Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst
Din förkärlek för snabba slutsatser och enkelspåriga argument! Ett lysande exempel - hästar som slåss är farliga.
För vem? Jag har haft hästar som är tuffa och vet många som föredrar det framför hästar som beter sig på annat sätt. Varför orkar jag inte gå in på här, men det finns. Och - var går gränsen för hur mycket hästen får protestera/reagera med aggressivitet?
Du problematiserar inte, utan bestämmer dig bara för att det är på ett visst sätt, och det kan jag inte hålla med om. För jag tycker att det är onyanserat och lägger grund för att dra väldigt konstiga slutsatser. Men det går bara inte in. I stället blir svaret att "jag har minsann aldrig några problem att hantera hästar och jag har xx års erfarenhet osv". Sådana människor brukar jag normalt inte diskutera alls med, för det ger ingenting.
Och därför är det här också sista inlägget till dig. Jag vet att du kommer att skriva något aggressivt tillbaka, för i det här spelet verkar det handla mer om att få sista ordet, än att komma med bra argument och tänka till. Så varsågod!
Vad synd, för nu fattar jag vad du pratar om!
Och jag svarar ändå...
Hästar som slåss ja och jag tror vi pratar runt varandra helt, för hästar slåss och det beroende på situation.
Och vad vi som människor tycker är okey i hårdhet från en häst är helt olika, men vi kommer fortfarande inte ifrån ett faktum att vi aldrig vinner kampen fyskisk med en häst och därför är en häst som slåss och är agressiv farlig.
MEN, det är ju skillnad på att protestera
i en situation till att gå till agressivt angrepp
oavsett situation, en häst som är agressiv oavsett är helt klar en farlig häst, en häst som protesterar mot t ex smärta en högst naturlig häst.
Allt beror ju på situationen och hur hästen upplever den.
Jag har Humlan och hon slåss så fort det inte är okey med henne, du får henne inte en meter i riktning om ni inte är öveerens, hon är tuff och som jag sa tidigare har hon attackerat i en rangsituation.
Hon tar inte skit kan jag lova och absolut, hon är farlig om man inte kan läsa henne.
Men henne har det handlat om finlir hela vägen, kompromisser och att få henne med sig och tro att min vilja är hennes vilja.. Hon är underbar!
Men oxå väluppfostrad o fullt hanterbar för någon som kan häst.
Sen finns det hästar som det inte går att läsa, de är agressiva och farliga, för de går inte att läsa, de visar inga varningar, det smäller bara och det är väldigt farliga hästar både för mäniskor o andra hästar.
Är vi fortfarande helt oense?