Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Vadå inte fick några men? Är du hennes läkare?

Hemska tanke! Vore nog inte någon höjdare eftersom vi tydligen inte ska haka upp oss på att hon var kliniskt död i "några" minuter, och att det kvittar hur många armar eller ben man bryter i en olycka... Personligen tror jag även att man får psykiska men av att ha varit med om en sådan olycka, allt annat vore konstigt. Det är märkligt i sammanhanget att det känns som att Hiddeous och flera andra i den här tråden ägnar sig åt att sparka på den som ligger...

Hästen går inte och tänker att den och den får jag mat av, då ska jag vara snäll mot den. Dom fungerar inte så. Man måste uppfostra hästar också, dom föds inte sånna.

Visst vet hästar vem som ger dem mat. Varför skulle de inte göra det?

Är ju därför det är så viktigt att hästar går i flock med bra vuxna hästar som kan lära den att inte tränga sej på och allt det där. Då är det en hjälp för männskan sen som kan lära den desamma. Hästar föds inte med hästspråk på det sättet. Den lär sej under tiden den växer upp.

Jag tycker nog att de flesta hästar föds med hästspråk, annars skulle inte unghästar/föl bete sig som de gör dvs underlägsna.

Alla "problemhästar" är på något sätt farliga för annars hade det inte varit ett problem, man "fixar" problemet pga att hästen ska sluta bete sej på ett farligt sätt. Man fixar inte problemet om det inte är ett problem.

Absolut inte. Var har du fått det ifrån??? Problemhästar kan vara allt från att de inte går på tygel, inte hoppa, svåra att lasta, bockar, svåra att tränsa etc allt annat än farliga beteenden som att resa sig och gå runt eller att sparka!

Även den mest trygga lugna kloka hästen kan bli istadig med en okonsekvent orutinerad ryttare. En häst som är väluppfostrad och trygg med sin ägare blir inte istadig.

Nej det anser inte jag.

Se bara på hästar med överskottsenergi efter skador tex, där den i princip är oridbar i början, någon måste ju sätta igång hästen och problemet med istadigheten kan sitta kvar ett tag när beteendet har blivit befäst. Det är något man får jobba med genom att vara lugn och konsekvent och kunna förutse vad hästen ska göra och reagera i tid. Då får man bort istadighet.

Istadighet och överskottsenergi är så långt ifrån varanda som det kan bli. Och nej alla hästar får inte överskottsenergi av vila, det har med hur du som ägare förbereder den och fodrar den.

Jag har satt igång många hästar efter div skador, dräktighet etc och har faktiskt inte haft en enda med så mkt överskottsenergi att det skulle bli farligt och då menar jag både fullblod och halvblod.

Istadighet anser inte jag har något med något lynnesfel eller så att göra, det blir dom flesta hästar i olika sammanhang. Istadighet är något som kan gå över med rätt hantering, lynnesfel, då har oftast hästen varit sån enda från den föddes och då borde folk reagerat redan då.

Istadighet har i allra högsta grad att göra med lynnet på hästen.

Själv voltade jag med bilen i 110 km/h på motorväg för två år sen och klarade mig utan en skråma, men bara det var ändå ett trauma som än idag kan ge mig hjärtklappning när jag sitter i en bil. Om det av någon outgrundlig anledning hade spekulerats på internet om olyckan berodde på min kassa körning eller oförmåga att hantera den bilen och att det varit mitt fel OM någon omkommit osv så hade jag mått väldigt dåligt! Det är människor av kött och blod som gått igenom något fasansfullt ni sitter och har åsikter om, och risken att innehållet i denna tråd når fram till dem är väldigt stor.

För guds skull, lägg ner!!!

Nu spekulerades inte min sons bilolycka på nätet men när han körde av vägen, voltade och kanade på sidan och fullkomligt mosade sin bil så visst diskuterade vi vad som orsakat olyckan! det är väl fullkomligt självklart att han inte kunde hantera bilen i den situationen för annars hade olyckan aldrig hänt.
När sonen fick frågan på sjukhuset vad som hade hänt så svarade han -jag körde för fort och det var blixthalka på platsen. Personalen frågade hur fort han körde och han svarade runt 60 km/timme, eftersom de visste att det var på landsväg olyckan hände och att det var 70 där så tittade de konstigt på honom och menade att han ju inte alls hade kört för fort, men han vidhöll att han hade inte anpassat farten efter vägförhållandena och därför hade han ju kört för fort.
Han visste att det var hans körning som hade orsakat olyckan och han visste att om hans flickvän hade varit med i bilen så hade hon inte haft en chans att klara sig eftersom den sidan av bilen inte ens fanns kvar.
Självklart har han mått dåligt efter olycken, det som kunde ha hänt är ju fruktansvärt men om han inte hade sett sin del i det som hände så hade han ju inte lärt sig något av det heller.
Han själv klarade sig med en lättare hjärnskakning, en sträckning i nacken och ett litet båmärke på smalbenet, men hans kunskap ökade markant och jag är stolt över honom att han kunde se sin del i det hela.

De olyckor jag har råkat ut för med hästar har jag sett min del i, jag har efteråt analyserat vad som hände och har på så sätt kunnat lära mej något.

Att Matildas olycka och vad som orsakade den diskuteras på nätet har ju enbart med att göra att de själva har gått med på att bli intervjuade.
Visst kan det svida att andra anser att de inte var mogna för tävling men det är ju sanningen och något som jag tror att de har lärt sig något av och jag hoppas att andra kan lära sig något av det med.

Jag menar återställd i rent fysisk mening. Och rider hon åter är det väl snarast ett tecken på att hon mår efter omständigheterna förvånansvärt bra!
Jag förstår inte alls varför jag förväntas uttrycka min empati här? Då hade jag vänt mig till henne direkt. Jag ser ett öppet forum som en plats att diskutera sakfrågor och mer generella fenomen, och inte enskilda individers öde (och det har jag heller inte gjort).

Men hur menar du nu?
Vet du vad empati betyder ens?
För du har ju verkligen inte kunnat varken förstå eller respektera Matilda, utan du bagatelliserar olyckan o beskriver den som "död några miniuter"..
Hon var död i 17 minuter, det är en VÄLDIGT lång tid att vara död.

Ingen har väl ändå applåderat, däremot har man tyckt att förfarandet från ägarens sida är en rätt åtgärd. Även jag har den inställningen, vilka rubriker hade vi inte fått sett om hästen sålts vidare. Kanske skadat eller dödat andra människor, vilken usel människa hade då denna tjej utmålats som? Ja det är ju inte så svårt att föreställa sig.

Även du har ju respekt för hästar och ansett att de borde avlivas, eller har du glömt det? Men det kanske bara gäller när du själv får säga eller skriva det.

Att Matildas olycka och vad som orsakade den diskuteras på nätet har ju enbart med att göra att de själva har gått med på att bli intervjuade.

Fast ämnet är ju inte olyckan, utan ett beslut som är taget och verkställt. Det beslutet kan ingen annan än de som varit delaktig i döma huruvida det är rätt eller fel, vi andra kan bara tycka att det är rätt eller fel. Det finns inga jämförbara situationer, eftersom varje situation är unik genom att vi hela tiden har med olika människor att göra.

De olyckor jag har råkat ut för med hästar har jag sett min del i, jag har efteråt analyserat vad som hände och har på så sätt kunnat lära mej något.

Visst kan det svida att andra anser att de inte var mogna för tävling men det är ju sanningen och något som jag tror att de har lärt sig något av och jag hoppas att andra kan lära sig något av det med.

När jag såg filmen o hörde komentatorn till den så trodde jag hästen skulle få total fnatt, vi kan ju helt komma överrens om det inte var vad som skedde, utan komentatorn är ingen hästmänniska överhuvudtaget.
Men det är ju inte grejjen här, det är inte för att Matilda ramlade av hästen som är anledning till att hästen togs bort.

Och vad som är märkligt är alla dem som anser att Matilda med familj inte kan hantera hästar, att de är nybörjare, inte mogna för tävling och borde lämnat bort hästen till någon som klarar av den..
Hur fasen kan man veta det efter att ha sett ett par språng och inte ens sett själva olyckan? Vad som skedde egentligen?
Vi har ju bara ett ögonvittne med i tråden som anser att hästen slog åt Matilda när hon reste sig upp...
Hästen borde inte varit trängd, så den borde inte slagit utan flytt om den blivit rädd..

Detta kunde ju lika gärna hänt hemma eller på träning? Någonstans måste man ju börja och hästen är 4 år...
Så Jag förstår inte riktigt vad själva ritten har med saken att göra?

Jag rider inte ens hälften så bra som Matilda och skulle jag visa film från jag hoppar bana med min häst skulle nog de flesta hålla för ögonen och hoppas på gudskelov, men vad har det med min grundläggande hästkunskap att göra?
Är bedömningen enbart efter hur bra man rider och på det kan man basera allt om vems fel olyckan var och vad man kan och inte kan?
Rider man inte som Eliten så kan man inte heller häst i vardagen?

Enligt Coari skulle han ,efter det han dömmer folk efter enbart ritten, anse att jag skulle gärna skulle kunna sparkas ihjäl dagligen, för jag kan inte rida särskillt bra....

Fast det var väl mer rubriken "kastas av" sin häst som folk reagerade på eftersom hon faller av pga sin egen obalans.

Fast det var väl mer rubriken "kastas av" sin häst som folk reagerade på eftersom hon faller av pga sin egen obalans.

Fast vi har ju kommit lite längre i tråden än så...
Hästen avlivades ju inte för att hon ramlade av den, oavsett orsak till avtrillningen. Och anledningen till avtrillningen har ju inte ett dugg med att hon blev sparkad senare...

Det är klart att jag också diskuterade och funderade över min del i min bilolycka, och att jag lärde mig saker av den. Men om vilt främmande människor hade dömt mig på internet efter en så allvarlig olycka som Matildas så hade jag mått väldigt mycket sämre än jag gjorde innan. Min olycka var betydligt lindrigare, men det hade varit grymt tungt ändå om det spekulerats kring den på nätet av allmänheten som det görs här.

Än så länge har jag läst saker här som kan tolkas som (eller där folk rakt ut påstått) att olyckan var hennes fel, att hon avlivade hästen "bara" för att hon trillade av och att detta var hemskt gjort, att man inte ska haka upp sig på att hon var kliniskt död i "några" minuter, att det är fritt fram att kritisera henne eftersom hon "inte fick några men", att en olycka är en olycka och det kvittar hur många armar eller ben man bryter, och sist men inte minst klassikern att vi alla borde känna empati med hästen istället för ryttaren eftersom hon "var dålig på att rida och hantera sin häst".

Alla har åsikter om sånt som står i tidningar, men om det sedan är moraliskt försvarbart att spekulera offentligt på det här sättet är en annan femma. Håll det hemma vid köksbordet eller i stallet, och plåga inte människor som upplevt något hemskt! Olyckan blev ju automatiskt av allmänt intresse direkt när den skedde, oavsett om den drabbade och hennes familj ville det eller ej. Det är nog inte så konstigt om de efter den lyckliga utgången valde att berätta hur det gått. Men från deras perspektiv så bryr de sig nog bara om det faktum att hon lever och andas, och det fanns nog inte på kartan för dem att någon som varit med om något så hemskt ska få spott och spe offentligt på det här sättet!

Det går inte att hänvisa till någon "lite skit får man ta"-mentalitet, det blir så smaklöst med tanke på allvaret i det här fallet.

TinyWiny, nu lät detta hårdare mot dig än det var avsett. Ditt inlägg var inte korkat på något sätt, men många andras har varit det. Jag ville mest utveckla vad jag menar efter ditt svar.

Fast ämnet är ju inte olyckan, utan ett beslut som är taget och verkställt. Det beslutet kan ingen annan än de som varit delaktig i döma huruvida det är rätt eller fel, vi andra kan bara tycka att det är rätt eller fel. Det finns inga jämförbara situationer, eftersom varje situation är unik genom att vi hela tiden har med olika människor att göra.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg tycker jag att det är olyckligt att de i intervjun berättar att hästen har tagits bort eftersom det tar fokus ifrån det mirakel det är att hon överlevde.
Jag skulle aldrig behålla en sådan häst själv (som jag också har skrivit tidigare) och om det var rätt eller fel beslut kan bara familjen svara för och vad de tog för beslut har inte heller någon annan med att göra.

Jag är emot att ta bort djur av bekvämlighetsskäl men jag anser inte att detta var något bekvämlighetsskäl och jag anser inte heller att de har tagit ett felaktigt beslut.

Och vad som är märkligt är alla dem som anser att Matilda med familj inte kan hantera hästar, att de är nybörjare, inte mogna för tävling och borde lämnat bort hästen till någon som klarar av den..
Hur fasen kan man veta det efter att ha sett ett par språng och inte ens sett själva olyckan? Vad som skedde egentligen?
Vi har ju bara ett ögonvittne med i tråden som anser att hästen slog åt Matilda när hon reste sig upp...
Hästen borde inte varit trängd, så den borde inte slagit utan flytt om den blivit rädd..

Du skriver vettiga och genomtänkta saker, ovanstående är ett bra komplement till mina exempel på osmakligheter som folk har skrivit än så länge.

När blev empati något man kan stänga av och sätta på när det passar? För det passar tydligen att skita i det när man känner ett kliande behov av att vara viktigpetter på nätet och frossa i andras olycka.

När jag såg filmen o hörde komentatorn till den så trodde jag hästen skulle få total fnatt, vi kan ju helt komma överrens om det inte var vad som skedde, utan komentatorn är ingen hästmänniska överhuvudtaget.
Men det är ju inte grejjen här, det är inte för att Matilda ramlade av hästen som är anledning till att hästen togs bort.

Nej precis, andledningen de ger anser jag är en av de absolut bästa som finns.
Jag hade heller aldrig låtit mina barn rida en häst som betett sig på det viset. Däremot är jag blödig men även vetgirig och hade inte avlivat så fort utan försökt klura ut vad felet fanns, jag är blödig och anser att alla har rätt till ett bra liv, men kan jag inte ge det så måste jag ju ta mitt ansvar som människa och ta bort hästen.
Kanske var det här den sista chansen det vet ju inte vi, kanske har de klurat och funderat länge på vad felet är men att detta fick dem att säga stopp?!Men som sagt, mina barn hade aldrig fått hantera eller rida den någonsin

Detta kunde ju lika gärna hänt hemma eller på träning? Någonstans måste man ju börja och hästen är 4 år...
Så Jag förstår inte riktigt vad själva ritten har med saken att göra?

Nja, det jag menar är att hon kunde inte hantera just den här specifika situationen för hade hon kunnat det så hade hon inte ramlat av.
Kanske har jag en konstig defenition på "klara av" att hantera situationen?
Det jag menar är att om jag rider barbacka och min häst hoppar till och jag ramlar av så kunde jag inte hantera situationen, hade jag haft sadel så hade jag kanske suttit kvar och hade jag suttit kvar, ja då hade jag klarat ut situationen

Jag rider inte ens hälften så bra som Matilda och skulle jag visa film från jag hoppar bana med min häst skulle nog de flesta hålla för ögonen och hoppas på gudskelov, men vad har det med min grundläggande hästkunskap att göra?
Är bedömningen enbart efter hur bra man rider och på det kan man basera allt om vems fel olyckan var och vad man kan och inte kan?
Rider man inte som Eliten så kan man inte heller häst i vardagen?

Men om du hoppar en bana och samma sak händer som på filmen, alltså du ramlar av då har du i mina ögon inte klarat ut situationen du har satt dej i.
Det är ungefär som om jag med min taskiga balans skulle ge mej ut och rida i storm barbacka, jag kan räkna ut med lilltån att om jag gör det så kommer jag ramla av.
Med min nuvarande häst skulle jag aldrig klara av att hoppa en bana men med en häst med mycket rutin och som hoppar det hinder jag styr mot och som själv kan bedömma avstånd och tempo och som är schysst så skulle jag även idag med alla mina handikapp klara av en bana.
Detta hindrar ju inte mej ifrån att försätta mej och hästen i kluriga situationer men hästen reder upp dem åt mej bara jag styr mot rätt hinder.

Enligt Coari skulle han ,efter det han dömmer folk efter enbart ritten, anse att jag skulle gärna skulle kunna sparkas ihjäl dagligen, för jag kan inte rida särskillt bra....

Ja vad coari tycker bryr jag mej faktiskt inte särskilt mycket om längre, när jag började skriva på buke tyckte jag att hen verkade vara en duktig yrkesman/kvinna men efter att ha läst hens kommentarer som idiotförklarar Ts i många trådar istället för att förklara så har min åskit ändrats.

Ingen, absolut ingen förtjänar att sparkas ihjäl enligt min åsikt, men att ekipaget i filmen inte ser moget ut för uppgiften står jag fast vid.
(Jag är nästan döv så vad kommentatorn säger har jag inte hört.)

Fast vi måste ju göra skillnad på situationen där ryttaren ramlar av och situationen där hon blir sparkad, det är ju inte samma situation.

Det är ju inte svårare att om hon bara ramlat av hästen så hade det varit en helt vanlig avramling som de flesta av oss drabbats av och sen inget mer och inga rubriker, inga interviuver och ingen död i 17 minuter...

Jag tycker det är helt ovidkommande varför hon ramlar av helt enkelt, det har inte med saken att göra.

Vad är det som säger att de inte funderat över hästen? Att de oxå är vetgiriga? De känner ju hästen och ansåg att det var dax att ta bort den nu.

Dessutom kan man väl säga att Matilda sälv är hyffsat meriterad för sin ålder och knappast kan klassas som en nybörjare.

Absolut inte. Var har du fått det ifrån??? Problemhästar kan vara allt från att de inte går på tygel, inte hoppa, svåra att lasta, bockar, svåra att tränsa etc allt annat än farliga beteenden som att resa sig och gå runt eller att sparka!
Men seriöst, anser du att en häst som inte går på tygeln är en problemhäst, har inte ens någon kommentar till det. Exakt vad är det för mindre farligt med en häst som tar rejäla bocksprång än stegrar? Stegringar tycker jag tex är mycket lättare att få bukt med än en häst som faktiskt bockar rejält, då är det inte lätt att sitta kvar, stegringar går mycket lättare att förutse och hindra.
Jag pratar givetvis om hästar nu som inte har ont någonstans och inte gör det pga det utan pga att dom tagit över helt enkelt i ridningen.

Istadighet och överskottsenergi är så långt ifrån varanda som det kan bli. Och nej alla hästar får inte överskottsenergi av vila, det har med hur du som ägare förbereder den och fodrar den.
Istadighet kan komma pga av överskottsenergi och okonsekvens från ryttaren, tillslut leder det till att hästen blir istadig.

Jag har satt igång många hästar efter div skador, dräktighet etc och har faktiskt inte haft en enda med så mkt överskottsenergi att det skulle bli farligt och då menar jag både fullblod och halvblod.
Men vilken tur för dej då att du aldrig stött på en häst som förvandlas av sin vila. Hästar är individer, vissa fullblod kan stå i flera dagar/veckor utan att bry sej medan vissa fjordingar kan flippa ur. Rasen har inte mycket med det att göra. Och hur man än förbereder en vila så klarar inte vissa hästar av den och då tar tillslut överskottsenergin över. Eller menar du att man ska ta bort hästar som får överskottsenergi genom vila också?

Istadighet har i allra högsta grad att göra med lynnet på hästen.
[/QUOTE]
Istadighet kan alla hästar som har en liten egen vilja drabbas av, speciellt när man inte är konsekvent och genomför det man ska och låter på det sättet hästen ta över, hästen är inte dum i huvet för det. Snarare osäker och behöver en trygg ledare.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

http://www.ridehestennorge.no/Files/News/File/57326cfe-ced0-4bc4-913b-8f3140dc3ca8.pdf

http://www.hippson.se/cldoc/74001.htm

Här kan man läsa lite mer om själva olyckan och varför hästen togs bort.

Hästen sparkade 2 gånger mot henne, första sparken tog i sargen, den andra i bröstkorgen..

"Han har åkt till himlen"
En konsekvens av olyckan är att hästen Szybow inte finns mer. Det här var andra gången han var inblandad i en allvarlig olycka, han hade vid ett tidigare tillfälle slängt av Matildas pappa - med svåra skador som följd.
- Han har åkt till himlen. Jag kunde inte utsätta mina föräldrar för oron att jag skulle rida honom igen, i och med att han alltid varit lite "farlig". Och jag skulle inte heller kunna sälja honom till någon annan med gott samvete. Men det var en väldigt lovande häst, enligt min tränare Sylve Söderstrand hade han potential att gå svår klass.
Som tur var hade Szybow inga skor bak när olyckan inträffade.
- Vi hade pratat om att sko honom inför semifinalen, men det blev inte så. Ytterligare en av mina änglavakter...

Så, nu vet vi! :idea:

humelibumlan: jag har läst mycket om vad du har skrivit och jag håller fullständigt med dig om allt du har skrivit.

det jag också tänker på i den här situationen är också att hästen har orsakat dessa två allvarliga situationer, men vad vet vi om vad som egentligen har hänt däremellan? det kan ju ha varit flera liknadne incidenter under tiden dom haft hästen men att det då gått bra? DET vet vi ju faktiskt inte.

jag tycker att beslutet att ta bort hästen var bra, som många andra sagt med : en död häst lider inte.

Så mycket bättre när man vet, nu var det ju helt klart bra att dom tog bort hästen, den verkar ju inte helt normal.

*kl*

Och för den som är intresserad av Matilda själv och hennes familj och huruvida de är nybörjare som inte ska ha häst eller inte, kan kika på denna länken:
http://www.stall-hemmet.com/2.html

Som jag antar är okey att länka till eftersom den får man upp om man googlar hennes namn :)

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 672
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 973
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar