man kan taxera precis rätt o släppa precis i rätt stund för att han ska få den där extra energin innan hindret. Härligt!

/jenny

snigelfarmor skrev:
Det är det här jag är så emot. Har man en så het häst att du måste betsla upp den, och hålla hårt och riskera skador, varför hoppar "du" då? Varför då inte träna på samspelet några år och sen hoppa på låg nivå tills hästen är fullt kontrollerbar och nöjd med det tempot som ryttaren anger? Vissa kanske aldrig går att hoppa. Målet borde väl kunna vara att vinna en stilhoppning innan man ger sig ut o tävlar vanliga "Håll i hatten" ponnytävlingar?
Ni som haft en Het ponny, är det roligt att alltid hålla i, vända bort huvudet så hästen inte ser hindret, o sen riskera både häst o ryttare i den hiskeliga fart en het ponny har på hinder?
Min irländare var aldrig het, men bjöd bra på hinder, ni vet den där känslan att man kan taxera precis rätt o släppa precis i rätt stund för att han ska få den där extra energin innan hindret. Härligt!

/jenny

Om du läser mitt inlägg så ser du att jag tävlat 5st mkt heta hästar på helt vanliga bett.

Red även min ponny som var sjövild på ett vanligt bett.

Dra inte alla över en kamm.

Sedan så tycker jag att du väl beskriver en het häst på det du beskriver om din irländare

Då har vi olika uppfattning om het. Lelle var inte het. han kunde man hoppa alla kombinationer med utan att vara rädd för att han skulle riva bakersta bommen i farten. Het häst= ej så reglerbar häst, byter kanske galopp i upphetsningen, högt huvud, studsig, svänger på rumpan, rusar om man ger 1 cm tygel, river ofta, vägrar aldrig, måste hålla huvudet böjt innan hinder, lätt fram, flåsig.

Lelle passar inte in på nåt :) han var en helt normal hopp-ponny.

och jag drar inte alla över en kam. Du drar mig över en kam hela tiden som säger att jag drar alla över en kam.

/j

Jag tycker iallafall såhär. Om en häst blir för Pigg/het på tävling kan man ta bestämt i den (utan att skada) OM man har ett snällt bett, om man har ett skarpare ska man nog var lite räddare om hästens mun. Om hästen altså blir för het på tävling och man tar tag i den bestämt några gånger (ta och ge metoden) så hindrar det också att ryttare och häst blir allvarligt skadade. tex. om en häst rusar mot ett hinder, inte för att den känner sig jagad eller liknande, utan för att den är "glad"/pigg. Så tycker jag att man hellre tar tag ordentlig i hästen innan den rusar in i hindret och kan vurpa och få MYCKET allvarligare skador än ett sår i munnen. Menmen. jag säger inte att det är BRA att rycka hästen i munnen. Det beror helt vad det är för tillfälle. Usch och fy för de som inte lärt sig rida sina hästar ordenligt... Och man ska ABSOLUT inte rycka känsliga hästar i munnen (helst inte i någon häst alls) men om det är ett tillfälle där det gäller "liv eller död" så tar man la tag i hästen hellre? men som sagt, det är inte kul att se sånt på tävlingar. Man ser också ryttare som använder spöt för mycket, så att speakern får säga tll ryttaren. Det är INTE kul att se. Och vissa människor sätter på hästen HUR MYCKET utrustning som helst, skarpa bett osv. det är nog modet inom hästvärlden. Att sätta på hästen så mycket utrustning som de bara går. Istället för att ha ett tre-delat, en martingal och ett par senskydd, ska man nu ha alla slags jaktbett, alla möjliga slags hjälptyglar osv. men vissa hästar behöver ju lite "hjälp på traven" om man lär en häst gå rätt, kan man använda en gummisnodd, som är en mycket snäll hjälptygel. Hellre att hästen går fint och utan ont i ryggen fast med gummisnodd än en häst, utan ryggmuskler, bär ryttaren fel och utan gummisnodd!
Oj nu skrev jag ganska mycket, och lite kom utanför ämnet.. menmen. de kan la bli så ibland.;)

snigelfarmor skrev:
Behövs det? Ser han strålande lycklig ut?

Jag tycker han ser gladare ut än de flesta på hopptävlingar. Han leker ju sej runt banan..

lånar knapp,

äh, nu orkar jag inte mer, jag har sagt vad jag tycker, heta hästar stannar hemma :) tack för en jättebra diskussion, fortsätt gärna utan mig :) Kolla in Stutsar på Pelham under utrustning så vet ni vad jag menar med heta hästar som inte bör få hoppa. :) Kram

Malle Palle skrev:
hur högt hoppade ni?

Hejsan!
Om du menade med ponnyn så hoppade vi upp till 125 hemma, men tävlade aldrig högre än 90 cm pga. begränsning av hennes ålder.
OK, det där lät lite dumt :o , men hon var 5 nästan 6 år när vi hoppade 125 men tävlade inte efter det pga. att jag inte hade råd. Sålde henne ett par månader senare. :cry:

Med stor häst har jag hoppat upp till 140 och på heta/pigga/hoppglada (kalla det vad ni vill :p ) hästar så har jag hoppat 120 som max och bana på 110.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 808
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 809
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V