Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Läs igen då vad jag har skrivit, skriver ju hela tiden att olyckor inte är något man tar bort en häst för, lynnesfel och farliga hästar är en helt annan sak.

Det har jag skrivit hela tiden.

Jag tror inte att detta är olyckor, inte två stycken såpass allvaliga på kort tid. Jag tror inte heller att hästen har något lynnesfel, jag tror att hästen har såpass dålig respekt att den skiter i stort sett allt. Det händer lite då och då, och dessa hästar är de som kan bli riktigt farliga oavsett om hantering sker av mycket duktiga människor. Alla hästar är i grund botte farliga för människan, tro inte annat. Men skillnaden ligger i om hästen tar en tillsägelse eller om den skiter i densamma, ibland händer det att hästar beter sig så utan det för den sakens skulle behöver betyda ett lynnesfel. För både sin egen skull och för människan, så mår dessa hästar bättre på andra sidan än hos oss.

Personligen tycker jag det är fel när jag hela tiden MÅSTE hantera en individ som en potentiell risk, det innebär att man måste dominera hästen fullständigt för att den ska gå att hantera och då kommer det ändå endast att kunna ske med en person nämligen den som har den totala dominansen.

*kl*

Jag kan inte se vad det är för nytta med att diskutera detta enskilda fall där de flesta här inte har någon aning om historien innan och händelseförloppet nu senast. Däremot kan man diskutera vad man kan/ska/bör acceptera i hästens beteende.
Vi har under c:a 5-6000 år domesticerat hästen för att passa våra behov. Urhästen hade alla de instinkter som hästen har i dag fast mycket starkare. Det kan man se på ex Przewalskis häst, vilket är det närmaste vi kommer urhästen idag, som kan bli väldigt aggressiv om den pressas.
Genom målmedveten avel har vi bl.a. trubbat av flyktbeteendet och nästan helt aggressionen. Nu gör tyvärr strävan efter extriör och prestanda att vissa "egenskaper" som benägenhet att sparka mot människor accepteras mer eller mindre.
Men behöver det vara så, vad ska vi acceptera och vad kan man göra åt det. När jag började med islandshästar var det första som slog mig att det var lika ovanligt som det var vanligt hos "storhäst" att de sparkades. Jag kan nu utan större oro stå mitt i hingstflocken här hemma, just nu 11 st i flocken, bara jag säkerställer att de vet att jag är där.
Då kan vi fråga oss varför man bl.a. inom islandshästvärden har lyckats mycket bättre än andra??

En förklaring är givetvis målmedveten avel, man har ätit upp icke lämpliga hästar. Ganska enkelt faktiskt. En riktigt gaedingur (god ridhäst med bra lynne) är en häst som tävlas på hög nivå på helgen och rids av barnen under veckan :D

Det bevisar att vi kan lägga ribban på en lägre nivå och inte avla på hästar som har hög benägenhet att sparka.
Detta är en diskussion som vi inom hästvärlden i Sverige borde diskutera mera, för visst vore det skönt att slippa vara orolig att pållen sparkar i tid och otid trots att man iakttar de försiktighetsmått som behövs när man vistas bland hästar.

Titta gärna på de länkar jag lade in tidigare i tråden...

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Senast ändrad:

Alla hästar är i grund botte farliga för människan, tro inte annat. Men skillnaden ligger i om hästen tar en tillsägelse eller om den skiter i densamma, ibland händer det att hästar beter sig så utan det för den sakens skulle behöver betyda ett lynnesfel. För både sin egen skull och för människan, så mår dessa hästar bättre på andra sidan än hos oss.

Vilken märklig inställning till hästar! Den har jag nog faktiskt aldrig stött på tidigare.

Visst kan hästar ta över - men jag vet ingen sådan individ som ens varit i närheten av att kvala till ett championat. I så fall, om man nu har tillräckliga kunskaper, ser man väl till att lämna ifrån sig den betydligt tidigare till någon som kan mer!

Många av dagens nya sporthästar ska ridas och hanteras av proffs.

Personligen tror inte jag på att hästar är elaka lr galna med flit utan felhanterade och missförstådda...Sen kan hästen bete sig illa mot dom människor den inte respekterar..

Kan faktiskt hålla med Boj där. Vi ska ha klart för oss att hästar skulle kunna döda oss om de ville. Felhanterad/felavlad så är risken att det blir så utan att hästen känner sig för mycket pressad.
Därför är det viktigt att man hanterar och rör sig på hästens språk och förutsättningar för att undvika skador.
Om jag nu förstod Boj rätt....

Rolle
IpL

Hur förväntas jag förstå när du är helt obegripligt?
Jag har inte pratat om våldtäktsmän o huruvida de ska avlivas? Så vad du fick det ifrån har jag ingen aning om?

Jag måste erkänna att jag håller med, jag fattar inte heller? Människor och djur är inte samma sak.

(förövrigt tycker jag du gjort flera bra inlägg i den här tråden)

Jag tror inte att detta är olyckor, inte två stycken såpass allvaliga på kort tid. Jag tror inte heller att hästen har något lynnesfel, jag tror att hästen har såpass dålig respekt att den skiter i stort sett allt. Det händer lite då och då, och dessa hästar är de som kan bli riktigt farliga oavsett om hantering sker av mycket duktiga människor. Alla hästar är i grund botte farliga för människan, tro inte annat. Men skillnaden ligger i om hästen tar en tillsägelse eller om den skiter i densamma, ibland händer det att hästar beter sig så utan det för den sakens skulle behöver betyda ett lynnesfel. För både sin egen skull och för människan, så mår dessa hästar bättre på andra sidan än hos oss.

Personligen tycker jag det är fel när jag hela tiden MÅSTE hantera en individ som en potentiell risk, det innebär att man måste dominera hästen fullständigt för att den ska gå att hantera och då kommer det ändå endast att kunna ske med en person nämligen den som har den totala dominansen.

Ditt resenonemang får mig osökt att jämföra en häst med en bil, så länge man drar i handbromsen och inte sätter i startnyckeln så står den still. Trots det så har folk dött under döda ting men inte fasen har bilen tvingats till skroten för den sakens skuld.

Jag får en känsla av att du i denna tråd sitter och provicerar för så här dålig hästkunskap har jag aldrig uppleft dig ha haft. Hästhantering har inget med dominas att göra utan ledarskap och förtroende. Jag kan ha fel här men har ett svagt minne av att denna (nu avlivade individ) fötts upp av "aktuell ryttare" Om inte så skit samma för problemet ligger i grunden bristen på hur denna individ hanterats i sin uppväxt.

Många unghästar och föl skulle må klart bättre och få ett mkt mera harmoniskt liv om vissa Människor insåg sina begränsningar och gav fasen i att hålla på med föl och unghästar när det slutar med att individen får skulden för sitt naturliga beteende. Ingen unghäst i en flock skulle ens komma på tanken att sparka sin ledare, en häst som sparkar gör det av en orsak och det är att den känner sig skrämd/pressad eller osäker. Den trivs helt enkelt inte med den uppkommna situationen och försöker slå sig fri, rent naturligt flyckbeteende.

Om du lever i en tro om att "raggsockor" skulle vara så mindre sparkbenägna så kan jag upplysa dig om att då har du mindre erfarenhet av dom än jag, och min kunskap på den rasen är begränsad. Fast det kanske är skillnad på när en islänning i raseri sparkar ihjäl en hag "kompis" än när den "kickar" till en människa.

När vi ändå håller på kan vi inte oxå kräva att alla travare som sparkar ur sin kusk ur sulkyn ska omgående avlivas eftersom dom oxå måste klassas som livsfarliga.

Jag förstår inte hur hästmänniskor kan känna större emati för en människa som enligt bildbevis inte är hästmänniska än för den enskilda individens tydligt sända signaler.

Vissa här verkar resonera som om hästar är ngn typ av slit å släng vara.

Kan inte individen anpassa sig till människa så har heller inte människan anpassat sig till individen.

Golf är en annan sport som kanske borde passa eftersom den har lika mkt prestige i sig och en slaktad golfklubba släcker inte ett olyckligt liv.

*halvt knapplån*

Jag fattar verkligen inte vad det är som fler har så svårt att förstå?

Motiveringen från ägaren Matilda skrivs flera gånger i tråden men det är ändå svårt att förstå?

Hästen har orsakat 2 allvarliga olyckor och Matilda tyckte det kändes fel mot hennes föräldrar att fortsätta rida hästen, är det verkligen så svårt att förstå? :confused:

Det är väl ingen mer än kanske kommentatorn i filmen som tror att hästen tänkte att nu jävlar ska jag kasta av dig och sen sparka ihjäl dig?

Vad är det för fel?
Varför ens spekulera i om pappan smög sig på en sovande häst o skrämde skiten ur den, om de är kunniga nog att ha häst eller liknande? Det står inget om huruvida hästen var svår att hantera eller något alls, mer än att den varit inblandad i 2 olyckor!

Jag är ganska säker på att era föräldrar inte heller skulle vilja se en häst som orsakat er död, det kan väl inte vara så svårt att förstå? :confused:

Många i denna trådens brist på respekt gör mig illamående!:mad:

:bow::bow::bow:

Om jag hade varit Matilda och gått igenom denna olycka, DÖTT och sjutton minuter senare fått tillbaka pulsen bara tack vare att kunniga människor råkade befinna sig på platsen, ja då hade jag blivit mycket illa berörd av denna tråd. Ge er! Usch, tycker allt spekulerande är så osmakligt och respektlöst. Vad vill ni har sagt, att hon som upplevt ett trauma värre än någon av oss förmodligen kan föreställa oss, förmodligen hade kunnat avvärja olyckan om hon varit en bättre ryttare, eller varit bättre på att få hästen att respektera henne, och att hon gjorde fel som tog bort hästen "bara för att hon trillat av? Själv voltade jag med bilen i 110 km/h på motorväg för två år sen och klarade mig utan en skråma, men bara det var ändå ett trauma som än idag kan ge mig hjärtklappning när jag sitter i en bil. Om det av någon outgrundlig anledning hade spekulerats på internet om olyckan berodde på min kassa körning eller oförmåga att hantera den bilen och att det varit mitt fel OM någon omkommit osv så hade jag mått väldigt dåligt! Det är människor av kött och blod som gått igenom något fasansfullt ni sitter och har åsikter om, och risken att innehållet i denna tråd når fram till dem är väldigt stor.

För guds skull, lägg ner!!!

Kan faktiskt hålla med Boj där. Vi ska ha klart för oss att hästar skulle kunna döda oss om de ville. Felhanterad/felavlad så är risken att det blir så utan att hästen känner sig för mycket pressad.
Därför är det viktigt att man hanterar och rör sig på hästens språk och förutsättningar för att undvika skador.
Om jag nu förstod Boj rätt....

Rolle
IpL

Precis så, och felavel är ju helt klart ett stort problem. Frånsett det så är det fortfarande min åsikt att ägaren gjorde rätt, önskar att flera hade så mycket kurage något som även coari märkligt nog brukar efterlysa dock inte här.

Crap, där försvann hoppet om att det var höstlovet som var orsaken...

Travhästar som slåss är livsfarliga och har inte på den bana att göra och de som fortsätter slåss tas av helt naturliga skäl oftast bort!

Jag förstår inte hur hästmänniskor kan känna större emati för en människa som enligt bildbevis inte är hästmänniska än för den enskilda individens tydligt sända signaler
Att du, som vuxen människa kan skriva ett inlägg om att ryttarens liv inte borde respketeras pga av att du sett henne ta 4-6 språng med en orutinerad häst får dig sjunka lägre än jag trodde det ens var möjligt och du har verkligen inte otur med tänkandet det är nå annat fel på dig! :mad::devil:

Suck.... Ja jag instämmer. Menar coari att om en (påstått) orutinerad ryttare ger sig ut på hopptävling med en häst som hon (påstås) inte behärska så är det hästen och inte om hon som ska ha vår medkänsla om ryttaren trillar av, blir sparkad och dör?

Så sjukt lågt skrivet. Som sagt, lägg ner! :devil:

Jag förstår inte hur hästmänniskor kan känna större emati för en människa som enligt bildbevis inte är hästmänniska än för den enskilda individens tydligt sända signaler.

Det här var det värsta jag läst på Buke någonsin!! Vad är du för en människa??

PS. Fixa för faan en rättstavningsprogram!!

Frågan är ju då - var det hennes (hastiga?) rörelse som skrämde hästen, eller sparkade den i ursinne?

Sen kan man också undra om det hänt något tidigare som gjorde att hästen kände sig så pass trängd att den var tvungen att sparka.

Vilket inte spelar någon som helst roll! Skadan blir lika stor ändå! Och det är inte försvarligt att en häst som TVÅ gånger så allvarligt skadat människor ska i lugn och ro få fortsätta med det!

Vad är det för fel med "hästfolk" som numera verkar tycka det är ok att riskera liv och lem i närheten av en häst?! :eek:

Vad slog sig hästen fri från? Var den hindrad att välja att springa framåt eller åt höger/vänster? Hur pressade ryttaren hästen bakifrån? Har hästen aldrig förut skadat en människa svårt? Om svaret är ja på de tre nämnda sakerna, då är det att hästen slår sig fri!

En gång är ingen gång, två gånger är en dålig vana sägs det!

Herregud, måtte hälften av dessa som skriver i den här tråden aldrig vara hästfolk som jag måste lita på! :crazy:

Ja precis! Alla dessa så grymt duktiga experter, nu hoppas vi de går ut med sin kunskap! Och räddar alla missförstådda hästar och lär alla puckon att rida och hantera rätt, för då kommer det aldrig att hända saker!

Blir kul när experterna ska rida Shutterfly på höjderna där Meredith MB trillade av! Det ser jag fram emot att se! :cool:
För inte är en häst som uppnått tonåring och vunnit världscupen året innan klar för uppgiften! Det förstår väl varenda tomte! :angel:

:bow::bow::bow:
Om jag hade varit Matilda och gått igenom denna olycka, DÖTT och sjutton minuter senare fått tillbaka pulsen bara tack vare att kunniga människor råkade befinna sig på platsen, ja då hade jag blivit mycket illa berörd av denna tråd.

Varför lägger alla så stor vikt vid att hon var kliniskt död under några minuter? Hon lever! Och hon märkte förmodligen ingenting alls av olyckan. Det gör man inte under hjärtstillestånd. Men olyckan inträffade inför öppen ridå och om mamma nu dessutom har publicerat klippet i en av våra kvällstidningar, så bör det väl vara tillåtet att diskutera det?

Jag tycker tvärtom att det är viktiga saker att debattera - säkerhet, vilka hästar vi avlar på och hästhantering. Vi vill ju inte att det händer igen, eller hur?

Jag reagerar lite på Rolles och andras inställning om att hästar är farliga och skulle döda oss om de ville. Men det gör de inte, för då hade de gjort det. Om min huskatt, däremot, hade vägt 300 kg så ja. Han hade förmodlingen sett mig som middag. Hästar är inga leksaker, men jag blir lite illa berörd när så kallade hästmänniskor demoniserar dem. De flesta är faktiskt slavar under vår halvtaskiga behandling och det är djur med begränsad intelligens. Vi måste faktiskt ta ansvar för vår egen säkerhet och sluta skylla på dem! Är sporten för farlig finns det annat att ägna sig åt. Hästarna blir aldrig säkrare än vi har förstånd till när vi hanterar och utbildar dem. Oavsett avel.

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 672
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 972
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar