Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Svarar på båda dina inlägg på en gång: om du inte vet vad empati innebär så slå upp det, det tar för lång tid att förklara. Nu ska jag ut och mocka skit, det får bli symboliskt.

Attans, trillade dit TVÅ gånger till!

Du verkar ju skriva i affekt snarare än argumentera logiskt. Jag tror säkert att läkare tycker att det är skillnad på brutna nyckelben och hjärtan som stannar, men i det här sammanhanget, i en principdiskussion, är det oklart vad det spelar för roll. Och med tanke på att tjejen inte fick några men, förstår jag inte riktigt vad du vill få fram.

Men jag ska inte sänka mig till din nivå. Jag är bara glad att jag slipper vara där.

Men snälla Olga, hästar kan bli rädda och sparka det händer ju titt som tätt om man läser runt på olika sidor, i pressen osv.
Jag har en kompis som blev sparkad i magen av sin häst och skadade levern, hon drog upp dörren bakom hästen och gick in och hästen blev rädd och sparkade rakt bakåt där hon stod. Hästen är verkligen hur snäll som helst i vanliga fall men blev totalt överraskad.

Jag menar hästar som sparkar efter ryttare som ramlar av. Har bara träffat på ett par sådana och ingen av dem var speciellt frisk i huvudet.

Att det finns andra situationer där hästar kan sparka är ju klart men med alla de hästar jag haft har jag faktiskt bara råkat ut för någon enstaka. De flesta hästar brukar inte börja med att sparka ut, de allra flesta sunda hästar brukar varna på något sätt först

Våldtäckter?
borde vi inte 'avliva' våldtäcktsmän också?
Är inte det att förstöra ett liv om NÅTT.

Äh de här spårar ur.

Hästen borde lämnas till någon hästkunnig som hade velat ta sig an den.

Det är väl bättre att skjuta hästen och låta den hästkunnige få en trevlig häst som inte dödar folk.

Jag menar hästar som sparkar efter ryttare som ramlar av. Har bara träffat på ett par sådana och ingen av dem var speciellt frisk i huvudet.

Att det finns andra situationer där hästar kan sparka är ju klart men med alla de hästar jag haft har jag faktiskt bara råkat ut för någon enstaka. De flesta hästar brukar inte börja med att sparka ut, de allra flesta sunda hästar brukar varna på något sätt först

jag undrar också vilken sund häst som väljer att kicka först o fly sen?

Det han pratats om att unghästar "slår sig fria" varför skulle dom göra det när dom inte sitter fast?

Sen tycker jag det iof är rätt ointressant i det här fallet. De avlivade en häst de ägde

Jag har rek folk att avliva sina hästar som jag anser vara farliga tex hästar som ställer sig upp och går över. Händer det en olycka så skall hästen inte ridas på anser jag för man kan aldrig någonsin garantera att just den hästen inte hamnar hos någon mindre rutinerad i framtiden.

Då kan ju alla som jobbar som tillridare och hjälper folk med svåra hästar sluta sitt jobb då? För då har ju inte dom nåt att göra längre?

Hästar föds inte inridna, dom föds inte med respekt för människor, dom föds inte uppfostrade, det är helt och hållet upp till människan att se till att uppfostra hästen så den inte sparkar eller reser sej, biter eller liknande. En häst som inte fått den uppfostran och inridning och tagit över är inte hopplös för det och måste avlivas. Vissa hästar kräver att man är mer noggran än andra.

Alla hästar kan bli farliga hos orutinerade, man kan inte ta bort en ouppfostrad häst för att den kan hamna hos en orutinerad.

Du har inte funderat på varför någongång hästen ställer sej upp och går över? Utan du bara rakt av rekomenderar avlivning? Många fina hästar man kan gå miste om isåfall.

Senast ändrad av en moderator:

Jag anser att hästar som sparkar mot människor EN gång är farliga! En sund häst sparkar inte mot de som föder den eller sköter den

Hästen går inte och tänker att den och den får jag mat av, då ska jag vara snäll mot den. Dom fungerar inte så. Man måste uppfostra hästar också, dom föds inte sånna.

Är ju därför det är så viktigt att hästar går i flock med bra vuxna hästar som kan lära den att inte tränga sej på och allt det där. Då är det en hjälp för männskan sen som kan lära den desamma. Hästar föds inte med hästspråk på det sättet. Den lär sej under tiden den växer upp.

Sen tycker jag det iof är rätt ointressant i det här fallet. De avlivade en häst de ägde

Och som dom själva är uppfödare till med allt vad det innebär vilket i just detta fall är intressant och helt avgörande för individens framtida öde.

Att folk avlivar sina hästar som dom äger är däremot ganska ointressant för det sker dagligen.

Många synpunkter har det varit i denna tråd och många flera kommer säkert tillkomma. Tråkigt dock att personer som i andra inlägg alltid förespråkar god hästhållning och individens välbefinnande i denna tråd apploderar åt denna individs öde.

Mina synpunkter har jag dock redan skrivit ner och det finns inget mer att tillägga.

Nä jag tycker det är märkligt att alla vet hur hästen betedde sig efter filmen tog slut :confused:

Ritten var obalanserad , jag tror inte ryttaren var så särskilt rutinerad för det ser inte så ut eftersom hon stör hästen mer än hjälper den. Jag förstår att hon trillade av och det orsakade hon själv inget snack om den saken, hon drar hela benet i sidan på hästen på väg ner så jag förstår om hästen börjar kicka och sparka det är en helt naturlig reaktion för en unghäst som blir rädd.

Jag tror inte hästen är farlig , elak eller dum bara för att den reagerar, det visar nog bara att det är en vaken häst däremot har jag full förståelse för att dom väljer att avliva hästen, dels för att Matilda inte vill att föräldrarna skall hantera hästen pga ångest och nu säkert rädsla. Jag tror inte på att lämna bort hästen till någon annan heller som skulle "korrigera" vad nu många tror det är att korrigera när det troligtvis beror på VEM som hanterar hästen.

Men vem sjutton kan leva med den oron det innebär att sälja en sådan häst och kan ni överhuvudtaget fatta det dåliga samvetet som Matilda och hennes familj skulle få OM det nu visar sig att hästen efter den är såld skadar fler människor?

JAG skulle aldrig kunna ha det på mitt samvete och kunna leva med den oron som det innebär och jag tror det var därför dom valde att avliva hästen istället för att sälja den vidare , för vem vet troligtvis skulle hästen kunna bli en vandringspokal och kunna bli väldigt illa behandlad och det tror jag inte heller Matilda och hennes familj skulle vilja.

Jag hade definitivt valt att ta bort hästen om jag var i samma skor som Matilda och man skall inte döma någon för dess handlingar innan man gått ett par mil i dennes skor!

:bow::bow:

Och som dom själva är uppfödare till med allt vad det innebär vilket i just detta fall är intressant och helt avgörande för individens framtida öde.

Att folk avlivar sina hästar som dom äger är däremot ganska ointressant för det sker dagligen.

Många synpunkter har det varit i denna tråd och många flera kommer säkert tillkomma. Tråkigt dock att personer som i andra inlägg alltid förespråkar god hästhållning och individens välbefinnande i denna tråd apploderar åt denna individs öde.

Mina synpunkter har jag dock redan skrivit ner och det finns inget mer att tillägga.

Individen har inget framtida öde....den är avlivad....

Och det här var ju dessutom inte första gången den skadade en människa allvarligt. Kan ju dessutom hända att den sparkat mot människor fler gånger men då inte gjort någon skada..

Du verkar ju skriva i affekt snarare än argumentera logiskt. Jag tror säkert att läkare tycker att det är skillnad på brutna nyckelben och hjärtan som stannar, men i det här sammanhanget, i en principdiskussion, är det oklart vad det spelar för roll. Och med tanke på att tjejen inte fick några men, förstår jag inte riktigt vad du vill få fram.

Men jag ska inte sänka mig till din nivå. Jag är bara glad att jag slipper vara där.

Argumentera du logiskt så länge du diskuterar säkerhet, avel och hästhantering rent allmänt. Detta ÄR ingen principdiskussion, det är en diskussion som rör en familj som just gått igenom ett trauma, och jag har svårt att se på vilket sätt det är att "sänka sig till en låg nivå" att visa dem hänsyn istället för att bagatellisera vad de varit med om.

Då kan ju alla som jobbar som tillridare och hjälper folk med svåra hästar sluta sitt jobb då? För då har ju inte dom nåt att göra längre?

Man måste skilja på problemhästar och hästar som är farliga. Det är stor skillnad. Jag har haft en hel del problemhästar men de har inte varit farliga.

Hästar föds inte inridna, dom föds inte med respekt för människor, dom föds inte uppfostrade, det är helt och hållet upp till människan att se till att uppfostra hästen så den inte sparkar eller reser sej, biter eller liknande. En häst som inte fått den uppfostran och inridning och tagit över är inte hopplös för det och måste avlivas. Vissa hästar kräver att man är mer noggran än andra.

Åter igen så finns det hästar som är just det farliga, vad som gjort dem så spelar ingen roll eg för när de väl är det så finns inte så mkt att göra.

Jag red en häst ett tag som ställde sig upp och jo den var dum gjorde det redan från marken oprovocerat. När den inte ville något så ville den inte. Denna häst rek jag avlivning istället för att sälja just för att den reste sig så högt att det blev farligt. Ägaren valde att sälja hästen och med nästa ryttare så gick den över och det hela slutade med ett krossat lårben och en tjej som aldrig mer vågade rida.

Alla hästar kan bli farliga hos orutinerade, man kan inte ta bort en ouppfostrad häst för att den kan hamna hos en orutinerad.

Man måste inse att alla hästar kan man inte rätta till och då är det betydligt bättre att ta bort dem.

Du har inte funderat på varför någongång hästen ställer sej upp och går över? Utan du bara rakt av rekomenderar avlivning? Många fina hästar man kan gå miste om isåfall.

Orsaken var ren istadighet :crazy: Hästen jag menar var 4år och fullt frisk. Den reds in av "proffs" och även där ansågs den vara komplicerad. Vilket även jag försökte få ägarna att inse innan det skulle ske olyckor

Man måste skilja på problemhästar och hästar som är farliga. Det är stor skillnad. Jag har haft en hel del problemhästar men de har inte varit farliga.

Alla "problemhästar" är på något sätt farliga för annars hade det inte varit ett problem, man "fixar" problemet pga att hästen ska sluta bete sej på ett farligt sätt. Man fixar inte problemet om det inte är ett problem.

Även den mest trygga lugna kloka hästen kan bli istadig med en okonsekvent orutinerad ryttare. En häst som är väluppfostrad och trygg med sin ägare blir inte istadig.

Se bara på hästar med överskottsenergi efter skador tex, där den i princip är oridbar i början, någon måste ju sätta igång hästen och problemet med istadigheten kan sitta kvar ett tag när beteendet har blivit befäst. Det är något man får jobba med genom att vara lugn och konsekvent och kunna förutse vad hästen ska göra och reagera i tid. Då får man bort istadighet.

Istadighet anser inte jag har något med något lynnesfel eller så att göra, det blir dom flesta hästar i olika sammanhang. Istadighet är något som kan gå över med rätt hantering, lynnesfel, då har oftast hästen varit sån enda från den föddes och då borde folk reagerat redan då.

Argumentera du logiskt så länge du diskuterar säkerhet, avel och hästhantering rent allmänt. Detta ÄR ingen principdiskussion, det är en diskussion som rör en familj som just gått igenom ett trauma, och jag har svårt att se på vilket sätt det är att "sänka sig till en låg nivå" att visa dem hänsyn istället för att bagatellisera vad de varit med om.

Det var inte den meningen jag syftade på, precis.

Du kan ju inte riktigt avgöra vad diskussionen bör gå ut på eller handla om, eller hur? Det står oss alla fritt att diskutera vilka aspekter vi vill, så som jag förstår saken.

Om du vill visa dem emapti, skicka blommor i stället.

Istadighet är något som kan gå över med rätt hantering, lynnesfel, då har oftast hästen varit sån enda från den föddes och då borde folk reagerat redan då.

De kanske är som vissa i tråden och försökte och kämpade men insåg att det inte var värt det när hästens sparkar träffat så olyckligt två gånger, det vet vi inte. Men en tanke som kom för mig är att de flesta hästsparkar jag har hört om brukar inte resultera i så grava skador så man kan fråga sig om inte hästen sparkade mycket redan tidigare men inte fick in sådana "perfekta" träffar förrän dessa två gånger.

Och med tanke på att tjejen inte fick några men, förstår jag inte riktigt vad du vill få fram.

Hur vet du det? Visst har hon suttit till häst igen men hon kanske för alltid kommer vara osäker i hästhanteringen, jag tror inte man klarar av att vara med om en sådan här sak och gå igenom det helt utan men. Jag tror inte folk visar sina mest sårbara sidor i media precis, ångest och smärta etc.

Det var inte den meningen jag syftade på, precis.

Du kan ju inte riktigt avgöra vad diskussionen bör gå ut på eller handla om, eller hur? Det står oss alla fritt att diskutera vilka aspekter vi vill, så som jag förstår saken.

Om du vill visa dem emapti, skicka blommor i stället.

Jag visar min empati genom att INTE skriva respektlösa saker där jag bagatelliserar en olycka som kunde gått så j*vla illa. Jag tror knappast att Matilda skulle hålla med dig om att allt är frid och fröjd eftersom hon överlevde, att en olycka är en olycka oavsett hur många armar eller ben man bryter eller att det går att rättfärdiga sina dömande inlägg med att hon inte fick några men. Du skriver vad du vill utan att visa hänsyn, det är uppenbart, och eftersom det står mig fritt att svara dig så tar jag mig friheten att kalla det osmakligt. Undrar om du hade kunnat säga vad du skrivit i den här tråden högt till Matilda och hennes mamma?

Se där förresten, du kan inte ens stava till ordet empati :rofl:

Se där förresten, du kan inte ens stava till ordet empati :rofl:

Jag tror att matildas mamma har velat uppmuntra debatt. Och grejen med debatter är att man inte styr dem, de lever sitt eget liv.

Men du håller en för barnslig nivå för att det ska vara fruktbart att diskutera. God natt

Hur vet du det? Visst har hon suttit till häst igen men hon kanske för alltid kommer vara osäker i hästhanteringen, jag tror inte man klarar av att vara med om en sådan här sak och gå igenom det helt utan men. Jag tror inte folk visar sina mest sårbara sidor i media precis, ångest och smärta etc.

Jag menar återställd i rent fysisk mening. Och rider hon åter är det väl snarast ett tecken på att hon mår efter omständigheterna förvånansvärt bra!
Jag förstår inte alls varför jag förväntas uttrycka min empati här? Då hade jag vänt mig till henne direkt. Jag ser ett öppet forum som en plats att diskutera sakfrågor och mer generella fenomen, och inte enskilda individers öde (och det har jag heller inte gjort).

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 672
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 973
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 059
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar