Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

KL

Jag måste ge mig in i denna debatt något, förstår inte hur vissa tänker.. Som djurägare har man alltid yttersta ansvaret oavsett om det gäller katt, hund, häst eller råtta och är det så att ett djur uppvisar oönskat dåligt beteende är det bäst för alla parter att avsluta det innan det hänt något allvarligt... Jag skulle aldrig acceptera att mina hundar högg utan orsak... då menar jag utan att ha gått den gällande ordningen, dvs varnat innan etc... en hund kan mkt väl bli trängd av ett barn MEN den måste varna... självklart så är det mitt ansvar som förälder att lära ungarna vett och etikett omkring djuren och även lära dom att förstå deras signaler.... MEN, en hund som helt plötsligt högg mot någon skulle fort avlivas... att sedan utsätta omvärlden för en aggressiv jycke är bara dumheten personifierad... en hund ska inte behöva gå med munkorg för att omgivningen ska vara fredad....

När det gäller hästar så kan jag bara dra paralleller till de ggr jag själv åkt av... Det har ALDRIG varit Kamels fel... MEN, så har han heller aldrig sparkat mot mig när jag rest mig upp... Han har alltid stannat vid min sida och väntat på mig... och skulle han någonsin måtta en spark mot mig utan orsak skulle han bli hästskinka.... Hästar är flyktdjur, då borde de således hellre FLY än illa fäkta... så länge en flyktväg är möjlig SKA de välja det före att slå sig fri... Visst har jag blivit sparkad, MEN då har det varit OLYCKOR.... utan direkta kraftfulla magnituder... Alla som umgås med hästar vet att dom både kan sparka där bak och bita där fram...frågan är bara under vilka omständigheter dom väljer att ta till såna handlingar...

Jag anser att den drabbade familjen gjort rätt beslut, som visat på stort mod, ansvarskännande och vettig filosofi... Denna hästen var så pass oberäknelig så han utgjorde en fara för både allmänhet och husfolk...

Tack från mig...

Jag håller helt med dej, det är ju inte alls hästens fel öht att hon åker av, missförstånd och balansproblem, sånt som händer på hopptävlingar rätt ofta skulle jag säga.

Att den sparkar, ja det är en unghäst dom kan vara väldigt nerviga när det gäller det som händer med klunsen på ryggen och bakskygga, jag har tex åkt av ett par unghästar genom åren pga jag själv hamnat i obalans, ena gången pga dåligt spänd sadelgjord så att sadeln gled:crazy: hästen fick panik och eftersom sadeln gled åkte jag av och hästen slog vilt i förskräckelsen. Den var 3 år eller möjligen 4. Kunde blivit rejält sparkad med otur.:crazy: Men jag skulle inte ansett att det berodde på hästen, den blev bara skrämd av obalansen och att jag åkte av, det hade aldrig hänt den tidigare.

De kan även sparka faktiskt när dom missuppfattar vad som händer runt dom, mormor till min häst höll på att sparka ihjäl sin galopptränare i sin ungdom men inte avlivades hon för det....

Hade det varit en vuxen vältbildad häst hade det varit annorlunda.

Däremot var det väldigt skönt att flickan klarade sej så bra:eek::bow::bow: Jag har full förståelse för hennes argument gentemot sina föräldrar:bow: Men det var möjligen överdrivet att ta bort den, kanske hade man kunnat lämna till duktig unghästutbildare, men vad vet jag, har ju inte alla fakta så jag kan inte döma. Har bara full förståelse för den känslomässiga reaktionen:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Men seriöst, anser du att en häst som inte går på tygeln är en problemhäst, har inte ens någon kommentar till det. Exakt vad är det för mindre farligt med en häst som tar rejäla bocksprång än stegrar? Stegringar tycker jag tex är mycket lättare att få bukt med än en häst som faktiskt bockar rejält, då är det inte lätt att sitta kvar, stegringar går mycket lättare att förutse och hindra.
Jag pratar givetvis om hästar nu som inte har ont någonstans och inte gör det pga det utan pga att dom tagit över helt enkelt i ridningen.

Hästar som inte går på tygel i den bemärkelsen att de är svåra är problemhästar för hobbyryttarna, du anar inte hur många sådana som åket på tillridning.

Och hästar som ställer sig upp och tenderar att gå över är betydligt farligare än bockande hästar, bockande hästar är betydligt lättare att få sluta att bocka än hästar som ställer sig.

Och varför gå till ytterligheter som rejäla bocksprång?? Och nej en stegring kan komma mkt hastigt och hästen behöver inte visa att den tänker göra något. Jag tycker tvärtom att bockningar brukar man kunna förutspå.

Istadighet kan komma pga av överskottsenergi och okonsekvens från ryttaren, tillslut leder det till att hästen blir istadig.

Håller inte med om det alls. De istadiga hästar jag mött under åren har alla varit istadiga oavsett situation. Och jag har aldrig mött en häst med överskottsenergi som blivit istadig. Nu vet jag inte din def på istadighet men i min värld är det en häst som "surar" dvs sparkar mot skänkel, vill inte framåt, vänder hem etc

Men vilken tur för dej då att du aldrig stött på en häst som förvandlas av sin vila. Hästar är individer, vissa fullblod kan stå i flera dagar/veckor utan att bry sej medan vissa fjordingar kan flippa ur. Rasen har inte mycket med det att göra. Och hur man än förbereder en vila så klarar inte vissa hästar av den och då tar tillslut överskottsenergin över. Eller menar du att man ska ta bort hästar som får överskottsenergi genom vila också?

Återigen istadighet och överskottsenergi är inte samma sak och nej under alla de åren jag hållit på med hästar har jag inte mött en häst som blivit oridbar efter vila, piggare kanske men vare sig istadig eller omöjlig.

Istadighet kan alla hästar som har en liten egen vilja drabbas av, speciellt när man inte är konsekvent och genomför det man ska och låter på det sättet hästen ta över, hästen är inte dum i huvet för det. Snarare osäker och behöver en trygg ledare.

Nej jag anser inte att alla hästar kan bli istadiga. Har inte mött det vare sig hos mig eller hos andra. Det är något de oftast har från början och inget som de helt plötsligt blir (om de är friska sas)

*kl*

Och för den som är intresserad av Matilda själv och hennes familj och huruvida de är nybörjare som inte ska ha häst eller inte, kan kika på denna länken:
http://www.stall-hemmet.com/2.html

Som jag antar är okey att länka till eftersom den får man upp om man googlar hennes namn :)

Jag tycker också det är underligt att man dömer ut en ryttare på ett kort filmklipp på en 4 åring :crazy:

Bra poäng där! Angående hur det skulle blivit om de sålt hästen.

Om de inte nämnt hur hästen betedde sig, då har de ju med stor säkerhet fått skulden, kanske även rent juridiskt när det small nästa gång. Och snacka om dolt fel! :crazy:

Och om de sålt och talat om hur hästen betedde sig, då hade de ju endast tilltalat två kategorier människor, båda totalt olämpliga att ha en sådan häst:
Kategroi 1: De som är ute efter en billig häst och "tar vad de har råd med" och hoppas på ett mirakel.
Kategori 2: Sådana som anser sig skitduktiga och alla galna hästar bara missförstådda, alltså spekulanter som varje seriös säljare drömmer mardrömmar om. Den kategorin kommer om de köpte en sådan häst glatt utsätta andra för fara, för de kommer inte tala om för hovslagaren, veterinären, stallkompisarna i kollektivstallet, osv att hästen är farlig, för de anser den inte farlig.

Nej återigen, en eloge till den familjen som tog sitt ansvar och inte prackade på eländet på någon annan! Tänk om det fanns fler sådana människor! :bow:
Dessutom tror jag de är utmärkta hästmänniskor!

Nä att hon var kliniskt död under "några minuter" är ju verkligen en helt obetydande petitess, inget att haka upp sig på. Och nej hon märkte förmodligen inget alls av olyckan, så allt är ju frid och fröjd. Sånt som händer, inget att lipa över....

Håller med! Det låter på vissa som om hon stukat ett finger, fått en blånagel eller något!
Men det kanske är som du säger, många människor är så kalla att de inte tycker ett människoliv eller mänskligt lidande är så mycket värt?
Med tanke på hur många som tittat åt andra hållet när någon våldtagits, misshandlats eller legat helt utslagen så är det väl inte så konstigt att den kylan speglas här också?

Jag anser att den drabbade familjen gjort rätt beslut, som visat på stort mod, ansvarskännande och vettig filosofi... Denna hästen var så pass oberäknelig så han utgjorde en fara för både allmänhet och husfolk...

Tack från mig...

Jag hoppas att både du och alla andra kommer ihåg att denna familj bedriver "avelsverksamhet" och den numera avlivade hästen "som anses som livsfarlig" faktiskt är resultatet av deras egen uppfödningar. För mig är det obegripligt att det ska ta hela 4 år innan man inser att man avlat fram en livsfarlig individ.

Det ger dock en ganska bra bild av hur dagens mästmänniskor resonerar.

De som tycker hon är okunnig dömer ut Sveriges hästutbildningar, idel toppryttare osv!
Storartat att tycka man är så duktig att man kan såga en sådan ryttare! :grin:
Jag känner rakt av att jag vore skitglad om jag vore så duktig som Matilda...

Jag håller helt med dej, det är ju inte alls hästens fel öht att hon åker av, missförstånd och balansproblem, sånt som händer på hopptävlingar rätt ofta skulle jag säga.

Att den sparkar, ja det är en unghäst dom kan vara väldigt nerviga när det gäller det som händer med klunsen på ryggen och bakskygga, jag har tex åkt av ett par unghästar genom åren pga jag själv hamnat i obalans, ena gången pga dåligt spänd sadelgjord så att sadeln gled:crazy: hästen fick panik och eftersom sadeln gled åkte jag av och hästen slog vilt i förskräckelsen. Den var 3 år eller möjligen 4. Kunde blivit rejält sparkad med otur.:crazy: Men jag skulle inte ansett att det berodde på hästen, den blev bara skrämd av obalansen och att jag åkte av, det hade aldrig hänt den tidigare.

Det är väl en sak att en unghäst sparkar i farten om något dimper ned bakom den, en annan att den stannar kvar - väntar tills ryttaren har kravlat sig upp och först måttar en spark som inte träffar och sedan en andra som träffar avsett mål. Detta istället för att springa därifrån.

Jag tycker också det är underligt att man dömer ut en ryttare på ett kort filmklipp på en 4 åring :crazy:

Ja... det är mycket underligt.

Och de som gjort det och sen läst lite mer i länkarna jag lagt in, hoppas jag tänker till lite innan de klickar på tangentbordet nästa gång.. :idea:

*kl*

Och för den som är intresserad av Matilda själv och hennes familj och huruvida de är nybörjare som inte ska ha häst eller inte, kan kika på denna länken:
http://www.stall-hemmet.com/2.html

Som jag antar är okey att länka till eftersom den får man upp om man googlar hennes namn :)

Tycker hon och hennes familj låter ganska kompetenta, jag tror inte man kommer så långt genom att slarva med hästhantering och uppfostran när man utbildat så många lyckade uppfödningar innan.

Jag hoppas att både du och alla andra kommer ihåg att denna familj bedriver "avelsverksamhet" och den numera avlivade hästen "som anses som livsfarlig" faktiskt är resultatet av deras egen uppfödningar. För mig är det obegripligt att det ska ta hela 4 år innan man inser att man avlat fram en livsfarlig individ.

Det ger dock en ganska bra bild av hur dagens mästmänniskor resonerar.

Mäst människor? Va är det? Såna som du som tror de vet mest, men inte ens klarar av att stava till det?

Du dömmer först ut henne som ryttare o då är hon automatiskt oxå en dålig hästmänniska, när du sen läst mer, så måste du ju oxå få hacka ner lite på att de avlar fram en individ som beskrivs av Matilda;
"att han alltid varit lite "farlig"."
Något du inte ens klarar av att läsa in korrekt, utan hävdar att det tagit dem 4 år att att inse är livsfarlig.
Jag undrar precis som vanligt;
Va, F*N vet du om det? :confused:

Som tur är så är du så långt ifrån talande för gruppen människor/män/hovslagare/hästmänniska man kan komma i mina ögon, så dina inlägg och handlingar ger mig ingen som helst grund för att ha någon åsikt, du är bara massa fel!

De som tycker hon är okunnig dömer ut Sveriges hästutbildningar, idel toppryttare osv!
Storartat att tycka man är så duktig att man kan såga en sådan ryttare! :grin:
Jag känner rakt av att jag vore skitglad om jag vore så duktig som Matilda...

Så efter att ha sett filmen så tycker du det är hästens fel att Matilda ramlar av? Verkligen?
Jag ser något helt annat, jag ser en ryttare som hela tiden befinner sig lite framför hästens tyngdpunkt hela tiden vilket gör att hästen måste springa lite fortare för att balansera upp sig själv vilket till slut leder till att hon är alldeles för mkt framför hästen i uppsprånget och tappar balansen och trillar av när hästen väljer en väg och hon en annan. Hade hon haft hästen mer framför sig hela tiden hade det aldrig hänt.

Sedan förstår jag inte hur det har med duktiga hästutbildare och idel toppryttare att göra eftersom dom inte rider på det viset. :confused:

Utifrån just DEN videon så ser det inte så lyckat ut därmed behöver man inte döma ut hela hennes hästkunskap för det men just denna videon hjälper ju inte till i det avseendet eftersom det faktiskt var hennes fel att hon ramlade av. Dock har jag ju aldrig läst att Matilda eller hennes familj har uttalat sig om att det var hästens fel att hon ramlade av utan det är ju bara Media som skriker om avkastningar osv.

Jag undrar fortfarande varför man väljer att lägga ut en sådan film i media? Som om föräldrarna till den tjejen som dog i ft häromåret skulle lagt ut den filmen i pressen (för det finns på film)

Men hur menar du nu?
Vet du vad empati betyder ens?
För du har ju verkligen inte kunnat varken förstå eller respektera Matilda, utan du bagatelliserar olyckan o beskriver den som "död några miniuter"..
Hon var död i 17 minuter, det är en VÄLDIGT lång tid att vara död.

Jag tror verkligen inte det är någon poäng att försöka ha en vettig diskussion med dig. Du tänker ungefär tre centimeter och sedan är det stopp. Den här diskussionen har ingenting med min respekt för Matilda att göra, jag ställde frågan varför alla upprepar att hon var kliniskt död? Som om det skulle göra någon skillnad om hon fått en hjärnskada, söndertrasad lever, eller hjärtstillestånd? Hon blev ju faktiskt återställd - det är väl det viktiga?

Vi som håller på med hästar måste ta ansvar för vad vi gör, och vad vi utsätter oss för. De som inte accepterar riskerna ska lägga av med sporten. Det dör människor och hästar varje år - och jag tänder inga ljus för det. Det här är en av världens farligaste sporter. Det kan inte vara en nyhet för någon. Inte ens i trygghetsnarkomanins Sverige där även ridsport ska vara säkert och hästar inte kicka - då blir de skinka, som någon skrev. Så idiotiskt att man baxnar.

Men du får gärna leva vidare i din uppfattning om hur människor ska bete sig, det bekommer mig inte.

Hemska tanke! Vore nog inte någon höjdare eftersom vi tydligen inte ska haka upp oss på att hon var kliniskt död i "några" minuter, och att det kvittar hur många armar eller ben man bryter i en olycka... Personligen tror jag även att man får psykiska men av att ha varit med om en sådan olycka, allt annat vore konstigt. Det är märkligt i sammanhanget att det känns som att Hiddeous och flera andra i den här tråden ägnar sig åt att sparka på den som ligger...

Och mitt svar till Humelibumlan riktar sig även till dig. No point arguing, liksom.

Jag tror verkligen inte det är någon poäng att försöka ha en vettig diskussion med dig. Du tänker ungefär tre centimeter och sedan är det stopp. Den här diskussionen har ingenting med min respekt för Matilda att göra, jag ställde frågan varför alla upprepar att hon var kliniskt död? Som om det skulle göra någon skillnad om hon fått en hjärnskada, söndertrasad lever, eller hjärtstillestånd? Hon blev ju faktiskt återställd - det är väl det viktiga?

Vi som håller på med hästar måste ta ansvar för vad vi gör, och vad vi utsätter oss för. De som inte accepterar riskerna ska lägga av med sporten. Det dör människor och hästar varje år - och jag tänder inga ljus för det. Det här är en av världens farligaste sporter. Det kan inte vara en nyhet för någon. Inte ens i trygghetsnarkomanins Sverige där även ridsport ska vara säkert och hästar inte kicka - då blir de skinka, som någon skrev. Så idiotiskt att man baxnar.

Men du får gärna leva vidare i din uppfattning om hur människor ska bete sig, det bekommer mig inte.

Rimmar jätte konstigt med ditt långa tal till mig ovan..
Men det är ju jättesnällt av att jag får tycka och ha min uppfattning, tack!

Sen vet jag inte riktigt vad du pratar om när det handlar om att acceptera risker osv?

En normal häst ställer sig inte och slår oprovocerat, hästar ska fly i första hand, inte slåss.

Så efter att ha sett filmen så tycker du det är hästens fel att Matilda ramlar av? Verkligen?
Jag ser något helt annat, jag ser en ryttare som hela tiden befinner sig lite framför hästens tyngdpunkt hela tiden vilket gör att hästen måste springa lite fortare för att balansera upp sig själv vilket till slut leder till att hon är alldeles för mkt framför hästen i uppsprånget och tappar balansen och trillar av när hästen väljer en väg och hon en annan. Hade hon haft hästen mer framför sig hela tiden hade det aldrig hänt.

Sedan förstår jag inte hur det har med duktiga hästutbildare och idel toppryttare att göra eftersom dom inte rider på det viset. :confused:

Utifrån just DEN videon så ser det inte så lyckat ut därmed behöver man inte döma ut hela hennes hästkunskap för det men just denna videon hjälper ju inte till i det avseendet eftersom det faktiskt var hennes fel att hon ramlade av. Dock har jag ju aldrig läst att Matilda eller hennes familj har uttalat sig om att det var hästens fel att hon ramlade av utan det är ju bara Media som skriker om avkastningar osv.

Jag undrar fortfarande varför man väljer att lägga ut en sådan film i media? Som om föräldrarna till den tjejen som dog i ft häromåret skulle lagt ut den filmen i pressen (för det finns på film)

Nu har jag ögnat igenom en del filmer på henne och jag tycker nog att hon rider ganska bra.

http://www.youtube.com/watch?v=BFtmGo9_AyU

Och mitt svar till Humelibumlan riktar sig även till dig. No point arguing, liksom.

Jätte märkligt igen, det är väl bara att sluta argumentera då, varför tala om att det inte är nån ide´?
Vad tillför det mer än något barnsligt stamp med foten och lite dramaqueen om att alla inte tycker som du, utan uppfattar dig som respektlös och utan empati...

Du respekterar ju inte ens andra användares åsikter, utan måste ha synpunkter på hur långt folk tänker och vitsen med en disskussion.. klarar du inte diskussionen så lämna den bara, utan drama.. :idea:

En normal häst ställer sig inte och slår oprovocerat, hästar ska fly i första hand, inte slåss.

Det rimmar konsekvent väl med att jag inte tar dina argument personligt. Även om du framhåller min brist på empati.

Jaha. Har du någon tillförlitlig källa på det? Tack.

Det rimmar konsekvent väl med att jag inte tar dina argument personligt. Även om du framhåller min brist på empati.

Jaha. Har du någon tillförlitlig källa på det? Tack.

Hm, faktumet att hästar är flyktdjur, de är bytesdjur och har ganska så liten chans vid slagsmål mot en flock rovdjur, men de spriger fort och är uthålliga... De slåss när de blir fast...:idea:

Alltså? Det trodde jag var ganska så grundläggande kunskaper och källor är väl varje bok om hästar du kan finna ungefär?

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 672
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 973
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar