Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Våldtäckter?
borde vi inte 'avliva' våldtäcktsmän också?
Är inte det att förstöra ett liv om NÅTT.

Äh de här spårar ur.

Hästen borde lämnas till någon hästkunnig som hade velat ta sig an den.

Hm? Du kanske ska sluta tolka lite själv som du tycker och faktiskt börja läsa vad folk skriver, det underlättar nog....

min kompis har en jackrussel som är aggressiv mot sin omgivning och ägarna håller alltid honom under kontroll, med munkorg osv och dom meddelar alltid folk att klappa inte hunden!!! han är 100% frisk men gillar bara inte andra än sin familj. ändå kommer de ibland snorungar och klappar honom. klart han biter dom då! ja hade fan med bitit eller sparkat mot de jag inte gillar ifall jag var djur.

djuren kan ju inte prata så de beskriver ju sina känslor på andra sätt så att vi korkade människor ska kunna fatta... suck

Ja, det låter ju som en helt frisk hund... kanske den ska lämnas bort till någon som är bra på sånna hundar istället?! :idea:

Själv hade jag avlivat en en sånd av ren omtanke, måste ju vara hemskt att vara så rädd och arg på människor att man hugger hej vilt efter folk... Vilken ångest stackarn måste uppleva på varje prommenad! :cry:

joo något är fel med vovven... i det läget är det faktiskt ägarens ansvar att komma på en bra lösning så att djuret inte lider.. men det finns ju aggressiva människor inte lämnar vi bort dom eller avlivar vi dom... är väl samma sak i djurvärlden.. ?

Våldtäckter?
borde vi inte 'avliva' våldtäcktsmän också?
Är inte det att förstöra ett liv om NÅTT.

Äh de här spårar ur.

Hästen borde lämnas till någon hästkunnig som hade velat ta sig an den.

Jo absolut! Om våldtäktsmannen är en häst!

Det var ju fan helt otroligt att det gick att rida in hästen överhuvudtaget!

:O

Vet du hur hästen var att hantera? Man kan komma ganska långt även med hästar som inte är "riktigt kloka", oavsett vad som orsakat det tillståndet. Men brister det, inte bara en gång utan två så får man ta hand om problemet. Eller så fortsätter man och hoppas att priset inte blir för högt.

Sedan har jag svårt att tro att de var så inkompetenta att de tog bort en unghäst som bara sparkades för att den var osäker och grön.

Men som sagt, jag vet inte, jag bara spekulerar.

joo något är fel med vovven... i det läget är det faktiskt ägarens ansvar att komma på en bra lösning så att djuret inte lider.. men det finns ju aggressiva människor inte lämnar vi bort dom eller avlivar vi dom... är väl samma sak i djurvärlden.. ?

Nä inte riktigt, ett sjukt djur som har beteende störningar stöts ut o klarar sig sällan...

Människor o djur är inte riktigt samma sak btw...

Åh snälla säg att du aldrig tänker skaffa barn/djur. Risken känns stor att någon kommer bli skadad. Hoppas verkligen du bara är ett troll som är ute efter att göra alla upprörda!

Hummelibumlan, håller med i allt du skriver! Kan inte förstå att folk är så extremt respektlösa och har så dålig empati.

Till de som skrivit att ekipaget inte alls såg moget ut för tävlingen måste jag bara säga att detta var en semifinal för 4åringar så de måste ha genomfört minst 3 felfia ritter innan.

håller med grazzie. hästen borde lämnats iväg till någon som är bra på sånna hästar!

Eftersom alla "sånna hästar" är räddnigsbara?
Och vad är det som säger att inte denna familjen var bra på "sånna hästar"?

Kl
Hur kan man ens påstå att hästen kastade av henne, den gjorde ju ingenting. Uppträdde som en normal orutinerad häst gör när ryttaren kommer i obalans.

Sen det här med att den sparkat, med tanke på hur dom förklarar det här som hände så kan sparken mot pappan lika gärna hänt genom att hästen kännt sej trängd/blivit skrämd och pga det sparkat.

Visst ska man inte avla och ha kvar hästar som har lynnesfel, som sparkar och gör utfall mot allt och alla utan anledning, men hästar är hästar och deras enda sätt att försvara sej är att sparka om något händer, det kommer man aldrig kunna avla bort. Man kommer aldrig få bort att hästar faktiskt är flyktdjur, dom reagerar ofta före dom tänker. Kommer nåt plötsligt bakifrån så kan man räkna med en spark också. Man ställer sej tex inte hastigt upp precis bakom hästen som hon gjorde, speciellt inte en unghäst.

Sen är det självklart om hästen hade backat och knött in henne mot väggen och sen sparkat, då kan jag hålla med om att hästen borde tas bort. Men det tror jag knappast hände.

Fast nu var det ju så att hästen hade ett helt ridhus att fly runt i om den var rädd för det som låg på marken. En sak är om uppbundna hästar sparkar när de blir skrämda, de har inget annat försvar och då får man faktiskt acceptera att det kan hända och vara mer försiktig. Men en häst med fri flyktväg ska fly och inte stå kvar på samma fläck och rikta in en spark. Det är farliga hästar som gör så och de har inte det där i sig att man aldrig sparkar mot människor, tvivlar också på att man kan träna bort ett sådant grundläggande lynne utan stor fara för allas liv som ens befinner sig i närheten.
Jag tror inte heller att ryttaren hastigt kastade sig upp efter det där fallet utan snarare sakta reste sig upp, man blir nog ganska rejält omtöcknad och kastar sig inte upp som hejsan hoppsan. Hästen borde alltså ha sett att det låg en människa där och hade som sagt alla möjligheter att kasta sig iväg om den nu blev rädd.

Vilken tur att hon överlevde!

Synd att de ville avliva hästen. Tror inte den hade någon avsikt med att skada henne.
Hästar tänker inte ' Nu jävlar ska jag kicka henne' De gör inte saker för att de är dumma utan för att de är rädda.

En häst föds inte elak, ingen föds elak! Det beror på människan o hanteringen....Jag tyckte det var fel att avliva hästen! Då kan man lika gärna avliva alla djur som "dödar" o hotar oss människor...:mad:

vad jag menade var att det i det läget en hund attackerar ett barn är de för tusan barnets föräldrars ansvar att hålla koll på sin unge. DJuren gör som deras naturliga beteenden är och i Matildas fall flydde hästen från henne.

Det är inte ett naturligt beteende från en hund att attackera och bita ett barn om hunden inte är fasthållen så den inte kan ta sig loss och görs illa.
Hästen flydde heller inte från Matilda, den stod kvar tills hon rest sig och måttade sedan in en välriktad spark.

1. Man skriver inte en artikel/gör ett inslag om nåt man inte kan ett dyft om(min personliga åsikt alltså)

2. Jag motsäger egentligen inte att hon tog bort hästen, det är som du säger hennes häst och jag är själv av åsikten att en död häst lider inte.

Det som retar mig är bilden som ges av att hästen medvetet och med motiv skadat människor och kastar av sin ryttare. Därtill tycker jag (återigen min högst personliga åsikt och inte den ultimata sanningen) att det inom tävlingskretsar har blivit ett sånt "fult" sätt att se på hästarna, djuren har blivit tävlingsredskap istället för individer. Det satsas massor på fina stallar, skrittmaskiner, solarium, massörer, utrustning osv men hästens mentala välmående och behov av att bara få vara häst ser ingen till. När sedan hästen börjar "missköta" sig och "bråka" så heter det att den är just bråkig och jävlas och så tar man bort den.

En häst föds inte elak, ingen föds elak! Det beror på människan o hanteringen....Jag tyckte det var fel att avliva hästen! Då kan man lika gärna avliva alla djur som "dödar" o hotar oss människor...:mad:

"dödar"? varför har de det inom situationstecken? tycker det är en bra ide du kom med där!

Blir ledsen av den här tråden med alla konstiga människor med konstiga ideer. Väx upp och skaffa er lite (människo)empati och kom igen när ni gjort det.

Hoppas verkligen inte Matilda hittar denna tråden och ser hur mycket spån det finns som diskuterar DERAS beslut om att avliva DERAS häst efter hennes död. (som hon tack o lov kom tillbaka ifrån)

Vilken tur att hon överlevde!

Synd att de ville avliva hästen. Tror inte den hade någon avsikt med att skada henne.
Hästar tänker inte ' Nu jävlar ska jag kicka henne' De gör inte saker för att de är dumma utan för att de är rädda.

Och är det smart att ha en häst i livet vars grundläggande reaktion är att sparka mot människor och andra djur så fort den blir nervös när den istället kan välja att springa sin kos istället som majoriteten av alla hästar som inte är fastbundna gör?
Bara för att den inte gör det för att den är "elak" gör det inte mindre farligt.
Fast jag undrar dock vad det berodde på att hästen cazi har sparkade henne:

Min unghäst vände sig om i paddocken och sparkade mig i revbenen i våras. inte slaktar jag honomo för det?

Om hästen har tid att vända sig om är den väl knappast skrämd heller?

Sedan undrar jag om du och alla som pratar om djurens lika rätt att leva inte äter kött? Skulle vara intressant att veta bara.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 672
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 967
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ännu en kvinna
  • Mandela effekten
  • Gift vid första ögonkastet 2024