Tack alla för svar, så himla spännande att läsa era tankar och upplevelser!
Jag har 2 okastrerade hanhundar som tycker om varandra och kommer väldigt bra överens. Jag tror precis som ni att det skiljer sig raser emellan (men mest såklart på individnivå). Min ena hund (tax) går inte ihop med framför allt kaxiga och/eller osäkra hanhundar, resterande okastrerade hanhundar brukar fungera bra och han har flera kompisar som är okastrerade hanhundar som han kommer bra överens med. Min andra hund (basset bleu de gascogne) kommer överens med alla hundar; om någon kaxar så går han därifrån. Han har aldrig hamnat i bråk och jag har aldrig sett någon aggression hos honom, vilket är jätteskönt då vi bor i Stockholms innerstad som är extremt hundtätt. Någon undrade varför en okastrerad hanhund ska behöva interagera med en annan och jag håller absolut med om att de inte ska behöva göra det om de inte vill. Mina hundar får bara hälsa på hundar vi känner men ”problemet” i mitt fall är att väldigt många har sina hundar lösa i parkerna häromkring samt att många släpper fram sina hundar i koppel. Så ibland går det inte att undvika och då är det skönt att ha en hund som inte vill äta upp den andra
Dessutom underlättar det såklart med en icke hanhundsaggressiv hanhund när man har kompisar med hanhund också.
Vad tycker ni, är könsbunden aggression en oönskad egenskap som man bör ta hänsyn till i aveln eller ett naturligt beteende?