Har nån sett dessa händelser på tävling?

Sv: Har nån sett dessa händelser på tävling?

snigelfarmor skrev:
Då har vi olika uppfattning om het. Lelle var inte het. han kunde man hoppa alla kombinationer med utan att vara rädd för att han skulle riva bakersta bommen i farten. Het häst= ej så reglerbar häst, byter kanske galopp i upphetsningen, högt huvud, studsig, svänger på rumpan, rusar om man ger 1 cm tygel, river ofta, vägrar aldrig, måste hålla huvudet böjt innan hinder, lätt fram, flåsig.

Lelle passar inte in på nåt :) han var en helt normal hopp-ponny.

och jag drar inte alla över en kam. Du drar mig över en kam hela tiden som säger att jag drar alla över en kam.

/j

Nä jag kan inte dra dig över en kam för det betyder att man jämställer många personer och inte enskilda utan typ alla.

Att de river har inte med hetsigheten att göra.

Denna häst är het och det är den jag beskrev i ngt inlägg tidigare:
http://media.putfile.com/lagoontavling-011

Han byter galopp, sparkar bakut om vartannat. Men han drar aldrig iväg. Lätthet fram är väl något som är väldigt positivt i hoppning!

Här är han igen:

http://media.putfile.com/lagoontavling-007

Jag tycker att den hästen du beskriver inte är signifikant med en het häst utan mer en forserad häst, som drivs frammåt på det sättet att den inte hinner med. Antagligen hade den inte varit så med en annan ryttare. En het häst vill jag ha till något annat.

Här är det heta fullblodet som inte kunde gå på galoppen pga just att han var för het ;)

http://media.putfile.com/chippen
http://media.putfile.com/chippen1
http://media.putfile.com/chippen2

Varför jag lägger in dessa är för att visa att alla hästar ogillar inte att tävla och hoppa, vilket vissa här ville anspela på.

Att ni bara orkar??!!
De där bilderna är tagna i en speciell händelse där vi inte vet vad som ligger bakom utseendet på häst och ryttare. Dessutom är hästens kropp och även omgivningarna bortklippta, så vi har ingen chans att ens försöka förstå vad som händer på bilden.

Den där bilden du länkade till som du hade kommentaren att tränaren var nöjd med sin insats....eh?? Hur kan vi ens bedöma bilden när ryttaren är utsuddad??????

Jag har tagit bort några av olgaklaras inlägg då de länkade till kommersiella sidor. Sådana länkar är inte tillåtna av två skäl. Dels kna de ses som reklam för sidan och dels är de upphovsrättsliga läget osäkert.

MVH Moderator Tulip

snigelfarmor skrev:
Det är det här jag är så emot. Har man en så het häst att du måste betsla upp den, och hålla hårt och riskera skador,

/jenny

Men såg du inte att jag skrev att det är bättre att ta mjukt EN gång i ett skarpt bett än att sitta och ta hårt FLERA gånger i ett milt bett!

Ingen som håller med mig?

Tyvärr inte... Tycker att man helst inte ska ha ett skarpt bett alls, och hellre ha ett mildare men använda av "ta och ge" metoden.

Men som på min ponny då...

Vi tävlar både hopp och dressyr och han går verkligen avslappnat och fint i dressyren, då jag rider på tredelat.
I hoppningen tänder han till, han tycker att det är så himla kul och det är ju bra, men han kan bli väldigt stark. Därför använder jag ett rakt pelham när jag hoppar. Detta lyssnar han jättebra på och går avslappnat även i hoppningen, eftersom jag kan sitta still med händerna och bara krama om tyglarna.

Jag är mycket intresserad av hästens tänder och betsling, jag har varit på en del föreläsningar och försöker läsa så mkt fakta som möjligt. Har även haft ponnyn på undersökning hos en leg. hästveterinär som specialicerat sig på hästens tänder. Hos henne fick jag hjälp med att prova ut rätt bett för min ponnys mun (längd, tjocklek osv). Enligt henne var ett rakt pelham helt OK om man var snäll med handen.
Eftersom pelhamet är rakt så ligger det helt stilla i hästens mun, till skillnad från vissa delade bett som rör sig onödigt mkt (spec. om de är för långa) när man tar i tyglarna.

Tulip skrev:
Jag har tagit bort några av olgaklaras inlägg då de länkade till kommersiella sidor. Sådana länkar är inte tillåtna av två skäl. Dels kna de ses som reklam för sidan och dels är de upphovsrättsliga läget osäkert.

MVH Moderator Tulip

Synd

Ville självklart inge göra reklam för någon sida ville bara belysa att det faktiskt inte ser ut på tävlingar som vissa här vill påskina.

Men jag förstår och det var självklart inte min mening, nu vet jag till framtiden iaf ;)

Helt klart finns det HETA hästar som älskar att hoppa OCH så finns det HETSIGA hästar som flyr. Är en enorm skillnad på känsla att hoppa dessa två olika typer av hästar (har hoppat båda typerna och känner jag av typ nummer två då sitter jag av och kollar upp hästen).
Har själv haft em del mkt hopptokiga hästar genom åren, och där handlar det inte om annat än att de ÄLSKAR att hoppa. Min första stora häst tex blev av en smart människa insläppt i en gräshage där någon byggt upp hinder för att träna på gräs. Vad gjorde hästen jo höll på och hoppa till de lyckades fånga henne igen och byta hage.
Just denna har jag inte ridit in själv men de som red in henne har berättat att hon var så från dag ett.
Sedan har jag haft 2 andra ston som jag själv utbildat från skratch, och när hoppning kom på utbildningspunkten spelar ingen roll om det handlar om löshoppning eller uppsuttet så lyser det om damerna. Båda två är mkt heta att hoppa utan att någonsin blivit "hetsade" till det eller korrigerade av något annat slag. Och nej det handlar inte om att komma till en eftergift då ingen av dessa damer drar i handen utan är så väluppfostrade att de väntar på signal att det är ok att "gå iväg" över hindret och lysnar på sitshjälper och rids alltså med mkt lätt kontakt i munnen. Den ena damen har jag kvar och hon går nu dräktig här hemma vilket hon vantrivs med, hon vill hoppa och tävla och inte bara ridas på backen. Hon har ett par gånger fått vara med och löshoppa mkt lågt trots hennes stora mage och då lever hela hästen upp och ser åter ut att trivas med livet. Så jo jag kan med bestämdhet säga att hon älskar att hoppa.
Sedan har vi den store drulen, för tillfället kan man ta hur många hemska ögonblicksbilder som hellst på honom i samband med hoppning. En häst som enbart lever för sin hoppning och att tävla. Och som drabbades av en fraktur och varit totalt borta från hoppning i ett år. Normalt het (inte hetsig) och stark liten grabb på närmre 180 med en rejäl muskelmassa och en matchvikt på 700kg kontra mina 167 och 60 kg hans åsikt om de "små"hinder han fått hoppa nu (går normalt svår klass) är att de där behöver man väl inte skärpa sig för utan de går lika bra i 190km och min åsikt är inte riktigt den samma. Tar du en ögonblicksbild när han ligger på allt vad han kan och jag bara sitter lugnt och håller emot så kommer du se ett klart missnöje hos hästen, det missnöjet handlar inte om hoppningen utan om det faktum att han inte får sticka iväg, han både slår med huvudet och även gapar ibland allt för att få sätta fart. Och nej det handlar inte om dressyrarbetet det funkar som ett rinnande vatten och han lyder minsta signal, att han sedan för tillfället släpper den biten under hoppningen för att han VILL för mkt för tillfället det kan man inte jobba bort på annat sätt än att han just inte får göra det han vill alltså sticka iväg och då får man dessa ögonblickssekvenser som blir mindre vackra.
Ingen av dessa hästar är nerviga vissa svettas mkt och andra inte, den som svettas mest i mitt stall i samband med hoppning det är faktiskt den coolaste hästen av dem alla, en häst som ingen skulle kunna få till att vara het.

snigelfarmor skrev:
Frågan är varför föräldrar eller tränare inte säger till, utan istället upmanar dem att träna hoppning på sina heta ponnyer?

Du säger att man inte ska ut och tävla om man har en het häst, för för att få bort det så måste man ju träna, men här säger du att man inte ens ska träna hästen? Fattar inte riktigt:confused:

Senast ändrad av en moderator:

castle_bar skrev:
Men som på min ponny då...

Vi tävlar både hopp och dressyr och han går verkligen avslappnat och fint i dressyren, då jag rider på tredelat.
I hoppningen tänder han till, han tycker att det är så himla kul och det är ju bra, men han kan bli väldigt stark. Därför använder jag ett rakt pelham när jag hoppar. Detta lyssnar han jättebra på och går avslappnat även i hoppningen, eftersom jag kan sitta still med händerna och bara krama om tyglarna.

Jag är mycket intresserad av hästens tänder och betsling, jag har varit på en del föreläsningar och försöker läsa så mkt fakta som möjligt. Har även haft ponnyn på undersökning hos en leg. hästveterinär som specialicerat sig på hästens tänder. Hos henne fick jag hjälp med att prova ut rätt bett för min ponnys mun (längd, tjocklek osv). Enligt henne var ett rakt pelham helt OK om man var snäll med handen.
Eftersom pelhamet är rakt så ligger det helt stilla i hästens mun, till skillnad från vissa delade bett som rör sig onödigt mkt (spec. om de är för långa) när man tar i tyglarna.

Men då kan du ju självklart använda pelham. Bara bettet ligger bra i hästens mun och ryttaren kan rida med de så är de ju helt okej.

snigelfarmor skrev:
Hästen ska väl inte dra iväg i 70 knyck, då har man inte på tävling att göra. Jag kan tycka att baloubet inte har på hoppning att göra eftersom han inte verkar gilla att bli riden faktiskt. Även om jag kan njuta de gånger han går som en dröm.. mums

Hur många av ponnyerna i en LA-msv vill egentligen hoppa? Jag ser flykt i deras ögon, inte "pigg på hinder" iallafall. Men jag är inte så konventionell av mig heller :)
Varför njuter vi av hästar som rids utan bett, av vissa delar i levade/passionata, av Globens fantastiska uppvisning? För att vi slipper se ryck, stress, svett och ögonvitor kanske?

Tycker det är bra med såna här sidor, som väcker lite hos en. Har ni läst hela hemsidan?
/jenny

kan du utveckla lite det du skriver, särskilt det om baloubet.

man kan till viss del jämnföra det med maratonlöpare, eller liknande, ingen av dem ser särskilt glada ut?
det är klart hästarna är svettiga, det blir alla.
stress, jovisst de har en press på sig.
ryck, tja, visst ser det förjävligt ut ibland men..
ögonvitor, är alla hästar skräckslagna när de hoppar?
gör alla hästarna för att blir slagna eller tvingade till det?
finns det ingen häst som gillar att hoppa eller ridas?

det underbara, jag tycker, men baloubet är att han och rodrigo är samspelta, han rör sig som en katt och har elegant och glädje med sig in på banan!

snigelfarmor skrev:
varför tävlar du om din häst blir så het att du måste skada den i munnen? Det tycker jag är den stora kärnfrågan, inte bara till dig alltså. Hästarna har inte valt att tävla, varför utsätta dem för så mycket stress?
Folk ska INTE klaga över djurtransporter om de själv har lättstressade hästar som de dessutom hoppar med "för att hästen tycker det är kul att hoppa och därför är "het " Het är inget normaltillstånd, har aldrig sett en het vildhäst vad jag vet.

Varför en häst blir så het vid hoppning vet jag inte, men för att de tycker det är roligt är för mig uteslutet. Helt.
Vill än en gång påpeka att jag på intet sätt vill framställa mig själv som nån ultimat ryttare, är ganska kass, och jag är glad över att min ponnyhopp tid är över så man slipper bråka med sin ponny. De bästa minnena är inte alla rosetter, utan de härliga galopperna över nytröskade åkrar då han fick springa i sin takt, och slippa ha hinder framför sig som stressade honom eftersom han var lärd så. (Irländare)

/tack för att ni diskuterar så fint :)

HOST HOST sen när sa jag att jag skadar min häst i munnen? Gillar ej att bli fel citerad ;) Och du, sitter du och smådrar hästen i munnen ger det MYCKET mer skada än en snabb förhållning och sedan eftergift. bara så att duvet. Hästen måste alltid lyda dig, vare sig du rider på en åker eller är på en framridning. Hur tror du min häst skulle vara på en stor åker, om han inte var lydig? Hästen MÅSTE lyda, det är oförståndigt att inte ha en lydig häst. Min går MSV i dressyr så lydig är han, jag bävar för hur våra ridturer skulle sluta om han ej löd mig :crazy: Därför känner jag att ja har rätt att korrigera honom på tävling, då korrigera för mig inte är att dra honom i munnen, som du tydligen se det som :crazy:

MIN häst tycker det är kul att hoppa och tävla.. VÄÄDLIGT kul, det är ju därför han blir ivrig och framåt på framridning. vi använder nog ordet "het" i helt olika sammanhang. En het häst för mig är en häst som är pigg och glad och bjuder väl mot ett hinder. En stressad häst springer med öronen bakåt och behöver drivas mot ett hinder. Då VILL den ej hoppa. Skillnad.

F.Ö tkr jag att det är rent vansinne att bedöma ögonblicks bilder

Etoile skrev:
Det är klart att det är rätt att ta tag i sin häst. Den ska lyda dig, du är ledaren, annars är det något som är fel i eran rangordning ;)
Men som du säger så ska man ju ge eftergift efter en förhållning.
Har man inte kontroll på hästen kan det bli mkt. farligt, och då har man absolut rätt att ta tag ordentligt i hästen.

:bow: :bow: :bow: Tack du och jag är av totalt samma mening :smirk:

snigelfarmor skrev:
Det där är enligt mig skitsnack. Se på travet, se på vissa världsup ryttare.. Hur många älskar sina hästar eller är villiga att offra dem för att vinna ära och en sketen bil? Psykisk misshandel är lika hemsk som fysisk, och vad är psykisk misshandel om inte hets mot hinder med bett i munnen, gärna ett pessoa. :confused: :cry: :crazy:

Suck, du som utger dig för att vara så kunnig gräver din egen grav i detta inlägg. Du BÖR ju veta att kan inte kan tvinga en häst till NÅGONTING. En häst som inte vill hoppa, hoppar inte.

Hästar är flyktdjur och gör INGET de inte känner sig trygga i att göra. och travet? HAHA du är ju så okunnig, har du äns varit i ett trav stall? De är fan de hästarna som blir bäst omhändertagna.

Get your facts straight innan du går in och skriver skit på nätet lilla gumman :smirk:

snigelfarmor skrev:
jag ser ofta pessoabett, nästan alla i elitgrupperna har det på sina välridna hästar uarghhh!

Ett bett är vad handen gör det.

castle_bar skrev:
Men såg du inte att jag skrev att det är bättre att ta mjukt EN gång i ett skarpt bett än att sitta och ta hårt FLERA gånger i ett milt bett!

Ingen som håller med mig?

Jopp ;) Jag håller med dig. Men säg inte det till någon annan för då blir jag väl massakerad! :p :D :angel:

snigelfarmor skrev:
Hästen ska väl inte dra iväg i 70 knyck, då har man inte på tävling att göra.

Varför njuter vi av hästar som rids utan bett, av vissa delar i levade/passionata, av Globens fantastiska uppvisning? För att vi slipper se ryck, stress, svett och ögonvitor kanske?

/jenny

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Senast ändrad av en moderator:

snigelfarmor skrev:
Det där är enligt mig skitsnack. Se på travet, se på vissa världsup ryttare.. Hur många älskar sina hästar eller är villiga att offra dem för att vinna ära och en sketen bil? Psykisk misshandel är lika hemsk som fysisk, och vad är psykisk misshandel om inte hets mot hinder med bett i munnen, gärna ett pessoa. :confused: :cry: :crazy:

seriöst, ett bett är inte skarpare än handen som håller i det. Du kan rida på ett jätte skarpt bett utan att göra hästen illa u munnen o du kan rida på ett vanligt rakt eller delat bett o få hästen att blöda. Sedan tycker jag inte man kan säga att alla hästar plågas, trot knappast de skulle göra så bra i fårn sig om de inte VILL springa, hoppa, dressyra (:rofl: ) eller vad de nu är. Har hållt på både med hoppning o dressyr, men håller nu på med trav. Självklart finns de rötägg i alla sporter men jag ser OFTA hästar som älskar att tävla. Har själv en valack som blir helt till sig så fort han får se transporten o när han kommer till tävlingen blåser han upp sig som en ballong " se mig, här är jag". Kan se hur lycklig och nöjd han är.

haha va arg den ena tjejen var..
nä fy man skall itne skratta men lite kul så ghon ut ;)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 808
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 809
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V