Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Förslagsvis så bör vi ha mindre tolerans mot en häst på flera hundra kg som utdelar "käftsmällar". För de gör så enormt mycket mer skada än en människa på en 50-100 kg som utdelar käftsmällar!

Det beror ju på hur du hanterar denna "nolltolerans". Om du förebygger olyckor. Om du är konsekvent i hantering. Om du aldrig utsätter dig för situationer där hästen tar över. Etc. för hästar kan vi inte ändra på, i någon större mening. I så fall är det väl bättre att ägna sig åt något mer fridsamt?

Erfarenhet är kunskap. Om kunskapen erhållits av kunnigt folk och sedan praktiserats på ett djurvänligt sätt med öppet sinne.

Det tror jag alla som håller på med hästar hävdar att de har. Märkligt nog är de aldrig överens. Ändå är alla är lika bergsäkra.

Har du inte sett hästar som lägger sig ner, finns de inte. Basta. Men det är ju knappast att ha ett öppet sinnelag, å andra sidan.

Eftersom okunskapen om hästars beteende verkar vara stor här, tro du som ju vet vad du snackar om när det gäller häst att "lägga sig ner och spela död" kan vara sadeltvång? Det vet jag både en och två hästar som haft, kan det missuppfattats med "spela död"?

Inte hängt med i just den disskussionen men hästar kan ju lägga sej ner när dom blir rädda och inte kommer därifrån, min förra häst la sej alltid ner i transporten när mellanväggen var där, hon sparkade inte eller någonting utan la sej bara ner. Det är bara i sånna situationer jag har hört/sett hästar lägga sej pga rädsla/panik.

Sadeltvång är väl desamma lite. Att hästar lägger sej när dom inte sitter fast eller så har jag däremot aldrig hört någon göra.

De va la då ett jävla tjöt på er.

'hästmäänniskor' gaaaaah ett släkte för sig VA VA VA stämmer ;)

:)

Ja trots att jag träffat så många hästar så har jag aldrig varit med om att de lägger sig ner :crazy:

Jo jag har vet en hingst som gjorde det under en visning, i efterskott vet man att han hade ett fel i ena höften.

Nu ger jag upp seriöst, du läser ju ingenting, enda du kan läsa är vila. Testar en gång till. Vilan gör många många många hästar väldigt pigga, pigga hästar kan göra många många många ryttare väldigt osäkra. Hästen börjar konstra och kanske bli överdrivet rädd och hoppig för ingenting, ryttaren blir osäker och det leder till att hästen kan ta över lite och blir då istadig när den inte lyssnar på ryttaren längre.

Återigen så köper jag inte att hästar med överskottsenergi blir istadiga. Istadighet är ett inövat beteende och brukar inte dyka upp helt plötsligt.

Förstår du nu att den inte kommer av själva vilan i sej? Sluta haka upp dej på själva vilan utan vad den kan leda till, med andra ord en häst med överskottsenergi som genom det kan leda till istadighet om det inte är en lugn och konsekvent och ryttare.

Har jag aldrig skrivit, det enda jag opponerat mig emot är att hästar som vilat och som får överskottsenergi skulle bli istadiga för att ryttaren blir rädd för sin häst. En häst blir inte istadig över en natt sas

Jag vet inte hur du aldrig kan ha mött en häst som får en väldigt överskottsenergi av vilan. Många ryttare även om det är deras egna hästar kan bli nervösa av den.

Överskottsenerig javisst men inte istadighet till följd av det

Vilan kanske? Vart annars?

Men det skrev du ju att det inte var??

ditt citat:
Har inte skrivit att dom blir det av vilan bara. Inte någonstans.
Nu får du bestämma dig får de överskottsenergi av vila eller inte?

Det är ingen ide att skriva något mer, du vill missuppfatta mej och då går det inte. Läs igen vad jag skriver för jag kommer bara skriva likadant igen.

I övrigt har jag träffat på en och annan häst med sadeltvång, ett beteende som grundas när hästen är unghäst.

Efter att min medryttarhäst +20 blivit skadad och sedan friskförklarad av veterinär på klinik samt equiterapeut så visade han symtom på sadeltvång och var arg när han blev sadlad och började halta när gjorden spändes. Det berodde troligen i hans fall på att hans skada tidigare satt i ryggen och att han hann ridas en gång innan skadan märktes av.
Han har aldrig haft det tidigare enligt hans väldigt långvariga ägare, så jag förmodar att det kan ske på hästar i alla åldrar?

Inte hängt med i just den disskussionen men hästar kan ju lägga sej ner när dom blir rädda och inte kommer därifrån, min förra häst la sej alltid ner i transporten när mellanväggen var där, hon sparkade inte eller någonting utan la sej bara ner. Det är bara i sånna situationer jag har hört/sett hästar lägga sej pga rädsla/panik.

Sadeltvång är väl desamma lite. Att hästar lägger sej när dom inte sitter fast eller så har jag däremot aldrig hört någon göra.

De hästar jag kan tänka mig lägger sig ned gör det antingen av långvarig psykisk press, dvs. en häst som är rädd och under en lång tid har försökts få in i transporten alternativt att den gångerna innan varit med om det och vet vad som väntar och till slut ger upp vid något tillfälle.
Eller de som gör det i protest, typ vissa shettisar som slänger sig omkull för att de vet att barnen ramlar av.

Men jag kan aldrig tänka mig att en häst lägger sig ned om det plötsligt kommer ett lejon farande, om lejonet däremot kretsat runt hästen väldigt länge så kan väl något enstaka exemplar kollapsa av den psykiska stressen.

Mina teorier iaf.

De hästar jag kan tänka mig lägger sig ned gör det antingen av långvarig psykisk press, dvs. en häst som är rädd och under en lång tid har försökts få in i transporten alternativt att den gångerna innan varit med om det och vet vad som väntar och till slut ger upp vid något tillfälle.

Jag tror att du får tänka om, faktiskt. Båda hästarna jag tänker på var unga och nyligen inridna, en upprepade beteendet under flera dagar i sträck. De var knappast pressade under lång tid.

Min kompis jobbar mycket med bland annat lasthästar och hästar som har blivit felbehandlade. Helt enkelt "farliga" hästar. Jag frågade henne om hon kunde förklara fenomenet, vad det berodde på, eftersom det förbryllade mig. Hon menade (men hon har ingen högskoleutbildning, så det var en personlig teori) att hästar inte kan svimma av rädsla. Men de kan lägga sig när de blir tillräckligt skräckslagna. Hon såg det som tecken på ett mycket svagt psyke.

Jag tror att du får tänka om, faktiskt. Båda hästarna jag tänker på var unga och nyligen inridna, en upprepade beteendet under flera dagar i sträck. De var knappast pressade under lång tid.

Vilket tidspann rörde det sig om? Är det transporteringen du pratar om nu?

Min förra häst gick bra in i transporten och visa sällan stress utåt, hon konstrade aldrig genom att inte vilja gå in utan gick in bra. Däremot inne i transporten om mellanväggen var där så la hon sej bara rätt ner. Gick upp igen när vi lyckats få undan väggen. Sen så stod hon bra när väggen var helt borta, då var hon bara väldigt svettig när vi kom fram men stod upp iallafall.

Men jag kan aldrig tänka mig att en häst lägger sig ned om det plötsligt kommer ett lejon farande, om lejonet däremot kretsat runt hästen väldigt länge så kan väl något enstaka exemplar kollapsa av den psykiska stressen.

Det har jag med svårt att tro att någon häst gör, dom är ju flyktdjur och det är klart dom blir stressade om dom får fly för livet, då skulle det ju aldrig fungera om dom inte klarade av den stressen och la sej ner. Hästar som inte kommer någonstans däremot kan mycket väl lägga sej ner i paniksituationer, vissa reagerar utåt och vissa innåt. Min lilla häst reagerade för det mesta innåt, speciellt i trånga situationer, fick aldrig panik utåt på det sättet att hon försökte slå sej fri.

MEN JAAA

Hästar som blir skrämda kan lägga sig ner i paniiik.

va fan ere ni tjafsar om?

Hade en ettåring som skulle till nya ägare förra året.Hon hade åkt transport med mamma flera gånger och skulle nu åka själv.Vi var två som puttade på bak och en som höll henne fram,men hon blev så rädd att hon la sig ner utanför transporten och vägrade resa sig.Vi hann knappt fatta för det gick fort.Vi pressade inte henne särskilt,utan hon la sig ganska omgående efter att vi börjat försöka lasta henne.Så visst kan dom lägga sig om dom får panik,eller om dom liksom "ger upp".Speciellt unghästar.

MEN JAAA

Hästar som blir skrämda kan lägga sig ner i paniiik.

va fan ere ni tjafsar om?

Om det inte är du som fattar skillnaden mellan tjafs och utbyta information kanske du inte har i den här tråden att göra om du bara ska visa dålig attityd ...

5 dagar, inte transportering, sätta på sig träns (rädd om huvudet) och longering.

Att ridas in kan ju vara ganska omtumlande för en häst, kanske det endast var det som krävdes för att sätta en långvarig psykisk press och så small det till slut? Oavsett hur lugnt man tar det så kan det vara för mycket för vissa individer och att de inte visar det utåt förrän för sent.
Men jag ser nu att det inte endast är långvarig psykisk stress som krävs för att hästen ska lägga sig ned utan att det kan ske direkt i samband med fasthållande eller på något sätt tvingande situationer där de upplever att de inte kan komma undan.

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 672
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 967
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar