Har hetsen med hund i bil gått för långt?

men nu får du ju ge dig! dom flesta hundägare kokar INTE sina hundar!!
Och ja, dom allra flesta har rätt att ha hund, det är ett fåtal som har djurförbud.
Men alla som har hund har egentligen inte de rätta förutsättningarna för det även utan djurförbud.
Och att det då är någon sorts normaltillstånd att alla har rätt att ha hund oavsett om bostaden är lämplig eller arbetsituationen är det är inte bra för hundarna.

Ni borde gå på promenad på en parkering utanför ett större köpcentrum kring huvudstaden så skulle ni få se hur hundar blir behandlade och förvarade i bilar.
Ni skulle nog gråta blod tror jag.

Men @Inte_Ung vad är det du pratar om? Hundars status generellt? Allmänt olämpliga ägare? Accessoirhundar?

Mängder med hundar som kokas i bilar (de flesta till och med?)? Folk här i tråden som är mer oroliga för sina bilar än för sina hundar, vem då egentligen (jag har läst tråden flera gånger, hittar det inte)?

Jag förstår faktiskt inte alls vad det är du försöker kommunicera, eller hur det är relevant till frågeställningen i tråden - och visst, man kan diskutera annat än TS också, men det funkar ju bättre om det går att förstå dig i så fall? Vem är det du vänder dig till när du tycker "vi" borde gå en sväng på parkeringar och se om vi inte gråter blod? Har någon i tråden gett intryck av att tycka det är väl saksamma om nån hund steks i bil emellanåt? De enda meningsskiljaktigheter jag kunnat se är att vissa anser att "anything goes" när man ser en hund i bil (på de varmare årstiderna i alla fall), medan andra anser att man bör agera med större återhållsamhet och inte bara automatiskt anta att läget är katastrofalt utan att ta in relevant information - ingen tycker väl att man ska strunta i hundar som övergivits i stekheta bilar på parkeringar!? Och var kommer accessoirhundar in?

Nu har jag visserligen blockerat Inte_Ung, men jag vet inte om h*n kanske kan se mina svar ändå? Hur som helst så förstår jag att den här medlemmen tycker att man ska gå runt på en bilparkering och kolla om man gillar vad man ser. Faktum är att jag, varje gång jag går över en bilparkering nu på sommaren (vilket jag gör flera gånger i veckan, nästan dagligen) tittar mot bilarna som jag passerar för att se om det verkar finnas en hund i den. Framförallt kikar jag in en extra gång om jag ser en hundbur i bilen, för OM någon skulle ha glömt hund i bil så vill jag kunna hjälpa till vid behov. Hittills har jag alltså tittat in i mååånga bilar, och aldrig någonsin har jag behövt ingripa.

Nu har jag visserligen blockerat Inte_Ung, men jag vet inte om h*n kanske kan se mina svar ändå?
Jodå jag kan läsa.
Och jag hoppas ju att du har rätt och inte jag.
Men min uppfattning om hundar i bilar runt huvudstaden är tyvärr så trist som jag har beskrivit det.
Så jag förstår om folk överreagerar som i TS fall.
Och handen på hjärtat - om några extra bilar får rutan inslagen för att en enda hund kan bli räddad - är det inte då värt det?

Skulle jag få rutan inslagen på min bil då min hund ligger därinne och INTE mår dåligt så hade jag nog sett till att den som slår in rutan också får stå för kalaset..
Nu skulle det nog inte hända, min hund ligger i bagaget med låst bur och öppen lucka så man behöver inte slå in några rutor. Hon vaktar också bilen rätt rejält, så det är nog inte många som vågar gå i närheten.

Jodå jag kan läsa.
Men min uppfattning om hundar i bilar runt huvudstaden är tyvärr så trist som jag har beskrivit det.
Och handen på hjärtat - om några extra bilar får rutan inslagen för att en enda hund kan bli räddad - är det inte då värt det?

Jag tycker nog inte det. Hade min hund mått dåligt så hade jag inte brytt mig och blivit tacksam om någon räddat honom från döden. Men när han INTE är det minsta påverkad, pigg, inte ens LITE flåsig, det är svalt i bilen och ingen risk för sol eller värme, så tycker jag det är överdriver att vara hysterisk, elak, otrevlig och hotfull. Om dom lugnt och sansat hade ringt polisen och sagt att dom var oroliga och sen sagt typ: " å vilken tur att du kom tillbaka. Vi blev oroliga men nu ser vi att han mår bra. Vilken tur", så hade jag inte blivit så upprörd. Men att tända till på alla cylindrar på en gång, störa och skrämma min hund, hota och skrika åt mig utan någon som helst orsak och en hund som mår prima tycker jag inte är okej. Jag och alla andra som sköter sig ska inte behöva ta skit och riskera att få våra bilar sönderslagna när hundarna mår bra.

( skriver från mobil. Ber om ursäkt för stavfel och konstiga formuleringar)

Jodå jag kan läsa.
Njaa, jag tvekar faktiskt på den då jag inser dels vad efterverkningar på min egen hund som har problem med okänt folk redan innan, och efter det lär hon inte vara tryggare med okänt folk direkt. Dessutom har hon ett stort skärpepaket som är det som hon använder när hon blir osäker, vilket gör att risken är överhängande att den som tar ut henne blir biten.
Är det sedan jag som i slutändan får munkorgskrav alt. kanske till och med får ta bort min hund för att folk blir hysteriska och inte tänker efter först. Så jag ser det inte som det är självklart bättre att det rycker ett par fönsterrutor här och där fast det inte var någon egentlig risk för hunden...

/Camilla

Och jag som fått rutan pangad med hundar sovandes i skåpet vet att de kan bli rätt skärrade bara av det. Även om de är trygga i vanliga fall.

Nu pangades min ruta i ett inbrottsförsök, men ändå.

Jag kan inte ens forestalla mig den totala stress och panik mina rottisar skulle fa om nagon slog in rutan i bilen nar de i all skons ro lag och vantade pa mig. Att det blir kostnader for bilen ar en sak, men den mentala stress det skulle innebara for mina hundar ar monumental.

Da vi tillbringat oandligt manga timmar att aka fram och tillbaka till Stormsholm med 'Lill-hunden' vet jag precis hur det ar att standigt ha hund i bilen. Av flera anledningar har det varit svart att lamna Miss Mandy ensam hemma ... inte minst for att det ett flertal ganger har tagit 8+ timmar fran att vi akt hemmifran innan vi kommit tillbaka hem igen.
Vid sjukhuset har det aldrig varit problem, alla parkerar under traden och inser att det ar lagom svalt i bilen aven en varm dag ... det ar varre ute pa "stan". Ibland maste arenden utrattas, om en person ar kvar med 'lillan' aterstar en att utratta arenden (med tanke pa priserna behovs, om inte annat, ett och annat bankbesok) och ta hand om hund nummer 2.
Harom dagen kom jag tillbaka till bilen dar Miss Mandy vantade, ett gang pa 4 personer vantade under hogrostad diskussion utanfor bilen bredvid min. I den bilen sag man tydligt att det satt en hund. Nar jag sa hej till Miss Mandy insag de att det var en hund i min bil med och de kom genast rusande och tittade in (2 cm fran rutan, tur hon gillar folk!) och irriterat konstaterade att de inte kunde se genom bakrutan att jag hade en hund i bilen. Jag bad dem komma och kanna hur svalt och skont det var dar under traden och papekade att det var lika dant i biled bredvid ... jag hoppas de tog mig pa allvar.

Men att tända till på alla cylindrar på en gång, störa och skrämma min hund, hota och skrika åt mig utan någon som helst orsak och en hund som mår prima tycker jag inte är okej.
Men kan du inte förstå dessa människors upprördhet?
De kan ju ha varit med om gräsliga saker angående kokta hundar och därför överreagera.

Men kan du inte förstå dessa människors upprördhet?
De kan ju ha varit med om gräsliga saker angående kokta hundar och därför överreagera.

Nej! I och med att hunden inte va det minsta påverkad och det inte var varmt! Jag kan inte förstå hur man bara stirrar sig blind på "hund i bil" och helt struntar i hur hunden faktiskt mår och hur omgivningen ser ut.

Nej! I och med att hunden inte va det minsta påverkad och det inte var varmt! Jag kan inte förstå hur man bara stirrar sig blind på "hund i bil" och helt struntar i hur hunden faktiskt mår och hur omgivningen ser ut.
Men kan du inte se att det inte bara handlar om dig och din hund i din bil?
Utan om andra människors tidigare erfarenheter.

Men kan du inte se att det inte bara handlar om dig och din hund i din bil?
Utan om andra människors tidigare erfarenheter.

Det är ju precis det som är problemet! Att folk reagerar och agerar utifrån sina känslor och inte tänker. Och det är det som är min poäng. Ska man få agera hursomhelst och sluta tänka logiskt bara för att djur är inblandade? Djur som INTE far illa. Jag tycker inte det!

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 402
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 341
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar