Har nån sett dessa händelser på tävling?

Sv: Har nån sett dessa händelser på tävling?

ok, du tar på dig rollen som försvararen, det är ok :) Jag har massa fina bilder på mina ponnyer med. Nästa gång ska jag ta kort från en helt vanlig klubbtävling, kan kanske filma?

Men är det verkligen nödvändigt, alla vet ju vad jag pratar om. Spelar egentligen ingen roll vad man tycker, man kan änåd inte göra något, för det är ju domaren som bestämmer, och den klagar oftast bara på de rena skräckexemplena. Men en diksussion i ämnet är bra, och det tycker jag det redan är i tex Ridsport.

olgaklara skrev:
Gör du inte??

Man kommer inte speciellt långt genom att misshandla sin häst och speciellt inte om man inte känner för hästen man rider

Det där är enligt mig skitsnack. Se på travet, se på vissa världsup ryttare.. Hur många älskar sina hästar eller är villiga att offra dem för att vinna ära och en sketen bil? Psykisk misshandel är lika hemsk som fysisk, och vad är psykisk misshandel om inte hets mot hinder med bett i munnen, gärna ett pessoa. :confused: :cry: :crazy:

snigelfarmor skrev:
Det där är enligt mig skitsnack. Se på travet, se på vissa världsup ryttare.. Hur många älskar sina hästar eller är villiga att offra dem för att vinna ära och en sketen bil? Psykisk misshandel är lika hemsk som fysisk, och vad är psykisk misshandel om inte hets mot hinder med bett i munnen, gärna ett pessoa. :confused: :cry: :crazy:

*ler*

Kännsla för hästar kan man ha utan att älska en speciellt individ. Och nä du de "offrar" inte sin bästa häst det kan jag lova dig :smirk:

Det är bara sådana som du som tror det eller hoppas att det är så så de kan klanka ner och säga att de som inte tävlar älskar sina hästar och behandlar dem så oerhört mkt bättre.

Och du pessoa bett ser man inte speciellt ofta på tävlingshästar utan betydligt oftare på skogsmulle hästar

jag ser ofta pessoabett, nästan alla i elitgrupperna har det på sina välridna hästar uarghhh!

För att slippa tala för och emot ett tag. Det var inte egentligen meningen med tråden. Jag undrar vad som gäller om jag lägger ut kort från hoppträningarna på ponny på min hemsida för att göra exakt så som den länkade bildhemsidan visade. Är det lagligt, eftersom det kan uppfattas som elaka bilder, fast att hoppningen sker på offentlig plats i ett helt vanligt ridhus? Måste man redigera bort ansikte och sånt som utmärker ekipaget för att slippa bli stämd?

Nån som vet, och hur hade ni reagerat om era vardagsbilder lades ut på nätet? Vissa rider häst som om det brann i rumpan helt enkelt, skäms de borde de ju ändra inställning till det hela för att slippa skämmas, eller? Det kanske kan bli en hit, och en nytändning för många ryttare att se sig själva från sin sämsta sida istället för fina bilder rakt över hindret där hästen oftast ser glad o nöjd ut.

vad tycker ni?

Jag vill även veta vad ni allmänt tycker om att hoppa en mycket het häst. Finns det nån som håller med mig om att den borde få slippa hoppa?

snigelfarmor skrev:
Jag vill även veta vad ni allmänt tycker om att hoppa en mycket het häst. Finns det nån som håller med mig om att den borde få slippa hoppa?

Min förra ponny var aldrig lyckligare än på tävling. Hon hade inga problem att bli lastad och urlastad eftersom hon visste att nu var det tävling på gång. Hemma var hon aldrig mer lycklig än när vi hoppade. Hon var/är så hoppglad att hon till och med drog mot hinder och hoppade dem självmant när jag skrittade FÖRBI (inte MOT) med t.e.x långa tyglar.

Vid två tillfällen har hon varit skadad (en gång hos mig då halkade hon i hagen och var skadad i tre månader. en gång hos nästa ägare där hon blev fästingbiten och fick erlichias) och bägge gångerna blev hon på dålig humör och rastlös och galopperade i hagen på tre ben (den gången hos mig den andra gången vet jag ej om hon galopperade i hagen) för att hon ville så gärna springa och hoppa. Hon hoppade (hos mig) över en stengärdsgård med en senskada I HAGEN UTAN RYTTARE! Hon blev omedelbart på bra humör när hon sen fick börja ridas och hoppas igen.

MEN! Hon är en het ponny. Drog/drar ofta mot hinder. Var det då och är det fortfarande. Kommer du och påstår att hon inte ska få hoppa? Det som gör henne så lycklig? Nä du, det tycker jag bara är fel... Som en del andra skriver. Du kan INTE dra alla över en kant. ;)

Ah, jag snackar ju ponnyryttare. Finns det nån vettig vuxen som rider på pessoabett?

Sen kan du ju inte jämföra Skånska ryttare med resten eftersom vi är outstanding! Är du med i Stävie? jag e Dagstorpare i själ o hjärta, men Urfare på pappret.

jag har en teori om att heta ponnyer som drar mot hinder drar dit för att få denna sekund av eftergift. Fly från det jobbiga. Hur blev de så heta, vem har hetsat dem på hinder, eller hur går det till? har någon ridit in en helt normal ponny som varit så het sen 3 års dagen? Undrar jättemycket!

Fast den stämmer inte riktigt för min drar med mot hinder, men hon är inte ett dugg het, hon gillar bara att hoppa.

Måste bara tillägga att jag håller med fullständigt om att vissa hästar som är heta vid hoppning är detta pga. att de eg. inte trivs med hoppningen, eller inte trivs med ryttaren. Dessa borde få slippa, eller skolas om eller hamna hos ny ryttare. Håller med till 100%

Men sådana som min förra ponny - de liksom är ju heta för att de älskar det de gör. Hon var aldrig het i dressyren. Där blev hon lat för hon tyckte det var så vansinnigt tråkigt. Hahah, stackarn och jag som envisades med dressyren eftersom det TROTS ALLT är BRA för en häst/ponny. ;-)

Ett sista tillägg:
Hästar som inte trivs med utrustning/hoppning/ryttaren/annat och är heta och kastar med huvudet KÄNNS stressade. Har hyperandning och det hela är väldigt okoncentrerat. Min syster har en vbl-valack som beter sig så vid hoppning när han inte vill vara med (de hoppar väldigt sällan utan har mest ridit dressyr. Nu är han 22 år och får ta det lite lugnt som i hans fall är ganska snabba uteritter :-) ).

Hästar som är heta och ibland kastar med huvuet i samband med hoppning men ändå är glada hästar och trivs med hoppningen känns inte stressade att rida på. Deras andning är ändå ganska lugn och återgår relativt fort till det normala. Bara för att en häst vill springa fort och hoppa allt den ser så betyder det inte att den är stressad. Den tycker helt enkelt att det är roligt! Att en sådan häst kastar med huvudet beror oftast på att de vill att ryttaren ska släppa på tygeln så att den kan springa ÄNNU fortare och hoppa ÄNNU fler hinder.

Det är iaf mina iakttagelser på de hästar jag ägt/äger/ridit/jobbat med. Du må tycka att det är fel, men det är inte du som träffat dessa hästar som JAG dragit lärdom av, eller hur? ;-)

snigelfarmor skrev:
jag har en teori om att heta ponnyer som drar mot hinder drar dit för att få denna sekund av eftergift. Fly från det jobbiga. Hur blev de så heta, vem har hetsat dem på hinder, eller hur går det till? har någon ridit in en helt normal ponny som varit så het sen 3 års dagen? Undrar jättemycket!

Fast den stämmer inte riktigt för min drar med mot hinder, men hon är inte ett dugg het, hon gillar bara att hoppa.

Se! Till och med du har egen erfarenhet :p

Min fd ponny som jag skrivit om var så pigg på hinder från det att hon reds/hoppades in. Och jag tillägger att det var alltid med spetsade öron FRAMÅT! :D

Slog mig precis att folk ju även har olika definition av pigg/het/bara dra mot hinder för att den tycker om att hoppa. Kanske därför åsikterna går isär så mkt? Bara en tanke.

OK. men är det då rätt att hålla hårt i tygeln för att de inte ska braka in i väggen eller hindret? Hur kul de än tycker det är, så innebär det ju smärta i munnen. Ett bett är ett bett. Oavsett glad eller arg häst.

Tack! Het för mig är hästar som nästan går mera uppåt än framåt.

Pigg på hinder är för mig hästar som bjuder fint under kontrollerade former :)

snigelfarmor skrev:
Ah, jag snackar ju ponnyryttare. Finns det nån vettig vuxen som rider på pessoabett?

Sen kan du ju inte jämföra Skånska ryttare med resten eftersom vi är outstanding! Är du med i Stävie? jag e Dagstorpare i själ o hjärta, men Urfare på pappret.

Nope jag är inte från stävie.

Sedan kan det säkert ligga något i att skånes standard är bättre än övriga ;)

snigelfarmor skrev:

är din teori endast för ponny??

Jag vill nog säga att de som inte vill hoppa stannar.

Hetsa på hinder behöver man inte göra för att de skall bli heta. Hästar som är ivriga eller väldigt ambitiösa har betydligt större förmgåga att bli heta

Nej, det är INTE roligt för en het häst att behöva ha ett ständigt tryck i munnen pga att den är het och ryttaren vill ha det kontrollerat. Men är det inte därför man (iaf jag???) jobbar stenhårt med dressyren hemmavid och (förhoppningsvis i de fall ryttaren inte kan själv) för tränare så att man en dag kommer ifrån detta?

Det är därför jag skrev i ett annat inlägg att det finns något som heter utbildningstid (jag var lite sarkastiskt upplagd när jag skrev det inlägget heheh).

Sen finns det ju lite bett man kan använda för att komma ifrån tryck så mkt som möjligt i mun. Jag skiftade till ÅH VE O FASA NU KOMMER FOLK HATA MIG ;-) pessoabett på ponnyn och hon gick som en klocka efter det. Då kunde jag i lugn och ro arbeta med dressyren ett år hemmavid och det sista året jag hade henne så var hon inte lika het på banan längre. Hon var kanon. Hon är fortfarande het och pigg och allt det. Ibland slänger hon i sin iver upp huvudet (har jag sett) men sen är det inte mer med det.

Och en än gång. Nej, det är inte skönt i munnen när det blir så. Ja, det är synd om hästen. MEN! Den valde att själv slänga med huvudet. Den känner obehaget och förhoppningsvis lugnar den sig och gör inte så mer. Är det inte så både djur o människor lär sig? Om du gör något som skapar obehag för dig så gör du det oftast inte en gång till?

Eller är jag HELT ute o cyklar nu?

Oj, stressad nu eftersom jag håller på o lagar mat samtidigt o nu bränner det vid snart!!!!!!!!!!

snigelfarmor skrev:
OK. men är det då rätt att hålla hårt i tygeln för att de inte ska braka in i väggen eller hindret? Hur kul de än tycker det är, så innebär det ju smärta i munnen. Ett bett är ett bett. Oavsett glad eller arg häst.

Fast det är ju en träningssak. Man får ju lära hästen att inte dra iväg efter hindrena.

En het häst gör inte det specifikt.

Inte nog med att de drar hästarna i munnen så mycket, de upprepar de om och om igen och ryttarna har en sån hatisk blick :cry:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 811
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 810
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar