Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Min gubbe är lite nafsig av sig, inte att han tar i med tänderna utan han flörprar gärna runt lite med läpparna i ens mössa o så när man håller på med honom, så kan han göra så mot täcket på en annan häst om den står nära hans box i stallgången, och när man tar på honom grimman för att ta in o ut så tar han gärna tag i jackan på axeln o håller med tänderna en mikrosekund. Jag störs inte av det för att det är inget elakt i det, det där med att ta tag i jackan uppfattar jag mest som ett litet "hej på dej du" ifrån hans sida.

Men det är en tjej i mitt stall som har haft hand om insläpp denna vecka och som är den sorten som tycker att hästar ska minsann vara totaluppfostrade. Varje kväll denna vecka när jag har kommit ner för att visitera honom har han stått och sett -tja, jag vet inte, kränkt o sur ut på nåt sätt, stått med ryggen mot mig och det har tagit en stund för honom att "tina upp" gentemot mig o jag har funderat över vad som är fel. Sen igår så sa tjejen (som är väldigt trevlig o kunnig egentligen) att hon tål inte att han nafsar och att han får inte göra så med henne, och att hon vispar med grimskaftet eller vanten mot hans nos om han gör det. Jag är övertygad att det är därför han ser sådär ledsen o sur ut :( .........han är rätt känslig av sig rent allmänt och är säkert förvirrad oxå för att jag inte störs medans hon störs, han vet inte vad som gäller.
Vad ska jag göra? Är det jag som är dum o slapp som inte säger ifrån, ska jag ta efter hennes sätt och vara sträng mot honom för att han inte borde få ha ett sånt beteende? Eller ska jag säga att hon ska sluta göra så mot honom?
Betonar att han BITS INTE, han gör bara som jag beskrev.

Hej!
Jag har ett sto på fem år som jag fött upp själv. Hon gosar ofta med mulen, putsar på mig och gosar mig på kinden. Öronen är framåt och hon visar med detta att hon gillar att ha denna kontakt med mig, skulle jag då drämma till henne på mulen skulle hon bli jätteledsen och inte förstå vad hon har gjort för ngt fel. Skulle ngn annan person slå henne i ansiktet för detta, ja då jäklar vet jag inte vad jag tog mig till. Mina hästar slår ingen, då har man gått för långt. Då är det bättre att snällt ta bort mulen, ignorera eller helt enkelt gå därifrån om man nu har så ont av detta. Hästar har också känslor och behov, inte mänskliga men hästar putsar ofta sin ledare. så då är detta väl bara positivt. Min häst har Aldrig bitit för det är givetvis en annan sak då får man säga till på skarpen. Dock tycker jag även då att man aldrig ska slå en häst i ansiktet.
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Jag har en femåring som putsar på mig på detta vis. Hon kan gosa runt med mulen i håret, på kinden eller jackan. Hästar putsar ju sina ledare, så vad skulle vara så fel med detta? Om ngn annan kom in i stallet och slog henne i ansiktet för detta, ja då jäklar! Ingen slår mina hästar. Uppfostran sköter jag själv och inte vill jag ha en huvudskygg häst. Jag köpte en sådan häst en gång och det tog två år innan han var trygg med att jag smekte honom i huvudet, han kastade upp huvudet så fort handen kom nära och i början kastade han sig även bakåt och håll på att ramla, jag fick då veta av förre ägaren att han nafsade ibland och då alltid fått ett knytnävslag på mulen. VIDRIGT! Detta var en jättego häst så elakt är ordet för ett sådant agerande och inget annat.

Lycka Till med din häst! Och flytta till ett annat stall där hästarna får vara sociala annars blir han förstörd.
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Jag tycker det är du som är "slapp".
En häst ska aldrig naffsa efter någon på det sättet, även om det är lekfullt.
Visst om den bara rör runt lite med mulen, det kan jag personligen acceptera, men det du beskriver är knappast något önskvärt beteende, speciellt inte när den gör så mot alla människor.

Om hästen "biter tag" i jackan är den nonchalant, inte gullig och gosig.

En häst som hanteras av olika människor ska helt enkelt vara väluppfostrad. Det ska gå att ta på grimman, man ska kunna leda den utan problem och den ska inte vara elak, eller ha något annat "felaktigt" beteende.

MEN sen är det upp till dig att uppfostra hästen så den går att hanteras av alla.
En annan människa ska aldrig (enligt mig) börja uppfostra andras hästar, det är något som verkligen stör mig mer än en oupfostrad häst.

Vill man sen ha en häst som din och inte vill ta bort detta beteende ska man nog fundera på om man hör hemma i ett inackorderingsstall...
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

jag tycker inte att du ska låta din stallkamrat göra så!

Såhär gick det för mig och min häst:
det var en som brukade ta in min häst ut och in från hagen på vardagarna. Jag börade märka att min häst plötsligt började bli sur och verkade väldigt osäker när jag tog honom på helgerna. jag frågade personen om det brukade gå bra att ta in honom och han det gick bra och han var jättesnäll med henne, han kunde nån gång naffssas lite men då vifftade hon bara lite med grimskaftet.eftersom jag misstänkte att hon slått honom då han verkade så huvudskygg och brukade hoppa plötsligt bakåt när jag ledde så tyckte jag att det var konstigt
såhär fortsatte det och han blev bara sämre och sämre för varje vecka att leda och även sur och osäker i andra tillfällen. därför började jag att träna honom när jag ledde och gjorde olika övningar eftersom jag började tvivla och trodde kanske att han bara gjorde så med mig. det konsyiga var att han alltid blev mkt bättre efter heljerna då ja tagit honom men nästa helg igen var han ännu värre :(

självklart litade jag på personen eftersom hon väldigt tydligt påpekade att han aldrig var dum mot henne och att han uppförde sig bättre nu än när han kom!

efter ett tag fick jag höra ffrån två andra tjejer som hjälpte till att ta in andra hästar att hon brukade slå honom med grimskafftet i ansiktet och på bogen varja gång hon ledde in och att han då brukade stegra sig och att det bara hade blivit värre och värre. :mad: han brukade gå och kasta sig bakåt och vara livrädd. Tillslut blev han aggressiv och då brukade hon slå honom ännu mer.:cry:

Nu sköter jag in och utsläppet själv och jag har tränat mkt med honom för att han ska få tillbaka förtroendet. han har nu blivit mkt mkt bättre och är alldrig sur :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

mitt ena sto biter i luften när man tar på henne täcket på morgonen, hon har mig veterligen aldrig bitit någon, jag bryr mig inte om henne MEN om någon annan skulle smälla till henne skulle jag inte ta illa upp.

kanske inte du men kanske hästen:confused:
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

vad ska man göra? hon får inte göra så å när det inte räcker med att säga till henne ja då får man väl smälla till henne, å då menar jag inte att man misshandlar henne som många här inne tror att man gör om man ger sin häst en smäll.
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

:bow: :bow: :bow:

Poängen är ju inte bara vad man tillåter - utan HUR man talar om att man inte tillåter det. Vifta med vantar och grimskaft på en "plockig" häst?! Det skulle jag göra om han försökte meja ner mig i boxen eller liknande.
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Min häst ska tugga på allt, unghästbeteende tycker jag och ouppfostran.

Jag tillåter honom inte tugga på mig.
Däremot får han "bära" grimskaftet när vi går från hagen :smirk:

Hästar ska inte tugga på människor, och jag tror inte du själv skulle tycka det var så kul om någon annans häst tuggade på dig.
Alla hästar är ju olika och om man inte känner hästen vet man ju inte hur gränser går.....
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Hos oss är det ok att "läppa" som vi kallar det. nosa åxå ok. Men inte tandkontakt.
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Som så många andra håller jag med om att står man i ett kollektivstall så måste hästen vara väluppfostrad.

Jag har själv unghästar och till en vissgräns så måste man låta dem undersöka världen, men det innebär att titta och nosa.

Sedan kommer hästen alltid att skilja på dig och andra. Jag är alltid noga med att de skall uppföra sig vare sig de är mina egna eller andras.

Dock kan man som ägare tala om "hur" man vill att hästen skall tillrättavisas. Det är inte alla som vet vad man skall göra i olika situationer.

Min nuvarande 3 åring tyckte också om att nosa och noppa men jag satte en bestämd gräns där nosandet skulle sluta och ,det som kan bli ett skadligt, noppande skulle ta vid.

Jag har alltid varit strickt mot mina hästar men aldrig haft en häst som varit mindre gosig och tillgiven för det.
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Vad olika syn man har på saker. Hade en häst försökt meja ner mig i boxen hade jag slagits för allt jag var värd, för jag tycker inte det är gulligt och gosigt att vara upptryckt mellan en vägg och 600kg häst.
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Håller helt med! :bow:

Mina hästar får slicka och pussa på mig. Det är en social grej. Ibland tar dom försiktigt tag i ett jacksnöra eller en knapp och drar lite. Dom släpper såfort jag krämtar lite.

Man kan inte bestraffa en häst för att vara kontaktsökande och kärleksfull! :crazy:

Annan sak om hästen hugger eller plötsligt nafsar efter en, men sånt försiktigt smakande som TS häst gör är verkligen inget man ska slå en häst för. Jag skulle blivit riktigt förbannad om någon dängt till min häst för en sån sak! :mad:
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Om din häst hanteras av fler än dig själv så ska den ju inte gå och nafsa, i alla fall inte om de personer som hanterar hästen inte tycker att det är jäteroligt förstås. Vill du inte att hon ska säga ifrån så har du väl egentligen två alternativ:
1. Ordna så att hon slipper hantera hästen
2. Uppfostra hästen (på ett sätt som du anser vara lämpligt för din häst) så att den inte går och nafsar

Personligen tycker jag att hästen ska gå brevid den som leder, gå i det tempo som personen gör samt stanna och gå framåt när den som leder gör det. Inget tuggandes på grimskaft, jackor eller annat. Ska man leda in 20-30 hästar från hagen så går det betydligt mycket fortare & smidigare om hästarna är hanterade på det viset.


Stisse skrev att vi automatiskt är högst i rang eftersom hästarna är våra fångar. Att detta även skulle betyda att människan automatiskt är hästens ledare är vi nog många som uppmärksammat att så enkelt är det inte. En häst som inte accepterat människan som sin ledare kan bli en direkt farlig häst. Det kan dessutom liknas vid ett barn som behöver gränser för att kunna känna trygghet. Hur ska hästen veta vad du tycker är rätt och fel om du inte visar det för den? Och hur ska den kunna känna sig trygg om den inte vet hur du vill att den ska bete sig? Får den inte några gränser så vet den inte det. Ansvaret hamnar på hästen istället för på människan. Det samma gäller för ett barn, som utan gränser antagligen sätter upp egna gränser men känner sig otryggt eftersom ansvaret hamnar på barnet istället för på den vuxne.
Kontentan av det hela är alltså att du ska ta ansvaret för din häst, hästen ska inte behöva ta det åt dig!
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Min 12åriga häst brukar också "pussa" lite på mig och ta tag i jackan oså men jag har aldrig slagit till honom för det, jag tycker att det är mysigt av honom för han har alltid öronen framåt..Han brukar också vilja hålla i grimskaftet själv...Stå på dig om du vill att din häst ska få göra så!!! lycka till!!!
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Det finns som sagt 2 olika uppdelningar i denna tråd..ena som vill ha en väluppfostrad häst som inte nafsar/plockar me mulen alls, och den andra som tillåter sånt..

Kan säga som så att jag har fodring/utsläpp me täckespåsättning och hela köret på morgonen på ett stall varje vardagsmorgon...och hästarna där lyssnar mer på mig än va de gör med sina ägare då dessa har utsläpp var 20e morgon(20hästar i ett privatstall)..

hästarna kan mycket väl se skillnaden mellan människor..det finns folk som tycker att deras hästar kan smånafsa o leka me ägaren men den ska likförbannat inte göra så när jag tar på täcket..då ska den stå stilla me huvet uppe så ja kan knäppa täcket där fram utan att behöva vänta på att hästen ska ner med huvet och äta och ha sig....den ska kunna stå me boxdörren halvöppen utan att tränga sig ut, gör den det så får den en åthutning..

och alla här verkar tro att när man smäller till sin häst så är det nån sorts misshandel fall...men så är det inte..de tar inte skada av att man smäller till me handflatan på bogen när den försöker tränga sig ut! det handlar om djur som väger 600kg ungefär och då ska den lyssna!
jag vill inte ha min jacka sönderbiten för andra ägare tycker att deras häst är gullig när den nafsar!
jag vill inte heller att det ska vara ett rent ut sagt j*kla liv(gnäggande,sparkande och slagsmål mellan hästarna i boxarna breve varann) i stallet när jag kommer på morgonen och ska fodra...då säger jag till de och visst fasen lyssnar de utan att bli kränkta!

Så ni hästägare som tillåter era hästar att smånafsa och leka, tänk på hur det skulle kännas att behöva hantera många såna hästar varje morgon, att behöva vänta på att hästen är färdigtuggad för att knäppa täcket där fram eller behöva ha dragkamp om grimskaftet när de ska ut i hagen!
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

det skulle kännas helt utmärkt, jag önskar att alla hästar vore lika snälla och lugna att klä på som mina!!!
Bara för att hästen tillåts gosa och pussa på sin ägare så betyder inte det att dom inte kan uppföra sig eller går runt och biter hela tiden.
:smirk:
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Ja hade alla hästar varit snälla änglar som aldrig bets så hade det funkat utmärkt..men nu är inte alla det och alla uppför sig inte likadant med ägaren som de gör med andra "främmande" personer!
Det är inte kul att riskera bli biten bara för att den ska leka o ha sig...då säger jag hellre till de och "formar" de efter mig de morgonar/tider jag hanterar de...så kan ägaren behålla sin häst som den vill men att den då uppför sig som jag vill när jag har hand om den..
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

*lånar knapp*

till TS: Jag tycker att du måste förstå att din stallkompis inte uppskattar att din hästs beteende. Att du tycker om det är ju en helt annan femma, det kan du ju fortsätta att göra oxå. Men jag tycker inte du kan begära att stallkompisen ska låta det passera obemärkt eftersom det är hon som släpper ut och tar in din häst.

Antingen får du tala om hur du vill att hon ska tillrättavisa. Eller låta henne göra som hon vill/gör. Kan du inte acceptera det så får du ta ut och in din häst själv.

Jag sköter utsläpp och intag i ett stall med 22hästar. Det är ett krav att ingen häst får bita, flärpa med läppar, sparkas, hota....wath ever. Alla hästar ska kunna hanteras av alla och gå att leda på ett vettigt sätt, byta täcken på osv. Det blir helt ohållbart om häst nr 1 ska bitas, hästn nr 2 ska sparkas, häst nr 3 kan man inte byta täcke på i boxen osv. Vill man inte ha det så får man sköta sin häst helt själv inklusive utsläpp/intag.

Även om din häst gör så för att gosa och mysa så ska den ju inte göra så i tid och otid. Att du gör så är ju helt okey, men den ska ju inte hålla på och "gosa" när man ska ta på grimman och leda ut den till hagen. Den lär sig skilja på att gosa med dig och att gå ut till hagen med en annan tjej utan att "gosa"

Sen kan du ju alltid komma överens med tjejen som sköter utsläppen om en tillrättavisningssystem som känns ok för båda parter. Men jag tror nog du måste acceptera att hon inte vill att din häst ska smaka på hennes jacka även om den inte menar "illa"
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 951
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp