Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

*KL

Jag tycker inte att man egentligen kan diskutera det här specifika fallet eftersom ingen här egentligen vet alla detaljer. Men om jag ska uttala mig så tycker jag inte de gjort fel som avlivat hästen, i alla fall inte utefter det som faktiskt går att utröna.

Nä jag tycker det är märkligt att alla vet hur hästen betedde sig efter filmen tog slut :confused:

Ritten var obalanserad , jag tror inte ryttaren var så särskilt rutinerad för det ser inte så ut eftersom hon stör hästen mer än hjälper den. Jag förstår att hon trillade av och det orsakade hon själv inget snack om den saken, hon drar hela benet i sidan på hästen på väg ner så jag förstår om hästen börjar kicka och sparka det är en helt naturlig reaktion för en unghäst som blir rädd.

Jag tror inte hästen är farlig , elak eller dum bara för att den reagerar, det visar nog bara att det är en vaken häst däremot har jag full förståelse för att dom väljer att avliva hästen, dels för att Matilda inte vill att föräldrarna skall hantera hästen pga ångest och nu säkert rädsla. Jag tror inte på att lämna bort hästen till någon annan heller som skulle "korrigera" vad nu många tror det är att korrigera när det troligtvis beror på VEM som hanterar hästen.

Men vem sjutton kan leva med den oron det innebär att sälja en sådan häst och kan ni överhuvudtaget fatta det dåliga samvetet som Matilda och hennes familj skulle få OM det nu visar sig att hästen efter den är såld skadar fler människor?

JAG skulle aldrig kunna ha det på mitt samvete och kunna leva med den oron som det innebär och jag tror det var därför dom valde att avliva hästen istället för att sälja den vidare , för vem vet troligtvis skulle hästen kunna bli en vandringspokal och kunna bli väldigt illa behandlad och det tror jag inte heller Matilda och hennes familj skulle vilja.

Jag hade definitivt valt att ta bort hästen om jag var i samma skor som Matilda och man skall inte döma någon för dess handlingar innan man gått ett par mil i dennes skor!

Finns många som är bra på sådana hästar och gärna tar emot dem! Farmek är ett ställe...

kl

Till er som tycker att hon borde kört iväg hästen till nån som kan rida till den och sen sälja den vidare: Hade ni köpt den hästen??
Jag hade då inte gjort det om jag visste vad den gjort sedan tidigare. Speciellt inte med tanke på att det knappast är något dom skulle skylta om vid försäljningen, utan något man skulle få reda på förr eller senare (antagligen märka när den visar tendenser till att sparka, är ju inget som direkt går bort och skulle det göra det så är det ju mkt möjligt att olaten kommer tillbaka efter ägarbytet..).
Och skulle dom göra det, och sätta ett pris därefter så skulle en hel drös allvetare som är ute efter en billig häst som dom kan rida till och senare sälja vidare..
Nej jag tror nog att den bästa lösningen var att avliva hästen innan den skadade fler människor. Har dessutom inte förstått varifrån ni fått att Matilda och hennes familj skulle vara dåliga hästmänniskor :confused:

Tycker inte händelsen ska skyllas helt på hästen. Hon hamnade i obalans och fall av. Varför ska man avliva hästen för det?? Det var ju inte hästens fel...

Hästar som sparkar efter sin ryttare skall man inte acceptera. Själva avfallningen är det inte prat om men en häst skall aldrig sparka åt sin ryttare som ligger på marken, en sådan häst är INTE frisk och jag tycker det är helt rätt att ta bort den.

Hästen har även skadat ryttarens pappa allvarlig genom sparkar så jo det är helt rätt att avliva den

Varför lägger alla så stor vikt vid att hon var kliniskt död under några minuter? Hon lever! Och hon märkte förmodligen ingenting alls av olyckan. Det gör man inte under hjärtstillestånd. Men olyckan inträffade inför öppen ridå och om mamma nu dessutom har publicerat klippet i en av våra kvällstidningar, så bör det väl vara tillåtet att diskutera det?

Jag tycker tvärtom att det är viktiga saker att debattera - säkerhet, vilka hästar vi avlar på och hästhantering. Vi vill ju inte att det händer igen, eller hur?

Nä att hon var kliniskt död under "några minuter" är ju verkligen en helt obetydande petitess, inget att haka upp sig på. Och nej hon märkte förmodligen inget alls av olyckan, så allt är ju frid och fröjd. Sånt som händer, inget att lipa över.... :devil: Obs! Tar till ironi eftersom jag blev förbluffad över inlägget och för en sekund glömde att ironi inte framgår på internet...

Jag tror inte att en mamma som filmat en olycka som var ytterst nära att orsaka hennes dotters död tänker att det ska leda till en debatt om hennes dotters eventuella skuld i olyckan när hon lägger ut filmen på nätet...

Debattera säkerhet, vilka hästar det avlas på och hästhantering hur mycket ni vill, men låt för guds skull de berörda i de här fallet vara ifred.

Om jag skulle posta fler inlägg så påminn mig om att jag inte ska läsa den här tråden något mer, för jag tappar bara tron på mänskligheten!

Hon reser sig upp, hästen (som redan är skärrad) uppfattar att något rör sig bakom och sparkar rent reflexmässigt för att skydda sig (vi får inte glömma bort att hästar trots allt är flyktdjur med reflexmässiga beteenden oavsett hur tama de är). Oturligt nog träffas flickan, och jag förstår fullt ut beslutet att ta bort hästen, men att påstå att hästen sparkade med flit på henne (som du gjorde i inlägg #4), det anser jag vara taget ur luften. Hästar (särskilt unga, orutinerade hästar som ju faktiskt denna var) kan reagera mkt starkt på oväntade ljud och rörelser (som t.ex dunsar i sargen och ryttaren på marken/resandes upp i detta fallet). Jag tycker, efter det man ser på filmen att ekipaget (varken häst eller ryttare) var helt mogna för sin uppgift i detta fallet, och när då ryttaren tappar balansen efter hindret så följer flera för hästen obehagliga upplevelser, som utmynnar i sparken...

Jag har aldrig under alla mina år med unghästar och egen uppfödning/tillridning varit med om unghästar som sparkar efter ryttare som ramlar av.

Jag har rek folk att avliva sina hästar som jag anser vara farliga tex hästar som ställer sig upp och går över. Händer det en olycka så skall hästen inte ridas på anser jag för man kan aldrig någonsin garantera att just den hästen inte hamnar hos någon mindre rutinerad i framtiden.

Jag tror inte att en mamma som filmat en olycka som var ytterst nära att orsaka hennes dotters död tänker att det ska leda till en debatt om hennes dotters eventuella skuld i olyckan när hon lägger ut filmen på nätet...

Nej troligtvis inte, men hon var ju inte objektiv nog att inse att ryttaren faktiskt själv är orsak till själva händelsen som ledde fram till olyckan.

Varför vill man överhuvudtaget lägga ut en sådan film :confused:

Men varför klassas hästen som farlig bara för att den reagerar som vilken häst som helst nästan gör när något skrämmer den? Liksom har hästar lynnesfel såfort dom inte är som maskiner och inte lyfter en hov i onödan eller?

Hade varit trevlig om man visste om hästen verkligen var farlig eller om den bara betedde sej som en häst gör.

Det är ju så, klarar man inte av hästen så ser man till att hitta någon som gör det. En häst kan inte klassas som farlig pga två sparkar som råkat träffat olyckligt.

Jag anser att hästar som sparkar mot människor EN gång är farliga! En sund häst sparkar inte mot de som föder den eller sköter den

Man avlivar inte ett djur av den här anledningen. Herre gud. Det är lika hemskt som när tex en kamphund attackerar ett barn för att barnets föräldrar inte håller koll på sin unge och sen avlivas hunden..

Om nu hästen var för farlig/svår får dom väl sälja den till någon mer kunnig på just sånna hästar...

Såg filmklippet nu och herre gud vad historien är uppblåst..

Min unghäst vände sig om i paddocken och sparkade mig i revbenen i våras. inte slaktar jag honomo för det?

hästen blev väl skrämd när hon gled av från hans rygg eller något... GUUUD vad sjukt. man avlivar inte ett djur för en sån här grej herre gud... :@

Fruktansvärt uttalande!! En hund skall på INGA villkors vis attackera ett barn. Och ett stort JA den skall omedelbart avlivas.

Och vände sig din unghäst om i paddocken och sparkade dig så är den inte heller frisk i huvudet :crazy:

Jag anser att hästar som sparkar mot människor EN gång är farliga! En sund häst sparkar inte mot de som föder den eller sköter den

Men snälla Olga, hästar kan bli rädda och sparka det händer ju titt som tätt om man läser runt på olika sidor, i pressen osv.
Jag har en kompis som blev sparkad i magen av sin häst och skadade levern, hon drog upp dörren bakom hästen och gick in och hästen blev rädd och sparkade rakt bakåt där hon stod. Hästen är verkligen hur snäll som helst i vanliga fall men blev totalt överraskad.

Suck.... Ja jag instämmer. Menar coari att om en (påstått) orutinerad ryttare ger sig ut på hopptävling med en häst som hon (påstås) inte behärska så är det hästen och inte om hon som ska ha vår medkänsla om ryttaren trillar av, blir sparkad och dör?

Så sjukt lågt skrivet. Som sagt, lägg ner! :devil:

Lågt å lågt,, det går att få det på ännu lägre nivå.

Va inte ryttaren även uppfödare??? Va det uppfödaren själv som som uppfödare hanterade denna individ från det va föl till fullt inriden?? Va det uppfödaren som valde hingst ??

Kom inte å påstå att grundproblemet inte ligger längre tillbaka och endast på uppfödarens personliga ansvar och kunskap (brist på det).

Sedan vidhåller jag i alla fall att flera än denna ryttare borde ha lite mera insikt över sin egen begränsning och visa ödmjukhet för sina individer.

Och vände sig din unghäst om i paddocken och sparkade dig så är den inte heller frisk i huvudet :crazy:

Humm,, om en unghäst gör så så tolkar jag det som att den anser att personen själv kanske har brustigt i ngt och borde sinnes undersökas.

Hästar sänder hela tiden ut signaler!! Är man inte frisk i huvudet så är det svårt att tolka individers signaler.;)

Honeypixie;12924536 Jag tror inte att en mamma som filmat en olycka som var ytterst nära att orsaka hennes dotters död tänker att det ska leda till en debatt om hennes dotters eventuella skuld i olyckan när hon lägger ut filmen på nätet... ![/QUOTE skrev:
Nä, hon ville väl bara ge oss lite hot action så här på tisdagskvällen. :cool:

Oavsett vilket har jag inga som helst samvetskval - vill man hantera sin hästhållning privat så 1) rider man inte öppna hästtävlingar 2) talar inte med media 3) publicerar inget klipp.

vad jag menade var att det i det läget en hund attackerar ett barn är de för tusan barnets föräldrars ansvar att hålla koll på sin unge. DJuren gör som deras naturliga beteenden är och i Matildas fall flydde hästen från henne.

En aggressiv häst har ju något slags problem. smärta , att den inte trivs att den lider av någon anledning. Och man avlivar den ju för tusan inte innan man fått djuret undersökt och något konstaterats... Human djurhållning kallas det... vi har faktiskt ett ansvar mot våra djur och då räknas det även in att kolla upp varför djuren blir aggressiva osv...

Vad har du missat i världen?? Sunda hundar attackerar INTE barn och det är precis lika mkt hundägarens ansvar att se till att ens hund håller sig i skinnet!

Flyende hästar brukar inte sparka.

Och nej det är betydligt mer ohumant att behålla djur som vare sig mår bra eller har andra defekter tex dåligt psyke i form av att de biter sparkar etc

Nä att hon var kliniskt död under "några minuter" är ju verkligen en helt obetydande petitess, inget att haka upp sig på. Och nej hon märkte förmodligen inget alls av olyckan, så allt är ju frid och fröjd. Sånt som händer, inget att lipa över.... :devil: Obs! Tar till ironi eftersom jag blev förbluffad över inlägget och för en sekund glömde att ironi inte framgår på internet...

Vad exakt har det för betydelse? Olyckor är olyckor, oavsett hur många ben, armar och andra organ vi förlorar.

min kompis har en jackrussel som är aggressiv mot sin omgivning och ägarna håller alltid honom under kontroll, med munkorg osv och dom meddelar alltid folk att klappa inte hunden!!! han är 100% frisk men gillar bara inte andra än sin familj. ändå kommer de ibland snorungar och klappar honom. klart han biter dom då! ja hade fan med bitit eller sparkat mot de jag inte gillar ifall jag var djur.

djuren kan ju inte prata så de beskriver ju sina känslor på andra sätt så att vi korkade människor ska kunna fatta... suck

Synd att ha en sådan JR ger dålig publicitet för rasen och att tvingas ha munkorg på den anser jag inte speciellt humant och föresten hur kan den bita om den har det??

Lågt å lågt,, det går att få det på ännu lägre nivå.

Nja, vet inte om jag tycker att du lyckades få det på en ännu lägre nivå, tycker nog att ditt förra inlägg var lägre. Bättre kan du!

Vad exakt har det för betydelse? Olyckor är olyckor, oavsett hur många ben, armar och andra organ vi förlorar.

Svarar på båda dina inlägg på en gång: om du inte vet vad empati innebär så slå upp det, det tar för lång tid att förklara. Nu ska jag ut och mocka skit, det får bli symboliskt.

Attans, trillade dit TVÅ gånger till!

Stod den faktiskt lugnt och still och måttade(vilket jag tolkar som siktade) efter just ryttaren? En häst? Ett djur? Som har en medveten tanke och önskan att skada en annan varelse?
Är det inte troligare att den blev rädd/överraskad och reagerade instinktivt?

Tillägg: väldigt skönt att höra att ryttaren överlevde och otroligt modigt och starkt av henne att våga sig upp på hästryggen igen!:bow:

Vissa individer kan göra just det.

Vet en ponny som efter den stannat vid hinder där ryttaren rammlat av framför hästen vände sig om och sparkade ryttaren, jag kan inte se det på något annat vis än att den gjorde det med flit. Hon var inte bakom hästen och han inte resa sig. Denna ponny hade dessutom gjort exakt likadant tidigare med annan ryttare.

När jag fick reda på detta så sa jag vad jag tyckte om det och det är inte lite. Den ponnyn skall inte vara i närheten av barn och lyckligtvis så tog de mig på orden och lämnade tillbaka den omedelbart.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 672
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 972
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 056
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar