Min gubbe är lite nafsig av sig, inte att han tar i med tänderna utan han flörprar gärna runt lite med läpparna i ens mössa o så när man håller på med honom, så kan han göra så mot täcket på en annan häst om den står nära hans box i stallgången, och när man tar på honom grimman för att ta in o ut så tar han gärna tag i jackan på axeln o håller med tänderna en mikrosekund. Jag störs inte av det för att det är inget elakt i det, det där med att ta tag i jackan uppfattar jag mest som ett litet "hej på dej du" ifrån hans sida.
Men det är en tjej i mitt stall som har haft hand om insläpp denna vecka och som är den sorten som tycker att hästar ska minsann vara totaluppfostrade. Varje kväll denna vecka när jag har kommit ner för att visitera honom har han stått och sett -tja, jag vet inte, kränkt o sur ut på nåt sätt, stått med ryggen mot mig och det har tagit en stund för honom att "tina upp" gentemot mig o jag har funderat över vad som är fel. Sen igår så sa tjejen (som är väldigt trevlig o kunnig egentligen) att hon tål inte att han nafsar och att han får inte göra så med henne, och att hon vispar med grimskaftet eller vanten mot hans nos om han gör det. Jag är övertygad att det är därför han ser sådär ledsen o sur ut
.........han är rätt känslig av sig rent allmänt och är säkert förvirrad oxå för att jag inte störs medans hon störs, han vet inte vad som gäller.
Vad ska jag göra? Är det jag som är dum o slapp som inte säger ifrån, ska jag ta efter hennes sätt och vara sträng mot honom för att han inte borde få ha ett sånt beteende? Eller ska jag säga att hon ska sluta göra så mot honom?
Betonar att han BITS INTE, han gör bara som jag beskrev.