Har inte råd med det som lyser upp min vardag mest...ska jag ta mig till?

Carromellen

Trådstartare
Jag har ridit på ridskola från jag var 6 år även privat. Ridskolan slutade jag på vid 14 års ålder, då jag fick en medryttarhäst, som jag hade i ett halvår. För att finna denna medryttarhästen tog det ett år.

Jag är 16 år idag, och börja snart inte förstå hur jag kan leva utan att hästar inblandat i mitt liv. Då när ni ser det jag skrivit undra ni kanske hur jag inte kan ha råd att rida. Jag hade det innan, och det tack vare att pappa hade jobb, men nu har han inte det och vill inte bidra till någon dyr kostnad för mitt intresse.:mad:
(bor bara hos farsan)

Snälla hjälp mig :crazy: vad ska jag göra? Vill helst inte strunta att inte ha någon kontakt med hästar..tills jag själv blivit äldre och har råd. För det kan ju ta sin lilla tid innan den tiden kommer...:(:(:(
 
Sv: Har inte råd med det som lyser upp min vardag mest...ska jag ta mig till?

Du skall kontakta olika stall och erbjuda din hjälp gratis.
Om du visar framfötterna och att du är någon att lita på så kommer du att få olika erbjudanden om att hjälpa till med hästarna också.
Lättast är det om du hittar någon som privat har många hästar eller något travstall.
 
Sv: Har inte råd med det som lyser upp min vardag mest...ska jag ta mig till?

Vet inte var du bor och hur stor efterfrågan på medryttare det finns där, men verkar ju vara rätt så vanligt att medryttare får rida gratis eller hjälper till lite i stallet som betalning.

Och annars kanske du kan hitta nåt extrajobb som ger lite pengar så du själv kan bekosta din ridning?

Lycka till :)
 
Sv: Har inte råd med det som lyser upp min vardag mest...ska jag ta mig till?

Jag har alltid haft medryttarhästar där jag hjälpt hästägarna med jourer/avlastning vid sjukdom/arbete/semester etc. Genom att vara ärlig, alltid komma på sina bestämda dagar och ta hand om hästen som att det vore ens egen kommer man långt.

Sätt upp annonser om att du söker medryttarhäst.

Lycka till!
 
Sv: Har inte råd med det som lyser upp min vardag mest...ska jag ta mig till?

Skaffa ett jobb, barnvakt, gå ut med hundar, dela ut reklam eller liknade bore inte vara allt för svårt. Annars kan du som föreslagits hjälpa till i något stall eller annonsera efter en medryttarhäst, det finns det som är gratis.
 
Sv: Har inte råd med det som lyser upp min vardag mest...ska jag ta mig till?

Kolla annonser efter hästägare som behöver hjälp(medryttare/skötare) eller sätt ut en annons själv!

Jag kan ju bara ta mig själv som exempel, har haft flertalet icke-betalande medryttare som haft hand om nån av hästarna. Kan man hjälpa till i stallet, vara någon man kan lita på(att man kommer som utlovat) och har god hand med hästar o människor så behövs inga pengar! Då är man ju en tillgång o inte en belastning! Kan säkert bli svårare i innerstan/nära stan men lite ut på landet är det nog inte svårt att hitta!

Ge inte upp, du hittar säkert ett stall där du kan rida gratis mot att du hjälper till.
 
Sv: Har inte råd med det som lyser upp min vardag mest...ska jag ta mig till?

Fast är du 16 finns ju rätt stora jobbmöjligeter (inga drömjobb kanske, men väl sådana som kan ge pengar till ditt hästintresse) och om din pappa är arbetslös så är det väl inte ett dugg konstigt att han prioriterar, det är snudd på oförskämt av dig att begära att han ska betala dina intressen om/när du själv är arbetsför.
Men som de andra säger så finns det ofta möjlighet att få bli medryttare mot att man sköter stallsysslor, och då är det ju bara resorna som kostar.
 
Senast ändrad:
Sv: Har inte råd med det som lyser upp min vardag mest...ska jag ta mig till?

Och du är bra oförskämd som utan något underlag påstår att TS begärt att pappan ska betala utifrån uppgiften att han inte vill betala. Jag är övertygad om att TS inser varför och är ledsen över situationen.
 
Sv: Har inte råd med det som lyser upp min vardag mest...ska jag ta mig till?

Ts verkar mer sur än ledsen över att "farsan" är arbetslös och inte har råd att prioritera hennes ridning längre.
Och "tills jag själv har råd"...varför skulle det dröja "några år" om man kan jobba?
 
Sv: Har inte råd med det som lyser upp min vardag mest...ska jag ta mig till?

Ja TS verkar onekligen vara deprimerad och ha svårt att se utvägar, men inte hjälper när du anklagar TS för att begära pengar till ridningen trycket till lite extra. Menar du att TS skulle vara glad över att famlijens ekonomi inte ger utrymme att prioritera hästar?
 
Sv: Har inte råd med det som lyser upp min vardag mest...ska jag ta mig till?

Som andra redan föreslagit finns möjligheter att rida gratis om man letar, eller så kan du skaffa ett jobb. Att vara 16 är jättebra för många företag, då de enligt kollektivavtalen inte behöver betala lika mycket för dig som för en 18+ år gammal person. Hör dig för!
Jag började jobba med hästar som 16-åring när jag flyttade hemifrån. Det ingår oftast inte jättemycket ridning, men säkert en häst per pass i alla fall. Det vore väl den bästa lösningen för dig, att både hålla på med hästar och tjäna pengar? Även om inte lönen är så hög kan du nog säkert tjäna nog att betala tex bussen till stallet, nya ridkläder och vanliga kläder själv.
Skriv ihop ett CV med referenser (helst fler än en) med kontaktinfo och hör dig för i alla stall du kan tänka dig. Även i privata stall kan intresse finnas.

Lycka till!
 
Sv: Har inte råd med det som lyser upp min vardag mest...ska jag ta mig till?

En alert, arbetsam och ärlig tjej är i stort sett alltid välkomna i stall. Ge dig ut och erbjud dig att hjälpa till så ska du se att efter ett tag blir du ridhjälp också. Lycka till!
 
Sv: Har inte råd med det som lyser upp min vardag mest...ska jag ta mig till?

Du kan dels skaffa dig extrajobb, antingen i ett stall eller någon annan stans. Sedan så kan du också söka medryttarhästar, sätta ut en egen annons och även erbjuda dig att hjälpa till i något stall. Din förra medryttarhäst till exempel? Du kanske kan höra med de andra i stallet om de vet någon som behöver någon hjälp? Använd Fb till att fråga runt och erbjuda dig att hjälpa till. Kanske följa med någon på tävling någon helg så får du dels kontakt med hästar men också så leder det ena till det andra.
 
Sv: Har inte råd med det som lyser upp min vardag mest...ska jag ta mig till?

Jag var i din sits i samma ålder.
Fick in en fot i ett privatstall där jag jobbade på lov o helger med fodring, mockning utsläpp osv. I retur fick jag rida gratis på stallägarens hästar och fick också lektioner av denna dam (red msv dressyr så kunde tillräckligt för att lära en fd ridskolelev)
Efter ett tag fick inackorderingarna i stallet nys om mig och allt eftresom bad de också mig att rida deras hästar om de inte kunde ta sig till stallet nån dag. Jag håll till i detta stall i flera år därefter och hade alltid en häst att rida!
 
Sv: Har inte råd med det som lyser upp min vardag mest...ska jag ta mig till?

Jag betalade inte ett öre för mitt hästintresse de sista tre-fyra åren. Jobbade för ridlektioner på ridskolan och tog stallpass etc för hästägaren. Är du pålitlig och villig att hugga i lite extra så finns det alltid folk som behöver extra hjälp.
 
Sv: Har inte råd med det som lyser upp min vardag mest...ska jag ta mig till?

Jag tänker som de flesta andra här att det inte borde vara något större problem för dig att tjäna ihop pengar till dina ridlektioner? Det finns många jobb för sextonåringar - inget glamoröst, men absolut så att du får ihop till terminsavgiften på klubben...

En annan variant är ju att arbeta i stallet, antingen ridskolans stall och jobba av lektionerna där, eller erbjuda dig att hjälpa till i andra stall. Kanske i utbyte mot ridning, om det finns möjlighet.

Om din pappa är arbetslös får han bara A-kassa och det är generellt inte så mycket pengar i månaden. Det klart att det blir svårt för honom att bekosta din hobby. Särskilt som du är tillräckligt gammal att ta större ansvar för din ekonomi själv - du får väl studiebidraget varje månad dessutom?
 
Sv: Har inte råd med det som lyser upp min vardag mest...ska jag ta mig till?

Du kan försörja ditt hästintresse genom att t ex jobba på McDonalds. När man börjar närma sig myndig så kan det ju vara lämplig att själv finansiera sina intressen, speciellt när föräldrarna inte har möjlighet att hjälpa till.

Och som sagt, det går i princip alltid att få rida utan att betala med pengar om man i stället jobbar i stallet :)
 

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 612
Senast: Trissa
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 537
Senast: sorbifolia
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 587
Hästmänniskan Behöver lite hjälp i mina funderingar (om tråden ligger fel får den gärna flyttas, var osäker var den passade bäst). Jag fick ta bort...
Svar
14
· Visningar
3 175

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp