Håller inte med om det alls. De istadiga hästar jag mött under åren har alla varit istadiga oavsett situation. Och jag har aldrig mött en häst med överskottsenergi som blivit istadig. Nu vet jag inte din def på istadighet men i min värld är det en häst som "surar" dvs sparkar mot skänkel, vill inte framåt, vänder hem etc
Återigen istadighet och överskottsenergi är inte samma sak och nej under alla de åren jag hållit på med hästar har jag inte mött en häst som blivit oridbar efter vila, piggare kanske men vare sig istadig eller omöjlig.
Har inte skrivit någonstans att hästar blir omöjliga efter vila? Men överskottsenergi leder till en ofta ganska explosiv häst vilket kan göra ryttaren nervös och hästen ifrågasätter ledarskapet vilket leder till istadighet tillslut.
Nej jag anser inte att alla hästar kan bli istadiga. Har inte mött det vare sig hos mig eller hos andra. Det är något de oftast har från början och inget som de helt plötsligt blir (om de är friska sas)
Om du läser vad jag skriver vilket du uppenbart inte gör, så skriver jag att istadighet kommer av okonsekventa ryttare som har låtit hästen ta över. Istadighet för mej är en väldigt osäker häst, hästar som tex inte vill lämna gårdsplanen osv, osäkra hästar som inte vet vem ledaren är. Att du inte mött på någon istadig häst kan väl isåfall bero på det att du tydligen är så fruktansvärt duktig ryttare. För som sagt igen om du läser så skriver jag att istadighet till största delen beror på ryttaren.