Poly är ju just en beteckning på beteendet att han vill ha flera samtidigt. Min poäng är att det inte är mer än så. Känslorna spelar ingen större roll som jag ser det. Man kan vara monogam respektive polygam av flera olika skäl, och relationer och förhållningssätt kan för vissa kanske ändras med tiden, man kan ha olika anledningar. Det är en beskrivning av hur han vill ha sina relationer bara, alltså icke-monogama, och alla inblandade är nu överens om att det är en polygam relation och inte en monogam sådan. Varför han vill ha en poly relation kan man kanske spekulera i, men att det är så är ju bara ett faktum. Detta faktum borde göra honom till poly.Jag tror inte att jag tänkte något om värdet på en polyrelation.
Och jag måste säga att jag inte riktigt förstår ivern att göra honom till poly, varför man vill tillskriva hans beteende något högre, en livsstil som han behöver för att bli lycklig eller hur det nu var det uttrycktes.
Varför tvärtom säga att han har en poly relation men att han samtidigt inte är poly - det antyder ju att han i nuläget är i en relationsform som han egentligen inte vill ha? Ändå är det han som varit den drivande i det här. Om han nu inte alls är polygam, varför envisas han med att ha en polygam relation? Oavsett vilka inre motiv man tror att han kan tänkas ha så måste man ju förhålla sig till vad han själv har berättat och även vad han faktiskt gör. Att han vill ha flera samtidigt och nu även har en poly relation är väl något som gör honom till poly.