Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Hade en ettåring som skulle till nya ägare förra året.Hon hade åkt transport med mamma flera gånger och skulle nu åka själv.Vi var två som puttade på bak och en som höll henne fram,men hon blev så rädd att hon la sig ner utanför transporten och vägrade resa sig.Vi hann knappt fatta för det gick fort.Vi pressade inte henne särskilt,utan hon la sig ganska omgående efter att vi börjat försöka lasta henne.Så visst kan dom lägga sig om dom får panik,eller om dom liksom "ger upp".Speciellt unghästar.

Fast det var ju en situation där ni puttade på den liksom antagligen även höll i den i grimma??

Har också varit med om unghästar som man "knuffat" omkull vid tex lastning, men hade de valt själva hade de sprungit därifrån och inte lagt sig ner

Hästar som blir rädda när de är lösa lägger sig inte ner då hade de blivit uppätna direkt.

Ja det är ju uppenbart att det kan ske i alla åldrar! Efter det du beskriver menar jag.
Jag har lärt mig av en fysioterapeft att det finns något som heter muskelminne, det funkar som så att en häst som haft rejält muskulärt ont och haltat av det kan halta när den blivit frisk trots att det inte gör ont längre.
Kanske något liknande som din häst upplevde?

Hästar som lägger sig ner, börjar galoppera, börjar gunga så hela kärran skakar, det har jag sett fler än en gång.
Min teori är att det är någon sorts cellskräck, men det är som sagt bara vad jag tror.

Min första häst ramlade omkull flera gånger i transporten en gång, något fel på mattan så den gled undan. Efter det så var man tvungen att köra länge med mellanvägg, för så fort han var tvungen att ta stöd mot ena hållet, minns inte vilket, då for han omkull, dvs sprattlade till så han la sig.
Innan olyckan var han sk bredåkare som man hade mellanväggen urtagen eller vikt åt sidan.

Det är ganska vanligt att hästar får klaustrofobi i transport har haft två hästar som fått det med åren. Då finns risken att de "lägger" sig ner

kl

Med tanke på det naturliga urvalet så är det nog isf en dålig framavlad gen som fått hästar i panik att lägga sig ned. För dom som läst om hästens etologi så är den ju faktiskt ett flyktdjur. Den flyr alltså när det är nått som är farligt. En vildhäst som lägger sig ner när ett rovdjur kommer lär inte kunna föra sina gener vidare... Jag har för övrigt aldrig sett en häst i panik lägga sig ned, har hellre aldrig hört om det tidigare. Däremot vet jag hästar som lagt sig ned när de inte vill.

Senast ändrad:

Jösses vilken tråkig attityd du har. På ett diskussionsforum diskuterar man

diskutera? haha
tycker mest de låter som ' nej jag har rätt..hör här nu'
' ne du din jävel, jag har allt rätt! så de så'

ni spyr ju galla över alla direkt ni får någon mot kommentar = De går inte diskutera med er :)

kl

Med tanke på det naturliga urvalet så är det nog isf en dålig framavlad gen som fått hästar i panik att lägga sig ned. För dom som läst om hästens etologi så är den ju faktiskt ett flyktdjur. Den flyr alltså när det är nått som är farligt. En vildhäst som lägger sig ner när ett rovdjur kommer lär inte kunna föra sina gener vidare... Jag har för övrigt aldrig sett en häst i panik lägga sig ned, har hellre aldrig hört om det tidigare. Däremot vet jag hästar som lagt sig ned när de inte vill.

Nja det är faktiskt så att det finns ett tillstånd som bytesdjur använder sig av som sista utväg (även människor i fara kan använda sig utav det). Man spelar helt enkelt död. Man ser det ofta hos möss som har fångats av katter. Mössen stelnar plötsligt till och blir liggande och ser helt död ut. Katten går fram och petar till musen, inget händer. Katten blir osäker och tappar fokusen, kanske den tittar bort för någon sekund. Vipps så är musen på fötter och hinner smita undan och gömma sig på något säkert ställe. Tror att tillståndet brukar kallas för "Frozen".

Så det att ligga helt stilla är en sista överlevnads strategi helt enkelt.

Mvh

Tora

*kl*

Vi hade en ponny på ridskolan som lade sig ner när hon tyckte det blev för tråkigt och inte ville vara med längre. Bara med de minsta barnen. De större kastade hon av istället. Klok ponny men jag undrar hur hon kom på det där med att lägga sig :crazy:

Sen vet jag ett ngt envist russ som lägger sig vid lastning.

Men är nog de enda jag har hört talas om (förutom en arab med sadeltvång).

diskutera? haha
tycker mest de låter som ' nej jag har rätt..hör här nu'
' ne du din jävel, jag har allt rätt! så de så'

ni spyr ju galla över alla direkt ni får någon mot kommentar = De går inte diskutera med er :)

Ha ha, citera då gärna när jag gör det.

Tillåt mig att lyda mig själv och svara på några av dina tidigare inlägg:

Hon dog men nu lever hon. Hästen valde inte att bli riden. Den reds och nu är den död. so :s

ja jag vet vad respekt innebär. Men en häst är alltid en häst. Sluta säg emot.

Du har din åsikt jag har min. Du förstår inte att folk har olika åsikter va?
Om folk inte säger emot blir det ingen diskussion. Vill du inte ha motkommentarer ska du inte skriva.

Det var ju fan helt otroligt att det gick att rida in hästen överhuvudtaget!

:O
Vad vill du säga med det här inlägget öht?

Våldtäckter?
borde vi inte 'avliva' våldtäcktsmän också?
Är inte det att förstöra ett liv om NÅTT.

Äh de här spårar ur.

Hästen borde lämnas till någon hästkunnig som hade velat ta sig an den.
Vad har våldtäktsmän att göra med en häst med farligt beteende? Jag ser ingen koppling alls.

Alla sk 'farliga' hästar går att bota.
Det verkar som att ingen här har hanterat ngn sådan sk 'farlig' häst och ni verkar inte till att veta hur hästar funkar så det är ju lite svårt att disskutera det.

Vet hur många hästar som helst som kickat och stegrat MOT folk.

men med rätt träning i rätta händer så går det att göra den hästen till en bra hanterbar individ.

och som ngn annan sa här innan...'hade ni köpt hennes häst?'
och JA de hade jag
.
Generaliseringar är det bästa jag vet. De håller i princip aldrig. Precis som fördomar.
Hade du varit lika positiv om du köpt hästen och den dödat någon i din närhet? Varför tror du att det brustit i hanteringen? När jag var liten var jag också ilsk över en häst som togs bort för att den kallades farlig. Men det ansågs att det inte finns farliga hästar trots att den attackerade dåvarande ägaren plus dennes förälder samt attackerat ägaren innan. Den flyttades till en person känd för att få bukt med s.k. problemhästar men det enda personen kunde göra var att rekommendera avlivning efter att nästan ha fått sätta livet till två gånger. Hästen var helt genomgången på klinik.

De va la då ett jävla tjöt på er.

'hästmäänniskor' gaaaaah ett släkte för sig VA VA VA stämmer ;)

:)
Återigen, vad vill du säga? Vad har det med tråden att göra?

MEN JAAA

Hästar som blir skrämda kan lägga sig ner i paniiik.

va fan ere ni tjafsar om?
Alla är inte övertygade om detta, så visa gärna riktig forskning på det.

Alla är inte övertygade om detta, så visa gärna riktig forskning på det.

Om vissa personer inte tror detta på ingen annan grund än en extremt ytlig insikt i hästens beteende samt att de inte själva bevittnat något liknande, ja, då får det nog vara. Det kanske finns någon youtube-klipp för dessa människor att beskåda, eftersom ett antal vittnesmål inte räcker till.

"Extremt ytlig insikt" tackar vi för. Och nej, jag tror det inte förrän jag sett det eller fått se ordentliga uppgifter på det. Jag har mycket svårt att tro att hästar använder samma teknik som möss som någon annan hade som exempel. Att de lägger sig ner när de är mentalt stressade och sönderbrutna tvivlar jag inte på, det jag har svårt att tro är att hästar lägger sig ner när de blir skrämda. Lär flocken upp dessa att bli kamikazepiloter när rovdjur kommer?

Om vissa personer inte tror detta på ingen annan grund än en extremt ytlig insikt i hästens beteende samt att de inte själva bevittnat något liknande, ja, då får det nog vara. Det kanske finns någon youtube-klipp för dessa människor att beskåda, eftersom ett antal vittnesmål inte räcker till.

Fint, jag vill jättegärna se filmerna på hästar som istället för att fly lägger sig ner o spelar döda när de övriga i flocken flyr! :idea:

Att de lägger sig ner när de är mentalt stressade och sönderbrutna tvivlar jag inte på, det jag har svårt att tro är att hästar lägger sig ner när de blir skrämda.

Hur reagerar människor? Om du funderar på det, kommer du säkert fram till att det är en stor individuell skillnad. Jag tvivlar faktiskt på att du själv hade vetat hur du skulle ha reagerat om du blev jagad av en flock vargar! Och just den variationen är i sig en evolutionär fördel för arten.

Vissa hade säkert sprungit om de blev jagade av vargar, andra hade slagits, ytterligare en grupp hade svimmat och bara rasat ihop på stället.

Det du vill göra, upplever jag, är att enkelt dra upp svartvita linjer för hur hästar beter sig i olika situationer. Så-här-gör-de. Jag tror att det är helt meningslöst. Vi människor är, som en undersökning nyligen fann, genetiskt mycket lika andra däggdjur, i det här fallet hästar. Och vi är komplicerade!

Hej Jag va själv där och såg det hela. Tycker inte att det va hästens fel. Ryttaren hamna i obalans, hästen va inte redo för att gå semifinal eftersom den såg mkt obalanserad ut. Alla vet att unghästar reagerar lite mer än en äldre häst när man åker av. Om man tittar på deras hemsida om saluhästar så va hästen till salu. Om de nu visste att hästen va så farlig så borde den aldrig vartit ute på annons till försäljning. Eftersom olyckor hade hänt innan kumla med hästen. Tänk om hästen hade gått bra i kumla och blivit såld, sen så hade nästa ryttare åkt av eller blivit skadad på annat sätt. Vad hade hänt då? Med tanke på att köpare kanske hade ringt upp säljaren då och de säger men hästen är så snäll.. Vilket de faktiskt visste att den inte va. Beviset blev i kumla och då avlivades den. Mkt tragisk olycka, jag är verkligen glad att matilda klarade sig. kändes konstigt att tävlingen fortsatte efter en sån allvarlig incident, det va inte så kul att tävla den dagen!

Tycker dock att hästen aldrig skulle ha legat ute på annons eftersom den bedömdes som farlig, och det känns skrämmande att ni har fler hästartill salu, hur vet man då som köpare att resterande av era hästar är snälla?????

Bara undrar

Hej Jag va själv där och såg det hela. Tycker inte att det va hästens fel. Ryttaren hamna i obalans, hästen va inte redo för att gå semifinal eftersom den såg mkt obalanserad ut. Alla vet att unghästar reagerar lite mer än en äldre häst när man åker av. Om man tittar på deras hemsida om saluhästar så va hästen till salu. Om de nu visste att hästen va så farlig så borde den aldrig vartit ute på annons till försäljning. Eftersom olyckor hade hänt innan kumla med hästen. Tänk om hästen hade gått bra i kumla och blivit såld, sen så hade nästa ryttare åkt av eller blivit skadad på annat sätt. Vad hade hänt då? Med tanke på att köpare kanske hade ringt upp säljaren då och de säger men hästen är så snäll.. Vilket de faktiskt visste att den inte va. Beviset blev i kumla och då avlivades den. Mkt tragisk olycka, jag är verkligen glad att matilda klarade sig. kändes konstigt att tävlingen fortsatte efter en sån allvarlig incident, det va inte så kul att tävla den dagen!

Tycker dock att hästen aldrig skulle ha legat ute på annons eftersom den bedömdes som farlig, och det känns skrämmande att ni har fler hästartill salu, hur vet man då som köpare att resterande av era hästar är snälla?????

Bara undrar

Hur reagerar människor? Om du funderar på det, kommer du säkert fram till att det är en stor individuell skillnad. Jag tvivlar faktiskt på att du själv hade vetat hur du skulle ha reagerat om du blev jagad av en flock vargar! Och just den variationen är i sig en evolutionär fördel för arten.

Vissa hade säkert sprungit om de blev jagade av vargar, andra hade slagits, ytterligare en grupp hade svimmat och bara rasat ihop på stället.

Det du vill göra, upplever jag, är att enkelt dra upp svartvita linjer för hur hästar beter sig i olika situationer. Så-här-gör-de. Jag tror att det är helt meningslöst. Vi människor är, som en undersökning nyligen fann, genetiskt mycket lika andra däggdjur, i det här fallet hästar. Och vi är komplicerade!

Så du menar att alla hästar inte är flyktdjur trots all forskning som visar att det är så? Alla kanske inte är gräsätare heller?

Jag skulle inte slösa bort den tiden på dig. Faktiskt.

Det gör inget alls, faktiskt, jag förstår att du inte fann någon film...

Men lägg den tiden istället på att lära dig hantera hästen så den slipper bli så avstängd att den lägger sig ner när du hanterar den, för det tror jag din häst behöver mer...
Lycka till!

Så du menar att alla hästar inte är flyktdjur trots all forskning som visar att det är så? Alla kanske inte är gräsätare heller?

Jag tror att om du lyfter blicken typ en centimeter så finner du att alla däggdjur har en arsenal av coping strategies! Vara fight, flight, frozen är tre. Det finns säkert ytterligare varianter. Men du verkar ha stängt in dig i den här föreställningen att hästar som är skrämda flyr. Oavsett situation, hälsostatus, omständigheter, tidigare lärdomar, etc etc.

Det finns inget jag kan göra åt det, tyvärr.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 672
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 967
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar