Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Tror jag faktiskt inte. Visst är det obehagligt att bli utfryst men skammen över att skrika eller tappa kontrollen på liknande vis är mycket värre. Tror att det inte skadar att man lär sig redan som liten att folk höjer rösten vid en konflikt. Även om många inte gillar det så är det väldigt vanligt.

Tror jag faktiskt inte. Visst är det obehagligt att bli utfryst men skammen över att skrika eller tappa kontrollen på liknande vis är mycket värre. Tror att det inte skadar att man lär sig redan som liten att folk höjer rösten vid en konflikt. Även om många inte gillar det så är det väldigt vanligt.

Att människor höjer rösten borde man väl lära sig även om föräldern inte uppträder aggressivt? Såvida man inte växer upp isolerad i en garderob.

En mamma som bara säger/skriker tyst uppvisar väl dessutom inget strålande föredöme för konflikthantering?

Nej, men total ärlighet. Att hon är en sårbar människa. Jag tror faktiskt inte att det är så tokigt, trots allt. Jag tycker inte att man ska sträva efter att skrika och tappa humöret, men det är en mänsklig och begriplig handling. Så har människor alltid betett sig i pressade situationer i alla tider. Jag tror att barnen rätt snart lär sig när det läge att skärpa till sig och när mamma är nära bristningsgränsen för sitt tålamod.

Det är nog betydligt vanligare än motsatsen, i alla fall. Och för någon som är uppvuxen med lite skrik och gap blir det snart uppenbart att det är inte farligt och innebär inte döden, bara en mänsklig stressreaktion. Bra kunskaper att ha, inte minst i relationer och arbetsliv! :bow:

Nej, men total ärlighet. Att hon är en sårbar människa. Jag tror faktiskt inte att det är så tokigt, trots allt. Jag tycker inte att man ska sträva efter att skrika och tappa humöret, men det är en mänsklig och begriplig handling. Så har människor alltid betett sig i pressade situationer i alla tider. Jag tror att barnen rätt snart lär sig när det läge att skärpa till sig och när mamma är nära bristningsgränsen för sitt tålamod.

Då kan vi konstatera att vi ser olika på det. :crazy:

Jag tycker det är förnedring, barn gillar inte att att behöva skämmas inför andra, & det gör de, fast vissa vuxna säkert inte tror det.
Många verkar tycka det är ok att skälla på barn & behandla dem hursomhelst, även inför andra men det är inte schysst nej.Barn har inget att säga till om & jag tycker otroligt synd om alla dessa individer som förnedras av sina föräldrar.
Däremot förstår jag att man lyfter upp ett barn som ligger på golvet i en affär, bär ut det & åker hem för att sedan inte ta med det på stan mer.

Jag tycker det är förnedring, barn gillar inte att att behöva skämmas inför andra, & det gör de, fast vissa vuxna säkert inte tror det.
Många verkar tycka det är ok att skälla på barn & behandla dem hursomhelst, även inför andra men det är inte schysst nej.Barn har inget att säga till om & jag tycker otroligt synd om alla dessa individer som förnedras av sina föräldrar.
Däremot förstår jag att man lyfter upp ett barn som ligger på golvet i en affär, bär ut det & åker hem för att sedan inte ta med det på stan mer.

Är det inte så att barn uppfattar typ allt som föräldrarna gör som pinsamt? Jag tycker att de flesta ungdomar behöver härdas på den punkten - om inte för att enklare kunna släppa sin självupptagenhet.

Nu har jag bara psykologer och den typen av rådgivare att hänvisa till, men det är ungefär vad de anser. Det avdramatiserar att mamma faktiskt kan bli arg på mig utan att det för den saken skull innebär att världen faller samman. Vi lever inte bland enbart rationella, behärskade människor, så det är lika bra att förberedas tidigt för verkligheten.

Det där tror jag inte ett skit på. Har du några referenser till dina påståenden?

TinyWiny håller helt och hållet med dej i dina synpunkter och ditt sätt att uppfostra och tror att det är på det sättet man får lugna och harmoniska vuxna människor.

Det om något är skämmigt och betydligt mer förnedrande.

Jag måste än en gång applådera alla er mammor i tråden som aldrig höjt rösten/tappat tålamodet en enda gång någonsin som mamma.

Under de 17 år, som jag haft barn så har det nog hänt att jag höjt rösten och rutit i åt ungarna när nog varit nog och kan man tänka sig: De är alla tre högst välmående, sociala, välartade, lugna och harmoniska ungdomar (17 & 14) och barn (6½) :confused: :eek:

Men om jag formulerar om frågan då ??? Är det så mycket jobbigare att vara förälder idag än på 80-/90- talet ??? Jag ser fler stressade och arga föräldrar nu än då. Vi var många som använde Anna Wahlgrens Barnaboken för bra tips (även om hon upprepade sig en massa), öppna förskola, kyrkans barntimmar och andra äldre mammor med flera barn var god hjälpmedel. (Jag hade flera i omgivningen med 4-5 barn och i kommunen jag bor nu finns ett antal stora familjer, 6-10 barn. F d kommunalrådet har 10, egna och extra.) Hade rätt bra dagis också. Hur/varifrån lär ni er fostra/trösta/peppa era barn idag ???

Att fler föräldrar är stressade tror jag du har alldeles rätt i! Det visar ju många undersökningar bland föräldrar. Och det i sig kan säkert skapa fler arga föräldrar (även om inte just jag sett det problemet direkt).

Jag tror att det är just stressen som är problemet. Fast som de brukar säga; tiden är det enda som är rättvist. Vi har alla 24 timmar per dygn och 365 dagar om året. Så i teorin: nej, det borde inte vara jobbigare att vara förälder idag jämfört med tidigare. Vi har ju samma antal timmar per dygn. Men jag tror att medvetna och omedvetna krav som vi sätter upp gör många stressade. Många "ska" så mycket. Man ska vara så perfekt och ha "allt". Perfekt förälder, perfekt fru/man, perfekt "bullmorsa" (för när man själv var liten så fanns alltid hembakta bullar i frysen), perfekt hemma, perfekt bil, perfekt boende osv. Man ska resa utomlands minst en gång per år, man ska ha ny bil, dyr villa, tv-apparater till alla i familjen, mobiltelefoner (ständig nåbar), en bra karriär. Osv.

Nu är vår son väldigt liten ännu. Men jag tror inte själv att jag kommer drabbas av den där enorma stressen som jag ser att vissa lever med (för i så fall hade jag redan drabbats för längesen). Jag längtar tex efter att bo i hus, men samtidigt så är det jätteskönt att vi INTE gör det nu när vi fått vår son. För vi har såpass billigt boende att vi kan dra ut länge på vår föräldraledighet. Och vi kan också lägga tiden på honom istället för på alla "måsten" som följer med ett hus. Jag har inga som helst krav på mig själv att vara den där "bullmorsan" eller ha allt som alla andra har. För egentligen så tror jag många bedrar sig på det där med vad "alla andra" har. De ser att en granne har ny bil, en annan renoverar hela köket, en tredje reser ofta utomlands osv - och så får många för sig att man liksom måste allt det där.

Glömde ju svara på din sista fråga!
Hur jag lär mig fostra min son. Jo, jag är personligen en sådan som läser massor. Läser många böcker, läser på nätet, artiklar osv. Jag plockar upp det jag tycker verkar bra och ratar det jag tycker verkar dåligt. Dessutom har jag ju själv varit barn och haft världens bästa mamma - mitt mål är att vara en så bra förälder som hon varit till mig och min bror. Lyckas jag med det så kommer jag vara helnöjd! Behöver jag råd så frågar jag folk; tex andra föräldrar, IRL eller på nätet, mina egna föräldrar, mina svärföräldrar eller andra. Jag pratar också mycket med min sambo om vad vi vill ge vår son för uppväxt och framtid.

Senast ändrad:

Det där tror jag inte ett skit på. Har du några referenser till dina påståenden?

Du tror jag sitter och hittar på? Jag har referenser, men det är personer som jag har intervjuat och jag lämnar inte ut namnen på dem här. Märkligt att det ska vara så svårt att tolerera att ens egen uppfattning inte är den allena saliggörande...

Du tror jag sitter och hittar på? Jag har referenser, men det är personer som jag har intervjuat och jag lämnar inte ut namnen på dem här. Märkligt att det ska vara så svårt att tolerera att ens egen uppfattning inte är den allena saliggörande...

Huruvida du hittar på eller inte vill jag inte spekulera i men jag skulle gärna se referenser på det ja. Om de du intervjuat inte kan stå för sin åsikt så tror jag inte det är sant. Jag älskar att läsa om psykologi och har aldrig läst något liknande och i mina öron låter det helt befängt. Men du har väl inte tid att leta referenser, som vanligt. :cool:

Att man ska vara autentisk i sina reaktioner mot barnen och inte bita ihop och förställa sig pratar bla Jesper Juul om. Läs tex Ditt kompetenta barn.

Om de du intervjuat inte kan stå för sin åsikt så tror jag inte det är sant. Jag älskar att läsa om psykologi och har aldrig läst något liknande och i mina öron låter det helt befängt. Men du har väl inte tid att leta referenser, som vanligt. :cool:

Hört talas om källskydd? Jag intervjuade dem i tjänsten och de har inte bett om att bli citerade på Buke. Alltså gör jag inte det.

Fast autentisk kan man ju vara ändå. Det vi pratade om var att man ska hindra situationerna innan de uppstår. T ex om jag rider in en häst, så slänger jag mej inte upp på ryggen första dagen och ser vad som händer, utan förbereder hästen på det som ska komma. Och ingen häst hittills har bockat för att den blev rädd för mej.

Om man lär barnen att saker och ting har en mening, man får inte godis varje dag för det är inte nyttigt och kroppen mår inte bra av det, så tror jag de blir visare människor som inte måste testa allt för att de aldrig fick veta varför de inte skulle göra grejjer. Men det är ju jag det. Jag har inte pratat med nån psykolog idag.

KL

Gnist har välartade barn och har höjt rösten vid ett antal tillfällen. Tiny-winy har inte gjort det och har mönsterbarn, hon också. Ska man våga dra slutsatsen (förutsatt att dessa mödrar talar sanning, vilket jag antar här) att det finns fler än ett rätt när det gäller att uppfostra unga och att skrika/inte skrika inte är vad som är mest avgörande när det gäller hur ungdomarna utvecklas?

Jag talar absolut sanning och jag måste erkänna att jag har mycket svårt att tro på att dessa mönstermammor aldrig någonsin surnat ur och skrikit/höjt rösten till sina barn i ett ögonblick av frustration..

Är ju inte så att jag konstant gapar och skriker på ungarna, men nog har det hänt några gånger under dessa 17 år :cool:

Att man ska vara autentisk i sina reaktioner mot barnen och inte bita ihop och förställa sig pratar bla Jesper Juul om. Läs tex Ditt kompetenta barn.

Var säger han att det är bra för barnet att föräldrarna skriker och tappar kontrollen över sina humör?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 043
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 229
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 002
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar