Har hetsen med hund i bil gått för långt?

Fast eftersom du uppenbart lämnar din hund i bilen, så vet du ju hur varmt det blir och hur det skiftar beroende på yttertemperatur och solinstrålning? Du behöver ingen termometer ----

Ah visste att jag glömt att skriva något men nej jag lämnar faktiskt inte min hund i bilen sommartid förutom på bhk och ev tävling där bilen kan stå med bakluckan vidöppen och förhoppningsvis helt i skugga. Men hunden kan ju må dåligt ändå och andra årstider också, därav lappen. Termometern skulle vara för att jag är nyfiken på hur bra luften cirkulerar, om jag känner mig som att jag håller på att dö av värmeslag framme i bilen precis vid fläktarna hur känns det då i bagaget hos hunden?

Ja, de har läst i tidningar om folk som blir hjältar när de krossar en bilruta och så ser de en hund i en bil och tänker att de också måste bli hjältar,

Eller så tänker dom faktiskt att den här hunden ser inte ut att må speciellt bra, alla är inte ute efter att bli hjältar och komma med i tidningen.

Jag tycker det är helt sanslöst att folk här stör sig på att folk agerar och faktiskt GÖR något, annars är det mest gnäll i samhället över folks passivitet och oförmåga att bry sig.

Visst kanske de ha blivit lite väl nojiga men själv tycker jag det är svårt. Visst om hunden är uppenbart påverkad så syns det säkerligen men just sådana saker som att skälla och ha panik är ju svårt att veta varför om man inte känner hunden. Så är folk de minsta tveksam så är det bättre att de larmar en gång extra än en gång för lite.

För ett par år sedan hade jag hand om ett stort event och parkeringsvakten uppmärksammade en bil med en hund i. Vi viste att bilen precis anlänt till området och det var ganska svalt precis då eftersom det var molnigt MEN vi viste att solen var på väg fram och att olidlig hetta var utlovad, vi kunde också anta att personen inte skulle stanna en kortare stund eftersom det kostade pengar att gå in på eventet och första start var en halvtimme senare.

Vi kunde inte veta vad personens planer var, kanske tänkte han bara bara vara där första start men det verkade inte troligt så vi chansade inte utan började direkt ropa ut efter hundägaren. 3 gång ropade vi utan att någons kom så fjärde gången hotade vi med att slå in rutan om ingen tog ansvar för hunden(en halvtimme hade då gått och solen började steka) heltplötsligt kom en människa lunkande och fattade ingenting..... Men hans plan var inte och hade aldrig varit att bara vara kvar några minuter....

Vad man förstår när man läser om sådana här saker är ju att folk liksom inte fattar någonting och är helt oförstående när deras hund eller små barn håller på att dö av värmeslag och polisen står där när dom kommer.

Nej det får man inte.

Ett tips är att ha en digital termometer som syns lätt utifrån och som har själva avläsningsdelen mitt i bilen.
Vid 18 graders yttertemperatur utan fullt solsken och på morgonen (dvs lågt stående sol) mätte SBK 38 grader i bil. Redan det är tillräckligt för att en hund ska skadas. Och det är med bred marginal olagligt. Det får enligt lag inte riskera att bli över 25 grader varmt i bilen om man ska få lämna en hund utan uppsikt. Man kan alltså sluta sig till att så här års är det inte tillåtet att dagtid lämna sin hund ensam i bilen.

Ett alternativ till att slå sönder rutan är att polisanmäla. Men det verkar grymt både mot hunden och mot hundens ägare om denne visar sig vara en mench: Så gott som ingen av dem som förlorat sina hundar i varma bilar har gjort det på vett och vilje. Utan någon gång var de inte tillräckligt försiktiga. De lämnade hunden övertygade om att det var OK.

Personligen är jag glad över att det finns folk som är beredda att ta strid mot mig om jag glömmer min hund i min bil. Hon är mitt hjärta och hennes värde går inte att mäta i varken bilrutor eller utskällningar. Folk som ser till hennes bästa :love:

Vid 18 graders yttertemperatur utan fullt solsken och på morgonen (dvs lågt stående sol) mätte SBK 38 grader i bil. Redan det är tillräckligt för att en hund ska skadas. Och det är med bred marginal olagligt. Det får enligt lag inte riskera att bli över 25 grader varmt i bilen om man ska få lämna en hund utan uppsikt. Man kan alltså sluta sig till att så här års är det inte tillåtet att dagtid lämna sin hund ensam i bilen.

Ett alternativ till att slå sönder rutan är att polisanmäla. Men det verkar grymt både mot hunden och mot hundens ägare om denne visar sig vara en mench: Så gott som ingen av dem som förlorat sina hundar i varma bilar har gjort det på vett och vilje. Utan någon gång var de inte tillräckligt försiktiga. De lämnade hunden övertygade om att det var OK.

Personligen är jag glad över att det finns folk som är beredda att ta strid mot mig om jag glömmer min hund i min bil. Hon är mitt hjärta och hennes värde går inte att mäta i varken bilrutor eller utskällningar. Folk som ser till hennes bästa :love:

Måste citera oxå för att det var så bra skrivet!!

Glöm inte att det finns bilar med kylanläggningar. Så om bilen är helt stängd, men låter lite och hunden verkar opåverkad kan det vara hur bra temperatur som helst i bilen.

(försöker svara från mobil, fårinte till citat, taggar osv)

Men det är väl ingen(?) i tråden som har något emot ATT folk reagerar, problemställningen är väl om det är möjligt att reaktionerna är överdrivna/går överstyr? TS beskriver arga människor i grupp som knackar på rutan och ropar samt beter sig aggressivt mot henne (och en hund som inte är varm, i en situation där JAG tycker det låter orimligt att man skulle förväntat sig att den blev det heller), någon annan beskriver hur deras hund blivit utplockad ur bilen av en främling, i TS ställs frågan om man verkligen får krossa en ruta trots att hunden synbart mår bra, osv... Såvad jag pratar om är att ja I VISSA FALL går folk på tok för långt, och en del (onödig!) "hjälp" riskerar faktiskt snarare att vara till skada. Det betyder inte att jag tycker folk ska låta bli att lägga sig i eller hur det nuhar tolkats, utan helt enkelt att det inte kan vara för mycket begärt att folk inte grovt ÖVERreagerar. Samt att jag tycker att beteenden som tex TS beskriver riskerar att skapa självuppfyllande "sanningar" där hundstackarn stressas rejält av allt knackande, ropande och stirrande, till att se rejält flåsig och obekväm ut (utan att vara varm)...

Min "hemliga metod" föratt ha med hunden i bilen: (luftiga) parkeringsgarage... Och nej, jag lämnar honom heller inte om choklad skulle smält i bilen. En stor del av våra varmare månader är lufttemperaturen inte så jög, utan värmen är en risk pga solstråling. Ibland är det dock varmt "på riktigt" , och nej då lämnar jag honom intei pgarage heller.

Varför han är med: han har vissa svårigheter att vara ensam hemma, så om han av någon anledning gått upp högt i stress nyligen så lämnar jag honom inte eftersom det då riskerar att bli ett rejält bakslag.

Det verkar väldigt antingen-eller det här? Varför skulle det inte vara möjligt att anse att det BÅDE är jättebra att folk reagerar OCH att det är ett problem när reaktionerna går överstyr?

På tal om hur varmt det faktiskt blir i en bil... Det är lurigt!

För några dagar sedan lämnade jag hund i bil när det var skugga ute och svalt i bilen. Det var dock varmt ute. När jag kom tillbaka någon minut senare var det betydligt varmare än jag räknat med att det skulle vara.

Vid ett tidigare tillfälle skulle vi stanna när det var sol ute. Jag lämnade därför inte hund i bil. När jag kom tillbaka en stund senare var det förvånansvärt svalt i bilen, sådär så att det var skönt att hoppa in i den för att svalka sig.

Vid ett tillfälle när jag var på lure coursing-träning med Aysu så var det soligt och varmt ute. Jag parkerade där det var åtminstone lite skugga och hade fönstren lite öppna. När jag var tvungen att lämna bilen så fick den stå olåst, Aysus koppel låg på förarsätet och jag sa åt personen som parkerat bredvid (och som skulle stanna vid sin bil) att ta ut Aysu om hon visade minsta tecken på att bli varm. När jag kom tillbaka hade Aysu visserligen fått vara ute en liten stund, men inte pga värme utan för att hon var olycklig när jag lämnade henne. I bilen var det väldigt svalt och skönt. Även en vän som var med då förvånades över hur svalt det var i bilen.

Kort sagt har jag lärt mig att det kan vara väldigt(!) svårt att förutse hur varmt det faktiskt blir i bilen. Det beror på så många olika faktorer att jag inte klurat ut allt än. Det enda jag känner mig säker på är att det inte blir för varmt i bilen om det är sval morgon eller kväll samt regnar ute.

På tal om hur varmt det faktiskt blir i en bil... Det är lurigt!

För några dagar sedan lämnade jag hund i bil när det var skugga ute och svalt i bilen. Det var dock varmt ute. När jag kom tillbaka någon minut senare var det betydligt varmare än jag räknat med att det skulle vara.

Vid ett tidigare tillfälle skulle vi stanna när det var sol ute. Jag lämnade därför inte hund i bil. När jag kom tillbaka en stund senare var det förvånansvärt svalt i bilen, sådär så att det var skönt att hoppa in i den för att svalka sig.

Vid ett tillfälle när jag var på lure coursing-träning med Aysu så var det soligt och varmt ute. Jag parkerade där det var åtminstone lite skugga och hade fönstren lite öppna. När jag var tvungen att lämna bilen så fick den stå olåst, Aysus koppel låg på förarsätet och jag sa åt personen som parkerat bredvid (och som skulle stanna vid sin bil) att ta ut Aysu om hon visade minsta tecken på att bli varm. När jag kom tillbaka hade Aysu visserligen fått vara ute en liten stund, men inte pga värme utan för att hon var olycklig när jag lämnade henne. I bilen var det väldigt svalt och skönt. Även en vän som var med då förvånades över hur svalt det var i bilen.

Kort sagt har jag lärt mig att det kan vara väldigt(!) svårt att förutse hur varmt det faktiskt blir i bilen. Det beror på så många olika faktorer att jag inte klurat ut allt än. Det enda jag känner mig säker på är att det inte blir för varmt i bilen om det är sval morgon eller kväll samt regnar ute.

Jag håller med, det är väldigt svårt att förutspå. Det jag har upplevt nu när min bil inte har haft någon AC är att det är mycket lättare att bedöma hur varmt det blir i bilen (dvs. om man kan lämna eller inte) när man inte har ACn på. Nu när den är lagad blir jag förvånad varje gång jag kommer tillbaka till bilen - antingen är det mycket varmare än jag trodde eller faktiskt svalare än jag trodde. Så bilens temperaturreglering kan ställa till det vid bedömning.

Jag tycker att det är intressant att det som kommer att ordna så att hundar slipper sitta i överhettade bilar är att hundägarna inte vill ha sina bilar sönderslagna och inte att de bryr sig så mycket om sina hundar.
Jag för min del begriper inte att man kan komma på idén om att utsätta vare sig djur eller barn för att bli kokta i en bil.

@Inte_Ung

Fast nu handlade den här diskussionen om hundägare som riskerar att få sina bilar sönderslagna TROTS att deras hundar inte sitter i överhettade bilar och riskerar att bli kokta.
Möjligheten att slå sönder bilrutor för att rädda hundar är inget nytt, ändå dör hundar varje år av överhettning. De som utsätter sina hundar för sådana risker är snarare tanklösa än hänsynslösa och det är knappast så att de kommer att tänka mer på risken att få bilen förstörd än att deras hund ska dö.

Jo den där snubben som lämnat sin hund i bilen kom ju inte förrän de hotade med att slå in fönstret.
Och i tråden verkar många inte förstå risken för hunden utan oroar sig mest för sin bil.

Är det varmt ute och jag måste lämna hunden i bilen för en liten stund så öppnar jag alltid bagaget på vid gavel och öppnar fönstren lite för att få till lite korsdrag i bilen. Jag söker alltid en skuggig plats och täcker för framrutan med ett reflekterande solskydd. Jag har solar plexius från B-stolpen och bak. De absorberar en del värme och gör att min hund inte behöver ha solen direkt gassande på sig. Utöver det täcker jag bakluckan med myggnät. Varje gång jag kommit tillbaka till bilen har den varit sval. Jag har alltid en vattenskål i buren och brukar erbjuda henne en kylfilt om det är riktigt varmt.
Vi är ofta på resande fot, vilket gör att jag måste lämna henne i bilen när jag handlar.
Att parkera i skugga är inte alltid det lättaste, jag brukar faktiskt bryta mot parkeringsregler ibland för att hitta skugga. Det har hänt att jag kört upp på gräsmattor bredvid butiker, eller ställt mig på baksidan av butiker där det egentligen är parkeringsförbud. Jag har hittills inte fått böter för det. Jag tror att parkeringsvakter ser mellan fingrarna i såna lägen...

Jo den där snubben som lämnat sin hund i bilen kom ju inte förrän de hotade med att slå in fönstret.
Och i tråden verkar många inte förstå risken för hunden utan oroar sig mest för sin bil.

Det där är BS. Jag och många med mig skulle aldrig lämna hundarna i en situation som kan bli farlig för dem. Där ingår en varm bil. Istället är vi förutseende och ordnar så att bilen inte blir för varm.

Problemet uppstår när folk känner sig "hjälpsamma" och ska "rädda" hundar som sitter i svala sköna bilar. Att sätta en stor och tydlig termometer i fönstret är varken för sin egen eller hundens skull, utan för att slippa vigilanter som krossar rutor för sin egen skull. För ja, de existerar.

Sen att man måste fixa låsanordning för att hålla skåpdörrar/bakluckor öppna det är förjävligt. Hände mig mer än en gång med gamla bilen att folk slog igen min öppnade bagagelucka (med låsta grindar innanför). Fick tom låsanordningen sönderslagen för att nån skulle stänga luckan.

Det där är BS. Jag och många med mig skulle aldrig lämna hundarna i en situation som kan bli farlig för dem. Där ingår en varm bil. Istället är vi förutseende och ordnar så att bilen inte blir för varm.

Problemet uppstår när folk känner sig "hjälpsamma" och ska "rädda" hundar som sitter i svala sköna bilar. Att sätta en stor och tydlig termometer i fönstret är varken för sin egen eller hundens skull, utan för att slippa vigilanter som krossar rutor för sin egen skull. För ja, de existerar.

Sen att man måste fixa låsanordning för att hålla skåpdörrar/bakluckor öppna det är förjävligt. Hände mig mer än en gång med gamla bilen att folk slog igen min öppnade bagagelucka (med låsta grindar innanför). Fick tom låsanordningen sönderslagen för att nån skulle stänga luckan.

Va?! Varför i hela friden skulle de stänga luckan? För att vara hjälpsamma eller för att jävlas?

Njae, Solarplexius är inget man sätter dit och tar bort titt som tätt. Det är lite pilligt då man liksom får böja plasten och trycka fast det lite bakom fönsterslisterna. Dom går självklart att få bort, men troligtvis inte lika lätt som att sätta dit dom:idea: Efter att man satt dit dom, så sätter man även extra smålister för att dom ska sitta säkert.
Det är nog olika från bil till bil för jag fick inte med några smålister till mina solarplexus, och skulle faktiskt inte tro att dom hade varit så svåra att få bort heller. Fick visserligen aldrig testat då dom följde med till skroten efter att bilen blivit krockad...
Däremot lär det slita ganska ordentligt att sätta i och ta ur skivorna så frågan är hur länge dom håller för det, men det går ju bara att testa.

/Camilla

Det är möjligt att just ni lyckas med det.
Men jag ser många kokta hundar på olika parkeringar där jag brukar röra mig.
Att dra igång och bryta mot en massa trafikregler är inte heller en bra lösning.

Hundar får egentligen inte förvaras i bilar.
Och det finns en orsak till det.
För dem som ofta reser med hundar finns det särskilda hundboxar som man t.ex. kan ha på flaket på sin pickup.
Så att temperaturen går att reglera.

Va?! Varför i hela friden skulle de stänga luckan? För att vara hjälpsamma eller för att jävlas?

Bra fråga. Jag har aldrig kommit på nån med att göra det, bara kommit ut till stängda luckor /förstörda stag.

Kan tillägga att mina hundar ALLTID är knäpptysta i bilen.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 402
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 341
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar