Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Och jag har ingenstans skrivit att jag inte mött istadiga hästar för det har jag och det en hel del eftrsom jag fått hit en del av dem för tillridning. Men däremot så har jag aldrig mött en häst som efter vila blir istadig. Istadiga hästar har detta oftast i sig sedan väldigt tidigt och dyker inte bara helt plötsligt upp..

Suck, läs ännu en gång till vad jag skriver innan du svarar, istadighet beror för det mesta på ryttaren, ryttaren skapar en osäker häst som då blir istadig och ifrågasätter. Det beror inte på vilan i sej utan på en häst med överskottsenergi och en osäker ryttare. Läs liksom.

Har inte skrivit att dom blir det av vilan bara. Inte någonstans.

Och ja jag har mött på många felridna hästar, men skulle inte på något sätt kalla dessa för problemhästar, snarare dåligt ridna kanske.

Tänk om det skulle stå problemhäst i majoriteten av alla hästannonser för att hästen är lite svår att få att arbeta rätt. Tänk om det skulle stå så i varenda annons där en travare säljs, skulle låta illa att ropa problemhäst pga av en sån sak som kräver en lite duktigare ryttare. Det är inga problemhästar.

Alla sk 'farliga' hästar går att bota.
Det verkar som att ingen här har hanterat ngn sådan sk 'farlig' häst och ni verkar inte till att veta hur hästar funkar så det är ju lite svårt att disskutera det.

Jodå för många år sedan, i slutändan när hästen tagit livet av en som resonerade på samma sätt så togs den bort. Den här hästen slogs inte regelrätt, den var fulare än så. Man brukar ju säga att hästar inte kan kalkylera, men efter att ha sett detta så har jag ibland undrat. Den kunde komma fram och vara hur urgullig som helst, detta varierade från någon minut upp till en halvtimme. Resultat var detsamma, den tvärvände och började slå och kicka som en galning mot den som hanterade honom just då. Utom sista gången, den tjejen högg han rakt i bröstkorgen. Ett revben knäcktes och jag är osäker på om det vara smärta eller att revbenet gick in i hjärtat som gjorde att hon avled på plats.

Den här hästen accepterades inte ens av en flock, den fick gå på utsidan av flocken och aldrig i. Så fort den försökte så drevs den bort, så helt klart var något på tok.

Men snälla nån, själva avramlingen är väl inte problemet i det här fallet? Av kan ju vem som helst åka! Vare sig hästen bockar tills ryttaren åker av eller att ryttaren åker av pga obalans.
Problemet här är väl att hästen väljer att sparka ryttaren EFTER den åkt av. Eller? :confused: I allafall är det den saken jag diskuterar.
Och jag vidhåller, en häst som trots att den lätt kan gå därifrån men ändå väljer sparka sin ryttare, det också två gånger (eftersom pappan ju också mosats av hästen), den gör man rätt i att avliva.

Det är inte alls ovanligt att hästar som blir rädda lägger sig ner. Jag har sett det hos flera olika unghästar. Till och med vid så odramatiska saker som tränsning. Så osannolikt eller inte, det händer.

Jisses

Vi ha i familjen fött upp hästar under flera generationer och aldrig någonsin har jag mött en häst som lägger sig ner när den blir rädd.

Ursäkta mig men hur gör du för att skrämma hästarna så att de svimmar för något annat tror jag inte kan få en rädd häst att lägga sig ner

Att som människa dela ut käftsmällar, det är inte tillåtet enligt lag, alltså har vi människor bestämt att det är ett onormalt beteende. Ovavsett vad man anser om det. Och är det någon som inte hålls ansvarig för att den delar ut käftsmällar, den anses inte ha alla besticken i lådan och låses in, antingen i ett fängelse eller på lämplig instutition. Är det också nyheter för dig?

Du nämner få en smäll av en häst som brallar, det är en helt annan sak än att mejas ner av en häst som har full möjlighet att förflytta sig därifrån. Att den här hästen slog på en glädjebrall och därför träffade sin ryttare, det tror jag vi kan utesluta, det pga att den ju uppenbarligen klappat till pappan i familjen också. En gång är ingen gång, två gånger är en dålig vana!

Jag vet fö en tjej som blivit skadad för livet på en tävling utomlands just pga att hon trillade av och snabbt reste sig och kom i vägen för en brall som unghästen gjorde. Det var ju en olyckshändelse, den hästen hade inte satt i system att klappa till folk.

Alla sk 'farliga' hästar går att bota.
Det verkar som att ingen här har hanterat ngn sådan sk 'farlig' häst och ni verkar inte till att veta hur hästar funkar så det är ju lite svårt att disskutera det.

Vet hur många hästar som helst som kickat och stegrat MOT folk.

men med rätt träning i rätta händer så går det att göra den hästen till en bra hanterbar individ.

och som ngn annan sa här innan...'hade ni köpt hennes häst?'
och JA de hade jag.

Har du läst tråden öht? Du kommer in då och då med halvt osammanhängande inlägg. Flera personer har skrivit att de hanterat hästar som är farliga för omgivningen.

Suck, läs ännu en gång till vad jag skriver innan du svarar, istadighet beror för det mesta på ryttaren, ryttaren skapar en osäker häst som då blir istadig och ifrågasätter. Det beror inte på vilan i sej utan på en häst med överskottsenergi och en osäker ryttare. Läs liksom.

Du kanske skall läsa med :idea:

Och nej överskottsenergi brukar inte skapa istadiga hästar.

Har inte skrivit att dom blir det av vilan bara. Inte någonstans.

?? Var kommer överskottsenergin ifrån då?

Och ja jag har mött på många felridna hästar, men skulle inte på något sätt kalla dessa för problemhästar, snarare dåligt ridna kanske.

Sak samma.

Tänk om det skulle stå problemhäst i majoriteten av alla hästannonser för att hästen är lite svår att få att arbeta rätt. Tänk om det skulle stå så i varenda annons där en travare säljs, skulle låta illa att ropa problemhäst pga av en sån sak som kräver en lite duktigare ryttare. Det är inga problemhästar.

Nu är ju inte det travare som säljs det jag syftar på utan det som de helt vanliga utbildarna gör dvs rider till "problemhästar" allt ifrån att de inte går att rida i form till att de inte går att lasta.

Och dessutom så kanske man skulle skriva just det när man annonserar ut travare och fullblod från banan som ridhästar :idea:

Eftersom okunskapen om hästars beteende verkar vara stor här, tro du som ju vet vad du snackar om när det gäller häst att "lägga sig ner och spela död" kan vara sadeltvång? Det vet jag både en och två hästar som haft, kan det missuppfattats med "spela död"?

Jisses

Vi ha i familjen fött upp hästar under flera generationer och aldrig någonsin har jag mött en häst som lägger sig ner när den blir rädd.

Ursäkta mig men hur gör du för att skrämma hästarna så att de svimmar för något annat tror jag inte kan få en rädd häst att lägga sig ner

Hästarna som lägger sig ner svimmar inte. Men de är inte kontaktbara heller.

Det argumentet ogiltigförklarar jag med tanke på att de publicerat klippet i en kvällstidning. Det gör man knappast om man inte har tänkt igenom konsekvenserna - att folk kan kommentera och vilja diskutera det.

Jag trodde att mitt snack om empati och att visa respekt var så barnsligt att det inte vart lönt att försöka diskutera med mig?

Hur som helst, våra åsikter verkar skilja sig åt på många punkter, till exempel denna: Du verkar tycka att den som låter något h*n gjort bli offentligt så är det fritt fram att håna, kritisera, döma och totalt strunta i den personens känslor. Personen ifråga får stå sitt kast. Det tycker inte jag. Jag tycker att empati och respekt för medmänniskor gäller i alla situationer, även när man kan "gömma sig" bakom den anonymitet som internet ger. Hade diskussionen haft dessa element hade jag tyckt att den varit moraliskt försvarbar. Det är mina värderingar.

Eftersom okunskapen om hästars beteende verkar vara stor här, tro du som ju vet vad du snackar om när det gäller häst att "lägga sig ner och spela död" kan vara sadeltvång? Det vet jag både en och två hästar som haft, kan det missuppfattats med "spela död"?

Det skulle kunna vara ungefär samma reaktion (hästen ger upp/blir paralyserad) gissar jag - men ingen sadel var inblandad. Sadeltvång i sig är ju inget beteende som vi kan säkert veta vad det beror på, eller vad det genereras av. I övrigt håller jag med dig - okunskapen verkar oerhört stor - och ingen verkar egentligen ha något i ryggen förutom egna erfarenheter. Å andra sidan är hästar inget stort ämne inom vetenskapen. Men då kanske man inte ska vara så bombsäker?

Hur som helst, våra åsikter verkar skilja sig åt på många punkter, till exempel denna: Du verkar tycka att den som låter något h*n gjort bli offentligt så är det fritt fram att håna, kritisera, döma och totalt strunta i den personens känslor. Personen ifråga får stå sitt kast. Det tycker inte jag. Jag tycker att empati och respekt för medmänniskor gäller i alla situationer, även när man kan "gömma sig" bakom den anonymitet som internet ger. Hade diskussionen haft dessa element hade jag tyckt att den varit moraliskt försvarbar. Det är mina värderingar.

Ja, ok med mig. Med tillägget att man även får ta personligt ansvar när det gäller ridolyckor. Det är absolut - och jag understryker absolut - inte jämförbart med att bli utsatt för brott. Det är i högsta grad, eller bör vara, ett genomtänkt beslut där risker vägs in.

Jag vet fö en tjej som blivit skadad för livet på en tävling utomlands just pga att hon trillade av och snabbt reste sig och kom i vägen för en brall som unghästen gjorde. Det var ju en olyckshändelse, den hästen hade inte satt i system att klappa till folk.

Två gånger kan fortfarande väl vara slump, statistiskt sett. Jag tror att det är väldigt svårt att hävda att hästen har satt det i system för att pappan blivit sparkad en gång tidigare. Vi vet ju inte hur det gick till heller.

Att som människa dela ut käftsmällar, det är inte tillåtet enligt lag, alltså har vi människor bestämt att det är ett onormalt beteende. Ovavsett vad man anser om det.

Det är tyvärr inget ovanligt eller onormalt beteende (det här handlade fö om högstadiebarn). Det är ett impulsstyrt beteende och biologiskt möjligt att förklara när det gäller yngre personer, särskilt män. Däremot är det ett olagligt och oacceptabelt beteende. Men vi bör nog ändå ha lite mer tolerans med en häst, som inte är i närheten av ett IQ runt 100.

Men vad har det egentligen att göra med det faktum att hästägarna i detta fallet gjorde den bedömningen att denna hästen gjorde sig bäst på macka.... Om jag finner mitt djur så opålitligt att jag kan befara en kick trots att det bevisligen finns andra utvägar får pålle att ta, ja, då kanske jag också valt att avliva en sån... med helt rent samvete.... Hur vi än vänder och vrider på denna "häst-stek" har ägarna bedömt den så pass farlig att dom valt att avsluta hans liv.... vi har ingen aning i hur många ggr denna häst slagit mot folk innan... kanske träffat, kanske missat tack vare tur i otur... ett djur av hästens storlek måste kunna gå att hantera utan fruktan... gör den inte det..fine... en död häst lider inte...

Men vad har det egentligen att göra med det faktum att hästägarna i detta fallet gjorde den bedömningen att denna hästen gjorde sig bäst på macka.... Om jag finner mitt djur så opålitligt att jag kan befara en kick trots att det bevisligen finns andra utvägar får pålle att ta, ja, då kanske jag också valt att avliva en sån... med helt rent samvete.... Hur vi än vänder och vrider på denna "häst-stek" har ägarna bedömt den så pass farlig att dom valt att avsluta hans liv.... vi har ingen aning i hur många ggr denna häst slagit mot folk innan... kanske träffat, kanske missat tack vare tur i otur... ett djur av hästens storlek måste kunna gå att hantera utan fruktan... gör den inte det..fine... en död häst lider inte...

Nej, det är sant. Och jag har heller inga invändningar mot beslutet. De bedömde den som farlig, ok.

Erfarenhet är kunskap. Om kunskapen erhållits av kunnigt folk och sedan praktiserats på ett djurvänligt sätt med öppet sinne. Erfarenhet på rätt sätt brukar också kännetecknas av att vederbörande får lätthanterliga hästar, dock med undantaget om hästarna/hästen hanterats av ett "pucko" en längre tid, då är det felaktiga beteendet ju befäst och något den erfarne också känner av. Den rätt erfarne brukar inte heller råka ut för så mycket olyckor som den felaktigt erfarene eller den oerfarne.
Undantaget är ju hästar som har ont, de har ju alla problem med.

Fö så finns det ju hästar som inte har funktionen att kunna låsa benen när de står och sover och därför trillar omkull. Enligt en redovisad forskning i tidningen Ridsport så kunde sådana hästar även ha någon form av narkolepsi som gjorde att de störtade till marken vid konstiga tillfällen. Men enligt den forskningen ett ovanligt sjukdomstillstånd och inget som hade något med att "spela död" att göra, hästen styr inte själv över beteendet.
Jag har trots att jag hållit på med hästar i över 30 år (ridskola, tävling, träning, föreningsaktivt, unghästar osv) endast träffat på en häst som ramlat ihop på det viset då och då. Och han ramlar när han står på stallgången och dåsar.

I övrigt har jag träffat på en och annan häst med sadeltvång, ett beteende som grundas när hästen är unghäst.

Jag har haft turen att få lära mig grundläggande hästvett när jag var liten, det av en gammal hästkarl. Men det förvånar mig ständigt att de som inte haft samma tur över huvud taget överlever när de är omkring hästar...

Förslagsvis så bör vi ha mindre tolerans mot en häst på flera hundra kg som utdelar "käftsmällar". För de gör så enormt mycket mer skada än en människa på en 50-100 kg som utdelar käftsmällar!

Och nej överskottsenergi brukar inte skapa istadiga hästar.
Nu ger jag upp seriöst, du läser ju ingenting, enda du kan läsa är vila. Testar en gång till. Vilan gör många många många hästar väldigt pigga, pigga hästar kan göra många många många ryttare väldigt osäkra. Hästen börjar konstra och kanske bli överdrivet rädd och hoppig för ingenting, ryttaren blir osäker och det leder till att hästen kan ta över lite och blir då istadig när den inte lyssnar på ryttaren längre.

Förstår du nu att den inte kommer av själva vilan i sej? Sluta haka upp dej på själva vilan utan vad den kan leda till, med andra ord en häst med överskottsenergi som genom det kan leda till istadighet om det inte är en lugn och konsekvent och ryttare.

Jag vet inte hur du aldrig kan ha mött en häst som får en väldigt överskottsenergi av vilan. Många ryttare även om det är deras egna hästar kan bli nervösa av den.

?? Var kommer överskottsenergin ifrån då?

Vilan kanske? Vart annars?

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 672
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 969
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar