Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

En av hästarna i stallet gör alltid sådär. Han snuffsar/"naffsar" med läpparna på en, i princip alltid när han kommer åt.
Han är en såndär som pillar på ALLT han kommer åt, kan inte ha t.ex en lös hink i boxen för då är den demolerad efter 1 minut. Likaså öppnar han grindar till hagen, plockar av en mössan, slänger omkring tomma vattentunnor, drar i kompisens täcke, tar av deras grimmor etc. :crazy: :p
Har man en annan häst uppbunden utanför hans box, står han och drar i uppbindningslänken..
Han är också mycket för att stå och slicka en på ryggen t.ex när man kratsar hovar och dylikt..
När man leder honom går han och pillar en på axeln :D Rätt mysigt ibland om man är på gott humör :angel:

Jag bryr mig personligen inte om att han gör sådär, jag har inte ont av det ett dugg. Visst blir det irriterande ibland men.
Tror inte någon av oss i stallet har något direkt emot det faktiskt, men det verkar ändå inte vara något att göra åt direkt. Man säger åt honom ordentligt, men han är där och pillar igen efter bara en liten stund.

Han är alltid väldigt snäll och vänlig mot människor, han är inte en elak häst och han är i själva verket rätt känslig.
Bits aldrig, sparkar aldrig. Tigger inte.

Han gör inte så av elakhet utan han verkar tycka om och känna sig OK med att pillra på en.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Hej!

Min tjej ska på gången stå still och antingen sova (vilket hon oftast gör) eller ha sin uppmärksamhet på mej. Detta då hon annars glömmer bort var jag är och plösligt lyckas ställa en hov eller nåt liknande på mej.
Hon får inte använda tänderna på mej eller någon annan, däremot är "mysigt" mjomlande med mulen helt ok och då får man ju tyvärr ett tjuvnyp ibland om det kliar skönt..

/ Lavinia, vars häst är mycket bestämd om hur saker ska göras, men om hon sätter tänder i nån syns det på henne att hon vet att det är fel
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

kan förstå hur du resonerar, det är din häst och du har inte ont av hans "nafsande", men du står i ett kollektivstall om jag fattat rätt, där hjälps ni åt med in o utsläpp. då tycker jag att du allt får se till att din häst slutar med att nafsa eller acceptera att de andra som hanterar honom kommer att säga till honom. eller helt enkelt sköta in o utsläpp själv.
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

man låter bli att hänga grejor framför nosen på dem! täcken, grimmor odyl bör hänga så att inte hästen når dem om man har en kleptoman till häst! om man ställer ut hästen ur boxen ser man helt enkelt till att hästen inte drar ner saker, dvs kan man inte lämna hästen oövervakad i gången i 10sekunder så gör man inte det.
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Tack för alla synpunkter :bow: - kan säga att jag kan dela upp er i 2 lag , som ungefär motsvarar de 2 ståndpunkter jag brottas med...

Kom tillbaks o läste igenom tråden och jag måste säga att jag fick många goda skratt åt det som div. hästar håller på med, roliga är dom i alla fall :rofl:
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Ja du, jag tycker inte att hästar ska naffsa för det kan lät leda till att dom börjar bita men däremot tycker jag inte att det är helt ok av din stallkamrat att ta det helt i egna händer utan att prata igenom det med dig innan. Det leder till förvirring böre hos dig och hästen.

Du måste ju förstå att det inte är populärt hos andra när din häst naffsar men det kan ju vara bra att ni pratar igeonom det och kommer överens om en genemsam gest eller ord för honom som han kan förstå.

Inte så kul att få fullt med hästdreggel på nya stalljackan heller :crazy:

"egna barn och andras ungar" som man brukar säga
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

min kille gör likadant, leker litem ed läpparna å snufsar runt lixom.
jag gilalr det, tar det som om han hälsar å leker med mig, jag bruakr nypa lätt å dra lite i hans läppar som ett svar på leken.
tänder får givetvis inte vara inblandade! om han skulle råka bita en gång så knäpepr jag till honom med fingrarna på mulen eller nyper till honom nårdare..då tar han det å leker mjukt sen..
så enligt mig gör hon fel, jag skulle bli arg om man slog min häst när han gör så.
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

men om man står i kollektivstall så måste man ju faktiskt anpassa sig till gruppen människor som står där? mitt ena sto biter i luften när man tar på henne täcket på morgonen, hon har mig veterligen aldrig bitit någon, jag bryr mig inte om henne MEN om någon annan skulle smälla till henne skulle jag inte ta illa upp.
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

man låter bli att hänga grejor framför nosen på dem! täcken, grimmor odyl bör hänga så att inte hästen når dem om man har en kleptoman till häst! om man ställer ut hästen ur boxen ser man helt enkelt till att hästen inte drar ner saker, dvs kan man inte lämna hästen oövervakad i gången i 10sekunder så gör man inte det.

Men nu var frågan hur man LÄRDE hästen att den inte fick dra ner andras täcken osv, inte hur man undevek det, det vet jag redan. Kan inte ha några pinaler alls inom räckhåll för min häst, för allt ska lekas med.
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

ja då förstår jag hur du menar.. går det?:smirk: de brukar ju vara smarta rackare de där kleptomanhästarna..
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

*knappgök*

Ni vet väl att man bör ha oömma kläder i stallet :angel:
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Min gubbe är lite nafsig av sig, inte att han tar i med tänderna utan han flörprar gärna runt lite med läpparna i ens mössa o så när man håller på med honom, så kan han göra så mot täcket på en annan häst om den står nära hans box i stallgången, och när man tar på honom grimman för att ta in o ut så tar han gärna tag i jackan på axeln o håller med tänderna en mikrosekund. Jag störs inte av det för att det är inget elakt i det, det där med att ta tag i jackan uppfattar jag mest som ett litet "hej på dej du" ifrån hans sida.

Men det är en tjej i mitt stall som har haft hand om insläpp denna vecka och som är den sorten som tycker att hästar ska minsann vara totaluppfostrade. Varje kväll denna vecka när jag har kommit ner för att visitera honom har han stått och sett -tja, jag vet inte, kränkt o sur ut på nåt sätt, stått med ryggen mot mig och det har tagit en stund för honom att "tina upp" gentemot mig o jag har funderat över vad som är fel. Sen igår så sa tjejen (som är väldigt trevlig o kunnig egentligen) att hon tål inte att han nafsar och att han får inte göra så med henne, och att hon vispar med grimskaftet eller vanten mot hans nos om han gör det. Jag är övertygad att det är därför han ser sådär ledsen o sur ut :( .........han är rätt känslig av sig rent allmänt och är säkert förvirrad oxå för att jag inte störs medans hon störs, han vet inte vad som gäller.
Vad ska jag göra? Är det jag som är dum o slapp som inte säger ifrån, ska jag ta efter hennes sätt och vara sträng mot honom för att han inte borde få ha ett sånt beteende? Eller ska jag säga att hon ska sluta göra så mot honom?
Betonar att han BITS INTE, han gör bara som jag beskrev.



Samtidigt som jag förstår att hon inte vill att hästen skall naffsas, hon kanske inte gillar det, så är det din häst och hon får säga ifrån hästen på ett för just den hästen milt sät. Troligast skulle det räcka med att hon milt puttar undan huvudet.


Sedan så ser hästar människan som olika individer..
Vad som gäller dig gäller inte henne.
Därmed så påverkas inte er relation av hur hon behandlar din häst, så länge hon inte slår honom eller på annat sätt är våldsam.

Han kan ha varit purken, men han kommer troligast inte att ta illa upp på dig för det.


Sen får du respektera att hon inte gillar att bli tuggad på.
Alla vill inte ha hästdregel på sina ("jättefina jätte dyra") hästkläder.
Somliga, som jag, bryr sig inte ett dugg om det.
Andra gillar inte ouppfostrade hästar, jag stör mig om det innebär en fara för mig. Men skulle din häst naffsa på mig skulle jag skjuta undan hans mule, inte mer.
Det brukar räcka.

Sen kan man kela med hästen efter det för att visa att man bara för dte inte är i strid med hästen. Somliga gör så, somliga inte...
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Vissa accepterar det inte alls, jag hade själv en häst som tog lite med läpparna när man skötte henne osv, jag tyckte de var helt okej eftersom hon aldrig bets eller liknande, men den hästen jag har nu har ett ganska surt humör o hon vill gärna också "nappa" lite med läpparna, men jag tillåter inte det för att jag vet att hon skulle kunna bita om hon kände för det.
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Jag skulle bli jätteirriterad om min häst höll på och fipplade med mulen hela tiden. Så nej, jag tycker inte att det är för mycket begärt att hästen ska kunna hålla munnen stilla under den korta tid varje dygn man är i kontakt med den. Fippla med mulen kan hästen göra när den är i hagen eller boxen, inte när jag pysslar med den.

Det är en sak om du har ett eget stall som du sköter själv, men när din häst måste ha kontakt med andra människor är det extra viktigt att den är väluppfostrad.
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

ja för då gör det inget att jackan/tröjan går sönder, man skuttar glatt iväg å köper en ny!:idea:
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Jag skulle nog inte heller tolererat att din häst smånafsade på mig. Visserligen är det ditt jobb att uppfostra din häst men lite måste man ju säga till andras hästar också.

Jag har tvärtomproblemet i mitt stall. Jag är stenhård med min häst. Han får inget godis från händer och han får inte nafsa då viftar jag till lite så att han slutar. Han nafsar heller inte åt mig. Nu har jag sett att andra står och leker med hans mun och tycker att det är roligt att han smånafsar lite. Jag säger till att så där får han inte göra, säg till honom. Men det är inte så lätt när de har retat honom till det.
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Jag skulle låta min häst göra så. Bara han inte bits. Tycker inte hon om det så okej, men om hon går med honom bakom sig, släpper in i boxen, och byter täcke eller vad hon gör, gör han alltid så då? Altså en häst som går en bit bakom brukar inte "ruffsa" med läppen på ryggen. Lite får hon väll tåla, även om hon inte gillar det, alla hästar är inte som hennes (om hennes är perfekt vet ja ju inte) Men har man häst uppstallad någon stans får man visa lite respekt, du älskar formodligen din häst och du kommer inte ändra på honom om det inte behövs.
kanske verkar taskig men så är det...
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Lite får hon väll tåla, även om hon inte gillar det

:eek:
Står man i ett kollektivstall så hör det väl till att alla ska kunna hantera hästen!? Jag skulle bli skitförbannad om jag inte fick tillrättavisa en häst som betedde sig dumt. Då kan ägaren gott sköta in och utsläpp själv tycker jag. Man ska inte behöva tåla nöppel från andras hästar "bara för att han är så kärvänlig". Blir så :devil: på sådana hästägare!!!!!!!!!!!!!!
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

*KL*
Jag skulle inte gilla att hantera en häst som höll på att naffsa i min mössa eller "tuggar" en på axeln.
Var det då inte okey att jag skulle säga till hästen att sluta så skulle jag inte hantera den hästen. Då får ägaren snällt sköta sin häst själv.

Dessutom så tror jag inte alls att det skulle vara förvirrande för din häst att den lär sig att den inte får naffsa på henne, varför skulle det vara det?

Att vifta/vinka med en vante framför hästen är verkligen inget jag skulle motsätta mig, låter på andra som om hon hade spöat upp honom helt....
Ska man leda runt på andras 500kg´s djur så tycker jag att man kan begära att få göra det säkert och som det känns rätt för en själv också.
 
Sv: Har min stallkamrat fel eller jag....:(

Helt rätt!
Och det här med att hästen biter efter täcket på annan häst som står på gången, varför i hela friden låta honom stå med öppet galler i boxen då!? Jag skulle inte, inte, inte tåla det mot mina hästar! Tack och lova att man har eget stall säger jag!
TS, jag tror inte alls på att din häst var "förnärmad" eller vad du nu själv tycker. Det är bara ditt sätt att förmänskliga hästen. Vad sjutton skadar det hästen att vifta med en vante eller ett grimskaft mot den?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 112
Senast: Roheryn
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 951
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp