Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Alltså? Det trodde jag var ganska så grundläggande kunskaper och källor är väl varje bok om hästar du kan finna ungefär?

Jo precis. Och i de böckerna står det något om *piiiiip* OR flight-syndrom vid attack.

Vilket för övrigt förutsätter att hästen uppfattar situationen så. Men du får gärna ange källor ändå, du verkar ju ha koll.

Jo precis. Och i de böckerna står det något om *piiiiip* OR flight-syndrom vid attack.

Piiiip?
Men en attack är en attack snäll du, det är inte att slåss när chansen att spring finns..

När min häst var 3-år ramlade jag av o fastnade med foten i stigbygeln och hände med, hon vart rädd och sprang, med mig hängde på sidan.
Och jag lovar hon slog åt mig, flera gånger, tills jag lossnade, då fortsatte hon springa en bit (ca 100m) tills hon såg att jag lag kvar och inte var ett hot...
Det var inte så att hon stannade och fortsatte sparka och inte heller så att hon kom tillbaka för att slåss...
Hon kom när hon insåg att det var jag som låg där..

Det är ett naturligt beteende.

Vilket för övrigt förutsätter att hästen uppfattar situationen så. Men du får gärna ange källor ändå, du verkar ju ha koll.

Du skrev visst mer..
Uppfattar situationer så? Hur menar du?
Antingen så sitter den fast och då slåss den eller så kan den springa och då ska den springa...

Jag hoppas att både du och alla andra kommer ihåg att denna familj bedriver "avelsverksamhet" och den numera avlivade hästen "som anses som livsfarlig" faktiskt är resultatet av deras egen uppfödningar. För mig är det obegripligt att det ska ta hela 4 år innan man inser att man avlat fram en livsfarlig individ.

Det ger dock en ganska bra bild av hur dagens mästmänniskor resonerar.

Hur menar du nu? Ena sekunden är det ett helt normalt beteende för en unghäst....andra sekunden är det en "livsfarlig" individ?? Är du full??

Anledningen till att den inte slaktades tidigare är kanske att de ville ge hästen en chans, som många här förespråkat.

Snälla rara farbror...fixa ett rättstavningsprogram! Finns säkert gratis på nätet...

Senast ändrad:

Piiiip?
Men en attack är en attack snäll du, det är inte att slåss när chansen att spring finns..

När min häst var 3-år ramlade jag av o fastnade med foten i stigbygeln och hände med, hon vart rädd och sprang, med mig hängde på sidan.
Och jag lovar hon slog åt mig, flera gånger, tills jag lossnade, då fortsatte hon springa en bit (ca 100m) tills hon såg att jag lag kvar och inte var ett hot...
Det var inte så att hon stannade och fortsatte sparka och inte heller så att hon kom tillbaka för att slåss...
Hon kom när hon insåg att det var jag som låg där..

Det är ett naturligt beteende.

Men var är dina källor? Fram med dem! Var står det att hästar hellre flyr än slåss? De är individer - och individer agerar olika! Det finns tom dem som lägger sig ner.

Men var är dina källor? Fram med dem! Var står det att hästar hellre flyr än slåss? De är individer - och individer agerar olika! Det finns tom dem som lägger sig ner.

Men förstår du inte?
Hästar är flykt djur, de springer och det beror på att de inte har så stor chans eftersom de har platta hovar (inga klor) och inga vassa tänder.

De är även flockdjur, det finns inga soldater i en hästflock som ska stanna och slåss, de skyddar sina små och lämnar sina skadade/gamla på efterkälken.

Det är inte får och pungråttor vi talar om, utan hästar, de feljar inte död vid fara.
En häst som lägger sig, har gett upp, den kan inte springa och inte slåss/kämpa mer.

Helt häpen, att någon som håller på med häst inte vet detta?

Källor? Tror du jag ska spotta ut sidor på internet åt dig, vet du inte och inte tror mig, så får du väl för 17 sluta lata dig och skaffa dig kunskap som alla andra genom att läsa, utbilda sig och framförallt umgås med hästarna i stallet o i hagen.
Så har iallafall jag lärt mig!

Alltså...säger du att det är tvärt om, eller är du bara motvals som vanligt?

Sen är det ingen som sagt att hästar inte slår, för det gör dom. Skillnaden ligger i hur det går till.

Den häst som slår först o frågar sen orkar jag inte ödsla varken tid eller pengar på.

Källor? Tror du jag ska spotta ut sidor på internet åt dig, vet du inte och inte tror mig, så får du väl för 17 sluta lata dig och skaffa dig kunskap som alla andra genom att läsa, utbilda sig och framförallt umgås med hästarna i stallet o i hagen.
Så har iallafall jag lärt mig!

Okej, så när jag inte håller med, och lägger bevisbördan på dig, är det helt plötsligt mitt ansvar? Du får väl försvara dina argument!

Hästar kan även sparka av andra skäl. Exempelvis av ren sprallighet. De gånger jag har blivit träffad av hästar som gjort på motsvarande sätt har det varit, som jag tolkat det, av rent bus. Det har varit otur att jag råkat stå i vägen. Båda dessa hästar har av proffs fått omdömet utmärkt psyke - och snälla!

Det kan också vara tecken på dominans. Även det är ett helt naturligt beteende. En annan häst hade förmodligen inte fått några större skador i ett sådant läge.

Jag har fått käftsmällar av människor som inte har tänkt, utan agerat på impuls. Men av något skäl antas hästar, som har väldigt små hjärnor, vara mer beräknande än dessa puckon som jag har stött på.

Den häst som slår först o frågar sen orkar jag inte ödsla varken tid eller pengar på.

Nej, men det är, tro det eller ej, en smaksak! Och inget onaturligt beteende, som Humelibumlan påstår. Ston är ganska kända för att slå tillbaka, tex, när de anser sig vara orättvist behandlade. Jag är inte motvals - jag ifrågasätter en avsaknad av logik här. Och väldigt kategoriska påståenden utan trovärdig uppbackning.

Men snälla människa... ALLA vet att en OLYCKA kan vara framme... att man står vid fel plats på fel tillfälle eller att man själv brister i eventuellt säkerhetstänk.... men det går ju inte att jämföra med just detta.... Herregud.... man kan inte ställa ytterlighet mot ytterlighet på ditt vis.... Detta var ju som alla är rörande överens om en olycka i 1.a skedet... MEN det som hände sen är inte en NATURLIG väg för en vanlig reguljär pålle.... därav gör de flesta bedömningen att hästen således inte är helt korrekt i skallen och därmed utgör en PRESUMTIV fara för allmänhet och husfolk

MEN det som hände sen är inte en NATURLIG väg för en vanlig reguljär pålle.... därav gör de flesta bedömningen att hästen således inte är helt korrekt i skallen och därmed utgör en PRESUMTIV fara för allmänhet och husfolk

Men hur kan vi veta det, när det inte är filmat? Alla i den här tråden var antagligen inte på 4-årskval i Kumla? Och även om vi såg, hur vet vi vad hästen tänkte, såg, agerade på?

Jag kan bara inte dra den slutsatsen som du drar. Och många andra har också ifrågasatt den. Det kan vara så att hästen var fullständigt dum i huvudet. Men det är troligare att den bara var en häst med ganska liten hjärna.

Okej, så när jag inte håller med, och lägger bevisbördan på dig, är det helt plötsligt mitt ansvar? Du får väl försvara dina argument!

Hästar kan även sparka av andra skäl. Exempelvis av ren sprallighet. De gånger jag har blivit träffad av hästar som gjort på motsvarande sätt har det varit, som jag tolkat det, av rent bus. Det har varit otur att jag råkat stå i vägen. Båda dessa hästar har av proffs fått omdömet utmärkt psyke - och snälla!

Det kan också vara tecken på dominans. Även det är ett helt naturligt beteende. En annan häst hade förmodligen inte fått några större skador i ett sådant läge.

Jag har fått käftsmällar av människor som inte har tänkt, utan agerat på impuls. Men av något skäl antas hästar, som har väldigt små hjärnor, vara mer beräknande än dessa puckon som jag har stött på.

Men det du skriver här är ju inga argument för att det inte skulle stämma att hästarna flyr hellre än slåss.
Ren sprallighet är inte en attack.
Dominanshandlingar är en attack men argumentet att "hästar flyr hellre än slåss" kom ju i sammanhanget att hästarna gör så när de är rädda och inte när de tänker befästa rangordningen.

Men det du skriver här är ju inga argument för att det inte skulle stämma att hästarna flyr hellre än slåss.
Ren sprallighet är inte en attack.
Dominanshandlingar är en attack men argumentet att "hästar flyr hellre än slåss" kom ju i sammanhanget att hästarna gör så när de är rädda och inte när de tänker befästa rangordningen.

Och där menar jag att det kan variera högt betydligt med individen. Vi har trots allt påverkat hästarnas flyktbeteende i viss mån med vår avel. Flyktbenägenheten varierar alltså. Det finns de som fryser fast också - utan att göra varken det ena eller det andra.

Jag har inte påstått något kategoriskt om varken det ena eller andra, jag ifrågasätter Humlibumlans källor - det som "alla" vet.

Men hur kan vi veta det, när det inte är filmat? Alla i den här tråden var antagligen inte på 4-årskval i Kumla? Och även om vi såg, hur vet vi vad hästen tänkte, såg, agerade på?

Jag kan bara inte dra den slutsatsen som du drar. Och många andra har också ifrågasatt den. Det kan vara så att hästen var fullständigt dum i huvudet. Men det är troligare att den bara var en häst med ganska liten hjärna.

Nä, jag var inte där... men jag ANSER att en häst som till synes slår utan orsak mot sin ryttare som vid tillfället STÅR upp inte är vidare lämplig att ha runt människor.... En elak råtta är väl ok att ha kvar i sin bur, väl instängd och då således även kontrollerad så att ALLMÄNHETEN eller intet ont anande övrigt folk kan bli angripen... men här talar vi om ett djur på flera hundra kilo... tänk om det vart en funktionär han siktat in sig på.... Nån som INTE kände till hans egenskaper..... hur hade det då låtit??????:confused:

Nej, men det är, tro det eller ej, en smaksak! Och inget onaturligt beteende, som Humelibumlan påstår. Ston är ganska kända för att slå tillbaka, tex, när de anser sig vara orättvist behandlade. Jag är inte motvals - jag ifrågasätter en avsaknad av logik här. Och väldigt kategoriska påståenden utan trovärdig uppbackning.

Ja o fuxston lär ju vara värst....men det är rätt ont om källor på det oxå:cool:

Och där menar jag att det kan variera högt betydligt med individen. Vi har trots allt påverkat hästarnas flyktbeteende i viss mån med vår avel. Flyktbenägenheten varierar alltså. Det finns de som fryser fast också - utan att göra varken det ena eller det andra.

Jag har inte påstått något kategoriskt om varken det ena eller andra, jag ifrågasätter Humlibumlans källor - det som "alla" vet.

De som fryser fast tror jag gör det endast om de har en flockledare i närheten eller inte bedömer faran som dödlig (skrämmande) nog att fly ifrån, men det är bara vad jag antar och erfarit och inget jag kan uttala mig stensäkert om.

Hur som haver så var det ju just "fly kontra slåss" som var argumentet, inte "fly kontra frysa fast" eller "fly kontra falla omkull".

Nä, jag var inte där... men jag ANSER att en häst som till synes slår utan orsak mot sin ryttare som vid tillfället STÅR upp inte är vidare lämplig att ha runt människor.... En elak råtta är väl ok att ha kvar i sin bur, väl instängd och då således även kontrollerad så att ALLMÄNHETEN eller intet ont anande övrigt folk kan bli angripen... men här talar vi om ett djur på flera hundra kilo... tänk om det vart en funktionär han siktat in sig på.... Nån som INTE kände till hans egenskaper..... hur hade det då låtit??????:confused:

Som funktionär hade jag hållit avstånd oavsett! Det handlar ju om säkerhetstänk i allra högsta grad. Det är ju heller inte helt ovanligt att funktionärer vid fölpremieringar får sig en känga. Utan att det är något ont i hästarna.

Ja o fuxston lär ju vara värst....men det är rätt ont om källor på det oxå:cool:

Jag tror det var Nafayette som skrev någon gång just i sammanhanget att märrar inte tar skit. Det stämmer bra med mina erfarenheter. De hårda stona kan mycket väl tänka sig att slå tillbaka. Därmed inte att jag påstår det vara FAKTA - utan en uppfattning!

Som funktionär hade jag hållit avstånd oavsett! Det handlar ju om säkerhetstänk i allra högsta grad. Det är ju heller inte helt ovanligt att funktionärer vid fölpremieringar får sig en känga. Utan att det är något ont i hästarna.

du har ju egentligen inte alls fattat denna debatten:D det märks ju nu... ge dig... ta 1 alvedon å gå och lägg dig....:idea:

De som fryser fast tror jag gör det endast om de har en flockledare i närheten eller inte bedömer faran som dödlig (skrämmande) nog att fly ifrån, men det är bara vad jag antar och erfarit och inget jag kan uttala mig stensäkert om.

Hur som haver så var det ju just "fly kontra slåss" som var argumentet, inte "fly kontra frysa fast" eller "fly kontra falla omkull".

Det finns raser som är kända för att inte fly. Men jag har haft varmblodsindivider på hela skalan, från väldigt flyktbenägna (högt med fullblod) till fastfrysarvarianten - de spelar mer döda - och till märrar som regelrätt gått till motattack. Jag ville visa på variationerna, inget annat. Det tror jag är relevant i sammanhanget.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 672
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 972
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar