Har nån sett dessa händelser på tävling?

Sv: Har nån sett dessa händelser på tävling?

fyyyy faaan! jag mår så dåligt när jag ser sånt där. Speciellt hästen med blod i munnen, men de andra också såklart. De sliter ju och drar i hästens mun som om det vore någon slags leksak. Man ska inte sitta upp på en häst om man behöver allt det där och dessutom inte kan vara lätt i handen, skarpt bett visst. Men en lätt hand ska finnas också annars kan man rida utan någonting alls.

/Louice

Cantilda skrev:
Tyvärr inte... Tycker att man helst inte ska ha ett skarpt bett alls, och hellre ha ett mildare men använda av "ta och ge" metoden.

jag tycker att " bättren en mjuk hand och skarpt bett än en hård och sågande hand och ett tränsbett"

Väldigt fina bilder i en del av de andra albumen, tack för att du la ut det.
Album 4 kom mej att sakna min mycket gamla vän som gick bort förra året så förfärligt. Inte bara att hästen var så lik honom utan också att vi " på skoj" lekte på det sättet och hade väldigt roligt båda två, ända in till sista veckan han levde. Kunde faktiskt också rida honom i form med en rem runt halsen när vi var ensamma i ridhuset. Jag har aldrig, trots många hästar, haft en sån relation till någon annan häst. Han var mycket speciell.

Ja det var ju en parentes i diskussionen.

Nä jag tycket du ska ha ros inte ris.

Håller med!:smirk:

*kl*

Vad gör den tjocka tjejen i bildserien? Båda hennes hästar ser glada och positiva ut och även om hon inte ser ut att ha världens mest följsamma sits i just de bilderna så är de just ögonblicksbilder. Är det hemska att hon är tjock eller vad? Isåfall tycker jag fotografen är värre än ryttaren. Lägg märke till att på vissa av de bilderna syns knappt hästen alls. Riktigt dåligt! Ingen av hästarna tycks tycka att hon är för tung iallafall.

Jag tror det är hennes mordiska blick man vill visa. Hennes min ser ju riktigt läskig ut. :crazy: Därmed inte sagt att hon är en dålig ryttare eller plågar sina hästar för det.

Är det jag som ser fel, visst är det samma ekipage på första och andra bilden? Har hela bettringen åkt in i munnen på första bilden?? :confused:

Murphy skrev:
Det finns väl redan trådar kring dessa bilder, med ungefär samma diskussion?

japp. det finns redan tråd med dessa bilder.
och det är bara ögonblicksbilder. alla har sånna. men som sagt. annan tråd.

dolce__g skrev:
jag tycker att " bättren en mjuk hand och skarpt bett än en hård och sågande hand och ett tränsbett"

Samma här, men jag tycker inte man ska sätta ett skarpt bett på en häst som inte behöver de, bara för att ryttaren har mjuk hand. Hellre ett mildare bett i det fallet. Så hellre ett mildare bett på varje häst, men om det inte funkar, hästen trivs inte eller nån annan anledning, så kan man ju självklart ha ett annat bett, skarpt som milt... Men om man har en ryttare som sågar, och man inte kan hindra det, hellre ett milt bett då som ryttaren sågar i, än ett skarpt eller hur? (självklart ska man absolut inte såga alls!)

Visst jag håller med bilderna på den sidan är hemska... Men att ta tag i hästen om den inte lyssnar tycker inte jag är fel... Men man skall ju inte åstakomma någon skada för då har man inte med hästar att göra... som tillexempel här 57&id=184 att det kommer blod ur munen på hästarna... att folk inte förstår vad det innebär... Okej jag vet inte vad ryttarna gör efter ridningen men... USCH... :( Jag hopp tränar min kille som är 170 hög och älskar att hoppa...

Men problemet äe att han drar... dvs att även ridinstruktören jag hoppar för som är mycket duktig, sa att min häst "som aldrig hoppat innan jag köpte honom i sommras" att det går otäckt fort när han drar mot hindret och efter... vadå skall jag sluta med hoppning för att han älskar det så mycket... och jag tror inte att en häst som ogillar hoppning drar MOT hindret med FRAMÅT spetsade öron och exakt samma sak händer i skogen... "ursnäll när man tränar dressyr" jag skall börja med pelham för både min och hästens säkerhet... :bump:

Har redan testat ett tredelat pessoa "är annars imot det men kompisen hade ett som jag fick testa",
ett vanligt rakt träns bett "trodde att hästen skulle bryta alla ben som fanns i sin och min kropp"
och ett tvådelat böjt bett med D-ringar "går så där men halterna klaras ej av..."
så plågar jag min häst för detta... Okej jag kan hålla med dem som skriver att stressade hästar skall få slippa att tävla.. visst jag håller med, för min häst tävlade för första gången i sitt 10 åriga liv i kanske augusti förra året "en liten clearound på 50 cm" kan tilllägga att det var på samma ridskola som jag alltid tränar på... Han fick rå flipp... var glad att jag satt med ett pessoa... :o trodde att han skulle riva hela stället... han fick hjärn flipp men bara på framridnings banan och den mycket korta sträckan som var var att komma till banan... där han var cool lungn... "mycket konstigt" och så fort han kom ut därifrån börja han med sin galenskap igen... red hem så fort jag kunde... Kanske är min häst väldigt speciell men vet man oom att hästen blir stressad, rent ut sagt CP-störd så kan man lägga tävlingen åt sidan.... Men detta är ju så klart var jag tycker... alla tycket ju olika...

snigelfarmor skrev:
Behövs det? Ser han strålande lycklig ut?
OPm han inte tyckte det var roligt tror jag inte att han skulle hoppa!
jag tror snarare att han skulle kasta Rodrigo och springa ut från banan! de e va jag tror!

Kl
Kan någon förklara för mej vad som är fel med att man ser arg ut när man hoppar?? Att man råkar väga ett par kilo för mkt? Sist jag kollade va det inte Miss Teen USA som vi tävlar i.

http://www.haute-ecole.ru/images/horrors_of_sport/spbsportsmen/19.jpg

Vad e de som e så hemskt med den bilden? Att hon e tjock?? Kolla runt på buke hur många är inte i den storleken? Orkar hästen e de väl ingen fara?

http://www.haute-ecole.ru/images/horrors_of_sport/spbsportsmen/24.jpg

Vad e de som e så hemskt här? Att hästen springer med en tvättäkta underhals och leker stjärnkikare? Hur vet man att hon har ryckt hästen i munnen? Bilder är ofta ögonblicksbilder. Kan lätt bli fel.

Kan säkert fixa bilder där det ser ut som min häst är väldens minst lyckliga häst. Det kan jag dock lova att han inte är. Trots att jag är fet och att han ibland slår emot handen..

snigelfarmor skrev:
Men det gör jag inte, varför tjatar alla om det? Tar folk åt sig så eller? Antar att de 20 procenten som behandlar sina ponnyer o hästar bra sitter här, resten är väl ute o kollar in senaste betten :devil:

:bow: :bow: :bow:

Min förra häst var i sin ungdom så glad vid tävlingar att hon hade rodeouppvisning mellan varje hinder. Ryttaren hade fullt sjå att hänga med för att ta nästa hinder utan att slita i munnen (vilket hände ett antal gånger). Men stoet var inte sån för att trilskas, utan av ren o skär tävlingsglädje. Hon stormtrivdes i tävlingyra med transporter, främmande hästar, högtalare och stim.
Inte tror jag att hästar som blir heta på tävlingar enbart blir det för att de skulle vantrivas där.

Det värsta är ju hon som rider på mikmarbettet, den hästen ser ju ut som om den vill att någon ska skjuta den så att den slipper.

Tjejen som rider med ett pessoabett fast har det på den stora ringen ser så grymt arg ut, jag blir rädd när jag ser hennes blick. Det ser ut som att hon helst vill ta ett spö och piska hästen blodig. Visst kan man bli arg men SÅ ARG :eek:.

Visst kan jag bli irriterad och frustrerad över att hästen inte samarbetar/hästen inte tycker att jag samarbetar men om jag skulle vara tvungen att rida på det där sättet skulle jag hoppa av och skrika ut över hela världen att jag är sämst på jorden och sen aldrig mer se åt en häst.

Drastiskt, ja kanske. Men hellre det än att veta att jag gör min häst så illa/veta att jag inte kan kontrollera min ilska.

Håller dock med penny_lane om att vissa av bilderna inte hör hemma där, att ryttaren har en flygig sits och lite övervikt behöver inte vara djurplågeri.

hopp_o_galopp skrev:
Men snälla någon? en het hopphäst (tex) eller en (som i mitt fall) pigg fd galoppör som är ung och skolas om till hopphäst som har mer energi i kroppen än koncentration bitvis ;-) ÅH! Synd o skam om hon skulle råka kasta med huvudet en gång! Hon har säkert ont!!! Jag måste hoppa av och kolla så inte bettet består av taggtråd eller att sadeln klämmer eller kanske är hon halt??? Det kan ju bergis inte finnas NÅGON annan förklaring till att en häst går emot bettet vid ett eller flera tillfällen än att något är ALLVARLIGT FEL!!!!
Precis, fullblodet som jag börjat rida nu gick de första gångerna konstant kastandes med huvudet i både trav och galopp samt "for iväg" och var het och j*vlig. Nu tre veckor efter är hon en ängel *host*. Om man skulle rida sådär hela tiden är det hemskt, men det är ögonblicksbidler.

Men seriöst, har de tagit en bild på en häst som gäspar? Vissa bilder är ju bara töbntiga.
012s.jpg

*knapplån*

det där med att hästen blöder ur munnen, den kan ha bitit sig i tungan. Har hänt många jag känner..
Fast det där med travaren på sista galleriet kan man inte skylla på att bita sig i tungan när man ser på betten, såg jag rätt hade den 3 stycken och ett av dem var ungefär en halvmeter för långt. Betten "klämmer" säckert på tungan, tills det börjar blöda. OCh travare springer ju ofta fortare ju mer man håller i tömmarna.

Oftast överreageras det då en häst blöder ur munnen, säger såklart inte att de inte kan börja blöda av att man drar och sliter i den. Men på en gång ni ser en häst som blöder ur munnen behöver er första tanke vara att den blivit "misshandlad" eller liknande.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 808
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 809
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V