Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Hästen flydde heller inte från Matilda, den stod kvar tills hon rest sig och måttade sedan in en välriktad spark.

Stod den faktiskt lugnt och still och måttade(vilket jag tolkar som siktade) efter just ryttaren? En häst? Ett djur? Som har en medveten tanke och önskan att skada en annan varelse?
Är det inte troligare att den blev rädd/överraskad och reagerade instinktivt?

Tillägg: väldigt skönt att höra att ryttaren överlevde och otroligt modigt och starkt av henne att våga sig upp på hästryggen igen!:bow:

Därtill tycker jag (återigen min högst personliga åsikt och inte den ultimata sanningen) att det inom tävlingskretsar har blivit ett sånt "fult" sätt att se på hästarna, djuren har blivit tävlingsredskap istället för individer. Det satsas massor på fina stallar, skrittmaskiner, solarium, massörer, utrustning osv men hästens mentala välmående och behov av att bara få vara häst ser ingen till. När sedan hästen börjar "missköta" sig och "bråka" så heter det att den är just bråkig och jävlas och så tar man bort den.

*Hoppar in, trots att svaret inte var till mig*

Fast jag upplever att tävlingshästar tas inte bort "no matter what" då de är så dyrbara. Däremot kan jag hålla med dig i att det finns en del felprioriteringar där men det har väl inte så mycket med Matildas fall att göra?

Stod den faktiskt lugnt och still och måttade(vilket jag tolkar som siktade) efter just ryttaren? En häst? Ett djur? Som har en medveten tanke och önskan att skada en annan varelse?
Är det inte troligare att den blev rädd/överraskad och reagerade instinktivt?

Tillägg: väldigt skönt att höra att ryttaren överlevde och otroligt modigt och starkt av henne att våga sig upp på hästryggen igen!:bow:

Klart den måttade sparken, det gör ju alla hästar som vill försvara sig på ett sådant sätt. :confused: Den vill ju undanröja faran - döda/skada det som hotar.
Såklart hästar kan vilja skada och döda medvetet, vad tror du de ursprungligen ville göra med rovdjuren som attackerade dem?

Och det är just det som är problemet att ha en sådan häst i livet, den ska inte göra det valet när den kunde ha sprungit all världens väg. Skillnad om den varit uppbunden.

Jag menar inte att alla tas bort hursomhelst, det var feltänkt av mig i stundens hetta så att säga. Ber om ursäkt. Och med "tävlingskretsar" syftar jag mer på "mellanskiktet", inte de som tävlar på mycket hög nivå(och ofta försörjer sig på sina hästar) eller de som deltar i nån klubbtävling då och då.

Och jag fick intrycket att förfarandet diskuteras allmänt här nu, inte bara matildas beslut?
Rätta mig gärna om jag har fel ang det så lämnar jag diskussionen för en enskild och för mig totalt främmande persons handlingar anser jag mig inte ha rätt att dömma. Det var just allmänt jag menade med mina inlägg.

Okej där har Du rätt, jag hänger med på att hästen siktade. MEN jag tror inte alls på idén att den skulle siktat av illvilja mot ryttaren. Alltså med tanken att " HA! Nu ska hon få sig en spark också!". Hästen uppfattade ett hot bakom och bestämde sig för att försvara sig.
Och ang att hästen borde ha valt att fly, ja där har du ju faktiskt rätt, man bör avla på hästar som hellre flyr än försvarar sig.
Men så ser det ju inte alltid ut och jag håller fast vid min åsikt att en häst som mår bra psykiskt såväl som fysiskt tar inte till den lösningen(att bruka våld)i första taget.

Ja, du får diskutera vad som helst för min del, jag ville bara ha koll på vad du menade så jag hängde med.
Nej, illvilja tror jag knappast heller det handlade om utan det verkar helt enkelt ligga för vissa hästar att attackera istället för att fly och jag tror inte det går att träna bort en sådan instinkt, inte utan risk att de dödar/skadar flera allvarligt på vägen. Därför tycker jag det är bäst att sådana tas bort.

Man avlivar inte ett djur av den här anledningen. Herre gud. Det är lika hemskt som när tex en kamphund attackerar ett barn för att barnets föräldrar inte håller koll på sin unge och sen avlivas hunden..

Du har nog missat något här, en hund har ägaren strikt ansvar över men ännu så länge finns inget koppel tvång på barn vad jag vet.;)

Exakt hur kan du jämföra olyckor och att en häst attackerar en människa? Jag skulle inte påstå att en häst som attackerar männsikor är särskillt vettiga hästar, har jag aldrig nämt. Och då är det inte några olyckor.

Men det här vet ju ingen om hästen är farlig eller bara väldigt bakskygg, man vet inte om pappan klantade sej och dök upp och skrämde hästen, man vet inte om hästen medvetet sparkade eller inte.

Du vet inte det, men kanske ägaren vet bättre än vad användare på forumet gör. Eller hur.

Fast det där var inte vad jag skulle kalla en "attack".
Har själv blivit attackerad av ett sto som uppfattade mig som ett hot mot hennes föl när jag gick in i hagen. Men då handlade det inte om att jag dök upp bakom henne och att hon kickade. Hon såg klart och tydligt att jag gick in i hagen och kom sedan emot mig i full fart på 100 meters håll och både högg och sparkade efter mig. DET är ett aggressivt beteende.
Tydligen ett befäst beteende hos just det stoet och jag tycker inte att man avlar på sådana(men hon hade ju så fina meriter:grin:). Utan föl var hon en ängel.

Du vet inte det, men kanske ägaren vet bättre än vad användare på forumet gör. Eller hur.

Nej jag vet inte det och det har jag skrivit hela tiden, jag vet inte om det var en olycka eller inte. Därför jag hela tiden skriver att om det inte var en olycka så visst, ta bort hästen. Men är det en olycka så då tycker jag det är fel att ta bort hästen.

Hoppas verkligen inte Matilda hittar denna tråden och ser hur mycket spån det finns som diskuterar DERAS beslut om att avliva DERAS häst efter hennes död. (som hon tack o lov kom tillbaka ifrån)

Får man inte ha en åsikt alls eller? Har man inte rätt att berätta vad man själv tycker? Snarare spån som du som uttrycker dej så, att folk inte har rätt att tycka nånting. Alla får ha en åsikt.

Men så har inte dina tidigare inlägg låtit.

Läs igen då vad jag har skrivit, skriver ju hela tiden att olyckor inte är något man tar bort en häst för, lynnesfel och farliga hästar är en helt annan sak.

Det har jag skrivit hela tiden.

joo något är fel med vovven... i det läget är det faktiskt ägarens ansvar att komma på en bra lösning så att djuret inte lider.. men det finns ju aggressiva människor inte lämnar vi bort dom eller avlivar vi dom... är väl samma sak i djurvärlden.. ?

Hunden är med största sannolikhet aggressiv mot omgivningen pga att den är väldigt, väldigt otrygg. Det finns i mina ögon isf bara 2 lösningar för att djuret inte ska behöva lida:
1. Flytta ut till en stuga i skogen där ingen annan någonsin kommer förbi
2. Avliva hunden

Jag hade ett tag hand om en sådan hund, och den hunden var t.o.m. så nervös att den började tugga på sig själv när den hörde andra prata utanför hyreshuset...

Fast det där var inte vad jag skulle kalla en "attack".
Har själv blivit attackerad av ett sto som uppfattade mig som ett hot mot hennes föl när jag gick in i hagen. Men då handlade det inte om att jag dök upp bakom henne och att hon kickade. Hon såg klart och tydligt att jag gick in i hagen och kom sedan emot mig i full fart på 100 meters håll och både högg och sparkade efter mig. DET är ett aggressivt beteende.
Tydligen ett befäst beteende hos just det stoet och jag tycker inte att man avlar på sådana(men hon hade ju så fina meriter:grin:). Utan föl var hon en ängel.

Ja, det där är ju tyvärr inte helt ovanligt. :crazy:

Jag skulle iaf vilja kalla det Matildas häst gjorde för en attack då den ville träffa och skada det som den uppfattade som hotande samtidigt som valet stod öppet att fly. Men vi har väl olika definitioner.

Jag tror att flera här uppfattar olyckor som olika saker och därför blir diskussionen stor kring det du skriver. Vissa här tycker att hästens instinkt kan förklara alla hästens tänkbara beteenden och då är det okey. Vissa andra anser att det inte under några omständigheter är en olycka då en häst sparkar mot något, visst det är hästens instinkt men har den ett val att fly ska den välja det valet annars är hästen farlig och då är det INTE en olycka.

Hur vet du att de inte vet vad som hände förra gången hästen var inblandad i en olycka? Hur vet du att de inte vet vad som hände denna gången?

Varför utgå ifrån att ryttaren och föräldrarna är helt inkompetenta? Ingen utom de själva VET vad som har hänt - det är bara spekulationer.

Nu är det så att jag utgår från vad jag läser här, och enligt vad jag fattade det som här så är det ingen här som vet nånting om olyckorna verkar det som. Givetvis vet väl familjen och det är därför också som jag skrivit många gånger nu att jag hoppas hästen faktiskt var en farlig häst med lynnesfel, då gjorde dom rätt.

Jag har inte påstått nånstans att familjen inte vet vad som hänt? Jag skriver bara att om detta handlar om olyckor då är det fel att ta bort hästen.

Läs vad jag skriver.

*KL

Jag tycker inte att man egentligen kan diskutera det här specifika fallet eftersom ingen här egentligen vet alla detaljer. Men om jag ska uttala mig så tycker jag inte de gjort fel som avlivat hästen, i alla fall inte utefter det som faktiskt går att utröna.

Ja det har vi och det är ju helt okej, tror nog att vi båda två tar mkt väl hand om de hästar vi har i vårat liv ändå utifrån våra egna definitioner.

Vill bara förklara lite hur jag tänker:

En häst som attackerar gör det för att den uppfattar ett hot och anser att det inte är möjligt att fly MEN en attack skiljer sig(ur min synpunkt)från en instinktiv reaktion genom att en attack inte upphör i första taget utan fullföljs även om hästen möter motstånd alt inte kommer åt personen den attackerar.

ex 1. X är ute och rider i skogen och helt plötsligt dyker det upp en svampplockare bakom hästen, hästen sparkar denne samt träffar. Hästen har (enligt mig) reagerat instinktivt på ett hot.

ex 2. X är ute i hagen och letar efter en tappad sko när en häst på långt håll kommer emot henne i full fart. X backar undan men hästen följer efter, X kliver ut ur hagen-hästen försöker fortfarande ge sig på henne. Detta är för mig en attack då hästen inte blir överraskad och inte backar när "hotet" avlägsnar sig.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 672
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 969
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar