Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Men lägg den tiden istället på att lära dig hantera hästen så den slipper bli så avstängd att den lägger sig ner när du hanterar den, för det tror jag din häst behöver mer...

du kräver filmer för att tro vad jag och andra berättar - men själv kan du dra väldigt konstiga slutsatser från absolut inga fakta alls! 1. Det var inte min häst 2. Det var inte jag som hanterade den 3. Vad den behöver har varken du eller jag någon aning om.

du kräver filmer för att tro vad jag och andra berättar - men själv kan du dra väldigt konstiga slutsatser från absolut inga fakta alls! 1. Det var inte min häst 2. Det var inte jag som hanterade den 3. Vad den behöver har varken du eller jag någon aning om.

Nej, jag kräver inget alls, jag ville bara se filmerna du hänvisade till där hästar väljer att lägga sig i stället för att följa med när flocken flyr... vilket jag då antar du sett och jag inte hittar när jag söker... vad ska jag söka på?

Du hävdar att det är ett normalt beteende för en häst att lägga sig när den blir tränsad/longerad/lastad, jag säger att det inte är ett normalt beteende, men precis som jag sagt tidigare så är det ett beteende hos hästar som stänger av och ger upp... Inget bra och friskt beteende och knappast något man ska tycka är normalt för ett flyktdjur, det betyder att det är något som är fel i hanteringen, situationen eller på hästen!

Som sagt, ge gärna källor till dina påståenden.

Vilka påståenden? Jag har i huvudsak argumenterat emot
1) Att Matildas häst är farlig. Den bedöms vara farlig av familjen, helt annorlunda.
2) Att hästar som känner sig trängda flyr, bara för att de är ett sk "flyktdjur". Det är för generaliserande och förenklande. Det finns fler copingstrategier - bland annat att slåss och frysa/spela död. Detta behöver inte beläggas här, det finns massor av forskning om du googlar!
3) Att det är ett normalt beteende att stressade hästar lägger sig ner. Det är inte sjukt eller fel, det är ett sätt att fly undan och det är ju onekligen effektivt i transportsituationer! Jag har sett det själv och andra har också verifierat detta. Om du eller någon annan vill ha mer "bevis" för att det förekommer (och inte så sällan heller) får ni leta upp det själva. Det är er brist på erfarenhet, inte min.

ps. bra sida för din allmänbildning: http://en.wikipedia.org/wiki/Fight-or-flight_response (görs bla jämförelse med en zebra)

Senast ändrad:

Vilka påståenden? Jag har i huvudsak argumenterat emot
1) Att Matildas häst är farlig. Den bedöms vara farlig av familjen, helt annorlunda.
2) Att hästar som känner sig trängda flyr, bara för att de är ett sk "flyktdjur". Det är för generaliserande och förenklande. Det finns fler copingstrategier - bland annat att slåss och frysa/spela död. Detta behöver inte beläggas här, det finns massor av forskning om du googlar!
3) Att det är ett normalt beteende att stressade hästar lägger sig ner. Det är inte sjukt eller fel, det är ett sätt att fly undan och det är ju onekligen effektivt i transportsituationer! Jag har sett det själv och andra har också verifierat detta. Om du eller någon annan vill ha mer "bevis" för att det förekommer (och inte så sällan heller) får ni leta upp det själva. Det är er brist på erfarenhet, inte min.

1) var inte det du svarade mig om
2) Jag tror inte jag hängde med på din formulering.
3) Det är inte stress vi diskuterar, utan skräck pga hastiga rörelser. Stress har jag aldrig sagt nåt annat om:
"Extremt ytlig insikt" tackar vi för. Och nej, jag tror det inte förrän jag sett det eller fått se ordentliga uppgifter på det. Jag har mycket svårt att tro att hästar använder samma teknik som möss som någon annan hade som exempel. Att de lägger sig ner när de är mentalt stressade och sönderbrutna tvivlar jag inte på, det jag har svårt att tro är att hästar lägger sig ner när de blir skrämda. Lär flocken upp dessa att bli kamikazepiloter när rovdjur kommer?

1) var inte det du svarade mig om
2) Jag tror inte jag hängde med på din formulering.
3) Det är inte stress vi diskuterar, utan skräck pga hastiga rörelser. Stress har jag aldrig sagt nåt annat om:

Läs länken jag gav dig, så kan vi diskutera sedan! Det centrala nervsystemet gör ingen skillnad på hastiga rörelser och en plötslig attack - det är samma mekanism i människor!

Läs länken jag gav dig, så kan vi diskutera sedan! Det centrala nervsystemet gör ingen skillnad på hastiga rörelser och en plötslig attack - det är samma mekanism i människor!

Antar att du menar den som du petat in i efterhand i ett tidigare inlägg. Har bara haft tid att skumma nu, men vill poängtera att Wikipedia inte är en källa att föredra när man pratar vetenskap. Referenserna är ofta usla.

Kan faktiskt inte heller förstå riktigt vad länken har att göra med hästar som lägger sig ner när de blir skrämda?

Antar att du menar den som du petat in i efterhand i ett tidigare inlägg. Har bara haft tid att skumma nu, men vill poängtera att Wikipedia inte är en källa att föredra när man pratar vetenskap. Referenserna är ofta usla.

Kan faktiskt inte heller förstå riktigt vad länken har att göra med hästar som lägger sig ner när de blir skrämda?

Ja - men ursprungsartiklarna och forskarna finns nämnda där, det är bara att gå vidare med din research! Det här är extremt grundläggande vetenskap, från 20-talet, och gäller för både hästar och människor. Och stressforskningen har kommit längre sedan dess. Pancakes - jag orkar faktiskt inte leka lärare åt dig. Det här är så basic - sök på freeze, fight and flight och du hittar tusentals forskningsreferenser!

Du leker inte det minsta lärare åt mig, jag har aldrig träffat en lärare som inte presenterar vetenskap. Fright, flight and fight syndromet är inget nytt för mig, det som är nytt är hästar som spelar döda när de tror att de är under attack av ett rodvdjur.

Men nu tänker jag lämna den här tråden och istället ägna mig åt att kurera min influensa.

Du leker inte det minsta lärare åt mig, jag har aldrig träffat en lärare som inte presenterar vetenskap. Fright, flight and fight syndromet är inget nytt för mig, det som är nytt är hästar som spelar döda när de tror att de är under attack av ett rodvdjur.

Men nu tänker jag lämna den här tråden och istället ägna mig åt att kurera min influensa.

Fast det har jag, under mina 4 år av högskolestudier. Det brukar studenterna nämligen få klara själva... ;) Lycka till med influensan.

Nej, jag kräver inget alls, jag ville bara se filmerna du hänvisade till där hästar väljer att lägga sig i stället för att följa med när flocken flyr... vilket jag då antar du sett och jag inte hittar när jag söker... vad ska jag söka på?

Du hävdar att det är ett normalt beteende för en häst att lägga sig när den blir tränsad/longerad/lastad, jag säger att det inte är ett normalt beteende, men precis som jag sagt tidigare så är det ett beteende hos hästar som stänger av och ger upp... Inget bra och friskt beteende och knappast något man ska tycka är normalt för ett flyktdjur, det betyder att det är något som är fel i hanteringen, situationen eller på hästen!

Ja jag vill också se detta. med mer än 30års egen erfarenhet av hästar och har föräldrar och släkt som haft ännu längre erfarenhet av hästar och då både uppfödning tillridning och tävling på yttersta världselitsnivå har jag aldrig varit med om detta som beskrivs och det tycker jag är underligt.

Med tanke på de antal hästar som passerat genom livet så är det rent statistisk väldigt underligt att jag inte stött på detta.

Så fram med filmer :D

Stress och rädsla behöver absolut inte vara samma sak

Ja jag vill också se detta. med mer än 30års egen erfarenhet av hästar och har föräldrar och släkt som haft ännu längre erfarenhet av hästar och då både uppfödning tillridning och tävling på yttersta världselitsnivå har jag aldrig varit med om detta som beskrivs och det tycker jag är underligt.

Med tanke på de antal hästar som passerat genom livet så är det rent statistisk väldigt underligt att jag inte stött på detta.

Så fram med filmer :D

För att återknyta tråden till vad den borde ha respekterats för framgår det redan mkt tidigt i tråden filmen på ritten och när Matilda Berggren "kastas av sin häst"

30 års erfarenhet behöver inte innebära 30 års hästkunskap.

För att återknyta tråden till vad den borde ha respekterats för framgår det redan mkt tidigt i tråden filmen på ritten och när Matilda Berggren "kastas av sin häst"

Vad menar du?
Ett helt obegripligt inlägg?? :confused:

Stress och rädsla behöver absolut inte vara samma sak

Nej faktum är väl att dessa två är vitt skilda från varann. Stress är något som hästen utsätts under en längre tid, medan rädsla kan komma plötsligt och är/kan vara över lika fort.

Fast jag har 30 års hästkunskap om du vill vända på det :grin:

För övrigt vet jag inte heller vad du menar med inlägget?

Personligen tycker jag att rubriken är missvisande, och grunden för deras beslut ligger ju inte i för det faktum att tjejen trillade av hästen. För trilla är nog mer det rätta ordet att använda i detta fall. Å andra sidan vill jag nog påstå att 30 år är 30 år oavsett, men sen finns det personer som lär sig enormt mycket under samma tid medan andra går i en lycklig tillvaro om att tro att de har lärt sig kunskaper. Hur det förhåller sig här tänker jag inte spekulera i eftersom det vet ingen av oss i denna tråd, om man inte känner personerna väldigt privat.

Nej faktum är väl att dessa två är vitt skilda från varann. Stress är något som hästen utsätts under en längre tid, medan rädsla kan komma plötsligt och är/kan vara över lika fort.

Jag skulle vilja säga att det är en grav missuppfattning. Skillnaden är att långvarig stress är att flyktbeteendet - när kroppen bereder sig på flykt/attack - fortsätter under lång tid. Jag kan inte förstå vad du baserar detta på, ärligt talat. Har du aldrig hört om teorier kring utbrändhet?

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 672
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 967
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar