Vad som fattas hos många, speciellt hos de som inte själva har hund är sunt förnuft..
Delvis kl
Ja det verkar vara en bristvara! För många år sedan, före 2008, hände det att jag hade hundarna med mig i bilen på nätterna när jag jobbade, bilen stod skuggad tills långt efter att jag åkt hem, så det kunde aldrig bli speciellt varmt i bilen, rutorna ca 5 cm ner runt om, samt delbar baklucka där man kan fälla upp fönsterdelen. Bilen står rakt under det fönster jag har bakom mig så jag hör allting, typ om en hund rapar.
Plötsligt blir det ett jävla liv på hundarna, öppnar fönstret på vid gavel o ser två personer som försöker titta in i bilen, jag frågar dom vad de håller på med, de svarar att hundarna såg slöa ut o inte hade något vatten. Tacka faaan för att de ser slöa ut när de blir väckta mitt i natten, dessutom av folk som står med näsan tryckt mot rutorna för att försöka titta in. O tacka faan att de låter mer än ett billarm när folk går omkring bilen o försöker titta in. Naturligtvis hade de vatten, allt syns inte från utsidan.
Vad gäller att lämna hundarna hemma när man skall handla så är det inte ett alternativ för mig, jag har ca 5 mil enkel väg till större köpcentrum, skulle inte falla mig in att åka från hemmet enkom för att handla, jag handlar på vägen hem efter jobbet, efter att ha plockat upp hundarna på nattis.
Sommartid blir det Åkersberga där det finns luftigt o relativt svalt garage, inte underjordiskt men med full skugga o öppet för alla väder. Norrtälje är uteslutet sommartid då det inte finns skuggiga parkeringsplatser vid ICA, för att inte tala om trängseln av alla sommargäster.
Shoppingresorna blir till berikning för hundarna, en långis på vägen dit o en långis på vägen hem. Alltid nya, eller nygamla promenadstråk.
Tyvärr dör hundar o små barn i bilar varje år, ibland så tidigt som i Maj.
Ibland är jag tvungen att åka till Norrtälje sommartid pga medicinska utredningar o undersökningar, då gäller det att hitta platser där det är något sånär skugga. Vid ICA flygfyren parkerar jag inte på parkeringen utan bakom byggnader etc.. o hoppas slippa P böter. Där sitter då o då hundar i bil, kollar så de inte verkar påverkade. När jag har handlat färdigt o går ut så ser jag ett stort anslag på en av deras reklamstativ där det står om det där med att lämna hund i bil i solen. Fyller ju inte så stor funktion då, påpekade detta hos kundtjänst, de verkade inte förstå problemet, skylten vändes men nästa gång jag var där var det lika dant igen.