Jag var väldigt oimponerad av solarplexius i förra bilen.
Nu har jag skåpbil, och har lapp med kort info och mitt telenummer väl synlig i bakrutan.
Vad var det som gjorde att du inte var nöjd?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag var väldigt oimponerad av solarplexius i förra bilen.
Nu har jag skåpbil, och har lapp med kort info och mitt telenummer väl synlig i bakrutan.
Jättebra med telefonnummer och termometer!
Annars så tycker jag att så länge en hund dör eller blir allvarligt dålig av att ha blivit lämnad i en bil så finns det ingenting negativt med att folk reagerar, hur mycket "överreaktion" det än eventuellt visar sig vara i slutänden. Att folk bryr sig om djur är aldrig dåligt!
Även om alla här är duktiga och eftertänksamma så finns alltför många därute som inte är det. Ställa "svalt" är en definitionsfråga och frågar man alla de som lämnat sina hundar så anser de att de ställt bilen svalt. Ja, svalaste de kunde hitta just den dagen men det hjälper ju inte att det är 25 grader i skuggan och svalt jämfört med 55 grader i solen.
Det är en vidrig syn med en panikslagen överhettad hund som skulle dött inom någon minut om någon inte hade brytt sig.
Det finns för många idioter där ute för att jag någonsin skulle säga att det gått till överdrift.
Vet inte riktigt vad hunduppfostran har med det här att göra och i det ämnet har jag inget att säga.
Som jag nämnde tidigare, så länge alla hundägare inte har sunt förnuft och tänker logiskt (vilket varje år bevisas att det finns) så tycker jag faktiskt inte att man ska ge sig på de få, vilket det ändå är, som reagerar och agerar.
Jag måste ärligt säga att jag är förvånad att detta ämne ens kom upp och lite sorgligt. TS har ju inte ens blivit utsatt för något "sabotage" utan enbart ett samtal från polisen som gjorde sitt jobb och överlät till ägaren att kolla sin hund då denne inte bedömde situationen som så akut. Det är väl jättebra? Det hade ju faktiskt kunnat vara värre med hunden än det nu var och vilket det oftast är i sådana här situationer. Som skrivits tidigare så är det ju jättebra med lapp och termometer, så ser folk.
Fast ärligt talat så hade jag aldrig lämnat en hund med nedvevade rutor i ett parkeringshus oavsett utetemperatur. Det är så enormt mycket avgaser i ett parkeringshus att det inte är tillrådligt att vistas där någon längre stund och inne i en bil så blir avgaserna ännu mer koncentrerade när rutorna är nedvevade. Jag hade faktiskt också reagerat om någon hade lämnat en hund så. Nu vet jag ju inte hur just det parkeringshuset var utformat som du parkerade i. Det kanske var öppet ut och du parkerade vid ytterväggen i en hörna så att det var öppet på två sidor av bilen men i alla parkeringshus som jag har varit i har det varit en stank av avgaser som jag inte upplever som särskilt trevlig eller hälsosam.
Vet inte riktigt vad hunduppfostran har med det här att göra och i det ämnet har jag inget att säga.
Som jag nämnde tidigare, så länge alla hundägare inte har sunt förnuft och tänker logiskt (vilket varje år bevisas att det finns) så tycker jag faktiskt inte att man ska ge sig på de få, vilket det ändå är, som reagerar och agerar.
Jag måste ärligt säga att jag är förvånad att detta ämne ens kom upp och lite sorgligt. TS har ju inte ens blivit utsatt för något "sabotage" utan enbart ett samtal från polisen som gjorde sitt jobb och överlät till ägaren att kolla sin hund då denne inte bedömde situationen som så akut. Det är väl jättebra? Det hade ju faktiskt kunnat vara värre med hunden än det nu var och vilket det oftast är i sådana här situationer. Som skrivits tidigare så är det ju jättebra med lapp och termometer, så ser folk.
@russinbulle, tittade närmare nu på de där solarplexiusgrejerna. Verkar som om de är lätta att få dit, helt klart, men kan man ta bort dem och sätta dit dem igen hur många gånger som helst? I så fall skulle man nog kunna köpa sådant till farsans bil, så har jag dem på när jag kör med hund och han slipper dem när han kör.
Ibland tror jag folk bara vill visa sig duktiga...
Har mörkt tonade rutor på bilen så hundarna syns inte utifrån. De skäller heller aldrig så de drar ingen uppmärksamhet till sig.
Väldigt glad för det faktiskt.
Jag kan hålla på att svimma av värmeslag där fram medans det är behagligt där bak hos dogsen.
Fast eftersom du uppenbart lämnar din hund i bilen, så vet du ju hur varmt det blir och hur det skiftar beroende på yttertemperatur och solinstrålning? Du behöver ingen termometerhttp://www.hittadjur.se/images/varmtibil/lapptillbil.pdf Länk till en bra mall till en lapp att lägga i bilen, ska nog skriva ut en själv snart. Ska nog försöka köpa en termometer också mest för att jag är nyfiken på hur varmt det blir egentligen då ACn är sönder.
Nja att säga att det gått till överdrift tycker jag inte. Nästa gång någon reagerar kanske det faktiskt är akut.
Däremot kan jag tycka att folk ofta har med sig hunden "i onödan". Ska man bara in på mataffären (där hunden ändå inte får följa med), måste hunden verkligen med då? Då har den väl det bättre hemma
Får man krossa rutan på en bil om det sitter en hund i, även om det inte är varmt och hunden inte mår dåligt?