Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Nej hon klarade uppenblarligen inte av hästen, varför inte sälja den till någon som klarar av den, speciellt efterom den inte verkade ha något direkt lynnesfel. Man måste inse också när man inte klarar av sin häst och faktiskt inse att det finns andra som gör det. Ett liv är viktigt, inget man bara kastar bort pga känslor.

Nej inte heller hennes pappa klarade av att hantera hästen, utan blev skadad även han. Frågan är hur många ska man tillåta bli skadade innan man gör något, hade då hästen sålts vidare och skadat någon eller i värsta fall att någon hade dött vad hade man då tyckt om denna Matilda? Profit hunger kanske?

Så att hon reste sej hastigt upp bakom hästen stämmer inte? För det är de det stod i något inlägg och det jag utgick ifrån.

Tolkat lite själv?

Ursprungligen postat av Salasolen
Det som hände sen var att flickan reser sig upp dirket efter att hon ramlat av. Sen sparkar hästen henne rakt i bröstet så hon flyger in i väggen.

Fast vad vet jag, kanske studsa hon upp som en raket o såg ut som ett lejon?

Grejjen är ju forfarande inte att hästen slog lite random, utan att den slog och dödade tjejen.
Ja, hon dog och den enda anledningen till att hon lever är tur som satan och jag tror både hon o de anhöriga inte gärna utmanar den turen igen med samma häst eller säljer den och hoppas nån annan har samma tur...

Nej inte heller hennes pappa klarade av att hantera hästen, utan blev skadad även han. Frågan är hur många ska man tillåta bli skadade innan man gör något, hade då hästen sålts vidare och skadat någon eller i värsta fall att någon hade dött vad hade man då tyckt om denna Matilda? Profit hunger kanske?

Men det är ingen som vet hur det hände, man vet inte om det var samma situation, att han dök upp hastigt tex. Det vet man inte. Var det så att hästen sikta in sej och därefter sparka så självklart är det något galet med hästen, har jag inte sagt något annat om heller. Men då borde familjen reagerat tidigare isåfall och inte tagit med den på en tävlingsplats där det är så mycket folk.

Men det är ingen som vet hur det hände, man vet inte om det var samma situation, att han dök upp hastigt tex. Det vet man inte. Var det så att hästen sikta in sej och därefter sparka så självklart är det något galet med hästen, har jag inte sagt något annat om heller. Men då borde familjen reagerat tidigare isåfall och inte tagit med den på en tävlingsplats där det är så mycket folk.

En gång är ingen gång, två gånger är en gång för mycket.

Men ursäkta att man är så mycket hästmänniska då.

synd att de inte kunde prata.. :/

Vad menar du, vadå 'valde att sparka'
Hade jag vart häst å de rest sig ngt hastigt bakom klart jag hade kickat satan.

Vet du något om hästens naturliga beteende eller?

Jag tycker inte att man skulle avlivat hästen. En häst är alltid en häst men en människa är inte alltid en ryttare. Hon borde låtit någon skickligare rida hästen om hon inte klarat av den. När hon redan innan visste att den kunde kicka etc...

Jag är glad över att ryttaren klarade sig, tack och lov!
Men jag tycker fortfarande att man inte skulle avlivat hästen.

Vilken tur du inte är häst då, för då hade du kunnat bli avlivad...

Jo, jag vet en hel del om hästar, men det har inte med saken att göra, för det är inte därför hästen vart avlivad. *pling pling?*

Men vad har det med saken att göra? Hästen reagerade som man faktiskt kan vänta sej när någon hastigt dyker upp bakom den. Man kan inte ta bort en häst pga av en dödsolycka om hästen är frisk mentalt och det var just en olycka. Man kan inte utgå från känslor och agera efter dom jämt.

Hästars liv är viktigt också, dom har rätt till livet lika mycket som vi har.

Här uppskattar jag de isländska uppfödarnas mentalitet, på en dålig häst går det 100 bra hästar. Inget att spara på, bättre att göra sig av med dem på en gång än att spara hästar som ingen ändå kommer att uppskatta.

En gång är ingen gång, två gånger är en gång för mycket.

Är det en olycka så är det människorna som klantat sej och inte hästen. Då ska inte dom människorna ha hästar isåfall om man förväntar sej att kunna bete sej hur som helst bland hästarna utan att riskera att skadas.

Som sagt igen, olyckor är olyckor, oavsett hur många gånger dom händer.

Men hästen hade inga lynnesfel vad jag fattat det som, hästen har råkat sparka och råkat träffa, antaligen något bakskygg. Detta kan hända alla hästar hur trygga dom än är så händer olyckor.

Självklart kan olyckor hända, det är jag den första att skriva under på (och jag brukar själv predika just det i andra trådar)

Dom tog bort hästen pga föräldrarna ska slippa ångesten, varför skulle man inte lika gärna kunna ge hästen ett bra liv någon annanstans hos folk som klarar av den.

Vad säger att inte dessa människor klarade av hästen? Olyckor kan ju hända.

Som sagt, man måste respektera att hästar har känslor och ett eget liv också, dom reagerar inte som man vill alltid.

Visst, hästar har ett eget liv, huruvida de har mänskliga känslor eller inte tänker jag inte diskutera (då jag inte anser att hästar ska förmänskligas), men oavsett så går ALLTID människors liv före djurens liv, ALLTID.(för mig iaf)

Hur tror du folk hade reagerat om familjen istället valt att sälja hästen? När spekulanterna kommer och får veta att "det var den här hästen som sparkade vår dotter så illa att hon var kliniskt död i 17 minuter". Hur tror du folk hade regerat om hästen hade råkat skada ytterligare någon? (vem vet, den kanske var extremt bakskygg)

Men vad har det med saken att göra? Hästen reagerade som man faktiskt kan vänta sej när någon hastigt dyker upp bakom den. Man kan inte ta bort en häst pga av en dödsolycka om hästen är frisk mentalt och det var just en olycka. Man kan inte utgå från känslor och agera efter dom jämt.

Håller med.

Vill du ha den hästen? Om den fortfarande hade levt? För du hade givetvis klarat av den galant?

Hastigt?
Tror du inte hästen såg att hon var där? Fölll hon från himlen tror du?? Dök plötsligt upp ur jorden?

Uppenbarligen kan man ta bort en häst för att den sparkat ihjäl någon.

Utgå från känslor? Nähä? Inte känslor för sitt barn o anhöriga, utan det enda som gäller är hästens känslor?
Och vem kan sälja en häst med en sån bakrund och ha det på sitt samvete om det händer igen??

Som sagt igen, olyckor är olyckor, oavsett hur många gånger dom händer.

Jodå det sa min kompis för många år sedan, det var innan hennes häst attackerade henne för femte gången och den gången hamnade hon i rullstol. Hon köpte en missförstådd häst, och hon var ingen duvunge och hade fått ordning på många hästar tidigare men den här gick hon bet på.

Idag håller hon föredrag, och rekommederar inte alls samma saker idag som då. Men som hon själver säger,man lär sig av sina misstag även om de blev :devil: dyrköpt.

De kanske bortförklarade första gången som en olycka, men när det upprepades igen så ville de inte utsätta sig själva (eller någon annan) för risken att en tredje allvarlig olycka skulle hända med samma häst inblandad...:idea:

Vill du ha den hästen? Om den fortfarande hade levt? För du hade givetvis klarat av den galant?

Har jag nämt att jag klarar av den? Vet inte vart det står isåfall?

Jag vet att jag inte är världens mest kunniga hästmännska som kan ta sej an vilken häst som helst, har jag heller inte skrivit någonstans. Jag uttalar mej inte om ifall jag skulle klara av den eller inte eftersom jag inte ens har träffat den.

Men om den är som vilken vanlig häst som helst som man kanske får vara försiktig med genom att inte hastigt dyka upp bakifrån så ja, jag hade inte haft problem att ha den pga att den beter sej som en häst.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 672
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 967
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar