Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst
Men herregud vilken diskussion det har blivit om detta.
Jag kan bara berätta det jag vet och eftersom jag måste vara den som känner familjen bäst av alla i denna tråd så kan jag bara säga att det är verkligen inga "tävlingssnobbar" som bara ser till prestationer och ytligheter!
Matilda älskade hästen ifråga, trots hans beteende, men ville inte utsätta sina föräldrar (i synnerhet mamman!) för mer oro och tyckte att för allas bästa var det bästa att avliva honom.
Matilda hade t ex gått ut i hagen till hästen så fort hon fick permission från sjukhuset och hälsade på hemma (det sa hennes mamma till mig, jag såg det inte själv, och menade att hon inet hade låtit M göra det om hon vetat om det).
Familjen dömde inte hästen personligen men det kändes ohållbart att chansa med en sådan typ av oberäknelig häst. Ska inte SÄKERHETEN gå först?
Som sagt - det här är en familj som på alla sätt o vis engarerar sig i hästar, de ägnar även tid åt god hantering och de ÄR kunniga OCH mycket vana vid unghästar. Vad mer kan man göra? Kanske hade hästen kunna räddas av en sådan som Klaus F. Hempfling? Vem vet. Men varför är det så viktigt? Varför är det så himla viktigt vad som VERKLIGEN, djupt rotat, var den verkliga orsaken till hästens beteende? Om inte "vanliga" goda, kunniga, erfarna hästmänniskor kan få ordning på den? Som har ordning på ett stort antal andra unghästar utan problem?
Jag förstår att folk reagerar på rubriken i medierna ("hästen KASTAR av ryttaren") för det stämmer inte, och det ser vi ju alla att det va ett olyckligt fall, men det som hände EFTERÅT var enligt ÖGONVITTNEN (till mig berätatt av Matildas mamma!) att hästen kom tillbaka och avsiktligen sparkade mot henne och det HÅRT. Jag hade också svårt att tro på det så jag frågade mamman om det verkligen var just så och enligt henne var det så det gick till.
Fler ögonvittnes versioner här? För dom som känenr att de absolut måste veta...
Som svar på någons fråga om hästen hade tänkts att säljas senare om inte detta hänt? Förmodligen ja. När den vara färdigutbildad och visat bättre beteende när den mognade.... Men nu orsakade den för ANDRA gången, avsiktligt (eller iaf inte utan mening - kalla det vad ni vill) en allvarlig skada på människor... Oavsett vad den verkliga orsaken till hästens beteende var så vet jag inte vem som hade VELAT ta sig an hästen och ta reda på det. Vem, förutom typ Hempfling (som ser på hästar på ett fantastiskt sätt, jag håller på o läser hans bok Hästens själ), hade kunnat få ordnign på detta beteende hos hästen? När inte denna duktiga familj fick det... Det är MIN mening.