Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst
Men allvarligt, att håna någon gör man ju bl a när man skriver att personen har bristande kunskap. Hur vet man det genom ett forum? Man ser vilka slutsatser folk drar. Framförallt att man tolkar in en massa saker
Man tillskriver hästen mänskliga faktorer som att frysa till is, lägga sig ner när de blir rädda osv. I nästa mening menar man att det inte finns avvikande individer hos hästar utan att det helt och hållet beror på bristande hantering, hur vet man det? En sak vet man, det finns avvikande människor och för den delen även puckon som sådana.
Samma människor skriver sen i en del inlägg att många förmänskligar hästen, personligen tycker jag mig se prov på mycket av det i den här tråden.
jag gör mig inte löjlig över er bristande kunskap - jag bara konstaterar den
Nu har du dessutom grötat ihop en massa saker
det enda jag talat om är termerna demonisering
och Frysning
Vissa hästraser är mer benägna till frysning än andra .
Mitt halvblod tar till flight och skuttar runt - men nordis står still, det innebär inte att han är mindre stressad utan att han "fryser". Han kan i självaverket ha mycket högre hjärtfrekvens
Det kanske inte skyddar honom från rovdjuret, men det kanske hjälper honom att "blockera" fasen "bli uppäten". Jag såg en gång ett rovdjur äta på ett levande djur som stod stilla. Det var det osmakligaste jag har sett.
det är ju faktiskt inte alla djur som lyckas undkomma - en del blir ju de fakto uppätna: och rovdjur dödar inte humant först. Denna frysning fyller då kanske en funktion?
det Hiddeous har försökt peka på är att det är komplicerat. Och ja vissa raser skall inte ha flightrespons på samma sätt. Lippi och Fries enligt upppgift
Nordis och isis är också
mindre flyktbenägna än andra raser.
jag tycker att det är ni som hånar - när ni inte ger er tid att sätta er in i begrepp - utan bara avfärdar med att "alla vet". Det är inte respektfullt.
Ja alla vet fight or flight - och i det här fallet så utlöstes båda responserna, men det finns fler på repertoaren
och beteende är lite komplicerat och orsakas av mer komplexa orsaker än att en häst är OND eller ett Pucko (dvs demonisering)
Det är människors tolkningar av ett beteende, men en tolkning är inte = orsak
psykologin har ett mer nyanserat sätt att se på världen