Har hetsen med hund i bil gått för långt?

Jag har någon form av solfilm i min bil, från typ Biltema. Den funkar kanon, lite för bra på vintern. Parkerar jag här hemma som vanligt hamnar bakänden på bilen mot solen = bilen blir aldrig uppvärmd på vintern = all snö och sånt man drar med in gör att det blir fuktigt, sen bildas is på insidan rutorna i bilen. Så måste alltid backa in på vintern.

Jag har också en låsbar krok till bakluckan. Jag har bara med hundarna om jag är på affären i lilla byhålan här. Då vågar jag öppna bakluckan och låsa den med kroken. Så då får de frisk luft därifrån också.

Fast att folk reagerar skadar ju ingen. Vi pratar ju inte om att dra ut hundar som inte vill och en hund som håller på att dö av att koka upp inifrån är ju inte säkert den reagerar som den skulle gjort om den inte höll på att dö.

Det är ju ytterst sällsynt att en privatperson gör åverkan på någons bil, de flesta brukar tex säga till butikspersonal som då ropar ut i högtalarna så att ägarna själva kan kontrollera sin hund alt ringer man polisen som kommer och gör bedömningen om situationen är så akut att hunden måste ut innan ägarna hinner
dit.

Har mörkt tonade rutor på bilen så hundarna syns inte utifrån. De skäller heller aldrig så de drar ingen uppmärksamhet till sig.
Väldigt glad för det faktiskt.
Jag kan hålla på att svimma av värmeslag där fram medans det är behagligt där bak hos dogsen.

Jättebra med telefonnummer och termometer!

Annars så tycker jag att så länge en hund dör eller blir allvarligt dålig av att ha blivit lämnad i en bil så finns det ingenting negativt med att folk reagerar, hur mycket "överreaktion" det än eventuellt visar sig vara i slutänden. Att folk bryr sig om djur är aldrig dåligt!

Även om alla här är duktiga och eftertänksamma så finns alltför många därute som inte är det. Ställa "svalt" är en definitionsfråga och frågar man alla de som lämnat sina hundar så anser de att de ställt bilen svalt. Ja, svalaste de kunde hitta just den dagen men det hjälper ju inte att det är 25 grader i skuggan och svalt jämfört med 55 grader i solen.

Det är en vidrig syn med en panikslagen överhettad hund som skulle dött inom någon minut om någon inte hade brytt sig.

Det finns för många idioter där ute för att jag någonsin skulle säga att det gått till överdrift.

Då går det inte till överdrift när någon som sagt ett bryskt(utan någon fysisk tillsägelse) nej till sin hund får en utskällning för sina hårda träningsmetoder? Det finns ju faktiskt så många fortfarande som prylar sina hundar eller andra varianter av handgriplig korrigering...
Skulle säga att för mycket eller för lite skämmer allt, som det till och med finns ett gammalt talespråk som säger....
Lite sunt förnuft får folk faktiskt ha.

TS:
Om någon skulle krossa din ruta och det visar sig vara utan orsak så är det deras skyldighet att ersätta rutan. Det är därför man själv om man ser någon hund bör tillkalla polis som krossar den om det finns tid till det för att man inte ska behöva ta risken att stå med kostnaderna för rutan.
Det går dessutom att anmäla som skadegörelse.

/Camilla

Vet inte riktigt vad hunduppfostran har med det här att göra och i det ämnet har jag inget att säga. :)

Som jag nämnde tidigare, så länge alla hundägare inte har sunt förnuft och tänker logiskt (vilket varje år bevisas att det finns) så tycker jag faktiskt inte att man ska ge sig på de få, vilket det ändå är, som reagerar och agerar.

Jag måste ärligt säga att jag är förvånad att detta ämne ens kom upp och lite sorgligt. TS har ju inte ens blivit utsatt för något "sabotage" utan enbart ett samtal från polisen som gjorde sitt jobb och överlät till ägaren att kolla sin hund då denne inte bedömde situationen som så akut. Det är väl jättebra? Det hade ju faktiskt kunnat vara värre med hunden än det nu var och vilket det oftast är i sådana här situationer. Som skrivits tidigare så är det ju jättebra med lapp och termometer, så ser folk. :)

Vet inte riktigt vad hunduppfostran har med det här att göra och i det ämnet har jag inget att säga. :)

Som jag nämnde tidigare, så länge alla hundägare inte har sunt förnuft och tänker logiskt (vilket varje år bevisas att det finns) så tycker jag faktiskt inte att man ska ge sig på de få, vilket det ändå är, som reagerar och agerar.

Jag måste ärligt säga att jag är förvånad att detta ämne ens kom upp och lite sorgligt. TS har ju inte ens blivit utsatt för något "sabotage" utan enbart ett samtal från polisen som gjorde sitt jobb och överlät till ägaren att kolla sin hund då denne inte bedömde situationen som så akut. Det är väl jättebra? Det hade ju faktiskt kunnat vara värre med hunden än det nu var och vilket det oftast är i sådana här situationer. Som skrivits tidigare så är det ju jättebra med lapp och termometer, så ser folk. :)

Sabotage och sabotage. Inget materiellt kom till skada men 5 jättearga personer stod och slog på min ruta och skrek på mig och varandra när jag kom. Skrek åt mig att jag utsatte min hund för fara, både vad gäller värme och avgaser (:confused:) och var allmänt otrevliga. Det var riktigt obehagligt. Om de bara hade ringt polisen och sagt att dom var oroliga, men sedan lugnat sig när jag kom och allt gick bra så hade det varit en sak. Men att skrika, hota och stressa upp min hund är inte okej tycker jag.
Jag sa att dom skulle känna själva i bilen att det inte var varmt och att hunden mår bra. Men dom bara fortsatte att skrika, vara otrevliga och hota med polis så vi gick därifrån!

Fast ärligt talat så hade jag aldrig lämnat en hund med nedvevade rutor i ett parkeringshus oavsett utetemperatur. Det är så enormt mycket avgaser i ett parkeringshus att det inte är tillrådligt att vistas där någon längre stund och inne i en bil så blir avgaserna ännu mer koncentrerade när rutorna är nedvevade. Jag hade faktiskt också reagerat om någon hade lämnat en hund så. Nu vet jag ju inte hur just det parkeringshuset var utformat som du parkerade i. Det kanske var öppet ut och du parkerade vid ytterväggen i en hörna så att det var öppet på två sidor av bilen men i alla parkeringshus som jag har varit i har det varit en stank av avgaser som jag inte upplever som särskilt trevlig eller hälsosam.

Fast ärligt talat så hade jag aldrig lämnat en hund med nedvevade rutor i ett parkeringshus oavsett utetemperatur. Det är så enormt mycket avgaser i ett parkeringshus att det inte är tillrådligt att vistas där någon längre stund och inne i en bil så blir avgaserna ännu mer koncentrerade när rutorna är nedvevade. Jag hade faktiskt också reagerat om någon hade lämnat en hund så. Nu vet jag ju inte hur just det parkeringshuset var utformat som du parkerade i. Det kanske var öppet ut och du parkerade vid ytterväggen i en hörna så att det var öppet på två sidor av bilen men i alla parkeringshus som jag har varit i har det varit en stank av avgaser som jag inte upplever som särskilt trevlig eller hälsosam.

Fast har du varit i ett modernt p-hus så finns det ju ventilation och dessutom har ju de flesta bilar katalysator nu för tiden. Så att det skulle lukta och vara direkt ohälsosamt är nog en aning överdrivet.

Som TS själv skrivit är folk sällan särskilt trevliga i en sån här situation - oavsett om hunden farit illa. Reaktionen i sig är bra, men otrevligt bemötande är inte kul.

Jag har varit med om att en person faktiskt tagit hunden ur bilen. Vi var på hundaktivitet, mitt i skogen, och hade därför inte låst varken bur eller bil ( kutym så att bilen kan flyttas), men det fanns folk i närheten.
Iaf, jag möts av hunden i koppel när vi kommer tillbaka, "hon hade panik av värmen". Fast det hade hon inte, hon var upprörd för att hon inte fick följa med när vi gick iväg med andra hunden.
Men det kvittar, gulligt av dem att ta ut hunden så hon fick sällskap. Men hennes beteende hade inte med nån värme att göra, men lätt att anta.

@russinbulle, tittade närmare nu på de där solarplexiusgrejerna. Verkar som om de är lätta att få dit, helt klart, men kan man ta bort dem och sätta dit dem igen hur många gånger som helst? I så fall skulle man nog kunna köpa sådant till farsans bil, så har jag dem på när jag kör med hund och han slipper dem när han kör.

Njae, Solarplexius är inget man sätter dit och tar bort titt som tätt. Det är lite pilligt då man liksom får böja plasten och trycka fast det lite bakom fönsterslisterna. Dom går självklart att få bort, men troligtvis inte lika lätt som att sätta dit dom:idea: Efter att man satt dit dom, så sätter man även extra smålister för att dom ska sitta säkert.

Har mörkt tonade rutor på bilen så hundarna syns inte utifrån. De skäller heller aldrig så de drar ingen uppmärksamhet till sig.
Väldigt glad för det faktiskt.
Jag kan hålla på att svimma av värmeslag där fram medans det är behagligt där bak hos dogsen.

Så har vi också, tack och lov.
Vi tonade rutorna på bilen mycket på grund av hundarna, det blir svalare och mer avskärmat för dem i och med det. De har dessutom alltid vatten i buren och vi lämnar dem inte i bilen vanligtvis. Eftersom buren har lås går det även att lämna bagageluckan öppen utan att risken för hundtjuvar blir för stor.

http://www.hittadjur.se/images/varmtibil/lapptillbil.pdf Länk till en bra mall till en lapp att lägga i bilen, ska nog skriva ut en själv snart. Ska nog försöka köpa en termometer också mest för att jag är nyfiken på hur varmt det blir egentligen då ACn är sönder.
Fast eftersom du uppenbart lämnar din hund i bilen, så vet du ju hur varmt det blir och hur det skiftar beroende på yttertemperatur och solinstrålning? Du behöver ingen termometer

En sak som jag tror många glömmer - det är ytterst, ytterst sällan som någon med flit lämnar sin hund (eller sitt barn) i en bil som hen VET blir för varm. Ändå dör hundar (eller måste bli räddade). Hur tror ni att ni är förskonade från att göra samma misstag som andra gjort? Hur tror ni att det går till då hundar dör i varma bilar - tror ni inte att även de ägarna också har haft sin hund i bilen många gånger utan att det hänt något? De har ofta ställt bilen i skuggan. haft rutorna nedvevade - men missbedömt hur lång tid ärendet skulle ta, hur snabbt soltemperaturen ändrades, etc.

Om det nu finns så många säkra sätt att ha hunden i bilen - varför skriver ni inte i Hundsport etc och informerar i dem? Varför låter ni missinformation som denna spridas: http://www.agria.se/hund/artikel/lamna-aldrig-hunden-i-bilen-en-varm-dag

PS själv skiter jag i om andra har sina hundar i bilen varma sommardagar. Jag tar inte risken att slå sönder någon ruta - lyckas man rädda hunden får man skit av en ägare som anser att det inte var nödvändigt (vilket man ju aldrig kan bevisa i efterhand) och lyckas man inte rädda hunden så var det ju inte nödvändigt.

Nja att säga att det gått till överdrift tycker jag inte. Nästa gång någon reagerar kanske det faktiskt är akut.

Däremot kan jag tycka att folk ofta har med sig hunden "i onödan". Ska man bara in på mataffären (där hunden ändå inte får följa med), måste hunden verkligen med då? Då har den väl det bättre hemma

Nja att säga att det gått till överdrift tycker jag inte. Nästa gång någon reagerar kanske det faktiskt är akut.

Däremot kan jag tycka att folk ofta har med sig hunden "i onödan". Ska man bara in på mataffären (där hunden ändå inte får följa med), måste hunden verkligen med då? Då har den väl det bättre hemma

Jag kan berätta varför man har det, eller varför jag har det. Min hund har separationsångest, vi kan inte lämna henne hemma själv ens 5 minuter utan att hon får fullständig panik.
Ibland behöver vi handla eller utföra nåt annat ärende och då får hunden hänga med i bilen.
Hade det gått att lämna henne hemma hade jag aldrig släpat med henne.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 402
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 341
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar