Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Man avlivar inte ett djur av den här anledningen. Herre gud. Det är lika hemskt som när tex en kamphund attackerar ett barn för att barnets föräldrar inte håller koll på sin unge och sen avlivas hunden..

Om nu hästen var för farlig/svår får dom väl sälja den till någon mer kunnig på just sånna hästar...

Såg filmklippet nu och herre gud vad historien är uppblåst..

Min unghäst vände sig om i paddocken och sparkade mig i revbenen i våras. inte slaktar jag honomo för det?

hästen blev väl skrämd när hon gled av från hans rygg eller något... GUUUD vad sjukt. man avlivar inte ett djur för en sån här grej herre gud... :@

Senast ändrad av en moderator:

Usch detta är ju PINSAMT! :mad:

Hästen har 2 ggr lyckats åstadkomma riktigt allvarliga olyckor och nästa gång kanske det inte skulle gått så bra..

Man kan aldrig ersätta en människa, men man kan ersätta en häst!

Ja, jag tror att dessa två olyckorna bara var grädde på moset. Att hästen visade ett icke önskvärt psyke f.ö. oxå. Hade det varit en ursnäll/normal unghäst hade olyckorna kunnat "bortförklaRATS"

Jodå det sa min kompis för många år sedan, det var innan hennes häst attackerade henne för femte gången och den gången hamnade hon i rullstol.

Exakt hur kan du jämföra olyckor och att en häst attackerar en människa? Jag skulle inte påstå att en häst som attackerar männsikor är särskillt vettiga hästar, har jag aldrig nämt. Och då är det inte några olyckor.

Men det här vet ju ingen om hästen är farlig eller bara väldigt bakskygg, man vet inte om pappan klantade sej och dök upp och skrämde hästen, man vet inte om hästen medvetet sparkade eller inte.

KL

Jag hade inte avlivat hästen. Jag hade skickat den till en duktig tränare för senare försäljning om jag hade varit orolig för att mina föräldrar skulle oroa sig

Men det är jag det. Jag har full respekt för att de avlivade hästen, hästen mår ju inte dåligt av det, och det är det enda som är viktigt för hästen så att säga.

O andra sidan köpte mina hästar en livsfarlig häst till mig när jag var 13, betydligt värre än denna kan jag lova, han skadade dock aldrig nån allvarligt. Jag fick ordning på den herren, men det var oxå bara med mig det var ordning. Så fort jag gick runt hörnet eller liknande så kunde vad som helst hända. Flera personer blev anfallna av honom, avkastade osv, min lillebror lyfte han upp i jackan och skakade om rejält! Brorsan fick rejält med näsblod en gång med... Vi fick ett väldigt starkt band efter ett tag. Men mina föräldrar skulle aldrig direkt oroa sig för mig när det gäller hästarna.

Det hade dock varit intressant att se hur själva sparken gick till...

Man avlivar inte ett djur av den här anledningen. Herre gud. Det är lika hemskt som när tex en kamphund attackerar ett barn för att barnets föräldrar inte håller koll på sin unge och sen avlivas hunden..

Om nu hästen var för farlig/svår får dom väl sälja den till någon mer kunnig på just sånna hästar...

Vart kommer ni ifrån?? :confused:
Har vi fått nå nytt virus? Finns det vaccin?

Nej, hundar som bits ska vi ju gärna ha i samhället.... gärna varg, björn o tigrar oxå, skulle ju vara toppen...

Det var ju fan helt otroligt att det gick att rida in hästen överhuvudtaget!

:O

Utgå från känslor? Nähä? Inte känslor för sitt barn o anhöriga, utan det enda som gäller är hästens känslor?
Och vem kan sälja en häst med en sån bakrund och ha det på sitt samvete om det händer igen??

Känsloargument är sällan särskilt genomtänkta eller logiska. Så sådana skulle jag undvika att blanda in.

Ha på sitt samvete? Vem som helst kan skadas och dö i hästsporten! Det är väl ganska ärligt att sälja en sådan häst - alla vet ju om vad den varit med om! I fall det sedan går, det är en annan fråga. Går det inte, och man oroar sig för att häst och människa ska få det bra ihop, är det naturligtvis bättre att avliva!

Känsloargument är sällan särskilt genomtänkta eller logiska. Så sådana skulle jag undvika att blanda in.

Ha på sitt samvete? Vem som helst kan skadas och dö i hästsporten! Det är väl ganska ärligt att sälja en sådan häst - alla vet ju om vad den varit med om! I fall det sedan går, det är en annan fråga. Går det inte, och man oroar sig för att häst och människa ska få det bra ihop, är det naturligtvis bättre att avliva!

Fast i detta fallet så handlade det ju enbart om känslor och det var de känslor de anhöriga upplevde inför den hästen. :idea:

Fast i detta fallet så handlade det ju enbart om känslor och det var de känslor de anhöriga upplevde inför den hästen. :idea:

Ja, och det är inte särskilt... smart. Tycker då jag. Som sagt var, man kanske måste skriva in i testamentet att om jag dör, är det mitt ansvar. Och hästen bör då omplaceras hos någon som kan mer än vad jag kunde.

Hur vet du att de inte vet vad som hände förra gången hästen var inblandad i en olycka? Hur vet du att de inte vet vad som hände denna gången?

Varför utgå ifrån att ryttaren och föräldrarna är helt inkompetenta? Ingen utom de själva VET vad som har hänt - det är bara spekulationer.

Hur skulle de ha sålt den hästen? "Ni vill vi sälja hästen som sparkade ihjäl vår dotter" - vem köper den? Och hur skulle tjejen och hennes föräldrar må om det händer en olycka igen? Som kanske visar sig inte vara en olycka.. Jag vet inte heller vad som hände så jag kan inte säga bu eller bä om deras beslut egentligen, men jag skulle inte vilja stå i deras skor och försöka sälja den hästen. Därav förstår jag deras beslut oavsett vad som egentligen hände. Rätt eller fel vet bara de som var med.

vad jag menade var att det i det läget en hund attackerar ett barn är de för tusan barnets föräldrars ansvar att hålla koll på sin unge. DJuren gör som deras naturliga beteenden är och i Matildas fall flydde hästen från henne.

En aggressiv häst har ju något slags problem. smärta , att den inte trivs att den lider av någon anledning. Och man avlivar den ju för tusan inte innan man fått djuret undersökt och något konstaterats... Human djurhållning kallas det... vi har faktiskt ett ansvar mot våra djur och då räknas det även in att kolla upp varför djuren blir aggressiva osv...

Såg filmklippet nu och herre gud vad historien är uppblåst..

Min unghäst vände sig om i paddocken och sparkade mig i revbenen i våras. inte slaktar jag honomo för det?

hästen blev väl skrämd när hon gled av från hans rygg eller något... GUUUD vad sjukt. man avlivar inte ett djur för en sån här grej herre gud... :@

Du är varken läs eller skrivkunnig ser jag.....

Ja, och det är inte särskilt... smart. Tycker då jag. Som sagt var, man kanske måste skriva in i testamentet att om jag dör, är det mitt ansvar. Och hästen bör då omplaceras hos någon som kan mer än vad jag kunde.

Ja, det tycker jag absolut du bör göra.... ta även med att om du skulle råka bli påkörd av en rattfull eller mördad i allmänhet, vill du att orsaken ska blir förlåten o hedrad.
Med tanke på att det finns människor som är sjuka och har ungefär lika stort förstånd inför konsekvens som en häst...

vad jag menade var att det i det läget en hund attackerar ett barn är de för tusan barnets föräldrars ansvar att hålla koll på sin unge. DJuren gör som deras naturliga beteenden är och i Matildas fall flydde hästen från henne.

En aggressiv häst har ju något slags problem. smärta , att den inte trivs att den lider av någon anledning. Och man avlivar den ju för tusan inte innan man fått djuret undersökt och något konstaterats... Human djurhållning kallas det... vi har faktiskt ett ansvar mot våra djur och då räknas det även in att kolla upp varför djuren blir aggressiva osv...

Nej.
1, Ett frisk hund attackerar inte ett barn.
2, Djurägarens ansvar att ha koll på sin hund.
3, Barn har oxå naturliga beteenden.

Men det är ingen som vet hur det hände, man vet inte om det var samma situation, att han dök upp hastigt tex. Det vet man inte.

Jodå, familjen vet hur det gick till och de har även valt att fatta beslutet att låta avliva hästen.
ÄNDÅ ska det ifrågasättas av någon eftersom man inte vet hur det hände.....

DU vet inte, VI vet inte, men DE vet och DE beslutade att göra som DE gjort.

Våldtäckter?
borde vi inte 'avliva' våldtäcktsmän också?
Är inte det att förstöra ett liv om NÅTT.

Äh de här spårar ur.

Hästen borde lämnas till någon hästkunnig som hade velat ta sig an den.

Hastigt?
Tror du inte hästen såg att hon var där? Fölll hon från himlen tror du?? Dök plötsligt upp ur jorden?

Uppenbarligen kan man ta bort en häst för att den sparkat ihjäl någon.

Utgå från känslor? Nähä? Inte känslor för sitt barn o anhöriga, utan det enda som gäller är hästens känslor?
Och vem kan sälja en häst med en sån bakrund och ha det på sitt samvete om det händer igen??

Ja allt är ju relativt...men hade jag åkt sargen som hon gjorde had jag inte rest mig "hastigt" nog för att skrämma ens den mest bakrädda häst....

min kompis har en jackrussel som är aggressiv mot sin omgivning och ägarna håller alltid honom under kontroll, med munkorg osv och dom meddelar alltid folk att klappa inte hunden!!! han är 100% frisk men gillar bara inte andra än sin familj. ändå kommer de ibland snorungar och klappar honom. klart han biter dom då! ja hade fan med bitit eller sparkat mot de jag inte gillar ifall jag var djur.

djuren kan ju inte prata så de beskriver ju sina känslor på andra sätt så att vi korkade människor ska kunna fatta... suck

håller med grazzie. hästen borde lämnats iväg till någon som är bra på sånna hästar!

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 672
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 967
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar