Har hetsen med hund i bil gått för långt?

Det är möjligt att just ni lyckas med det.
Men jag ser många kokta hundar på olika parkeringar där jag brukar röra mig.
Att dra igång och bryta mot en massa trafikregler är inte heller en bra lösning.

Hundar får egentligen inte förvaras i bilar.
Och det finns en orsak till det.
För dem som ofta reser med hundar finns det särskilda hundboxar som man t.ex. kan ha på flaket på sin pickup.
Så att temperaturen går att reglera.

Det är helt okej att ha hunden i bilen under träning/tävling. Likaså är det helt okej att ha hunden med sig i bilen och lämna den där i X antal timmar.

Mina hundar är med mig på arbetet varje dag, vissa dagar kan det bli uppemot 10 h i bilen (med pauser så klart). De har det betydligt bättre i sitt caddyskåp än i en hundtransport.

Vid 18 graders yttertemperatur utan fullt solsken och på morgonen (dvs lågt stående sol) mätte SBK 38 grader i bil. Redan det är tillräckligt för att en hund ska skadas. Och det är med bred marginal olagligt. Det får enligt lag inte riskera att bli över 25 grader varmt i bilen om man ska få lämna en hund utan uppsikt. Man kan alltså sluta sig till att så här års är det inte tillåtet att dagtid lämna sin hund ensam i bilen.
Fast grejen är att bara för att det är 18 grader ute innebär det inte att det är 38 grader i bilen.
Är bilen parkerad i konstant skugga så är det inte många grader mer än dom 18 i bilen, blåser det så är risken stor att det är kallare, eller så har hundägaren monterat in kylfläktar i bilen dvs kallaren än ute igen.
Så det enda du har att gå efter är om hunden som sitter där är så kraftigt påverkad att den riskerar att ta skada annars är risken stor att du själv får betala för rutan.
Även att tänka på är att det lär vara mer än min hund som det hade stressat bra mycket mer att okända människor tar ut henne än vad det hade gjort om det är LITE varmt i bilen.
Så det gäller att använda det sunda förnuftet och se till varje situation, annars riskerar du få skit för det du gjort när du krossade rutan.

/Camilla

Vet inte riktigt vad hunduppfostran har med det här att göra och i det ämnet har jag inget att säga. :)

Som jag nämnde tidigare, så länge alla hundägare inte har sunt förnuft och tänker logiskt (vilket varje år bevisas att det finns) så tycker jag faktiskt inte att man ska ge sig på de få, vilket det ändå är, som reagerar och agerar.
Jämförelsen tog jag upp för att du har samma hysteri, att även tjejen som ger hunden ett muntligt men bryskt nej får samma utskällning som den som ger hunden stryk.
Och tråden handlar om att TS kommer tillbaka till bilen där fem personer står och gapar och skriker på henne som faktiskt inte gjort något fel då hunden var helt okej inne i bilen.

/Camilla

Det är helt okej att ha hunden i bilen under träning/tävling. Likaså är det helt okej att ha hunden med sig i bilen och lämna den där i X antal timmar.
Men inte i en stängd bil på en het parkering.
Då så är vi tillbaka på det där med temperaturen igen.
De allra flesta hundägare klarar inte av att hålla den i sin bil.
Utan de kokar hundar på olika köpcentras parkeringar.

Och det är 3 timmar som är den tillåtna gränsen.
Det är inte mycket.
Här är alla reglerna.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...terahundar.4.207049b811dd8a513dc80001498.html

Mina hundar är med mig på arbetet varje dag, vissa dagar kan det bli uppemot 10 h i bilen (med pauser så klart). De har det betydligt bättre i sitt caddyskåp än i en hundtransport.
Ett Caddyskåp får väl anses vara anpassat för hund.
Men frågan är nog ändå om det är tillåtet med tanke på de där 3 timmarna.

3 timmar gäller stillastående bil, för transport är det rastning minst var 6:e timme.

Alltså får man helt enligt reglerna lämna sin hund i sin bil i upp till tre timmar under förutsättning att man kan 1) anta säkert att temperaturen inte kommer att överstiga +25°c i bilen (tex pga årstid) eller 2) kunna reglera innertemperaturen i bilen till lämplig temperatur.

Ingen förespråkar att man ska lämna hundar i bilar i skållande sol, men att en hund sitter i en bil innebär inte per automatik att man får panga blirutor hur som helst och absolut inte om hunden mår finfint, är pigg och alert.

Man ser på hundar om de är medtagna av värme och då först ska man ringa polis för att få ok att panga en ruta.

Det är möjligt att just ni lyckas med det.
Men jag ser många kokta hundar på olika parkeringar där jag brukar röra mig.
Att dra igång och bryta mot en massa trafikregler är inte heller en bra lösning.

Hundar får egentligen inte förvaras i bilar.
Och det finns en orsak till det.
För dem som ofta reser med hundar finns det särskilda hundboxar som man t.ex. kan ha på flaket på sin pickup.
Så att temperaturen går att reglera.
Ska jag som väktare med hund i tjänst köra runt med ett hundsläp eller en stor pickup som tjänstebil då tycker du?
Även våra hundar vistas i bilen under 13 timmars pass med olika mycket långa stopp och möjligheter att ta ut hundarna, men dels har vi fläktar i bilarna, tonade rutor och sedan får man se till att parkera smart.
Så bara för att det är en del som gör saker på ett idiotiskt sätt innebär det inte att alla som gör något är idioter.
Dom som lämnar hundarna tex på en stekhet parkering jag tror inte dom överhuvudtaget tänker på att dom har hunden i bilen, utan dom brukar lämna den och därför gör dom det i värmen med utan att tänka på riskerna med det dom gör.

/Camilla

Alltså får man helt enligt reglerna lämna sin hund i sin bil i upp till tre timmar under förutsättning att man kan 1) anta säkert att temperaturen inte kommer att överstiga +25°c i bilen (tex pga årstid) eller 2) kunna reglera innertemperaturen i bilen till lämplig temperatur.
Ja det är ju just den lilla detaljen.
Det är inte i 3 timmar innan man måste ha rätt temperatur som många tycks tro.
Inte här i tråden men i verkligheten.

Man ser på hundar om de är medtagna av värme och då först ska man ringa polis för att få ok att panga en ruta.
Om hunden hässjar frenetiskt så kan man ju anta att den har det för varmt.

Sen att man måste fixa låsanordning för att hålla skåpdörrar/bakluckor öppna det är förjävligt. Hände mig mer än en gång med gamla bilen att folk slog igen min öppnade bagagelucka (med låsta grindar innanför). Fick tom låsanordningen sönderslagen för att nån skulle stänga luckan.

Det där är min mardröm. Och av den anledningen vågar jag inte lämna hundarna med luckan öppen i vissa miljöer mer än ett par minuter.

Tillägg: även jag är väldigt vaken på barn och hundar som lämnats i bilar. Jag hade inte heller tvekat för att slå in en ruta om det hade krävts. Men jag hade kollat fler förhållanden än hund-i-bil.

Även våra hundar vistas i bilen under 13 timmars pass med olika mycket långa stopp och möjligheter att ta ut hundarna, men dels har vi fläktar i bilarna, tonade rutor och sedan får man se till att parkera smart.
Men du är ju med hunden i bilen och kan känna om temperaturen är rätt.
Samt att du har ett utrymme anpassat för hunden med fläktar och allt.
Tro mig man ser faktiskt om en bil har fläktar.
Jag antar också att du har AC i din bil.

Det där är min mardröm. Och av den anledningen vågar jag inte lämna hundarna med luckan öppen i vissa miljöer mer än ett par minuter.
Men det finns ju orsaker till att man måste låsa bilar och hem när man lämnar dessa.
Människor i omgivningen går inte att lita på.
Så är det bara.
Därför så är det faktiskt oansvarigt att lämna en hund så att den kan bli utsatt för dumheter liksom att det är det att lämna bilen olåst med plånboken framme.

Men du är ju med hunden i bilen och kan känna om temperaturen är rätt.
Samt att du har ett utrymme anpassat för hunden med fläktar och allt.
Tro mig man ser faktiskt om en bil har fläktar.
Jag antar också att du har AC i din bil.
Hmm, du menar att jag på något telepatiskt vis är med min hund även under de ronder jag har som är upp till två timmar hos kunder där hund inte är tillåten i lokalerna då?
Och nej du ser inte fläktarna, jag känner när dom är igång i bilen men jag varken hör eller ser dom fast jag har letat efter dom.

/Camilla

Hmm, du menar att jag på något telepatiskt vis är med min hund även under de ronder jag har som är upp till två timmar hos kunder där hund inte är tillåten i lokalerna då?
Och nej du ser inte fläktarna, jag känner när dom är igång i bilen men jag varken hör eller ser dom fast jag har letat efter dom.

/Camilla
Finns det sådan fläktar?
Då så är nog den där idén med en termometer bra.
Och ja, folk är idioter, annars så hade väl inte ditt jobb som väktare behövts?
2 timmar är mindre än de tillåtna 3 timmarna.

Finns det sådan fläktar?
Då så är nog den där idén med en termometer bra.
Och ja, folk är idioter, annars så hade väl inte ditt jobb som väktare behövts?
2 timmar är mindre än de tillåtna 3 timmarna.
Visst är det mindre än de 3 timmarna, vi har dessutom dispens på tiden.
Det är just därför vi är ett antal som säger att man får kolla hur hunden verkar må innan man faktiskt agerar mer än möjligen att ringa polisen om att det sitter en hund i bilen. Det är liksom inte särskilt svårt att se om hunden är påverkad av värmen om man inte går och blir hysterisk bara för att det är en hund i bilen oavsett.
Att vår värld har gott om idioter som ser till att mitt jobb behövs det kan jag inte säga emot dig på däremot. Fast jag träffar faktiskt på minst lika mycket vettigt folk när jag jobbar :)

/Camilla

Men det finns ju orsaker till att man måste låsa bilar och hem när man lämnar dessa.
Människor i omgivningen går inte att lita på.
Så är det bara.
Därför så är det faktiskt oansvarigt att lämna en hund så att den kan bli utsatt för dumheter liksom att det är det att lämna bilen olåst med plånboken framme.
Jag har oftast inget alternativ. Mer än att avliva hunden då eller aldrig lämna hemmet.

[...]
De allra flesta hundägare klarar inte av att hålla den i sin bil.
Utan de kokar hundar på olika köpcentras parkeringar.

Och det är 3 timmar som är den tillåtna gränsen.
Det är inte mycket.
Här är alla reglerna.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...terahundar.4.207049b811dd8a513dc80001498.html

Ett Caddyskåp får väl anses vara anpassat för hund.
Men frågan är nog ändå om det är tillåtet med tanke på de där 3 timmarna.

Det är detta som är BS. De allra flesta hundägarna kokar INTE sina hundar i bilen. Det är en lite minoritet som är idiotisk nog att göra det.

Menar du på fullt allvar att man inte skulle få transportera hundar i mer än tre timmar? Det är tre timmar i STRÄCK som gäller. Dvs helt ok att rasta 10 min och sen sitta tre h till. Ang pågående transport är det som tidigare påpekat sex h som gäller.

Menar du på fullt allvar att man inte skulle få transportera hundar i mer än tre timmar? Det är tre timmar i STRÄCK som gäller. Dvs helt ok att rasta 10 min och sen sitta tre h till. Ang pågående transport är det som tidigare påpekat sex h som gäller.
Man får transportera i 6 timmar i sträck med raster i mellan.
Det är förvara i stillastående fordon man inte får göra i mer än 3 timmar.

Jag rekommenderar dig att läsa länken från Jordbruksverket som jag lade in.
Det är dessutom andra regler för arbetande hundar i företag.
Och det är kanske det som dina hundar är?

Det är detta som är BS. De allra flesta hundägarna kokar INTE sina hundar i bilen.
Jo de flesta hundägare gör det.
Att ha hund verkar på något vis vara en mänsklig rättighet även i städer.
Och där så kokas hundar litet överallt.
Mera ju större staden är.

Förresten... senast vi åkte långt så kom det in sol i bilen vissa sträckor. Vad gjorde Aysu då? Jo, la sig på ett sådant sätt i bilen att hon hamnade i solen. Jättemysigt med värme tyckte hon, och detsamma kan hon göra när man tex stannat med bilen på olika ställen. Jag misstänker dock att om någon skulle kika in och se henne ligga platt på sidan i en solfläck, då hade de trott att hon var döende. Fullt förståeligt dock, jag hade nog trott detsamma om jag gått förbi en bil med sådan hund.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 402
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 341
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar