Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Jag tror verkligen inte det är någon poäng att försöka ha en vettig diskussion med dig. Du tänker ungefär tre centimeter och sedan är det stopp. Den här diskussionen har ingenting med min respekt för Matilda att göra, jag ställde frågan varför alla upprepar att hon var kliniskt död? Som om det skulle göra någon skillnad om hon fått en hjärnskada, söndertrasad lever, eller hjärtstillestånd? Hon blev ju faktiskt återställd - det är väl det viktiga?

Jag är ytterst tveksam till om Matilda håller med dig om ovanstående, som för övrigt stärker min uppfattning om din bristande empati tillika respekt. Jaha, hon blev återställd, så då är det som om det aldrig hade hänt?

Jo, den här diskussionen HAR med din respekt för Matilda att göra när du skriver respektlösa saker om henne. Du kan inte påstå att du respekterar henne och skulle kunna uttrycka det till henne privat, och samtidigt häva ur dig grodor på löpande band på internet. Du ställer dig frågande till varför folk tycker att du ska uttrycka empati här?
Tja, vore detta en principdiskussion som inte gällde någon särskild individ, som du verkar vilja få det till, så hade jag inte invänt mot dina åsikter. Återigen: Diskussionen rör personer som upplevt ett stort trauma, och även om du inte känner för att direkt uttrycka din så kallade empati här så finns det risk att de tar illa vid sig av din totala avsaknad av den varan i det du skriver.

Jag tror det var Nafayette som skrev någon gång just i sammanhanget att märrar inte tar skit. Det stämmer bra med mina erfarenheter. De hårda stona kan mycket väl tänka sig att slå tillbaka. Därmed inte att jag påstår det vara FAKTA - utan en uppfattning!

Ja ha....det är nu din uppfattning och då behöver du inte ange källa....I see..

Att flyktdjur hellre flyr än attackerar, är väl vedertaget? Hence namnet...typ

Hursom....det är inte riktigt poängen här... Fam Berggren valde att avliva en häst som skadat två personer allvarligt, det var deras häst.

Källa: 8000 avsnitt av "Ett med naturen"

Hästar som inte går på tygel i den bemärkelsen att de är svåra är problemhästar för hobbyryttarna, du anar inte hur många sådana som åket på tillridning.
Sätt upp en duktigare ryttare så går hästen i rätt form, det anser inte jag som problemhäst, snarare att ryttaren behöver mer hjälp med ridningen. Sen anser jag att hästar som absolut inte vill trots bra ryttare gå och balansera sej rätt, då är det antagligen något fel.
Och hästar som ställer sig upp och tenderar att gå över är betydligt farligare än bockande hästar, bockande hästar är betydligt lättare att få sluta att bocka än hästar som ställer sig.
Då antar jag att du inte suttit på hästar som tar rejäla språng, det är i princip omöjligt att sitta kvar om man inte är beredd. Sen så kan hästar bocka ganska så bra utan att förbereda för det. Visst finns det hästar som utan anledning bara ställer sej rätt upp utan förvarning men då är det antagligen något fel där också, är hästen istadig och ställer sej pga det så är den nog bråkig i allmänhet också. Tror knappast den går perfekt för att sen stegra och gå över utan anledning.

Och varför gå till ytterligheter som rejäla bocksprång?? Och nej en stegring kan komma mkt hastigt och hästen behöver inte visa att den tänker göra något. Jag tycker tvärtom att bockningar brukar man kunna förutspå.
Som sagt igen om hästar stegrar på det sättet utan att visa minsta lilla utan riktigt kastar sej över, då bör man kolla upp hästens fysik och se om den har ont.

Håller inte med om det alls. De istadiga hästar jag mött under åren har alla varit istadiga oavsett situation. Och jag har aldrig mött en häst med överskottsenergi som blivit istadig. Nu vet jag inte din def på istadighet men i min värld är det en häst som "surar" dvs sparkar mot skänkel, vill inte framåt, vänder hem etc

Återigen istadighet och överskottsenergi är inte samma sak och nej under alla de åren jag hållit på med hästar har jag inte mött en häst som blivit oridbar efter vila, piggare kanske men vare sig istadig eller omöjlig.
Har inte skrivit någonstans att hästar blir omöjliga efter vila? Men överskottsenergi leder till en ofta ganska explosiv häst vilket kan göra ryttaren nervös och hästen ifrågasätter ledarskapet vilket leder till istadighet tillslut.

Nej jag anser inte att alla hästar kan bli istadiga. Har inte mött det vare sig hos mig eller hos andra. Det är något de oftast har från början och inget som de helt plötsligt blir (om de är friska sas)

Om du läser vad jag skriver vilket du uppenbart inte gör, så skriver jag att istadighet kommer av okonsekventa ryttare som har låtit hästen ta över. Istadighet för mej är en väldigt osäker häst, hästar som tex inte vill lämna gårdsplanen osv, osäkra hästar som inte vet vem ledaren är. Att du inte mött på någon istadig häst kan väl isåfall bero på det att du tydligen är så fruktansvärt duktig ryttare. För som sagt igen om du läser så skriver jag att istadighet till största delen beror på ryttaren.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, men det är, tro det eller ej, en smaksak! Och inget onaturligt beteende, som Humelibumlan påstår. Ston är ganska kända för att slå tillbaka, tex, när de anser sig vara orättvist behandlade. Jag är inte motvals - jag ifrågasätter en avsaknad av logik här. Och väldigt kategoriska påståenden utan trovärdig uppbackning.

Nej det har jag inte påstått, vi pratar om rädda djur och beteende vid fara, inte om rang och uppfostran inom flocken eller spralliga hästar.

Du kanske missat det totalt, men hästen i fråga slog 2 gånger, en gång i sargen och en gång i Matildas bröstkorg och hästen borde haft möjligheten att fly om den var rädd vilket skulle vara det normala beteende för en frisk häst och det är väl den situationen vi pratar om?.

En häst som slåss är livsfarlig att ha och skulle hästar inte vara flyktdjur utan slåss istället, skulle vi inte kunna ha dem som vi har dem, för de hade aldrig gått att tämja från början, vi har ingen chans mot dem om de vill slåss mot oss.

Har du ett sto som slår tillbaka hela tiden så bör du göra om göra rätt, det handla om fingertoppskänsla och få hästen med sig, inte om att slåss med dem.
Jag har ett och även om hon säger ifrån och tillbaka om det inte passar och det gäller att lira rätt spel med henne.
Men hon flyr om hon blir rädd och slåss satan om hon inte kommer ifrån, som jag berättade ovan...

Det finns raser som är kända för att inte fly. Men jag har haft varmblodsindivider på hela skalan, från väldigt flyktbenägna (högt med fullblod) till fastfrysarvarianten - de spelar mer döda - och till märrar som regelrätt gått till motattack. Jag ville visa på variationerna, inget annat. Det tror jag är relevant i sammanhanget.

Motattack mot vad??
Detta var väl inte ens ett sto och vad skulle attackeras? Vart var hotet som han inte kunde fly från som han ansåg han tvunget skulle slåss mot då?

Jag har ett sto, som Naffa är välbekant med precis som de flesta andra gamlingar på Buke, hon kan slåss och hon har attackerat och satan vi har jobbat med att hitta den fina linjen att finna frid o harmoni i hanteringen med henne.
Men hon är den 3-åring jag åkte av och nej, hon gick inte tillbaka och slog ihjäl mig, hon attackerade mig en gång i hagen för att testa ledarskapet när hon helt plöstligt var ranghög i hagen efter att den höga hästen flyttat dagen innan..

Men det är ju en helt annan sak och en helt annan situation än vad denna tråden handlar om.

Det finns raser som är kända för att inte fly. Men jag har haft varmblodsindivider på hela skalan, från väldigt flyktbenägna (högt med fullblod) till fastfrysarvarianten - de spelar mer döda - och till märrar som regelrätt gått till motattack. Jag ville visa på variationerna, inget annat. Det tror jag är relevant i sammanhanget.

Nä nu blommar löken :eek: hästar som spelar döda?! Det låter inte så fiffigt ur överlevnadssynpunkt :cool:

Sätt upp en duktigare ryttare så går hästen i rätt form, det anser inte jag som problemhäst, snarare att ryttaren behöver mer hjälp med ridningen. Sen anser jag att hästar som absolut inte vill trots bra ryttare gå och balansera sej rätt, då är det antagligen något fel.

Hästar går inte på tygel av naturen och du har då aldrig stött på en felriden häst märker jag av ditt uttalande :crazy:

Problemhäst def genom det som ägaren/ryttaren anser som problem. Kan ägaren/ryttaren inte få sin häst att jobba rätt så är det ett problem, eller du menar att alla som tar emot hästar för tillridning får hästar som står på bakbenen, sparkar eller bockar??

Då antar jag att du inte suttit på hästar som tar rejäla språng, det är i princip omöjligt att sitta kvar om man inte är beredd. Sen så kan hästar bocka ganska så bra utan att förbereda för det. Visst finns det hästar som utan anledning bara ställer sej rätt upp utan förvarning men då är det antagligen något fel där också, är hästen istadig och ställer sej pga det så är den nog bråkig i allmänhet också. Tror knappast den går perfekt för att sen stegra och gå över utan anledning.

Med tanke på att jag ridit ett hundratal olika hästar och även jobbat med detta så har jag nog suttit på det mesta och jo jag har även ramlat av både bockande och stegrande hästar, men som sagt om man ser det som problem så är en stegrande häst ett betydligt farligare problem med tanke på att de kan gå runt. Det är på det sättet en hel del ryttare fått sätt livet till!

Som sagt igen om hästar stegrar på det sättet utan att visa minsta lilla utan riktigt kastar sej över, då bör man kolla upp hästens fysik och se om den har ont.

Tja jag har stöt på stegrande hästar som är just det bara "dumma" utan fysiska fel samtliga har ställt sig upp så högt att de gått runt direkt.

Har inte skrivit någonstans att hästar blir omöjliga efter vila? Men överskottsenergi leder till en ofta ganska explosiv häst vilket kan göra ryttaren nervös och hästen ifrågasätter ledarskapet vilket leder till istadighet tillslut.

Och detta fenomen har jag aldrig stött på att en tidigare "normal" häst blir istadig efter vila, och då har jag ändå träffat en hel del. Att de blir pigga ja men inte attd e helt plötsligt skulle börja ställa sig eller inte vilja gå.

Om du läser vad jag skriver vilket du uppenbart inte gör, så skriver jag att istadighet kommer av okonsekventa ryttare som har låtit hästen ta över. Istadighet för mej är en väldigt osäker häst, hästar som tex inte vill lämna gårdsplanen osv, osäkra hästar som inte vet vem ledaren är. Att du inte mött på någon istadig häst kan väl isåfall bero på det att du tydligen är så fruktansvärt duktig ryttare. För som sagt igen om du läser så skriver jag att istadighet till största delen beror på ryttaren.

Och jag har ingenstans skrivit att jag inte mött istadiga hästar för det har jag och det en hel del eftrsom jag fått hit en del av dem för tillridning. Men däremot så har jag aldrig mött en häst som efter vila blir istadig. Istadiga hästar har detta oftast i sig sedan väldigt tidigt och dyker inte bara helt plötsligt upp..

Nej det har jag aldrig hört talas om faktiskt, måste vara ett nytt sätt för hästar att bete sig :rofl:

Kan ju inte vara lätt att rida en sån häst, om den blir rädd och slänger sig på rygg och spelar död... Ja, då blir man ju mos varje gång.. :angel::eek:

*kl*

:rofl:
Jag har en jätterolig film i huvudet nu...
En flock hästar på 40 stycken betar och så kommer en flock hungriga lejon... *spännande musik*
28 hästar skenar, 7 hästar lägger sig på rygg med benen rakt upp och spelar döda och 5 sura pms märrar vänder om och frågar: Muckar ni eller??
*kampmusik*
Lejonflocken bjuder in alla köttätare på stor buffe´ och har fest flera veckor! :banana:

*kl*

En flock hästar på 40 stycken betar och så kommer en flock hungriga lejon... *spännande musik*
28 hästar skenar, 7 hästar lägger sig på rygg med benen rakt upp och spelar döda och 5 sura pms märrar vänder om och frågar: Muckar ni eller??
*kampmusik*
Lejonflocken bjuder in alla köttätare på stor buffe´ och har fest flera veckor! :banana:

:rofl::rofl:

Får mig att minnas den där get filmen på de svimmade getterna som har någon genetisk defekt. det är kanske där vi är?? ;)

*kl*

*kampmusik*
:eek::D:D:D

Kan ju inte vara lätt att rida en sån häst, om den blir rädd och slänger sig på rygg och spelar död... Ja, då blir man ju mos varje gång.. :angel::eek:

Det är inte alls ovanligt att hästar som blir rädda lägger sig ner. Jag har sett det hos flera olika unghästar. Till och med vid så odramatiska saker som tränsning. Så osannolikt eller inte, det händer.

Vad slog sig hästen fri från? Var den hindrad att välja att springa framåt eller åt höger/vänster? Hur pressade ryttaren hästen bakifrån? Har hästen aldrig förut skadat en människa svårt? Om svaret är ja på de tre nämnda sakerna, då är det att hästen slår sig fri!

En gång är ingen gång, två gånger är en dålig vana sägs det!

Herregud, måtte hälften av dessa som skriver i den här tråden aldrig vara hästfolk som jag måste lita på! :crazy:

HAHAHHAHAHAH

säger desamma

Det är inte alls ovanligt att hästar som blir rädda lägger sig ner. Jag har sett det hos flera olika unghästar. Till och med vid så odramatiska saker som tränsning. Så osannolikt eller inte, det händer.

Nja...att dom lägger sig bär det tex fastnat o inte kommer loss etc ja...men vid tränsning??

Återigen: Diskussionen rör personer som upplevt ett stort trauma, och även om du inte känner för att direkt uttrycka din så kallade empati här så finns det risk att de tar illa vid sig av din totala avsaknad av den varan i det du skriver.

Det argumentet ogiltigförklarar jag med tanke på att de publicerat klippet i en kvällstidning. Det gör man knappast om man inte har tänkt igenom konsekvenserna - att folk kan kommentera och vilja diskutera det.

Fast nu pratar vi ju om helt olika saker, du pratar om hästar som sitter fast och/eller upplever ett tvång och stänger av, ger upp och lägger sig ner.

Finns även hästar som gör det i protest, jag har haft 2 såna som la sig när man satte upp på dem.

Jag pratar annars om en situation där hästen blir skrämd och möjligheten att fly finns.
Är hästen fast så ska den slåss i första hand och kan den inte slåss så ger de upp.

Har då någonsin sett en flock hästar lösa i hagen som blir rädda och drar iväg?
Har du då någon gång sett någon av dem inte springa, utan lägga sig ner o spela död?

Alla sk 'farliga' hästar går att bota.
Det verkar som att ingen här har hanterat ngn sådan sk 'farlig' häst och ni verkar inte till att veta hur hästar funkar så det är ju lite svårt att disskutera det.

Vet hur många hästar som helst som kickat och stegrat MOT folk.

men med rätt träning i rätta händer så går det att göra den hästen till en bra hanterbar individ.

och som ngn annan sa här innan...'hade ni köpt hennes häst?'
och JA de hade jag.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 672
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 972
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar