Har nån sett dessa händelser på tävling?

Sv: Har nån sett dessa händelser på tävling?

snigelfarmor skrev:
Hästen ska väl inte dra iväg i 70 knyck, då har man inte på tävling att göra. Jag kan tycka att baloubet inte har på hoppning att göra eftersom han inte verkar gilla att bli riden faktiskt. Även om jag kan njuta de gånger han går som en dröm.. mums

Hur många av ponnyerna i en LA-msv vill egentligen hoppa? Jag ser flykt i deras ögon, inte "pigg på hinder" iallafall. Men jag är inte så konventionell av mig heller :)
Varför njuter vi av hästar som rids utan bett, av vissa delar i levade/passionata, av Globens fantastiska uppvisning? För att vi slipper se ryck, stress, svett och ögonvitor kanske?

Tycker det är bra med såna här sidor, som väcker lite hos en. Har ni läst hela hemsidan?
/jenny

Vi har haft sådana här diskussioner förut, du och jag.
Jag vet inte på vilket sätt du kollar på hästarna när du menar att du inte ser lycka i deras ögon. Många hästar på tävlingar ser extremt glada ut och har mycket go i sig. Bara för att hästen har öronen bakåt betyder inte det att den är rädd och stressad, den lyssnar på sin ryttare.

det är inte öronen jag kollar på, utan bett och sporrar och ryttarens ögon..

sen blir hästar svettiga av olika saker, oftast är det stress, och det är ju inte så kul för hästen. Varför utsätter man då sin häst för hoppning obs Öppen fråga.

bara en liten fråga,till "alla"..

Nån som kikat på de övriga bilderna,dvs galleri 1,2,3 osv..
Även om de är fina bilder i sig och det ser harmoniskt ut,varför ser inte hästen/arna lycklig/a ut,utan sina bett å allt vad det är som är så fel ibland..

Jag har svårt att tänka mig att speciellt barnen som rider b-ponny kan få sina små, men oerhört starka, ponnyer att hoppa en hel bana om ponnyerna inte VILL.
De har en jäklarns massa val. Man har inte så mycket att säga till om där uppe på ryggen, egentligen...

Jo, dessa bilder har varit uppe förr :smirk:

Du som skrev att Baloubet inte verkar gilla att bli riden..
Du får gärna komma med bildbevis eller film :smirk:
Vad jag ser när jag kollar på hoppning och han deltar är en häst som älskar att hoppa!

Har själv en D-ponny som kan bli MYCKET het inför tävling... Då menar jag MYCKET het, inte "göra ett par halvhalter och hästen lugnar ned sig" het, utan han blir blockad occh bara springer. Tkr INTE att det är fel att ta tagg i sin häst, bara man sedan ger den en mjuk eftergift när den lyder!:devil: kankse elak, men hästen måste låda - annars har man inte mycket att sätta till på 400kg muskler :d

Det är klart att det är rätt att ta tag i sin häst. Den ska lyda dig, du är ledaren, annars är det något som är fel i eran rangordning ;)
Men som du säger så ska man ju ge eftergift efter en förhållning.
Har man inte kontroll på hästen kan det bli mkt. farligt, och då har man absolut rätt att ta tag ordentligt i hästen.

Har inte orkat se alla svar, eller så. Men... Alltså det är lätt att döma utifrån ögonblicksbilder. Det var en här som skrev att "om det ens såg ut så för ett ögonblick så skulle jag hoppa av och se vad som var fel på hästen", (eller något liknande, ber om ursäkt för ev. felcitering).

Men snälla någon? en het hopphäst (tex) eller en (som i mitt fall) pigg fd galoppör som är ung och skolas om till hopphäst som har mer energi i kroppen än koncentration bitvis ;-) ÅH! Synd o skam om hon skulle råka kasta med huvudet en gång! Hon har säkert ont!!! Jag måste hoppa av och kolla så inte bettet består av taggtråd eller att sadeln klämmer eller kanske är hon halt??? Det kan ju bergis inte finnas NÅGON annan förklaring till att en häst går emot bettet vid ett eller flera tillfällen än att något är ALLVARLIGT FEL!!!!

Ursäkta. Men det finns ju något som heter utbildningstid.
Det finns något som heter "en dålig dag".
Det finns något som heter "vi jobbar på saken"
En häst kanske skaffat dåliga vanor hos en fd ägare och nu håller man på att jobba bort detta?
Hästen kanske helt enkelt är PIGG och GLAD och OKONCENTRERAD och slänger till med huvudet (och ja, resultatet blir ofta ett stramt tygeltag då det går så fort att ryttaren inte hänger med).

Det är lätt att döma. ÄR det det SÅ perfekt när DU rider själv? Bra för dig. Men ta inte för givet att bara för att några bilder visar problem så är man en dålig ryttare osv.

Håller DOCK med att bilderna i första inlägget visar typisk dålig ridning. Om sen ryttarna ÄR så dålig hela tiden vet vi inte. Vissa av dem är SÄKERT det och jag lider verkligen med hästarna. Men en del av dem kanske bara hade en dålig dag och hästen ville inte vara med. Det kanske funkar superbra hemmavid?

Oj, detta blir långt så jag ska sluta nu. :crazy:

varför tävlar du om din häst blir så het att du måste skada den i munnen? Det tycker jag är den stora kärnfrågan, inte bara till dig alltså. Hästarna har inte valt att tävla, varför utsätta dem för så mycket stress?
Folk ska INTE klaga över djurtransporter om de själv har lättstressade hästar som de dessutom hoppar med "för att hästen tycker det är kul att hoppa och därför är "het " Het är inget normaltillstånd, har aldrig sett en het vildhäst vad jag vet.

Varför en häst blir så het vid hoppning vet jag inte, men för att de tycker det är roligt är för mig uteslutet. Helt.
Vill än en gång påpeka att jag på intet sätt vill framställa mig själv som nån ultimat ryttare, är ganska kass, och jag är glad över att min ponnyhopp tid är över så man slipper bråka med sin ponny. De bästa minnena är inte alla rosetter, utan de härliga galopperna över nytröskade åkrar då han fick springa i sin takt, och slippa ha hinder framför sig som stressade honom eftersom han var lärd så. (Irländare)

/tack för att ni diskuterar så fint :)

Jag kan hålla med om att bilderna ocan var hemska, men du kan väl ändå inte dra alla över en kant eller?!
"Utsätta"(som du skriver) sin häst för hoppning tycker jag är ngt som bara de som har ponnyer/hästar som vill ska göra, helt klart! Men att hoppning skulle vara mer plågsam än ngn annan ridsportgren är väl ändå att ta i? Bara ryttaren sitter i balans och har någorlunda stilla händer och att ponnyn/hästen tycker det är kul så spelar det väl ingen roll att det står hinder ivägen?

Jag tycker detsamma, ponnyerna har oftast viljan själv. Och jag tycker inte man ska dra alla över en kam jag har sett undantag. Men visst är det för mycket slit och ryck i hästarna det tycker jag med. hem och träna dressyr :smirk: Men visst bilderna är inte roliga spec inte dom i de övriga gallerierna. Men samtidigt vet man ju inte vad som händer på plats eller något så jag tycker inte man kan säga så mycket. Men om man ser sånna saker på tävling då kan man väl lite artigt bara gå fram och fråga ryttaren varför denna gör så mot sin häst. Bättre det än att snacka skit bakom ryggen, det hjälper inte. Säger man till kan det hjälpa beroende på inställning. Man brukar väl iaf tänka lite på det.

jessica, håller helt med dig i dina tankar. Marika, skulle jag säga till alla som rycker i sina stackars ponnyer så skulle jag ha mycket att göra. tror ca 80 procent skulle behöva ett snack med mig då :) och det tycker jag dem ska slippa. Frågan är varför föräldrar eller tränare inte säger till, utan istället upmanar dem att träna hoppning på sina heta ponnyer?

snigelfarmor skrev:
Bor du i Skåne igen? Visst är det du från stall soläng?

Jag njuter av baloubets otroliga förmåga, inget snack om saken. Det kanske är dåligt att ens nämna honom. Egentligen syftar jag på dessa ständigt uppbetslade ponnyer o hästar med kämpande, hängande ryttare, mulen i vädret o ögonvitorna lyser inför varje hinder. Det ser inte trevligt ut, och sånt ser man förhoppningsvis lite av på världscupen. om du är den jag tror, så har du säkert sett hur det kan se ut på en klubbtävling..det är inte ögonblicksbilder inom hoppningen. Det är ryttare utan kärlek till sin häst, med siktet inställt på att ta en rosett. Been there, done that!

/jenny, let´s evolve.

ursäkta mig hur kan du veta detta??? Även om man vill vinna rosetter betyder det ju inte att man inte tycker om sin häst. Och visst kan man bli besviken om det inte går bra på en tävling och bli sur, det är ganska mänskligt.

Även om du nu gjort det själv så dra inte alla över en kam :mad:

Men det gör jag inte, varför tjatar alla om det? Tar folk åt sig så eller? Antar att de 20 procenten som behandlar sina ponnyer o hästar bra sitter här, resten är väl ute o kollar in senaste betten :devil:

Spider84 skrev:
På en häst/ponny med lite talang tror jag tyvärr att skrämsel tekniken fungerar alldeles utmärkt.

Det är inte många hästar/ponnies man ser på tävlingar som verkligen gillar det och sedan finns det skaran som ser plågade/rädda ut i hela uttrycket. :crazy:

Enda som är skönt att slippa iom att jag inte har tävlat på ett tag.

och jag ser betydligt mer hästar som älskar att tävla än glada skogsmullehästar

Bilder på hästar på tävling och visst ser de plågade ut, speciellt den sista bilden visar en oerhört stressad häst på tävling

*sorry*

http://x12.putfile.com/1/1605122517.jpg

http://x12.putfile.com/1/1605120553.jpg

http://x11.putfile.com/1/514405461.jpg

http://x11.putfile.com/1/514174029.jpg

snigelfarmor skrev:
det är inte öronen jag kollar på, utan bett och sporrar och ryttarens ögon..

sen blir hästar svettiga av olika saker, oftast är det stress, och det är ju inte så kul för hästen. Varför utsätter man då sin häst för hoppning obs Öppen fråga.

Vissa hästar svettar mer än andra och behöver absolut inte vara ett tecken på stress

snigelfarmor skrev:
Men det gör jag inte, varför tjatar alla om det? Tar folk åt sig så eller? Antar att de 20 procenten som behandlar sina ponnyer o hästar bra sitter här, resten är väl ute o kollar in senaste betten :devil:

Gör du inte??

Man kommer inte speciellt långt genom att misshandla sin häst och speciellt inte om man inte känner för hästen man rider

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 811
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 810
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar