Har bara läst kommentaterna fram till detta och känner att nu måste jag kommentera eftersom jag har min häst inackorderad hos den drabbade familjen och känenr till en del fakta. Har dock bara haft hästen där en kort tid än så länge så känner dom inte så väl än. Detta har dom själva och andra berättat för mig:
Familjen, särskilt pappan, är mycket duktiga i ÄVEN
hästhantering och hästars beteende. Pappan har bl a turnerat med Leslie Desmond och sägs vara en naturtalang med djur överlag...
De är mycket vana vid unghästar eftersom de enbart har hästar under 5år hela tiden (brukar säljas sen). Föder upp (ofta framgångsrika) hopphästar.
Hästen i fråga har sedan den var liten, vad jag förstått, betett sig annorlunda (hotfullt/aggressivt och attackerar vid situationer då den blir skrämd av nåt) jämfört med andra unghästar. De har ju "lite" att jämföra med...
Den har hormontestats för att se om den kanske har ovanligt höga testosteronnivåer pga den även hade problem med att gå ihop med andra hästar. Men hade mycket lågt nivå av testosteron...
Hästar kan väl precis som människor vara "knäppa" i vissa fall (medfött fel) vilket måste vara fallet med denna häst, spekulerar vi i. Han har ändå fått mycket tålamod av sina duktiga ägare... vilka två av tre blivit allvarligt skadade av!
Han var enligt Sylve Söderstrand, som Matilda tränar för, en mycket lovande hopptalang och delvis därför kämpade dom vidare med honom - tills denna mycket tragiska olycka hände.
Enligt Matildas mamma, som såg det hela, vände hästen tillbaka efter fallet och AVSIKTLIGEN sparkade just Matilda. Om jag minns hennes ord rätt då hon berättade om det häromdagen.
Familjen tyckte att hästen inte gick att säljas/ges bort med gott samvete utan det enda tänkbara var att avliva honom.