Men alltså... Det finns massor med saker man får göra när det är kris, som man inte får göra när det inte är kris. Om en hund riskerar skada pga att den lämnats i en varm bil
får man skada egendom för att rädda den - men om den
inte riskerar skada får man
inte skada egendom. Det är en bedömningsfråga, absolut - men det kräver då ett visst mått av omdöme mao. Om det är 15 grader och mulet, kl 19 en kväll i juli (eller 15 grader i ett p-garage), hunden ser inte det minsta besvärad ut, osv, så
är det varken rimligt eller okej att jaga upp sig och varken bli våldsam mot egendom eller aggresiv mot hundägare "för att det var juli". "Hund i bil" är inte
i sig en kris!
Ingen i tråden har så vitt jag vet(?) invänt mot ingripanden där det faktiskt är kris, eller där det
rimligen riskerat att bli det. Exempelvis där någon beskrev hur de ropat ut i högtalarna efter en ägare som lämnat hunden på en varm parkering - är det någon som sagt att det var en överdriven reaktion? Nej. Men situationen i TS
(som beskriven, vilket är vad vi har att ta ställning till) var ett svalt - på gränsen till kallt - parkeringsgarage (alltså utan risk för solpåslag) med reagerande människor som
inte bara ringt polisen (för det har jag inget emot, oavsett hur eventuellt långsökt risken kan tänkas vara) utan också stört hunden rejält och sedan uppträtt aggressivt mot hundägaren.
Det är inte en rimlig reaktion på en icke-risk.
Och som
flera hundägare vittnat om i tråden (däribland jag), det är
inte så att en (enorm, i mitt tycke) överreaktion som bäst hjälper en hund i nöd och som värst gör noll och intet - många hundar far/skulle fara rejält illa av den sortens händelse. Det finns en hel del situationer där människor får göra en sak som annars är helt förbjuden, förutsatt att det är en rimlig situation! Hur kommer det sig att sunt förnuft ska ut ur bilden helt och hållet när det gäller hundar? Man kan med (visst) våld hålla kvar en misstänkt förövare tills polisen kommer, men man får
inte brotta omkull folk på gatan för att man tyckte de såg ut som en väskryckare! Man kan bryta sig in hos folk för att rädda liv vid en eldsvåda, men man får
inte bryta sig in hos folk för att man hört att nån fyller år och inbillar sig att de kanske lämnat ljusen tända på tårtan när de gick in i ett annat rum. Man får göra hjärt-och-lungräddning på människor som
behöver det, men det är misshandel att göra det på någon som bara somnat på stranden. Osv. När blev "tänk efter först" fula ord?!
När det gäller lagstöd så är jag inte det minsta intresserad av att lobba för att ändra lagar (inte åt det hållet i alla fall), jag tycker det är bra att vi tillåts gripa in
när det behövs. Men det anges även
i lag att man ska ha
rimlig anledning ("det var juli" är inte i sig själv rimligt, vi har möjlighet att observera fler faktorer än så och förväntas även göra det), dessutom finns det god anledning att lagar
tolkas fall för fall i domstol istället för att ha robotdomar... Jag är
inte ute efter att skrämma folk från att ingripa där hundar behöver hjälp (jag gör för övrigt som
@Red_Chili - tror jag det var? - och tittar in i bilar när jag är på parkeringar just för att se om hundar ligger illa till, jag har inte behövt ingripa hittills men skulle inte tveka), men jag förstår över huvud taget inte varför man inte
också kan säga att
vissa människor går inibomben för långt med reaktioner där de
inte var rimliga?
Och jag hade inte tänkt ta i det här nåt mer eftersom det inte verkade vilja bemötas (kan det vara så att jag själv står på ignore, går det att se det nånstans?), men jag lyckas inte riktigt släppa det:
de flesta hundägare kokar sina hundar på parkeringar!? Allvarligt? De flesta? Vad i hela jämrarns friden!?!?
För att vara tydlig: jag tycker inte man ska lämna sin hund i bilen varma dagar. Jag tycker man ska tänka sig för både en och två gånger även om man anser att det inte är en varm dag (på det enda stället jag ställer bilen med hund i, utan att det är ett p-garage gör jag det bara om det finns plats där huset garanterat kommer att skugga resten av dagen - eller snarare kvällen, i mitt fall - eftersom vem vet, kanske halkar jag inne på affären och slår i huvudet...), jag tycker man ska vara väldigt försiktig och aldrig underskatta risken. Jag tycker också det är
bra att utomstånde reagerar när de ser en hund de misstänker kanske är i fara.
Men. Jag tycker inte på något sätt att det är OK att helt åsidosätta rim och reson! Och jag tycker som sagt inte att det är ett noll-riskföretag att (grovt!) överreagera, hundar kan fara illa av överdrivna och onödiga ingripanden också - är det verkligen tabu att påpeka det, bara för att det är hemskt när hundar lämnas i varma bilar?