Hanhundsaggressivitet - vanligt?

Om jag tog bort alla tillfällen då mina hanhundar träffar andra hanar skulle mina hundar få ett tråkigare liv.

När det är släktträff/midsommar/jul skulle mina hundar tvingas lämnas ensamma hemma eftersom fler i familjen har hanhundar.
2/3 av dem kompisar jag går promenader ihop med skulle jag inte kunna ha med hundarna eftersom dem också har hanhundar.
Jag skulle inte kunna hyra inomhus hallen ihop med en kompis på hösten/vintern och träna ihop eftersom vi båda har hanar.
Jag skulle var utan träningshund pga att min första hund kan pga sjukdom inte tävla, och hade då behövt vänta på att han skulle dött av ålder innan jag kunde skaffat en ny valp för träning.
Jag skulle inte kunna haft med hunden till stallet pga att stallägaren hade hanhund, utan min hund hade fått suttit ensam hemma dem 2-3 timmarna jag är i stallet varje dag.

Det skulle helt enkelt bli mycket mer ensamtid för min hund hemma om jag vill träffa min familj, vänner och ha häst, och mycket mindre möjlighet för hundarna att följa med på promenader i skogen/fiska/släktträff, osv.
Just nu följer mina hundar med mig nästan jämnt eftersom jag med umgås med andra hundmänniskor.

Jag ser ingen anledning att mina hundar ska vara mer ensamma, och inte få följa med på saker, vilket hade blivit deras liv om jag hade trott att hanhundar aldrig funkar med andra hanar, och inte ens vågat testa.
Men det är ju Du och Dina hundar, och det handlar fortfarande inte om en Farlig situation när någon undviker det de uppfattar som risker. Tvärtom. Lite trist och omständigt för hundägaren kanske, men farligt är det knappast om de lämnar hunden hemma för att de inte vill ha den lös bland andra hundar.

Personligen har jag aldrig upplevt en överdriven rädsla för att släppa ihop samkönade hundar bland folk sådär generellt, och särskilt inte så till den grad att det skulle kunna uppfattas som negativt. Bara tvärtom i så fall, att alla hundar förväntas kunna umgås med alla hundar.

att alla hundar förväntas vilja umgås och hälsa på och trivas ihop med andra hundar... och människor.
Det ser jag också som ett problem, men det behöver ju inte vara antingen hälsa på alla hundar man möter eller aldrig hälsa på andra hundar?
Jag har ju mina släktingar och vänner som har sina hundar som mina hundar känner, det räcker för mig, jag skulle aldrig låta en främmande människa jag möter ute med hund hälsa på mina hundar, jag skulle aldrig släppa ihop mina hundar med okända hundar i en hundrastgård, osv. Men jag tror det är viktigt för hundarna att träffa andra hundar ibland, hundar är flockdjur och sociala djur och jag tror dem mår bäst av att få utöva sitt naturliga beteende med en annan hund då och då :)

Om jag tog bort alla tillfällen då mina hanhundar träffar andra hanar skulle mina hundar få ett tråkigare liv.

När det är släktträff/midsommar/jul skulle mina hundar tvingas lämnas ensamma hemma eftersom fler i familjen har hanhundar.
2/3 av dem kompisar jag går promenader ihop med skulle jag inte kunna ha med hundarna eftersom dem också har hanhundar.
Jag skulle inte kunna hyra inomhus hallen ihop med en kompis på hösten/vintern och träna ihop eftersom vi båda har hanar.
Jag skulle var utan träningshund pga att min första hund kan pga sjukdom inte tävla, och hade då behövt vänta på att han skulle dött av ålder innan jag kunde skaffat en ny valp för träning.
Jag skulle inte kunna haft med hunden till stallet pga att stallägaren hade hanhund, utan min hund hade fått suttit ensam hemma dem 2-3 timmarna jag är i stallet varje dag.

Det skulle helt enkelt bli mycket mer ensamtid för min hund hemma om jag vill träffa min familj, vänner och ha häst, och mycket mindre möjlighet för hundarna att följa med på promenader i skogen/fiska/släktträff, osv.
Just nu följer mina hundar med mig nästan jämnt eftersom jag med umgås med andra hundmänniskor.

Jag ser ingen anledning att mina hundar ska vara mer ensamma, och inte få följa med på saker, vilket hade blivit deras liv om jag hade trott att hanhundar aldrig funkar med andra hanar, och inte ens vågat testa.

Men det är ju Du och Dina hundar, och det handlar fortfarande inte om en Farlig situation när någon undviker det de uppfattar som risker. Tvärtom. Lite trist och omständigt för hundägaren kanske, men farligt är det knappast om de lämnar hunden hemma för att de inte vill ha den lös bland andra hundar.
Att en hund ska vara ensam i flera timmar för att ägaren tror på en myt är enligt mig inte vettigt och påverkar hunden negativt.
Personligen har jag aldrig upplevt en överdriven rädsla för att släppa ihop samkönade hundar bland folk sådär generellt, och särskilt inte så till den grad att det skulle kunna uppfattas som negativt. Bara tvärtom i så fall, att alla hundar förväntas kunna umgås med alla hundar.
Det är din personliga erfarenhet eftersom du aldrig träffat dessa människor.
Jag ser hur denna myt påverkar dessa människor negativt i deras vardag med hunden, och hur det kan ha negativt effekter för hunden eftersom hunden tvingas lämnas ensam hemma flera timmar i onödan, och hur hunden berövas möjlighet att utöva social kontakt med andra hundar, leka med andra hundar, osv pga ägaren tror på en myt.

Jag tror iaf att hundar har ett väldigt tråkigt liv om hunden får bo ensam, aldrig träffa och leka med andra hundar. (om den inte är onormalt aggressiv)

Det ser jag också som ett problem, men det behöver ju inte vara antingen hälsa på alla hundar man möter eller aldrig hälsa på andra hundar?
Jag har ju mina släktingar och vänner som har sina hundar som mina hundar känner, det räcker för mig, jag skulle aldrig låta en främmande människa jag möter ute med hund hälsa på mina hundar, jag skulle aldrig släppa ihop mina hundar med okända hundar i en hundrastgård, osv. Men jag tror det är viktigt för hundarna att träffa andra hundar ibland, hundar är flockdjur och sociala djur och jag tror dem mår bäst av att få utöva sitt naturliga beteende med en annan hund då och då :)

Du har ju redan skrivit det mesta av det där. Jag ser fortfarande inte hur det skulle vara Farligt för din hund att du eventuellt skulle få avstå julfirandet eller på annat vis anpassa vardagen om du inte ville att din hund skulle umgås med andra hundar av samma kön. Det där är ju situationer som är upp till var och en att lösa, men som fortfarande inte innebär en fara för någon.

Du har ju redan skrivit det mesta av det där. Jag ser fortfarande inte hur det skulle vara Farligt för din hund att du eventuellt skulle få avstå julfirandet eller på annat vis anpassa vardagen om du inte ville att din hund skulle umgås med andra hundar av samma kön. Det där är ju situationer som är upp till var och en att lösa, men som fortfarande inte innebär en fara för någon.
Dem flesta vill ju fira jul med sin familj, och jag ser inte varför min hund ska behöva vara ensam pga en myt istället för att följa med och träffa folk och hundar dem trivs ihop med.

Om man är rädd för skador och inte vill att hunden ska träffa andra hundar pga det borde det ju gälla alla kön och inte enbart hanar + hanar? och varför tycker du det är rimligt att folk ska gå runt och tro och sprida saker som inte är sant? är det inte bättre att folk får lära sig sanningen istället för myter? att hundar inte funkar med andra hundar oavsett kön och att man alltid ska vara försiktig när man släpper ihop nya hundar?

Dem flesta vill ju fira jul med sin familj, och jag ser inte varför min hund ska behöva vara ensam pga en myt istället för att följa med och träffa folk och hundar dem trivs ihop med.

Om man är rädd för skador och inte vill att hunden ska träffa andra hundar pga det borde det ju gälla alla kön och inte enbart hanar + hanar? och varför tycker du det är rimligt att folk ska gå runt och tro och sprida saker som inte är sant?
Rimligt och rimligt, jag tycker bara inte att det är någonting som är en fara för vare sig allmänhet eller hundar att folk väljer bort att låta sina hanhundar umgås med andra hanhundar. De flesta som är nervösa till en början ger säkert efter lite efter någt år hur som helst om de umgås med annat hundfolk ch deras hund är okej med andra hundar, och de som inte gör det hittar kanske några trevliga kamrater med tikar att promenera med.

Din hund behöver ju uppenbarligen inte vara ensam heller.
Jag tror vi får komma överens om att vi inte är överens här - jag ser inget problem med att vara försiktig åt rätt håll, så att säga. Det råder ju ingen allmänhysteri runt försiktigheten direkt, folk är fortfarande glada i att slänga ihop hundar hit och dit varje dag.

Jag tror vi får komma överens om att vi inte är överens här - jag ser inget problem med att vara försiktig åt rätt håll, så att säga. Det råder ju ingen allmänhysteri runt försiktigheten direkt, folk är fortfarande glada i att slänga ihop hundar hit och dit varje dag.
Jag är glad att jag inte bor där du bor :cautious:
Här är det ovanligt att folk släpper fram sina hundar utan att fråga först, och dem få gånger det skett har jag satt mina hundar bakom mig och fångat in den mötande hunden, hatar såna hundägare som bara släpper fram hundarna hur som helst :rage:

Om man är rädd för skador och inte vill att hunden ska träffa andra hundar pga det borde det ju gälla alla kön och inte enbart hanar + hanar? och varför tycker du det är rimligt att folk ska gå runt och tro och sprida saker som inte är sant? är det inte bättre att folk får lära sig sanningen istället för myter? att hundar inte funkar med andra hundar oavsett kön och att man alltid ska vara försiktig när man släpper ihop nya hundar?
Fast det är ingen myt i många raser utan är rent av vanligt i vissa.

Föredrar en myt om att hundar inte går ihop än en myt om att alla hundar funkar finfint ihop.

Fast det är ingen myt i många raser utan är rent av vanligt i vissa.

Föredrar en myt om att hundar inte går ihop än en myt om att alla hundar funkar finfint ihop.
Då tycker jag det är bättre om man pratar om att vara försiktig när man släpper ihop hundar oavsett kön, inte enbart hanar + hanar. Håller med att många okunniga släpper ihop hundar huxflux och det leder till bråk och skador, men det är oavsett kön.
Men att tro att hane + hane är = bråk. Men hane + tik eller tik+ tik alltid funkar pga könet leder ju till mer fuxflux ihop släpp och sedan förvånade människor när hundarna slåss eftersom det var ju "rätt" kön och då "ska" det ju funka.

Jag är nyfiken på hur vanligt ni upplever att det är att (okastrerade) hanhundar som inte känner varandra inte kan interagera utan att börja bråka? Är det mer regel än undantag eller tvärtom? Tycker ni det är skillnad mellan raser?

De 5 senaste hundarna jag mött som skadat sig efter de rykt ihop har varit amstaff, amstaff, amstaff, aussie, ’amstafftyp’

Tror absolut det är rasbundet, vilka man ser på kliniken beror på hur vettiga och hundkunniga ägarna i genomsnitt är 🙄 En ras som jag förstått är vanligt att de inte fungerar ihop med andra hanhundar är doberman men den genomsnittliga dobermanägaren är nog betydligt mer hundvan och engagerad än genomsnittliga ’amstaff’/amstaff ägaren. Inom min ras (bc) förekommer det ibland av döma av endel annonser att de inte fungerar med hundar av samma kön, men då är det oftast tikar.

Jag är glad att jag inte bor där du bor :cautious:
Här är det ovanligt att folk släpper fram sina hundar utan att fråga först, och dem få gånger det skett har jag satt mina hundar bakom mig och fångat in den mötande hunden, hatar såna hundägare som bara släpper fram hundarna hur som helst :rage:
Jag tänker inte bara på lösa hundar i parken, jag tänker även i andra situationer, när två hushåll träffas och liknande. Min erfarenhet är att de allra flesta tar för givet att deras hundar ska komma alldeles utmärkt överens oavsett kön. Förutsatt att hunden inte är allmänt hundaggressiv då. Den där rädslan du beskriver känner jag inte igen, och om den finns förstår jag fortfarande vart det 'farliga' ligger, jag tror inte att hundar far illa av att inte få leka med en drös andra hundar.

Edit: nu upprepar jag mig bara ser jag. Borde läst igenom mina tidigare inlägg först. 😅

Finns en del könsbunden aggressivitet hos boxer hos både hanar och tikar, men känner många som har två eller tre av samma kön. Känner dock även några personer som fått omplacera eller dela upp huset när de haft två boxerhanar som inte gått ihop när båda blivit vuxna.

Problem med hundmöten hos boxer har ofta sin grund i överslag där det går från frustration över att inte få hälsa till aggression. Det kan också bli spänningar vid möten med andra raser för att icke-trubbnosiga raser har svårare att läsa av dem och då spänner sig, vilket en boxer inte är sen att svara på om den är åt det hållet.

Min ras shetland sheepdog fungerar generellt bra med andra hundar oavsett kön. (Andra shelties kanske mest? Vet inte.) Det är många som har flera sheltiehanar tillsammans.

Själv är jag tryggare med att låta min hund umgås med tikar än hanar, då han med tikarna ofta är för upptagen med att uppvakta för att hinna bli sur. Han är sannolikt mer lättstött än de flesta shelties 🙃.

Vi går utan problem promenad tillsammans med en kompis och hennes hanhund men jag har hittills inte vågat låta dem mötas inomhus då jag inte vet om jag reder ut eventuellt bråk.

Jag kan träna tillsammans med andra hanhundsekipage och absolut gå koppelpromenader men vågar kanske inte låta hundarna umgås lösa.

Jag skulle i och för sig inte våga låta min hund umgås med vilken tik som helst heller.

Apropå diskussionen om rädda hanhundsägare.

Jag tänker nog också att det skulle vara störst chans att hundarna funkar ihop om jag väljer tik nästa gång, men bor jag kvar här när jag har råd med två hundar blir det nog ett försök med hanhund ändå. Känns för krångligt att dela upp hundarna i en etta vid löpen.

Tråden förvånar mig. Visserligen har jag inte varit "aktiv hundägare" i bemärkelsen att jag tävlat eller gått massor av kurser. Men jag har ställt ut och jag har haft en eller flera hundar i stort sett hela livet.

Inte förrän denna tråd har jag ens tänkt tanken att hundar inte skulle kunna träffas pga kön?

Grannhundarna låter jag inte vara nära min men det beror inte på att det är hanar utan på att det är rejäla sharpeier och min är en femkilos liten luddtuss. En tass på ryggen och min hund är död. Däremot hälsar de glatt på varann genom staketet.

Tidigare hundar, irländsk setter både hane och tikar var aldrig något problem what so ever. Kunde vid rasträffar släppa 20 hundar lösa i en stor hage för bus och aldrig ett minsta gruff. Min nuvarade hund, en Rhodesian ridgeback hane fungerar bara med hundar som är inom familj, och nära vänner och då kvittar det om det är intakta/kastrerade hanar eller tikar. Främmande hundar gör sig icke besvär. Kan till och med bli stökig vid hundmöten, så det undviker vi, även om det börjar bli bättre med träning.
Håller med, Alla min settrar innan (alla hanar) gick ihop med precis alla. Han blev påhoppad och biten nn gång, men gick ihop med alla hundar efter det också, även de som bitit.
Mina nuvarande är jaktlabradorer med mycket mer skärpa (och ska ju ha det), och gammeltiken tycker att alla ska uppföra sig, så henne släpper jag inte bara rakt av med nya. Den andra brukar funka med alla hundar.

En fråga, ni som har rottis, hur är det i den rasen, erfarenhetsmässigt? Bekanta köpte rottis i somras och ska kastrera i sommar, "för att", det är lättare och deras hane ska inte gå i avel..

En fråga, ni som har rottis, hur är det i den rasen, erfarenhetsmässigt? Bekanta köpte rottis i somras och ska kastrera i sommar, "för att", det är lättare och deras hane ska inte gå i avel..

Aldrig ägt en själv men har haft ett antal bekanta med rasen och mitt intryck är att det är mer regel än undantag att de är knepiga med andra hundar, tyvärr. Hanarna har varit snäppet värre, mer brötiga och allmänt "dryg spänniskille", men även tikarna har haft sin beskärda del attityd.

• Gilla
Reactions: Sel
Aldrig ägt en själv men har haft ett antal bekanta med rasen och mitt intryck är att det är mer regel än undantag att de är knepiga med andra hundar, tyvärr. Hanarna har varit snäppet värre, mer brötiga och allmänt "dryg spänniskille", men även tikarna har haft sin beskärda del attityd.
JAg har egentligen bara upplevt dem som brötiga i lek tex, setter och rottis leker ju på väldigt olika sätt, även om det funkade just med min hund. Bekantas rottis går ihop med mina, men då är mina tikar..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 132
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering